Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla persoonallisuushäiriöinen läheinen.

Vierailija
10.07.2020 |

Miten pystytte olemaan että asiat ei vaikuta teihin? Mulla sisko sotkee asiansa koko ajan, koko ajan kaikki on huonosti, rahaa pitäis lainaa harva se viikko, jankuttaa, kerjää sääliä, osaa olla myös mielin kielin. Kaikki on aina jonkun muun syy. Pitkään olin lainaamatta rahaa, ja muutenkin elo näytti hänellä paremmalta. Nyt kun pariin otteeseen sorruin lainaa rahaa niin vonkuu taas. Alkoholi näyttäisi myös taas astuneen kuvioihin. Mulla hajoaa pää. 😢

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino on ollut katkaista välit kokonaan. Joitakin kausian on toiminut myös ihan sellainen tiukka sopimus, että tavataan välillä, mutta tietyistä asioista on kiellettyä puhua sen aikaa.

Itselläni alkoholisoitunut äiti.

Vierailija
2/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut tietoisesti etäisyyttä. En lainaa rahaa enkä kuuntele kännisiä tilityksiä enkä ota vastaan itkupotkuraivareita. Otti aikansa että tämä dramaattisempi osapuoli asian jotenkuten hyväksyi. En kaipaa draamaa omaan elämääni ja neuvon laittamaaan rajoja, mikäli ei halua imeytyä kaikkeen paskaan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuohon ylempään, että on myös muutakin ongelmaa kuin alkoholi, mutta diagnoosia/nimitystä minulla ei hänen käytökselleen vielä ole.

Vierailija
4/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Tuo on todella hankalaa.

Itsellä samanlainen kokemus, sillä sisko rajatilapersoona.

Hoiti kyllä työnsä ja opiskelut hyvin, mutta joka paikassa aiheutti ongelmia.

Välillä meni hyvin ja oli ihan mukava, mutta hetken päästä oli todella hirvittävä ja ilkeä.

Suosittelisin, että haet hänelle apua. Ihan mitä vaan. Yritä rajoittaa yhteydenpitoa sillein hellästi - et aina vastaa puhelimeen tai avaa ovea.

Voisit itse käydä juttelemassa jonkun kanssa, sillä sun pitää pitää itsestäsi huolta.

Vierailija
5/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut tietoisesti etäisyyttä. En lainaa rahaa enkä kuuntele kännisiä tilityksiä enkä ota vastaan itkupotkuraivareita. Otti aikansa että tämä dramaattisempi osapuoli asian jotenkuten hyväksyi. En kaipaa draamaa omaan elämääni ja neuvon laittamaaan rajoja, mikäli ei halua imeytyä kaikkeen paskaan mukaan.

Hyvä sinä. Mä en myöskään jaksaisi mitään draamaa kun omassa elämässäkin paljon kaikkea. Nyt tuntuu että kesällä joka vko hänellä ollut jotain ongelmaa.

Vierailija
6/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna mitään.

Vierailija
7/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisko on aikuinen ihminen, elä omaa elämääsi. Sano vaikka äidillesi, että pitää siskoon enemmän yhteyttä, niin vapaudut vastuun taakasta. Toisia ihmisiä ei voi muuttaa, itseäsi ainoastaan pystyt muuttamaan. Miksi sanot siskoasi persoonallisuushäiriöiseksi, jos hänellä tosiasiallisesti ei ole mitään diagnoosia edes? Oletko psykiatri/lääkäri itse?

Vierailija
8/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan kerjääminen viittaa lähinnä alkoholiongelmaan tai muuhun päihdeongelmaan. Ohjaa A-klinikalle.

Vierailija
9/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Tuo on todella hankalaa.

Itsellä samanlainen kokemus, sillä sisko rajatilapersoona.

Hoiti kyllä työnsä ja opiskelut hyvin, mutta joka paikassa aiheutti ongelmia.

Välillä meni hyvin ja oli ihan mukava, mutta hetken päästä oli todella hirvittävä ja ilkeä.

Suosittelisin, että haet hänelle apua. Ihan mitä vaan. Yritä rajoittaa yhteydenpitoa sillein hellästi - et aina vastaa puhelimeen tai avaa ovea.

Voisit itse käydä juttelemassa jonkun kanssa, sillä sun pitää pitää itsestäsi huolta.

Just tuommoista on. Olen käynytkin juttelemassa.

Vierailija
10/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisko on aikuinen ihminen, elä omaa elämääsi. Sano vaikka äidillesi, että pitää siskoon enemmän yhteyttä, niin vapaudut vastuun taakasta. Toisia ihmisiä ei voi muuttaa, itseäsi ainoastaan pystyt muuttamaan. Miksi sanot siskoasi persoonallisuushäiriöiseksi, jos hänellä tosiasiallisesti ei ole mitään diagnoosia edes? Oletko psykiatri/lääkäri itse?

? On diagnoosi.

Vierailija
11/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? On diagnoosi.

Diagnoosista viis, mutta jos ihminen on päihdeongelmainen tai vaikea, niin A-klinikalle suosittelen menoa ja joku muukin läheinen voi ottaa vastuuta. Jos aikuinen ihminen kerjää rahaa, niin syynä on lähes aina alkoholi- tai muu päihdeongelma. Teinit on asia erikseen.

Vierailija
12/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Diagnoosista viis, mutta jos ihminen on päihdeongelmainen tai vaikea, niin A-klinikalle suosittelen menoa ja joku muukin läheinen voi ottaa vastuuta. Jos aikuinen ihminen kerjää rahaa, niin syynä on lähes aina alkoholi- tai muu päihdeongelma. Teinit on asia erikseen.[/quote]

Ihan kuin ongelma ratkeaisi sillä, että suosittelee A-klinikalle menoa.

Helppo sanoa, mutta huomattavasti vaikeampaa saada joku persoonallisuushäiriöinen uskomaan, että tarvitsee apua ja suostuisi vielä noudattamaan neuvoa.

Nämä ovat valtavan raskaita asioita läheisille, kun on kyse omasta perheenjäsenestä. Joskus on vain pakko ottaa etäisyyttä, antaa ongelmien olla ja antaa asianomaisen sotkea asiansa, lopulta se voi auttaa parhaiten. Ei ole helppoa jättää kylmästi oman onnensa nojaan, mutta se ”auttaminen” usein vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
13/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuollaisia alkoholismiin taipuvaisia narsistisia henkilöitä oikeasti olemassa jotka on sosiaalisia, jotka ottaa ihan väkisin yhteyttä tuttaviinsa ja tuntikausia hanakasti jankaten mankuu niiltä rahaa? Onhan tuo "surullisenkuuluisa" ihmisryhmä, mutta en ole niihin koskaan törmännyt. Kuulostavat todella rasittavilta. Pistää vihaksi tuollaiset!

Itse olen tuntenut vain sellaisia päinvastaisia alkoholismiin taipuvaisia ihmisiä. Siis eristäytyjiä, erakoita. Eivät he rahaa keneltäkään mangu eivätkä koskaan mitään jankkaa, koska he eivät koskaan ole kenenkään kanssa missään tekemisissä. Istuu vain hiljaa yksinään, joskus kännissä, joskus selvinpäin. Eli täysin harmittomia ihmisiä. Eivät ole ikinä juhlineet, eivät ole ikinä tykänneet örveltää, yrittävät vain turruttaa alkoholilla jotain kipuja aivoissaan. Sääliksi käy.

Vierailija
14/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisko on aikuinen ihminen, elä omaa elämääsi. Sano vaikka äidillesi, että pitää siskoon enemmän yhteyttä, niin vapaudut vastuun taakasta. Toisia ihmisiä ei voi muuttaa, itseäsi ainoastaan pystyt muuttamaan. Miksi sanot siskoasi persoonallisuushäiriöiseksi, jos hänellä tosiasiallisesti ei ole mitään diagnoosia edes?Oletko psykiatri/lääkäri itse?

Niin. Hänellä voi olla myös jokin muu mielenterveyden häiriö. Monet tuntuvat käyttävän persoonallisuushäiriö-sanaa tarkoittamaan mt-ongelmia ylipäätään.

Vierailija
15/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit pistää poikki, se on siinä.

Vierailija
16/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten ihmisten suhteet eivät pitäisi perustua rahan lainaamiselle.

Ei ne koskaan opi elämään varojensa mukaan, jos aina lainataan silloin kun rahat loppuu. Hakekoot diakonilta jonkun ruokakassin. 

Mä sain tarpeekseni näistä.

Opettakaa ne lapsenne käyttämään rahaa jo pienestä pitäen.

Vierailija
17/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillä on hyvin paljon persoonallisuushäiriöitä, epävakaa persoonallisuus on hyvin yleinen ja näkyy mm kohtuuttomina odotuksina

Vierailija
19/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välit pistää poikki, se on siinä.

Tai jos haluaa pysyä tekemisissä niin apuun pitää saada joku kaveri jolla on kokemusta tuollaisesta. Kaveri joka osaa olla täysin vakaa ja rauhallinen, osaa selkeästi määritellä rajat, osaa selkeästi ilmaista suhteen säännöt sille persoonallisuushäiriöiselle, osaa välittömästi panna pelin poikki jos tapahtuu sääntörikkeitä. Vähän niinkuin "ihmissuhteen vartija tai turvamies". Aniharva ihminen pystyy tuollaiseen itse jos on samassa tilanteessa kuin ap.

Varmaan tuollaiseksi ihmissuhteen turvamieheksi sopisi joku entinen väkivaltainen moottoripyöräjengiläinen joka on nykyään lauhkea koska on tullut uskoon. Ei vähästä hätkähdä, ei hätkähdä mistään. Aina pysyy rauhallisena, hiljaa, paikallaan.

Vierailija
20/23 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kontrollointiin taipuvainen isä. Ahdistaa. Pitää ilmeisesti vanhemmuuttaan oikeutuksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi