Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastani kiusataan eskarissa, kouluvalinta mietityttää

Vierailija
10.05.2013 |

Toisaalta tuntuu järjettömältä lähettää lapsi kiusattavaksi samaan kouluun kuin kiusaajat. Toisaalta ajattelen, että kiusatun ei pitäisi olla se, joka "väistää". Kiusaamista ei ole saatu kuriin eskarissa ja se jatkuu myös pihaleikeissä. Kyseessä on lähinnä porukasta eristäminen, välillä myös tyhmäksi haukkumista jne.

Mitä tekisit itse vanhempana? Pyydän: esittäkää rakentavia ehdotuksia, älkää haukkuko minua tai lastani.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä siitä, että kiusatun ei koskaan pitäisi olla se, joka lähtee karkuun! Koulukiusaamistilanteissa pitäisi nimenomaan se kiusattu laittaa koulunvaihtoon, ei se uhri. Uhri ei ole tehnyt muuta pahaa kuin sattunut syntymään ja olemaan sen paskiaisen luokalla, joka häntä kiusaa. En siis itse ole ollut koulukiusattuna, mutta pikkusiskoani ja tämän kahta kaveria kiusattiin, kunnes vaihtoivat koulua. Ei koulun henkilökunta suostunut uskomaan, että he olisivat kiusauksen uhreja, koska "niin tasapainoisilta vaikuttavat" ja kiusaajat väittäneet vastaan ja valehdelleet, etteivät ole kiusanneet (vaikka löyty kiusaamistekstareita todisteeksi jne). No nyt meni ohi aiheen, mutta siis!

Oletko ottanut yhteyttä eskarin henkilökuntaan? Pitäisi heidän nimittäin puuttua kiusaamiseen. Samoin kouluun mennessä, pitäisi opettajien/rehtorin panna kiusaamiselle stoppi. Voit tietenkin olla yhteydessä myös kiusaajien vanhempiin ja yrittää rakentavasti saada tilanteen selvitettyä. Tsemppiä!

Vierailija
2/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 2! Olen ollut yhteydessä, ja kyllä vakuuttelevat, että lasten kanssa puhutaan asiasta, mutta käytännössä mikään ei muutu. Ei ne varmaan ehdi siellä eskarissa koko ajan vahtia, ja kun yhdenkin kerran päivässä saa kuulla olevansa tyhmä ja leikkiin kelpaamaton, niin ei lapseni enää edes yritä mukaan.

Ongelma tuntuu olevan, että kun kyse ei ole omasta lapsesta, kiusaajien vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vastuu rajoittuu (heidän omasta mielestään) siihen, että he sanovat, että ei saa kiusata, mutta eivät mene sen pidemmälle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ehkä vaihtaisin koulua, turha tuulimyllyjä vastaan on taistella. 

Vierailija
4/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin vielä mietin, että tämä "nykyinen" koulu on meillä 200 metrin päässä, lähin toinen koulu monen kilometrin päässä. Ärsyttää, jos joudun kiusaajien takia kuskaamaan lasta bussilla kouluun joka aamu kun muuten voisi mennä itse.

ap

Vierailija
5/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole eskarissa tai tulevassa koulussa kavereita, niin harkitsisin vakavasti toiseen kouluun hakemista. Silloin ei ole mitään syytä jäädä kiusattavaksi. Jos taas tulevalla luokalla on lapsen hyvä/hyviä ystäviä niin ehkä sitten voisi harkita samaan kouluun menoa..

Oma lapseni alkoi lintsaamaan kiusaamisen vuoksi ja siitä on seurannut lisää harmia ja lapsi on saanut huomata sen miten "ilkeitä" aikuisetkin osaa olla. Lastensuojelun tukitoimia, psykiatrista, lastenkotiin sijoitus uhka. Hän lintsasi suunnilleen kerran viikossa päivän. Psykiatrisella ei todettu mitään mielenterveyden ongelmia, mutta silti on taas edessä osastojakso aikaisempien lintsaamisien ja huonojen sosiaalisten taitojen vuoksi. Eli rankaistuksen saa aina se kiusattu ja näistä "aputoimista" on vaikea eroon päästä.

Vierailija
6/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, ei ole ystäviä tulossa samalle luokalle. Lapsella oli yksi hyvä ystävä, joka muutti toiseen kaupunkiin. Muut pihakaverit kiusaavat.

ap

Vierailija
7/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen lopettamiseksi on tehtävissä vielä paljon, itse laittaisin ehdottomasti eri kouluun. Miksi antaa pieninkään mahdollisuus kiusaamisen jatkumiselle?? Lapset kyllä muistaa "kuka on outo" eikä "kuulu porukkaan". Lapsen sosiaalinen asema muodostuu jo lapsena ja sitä on vaikea muuttaa, lapsi itsekin kokee olevansa huono kun on kiusattu, saati jos se jatkuu.

Ei kuulu pakoilla kiusatun, mutta itse en ottaisi riskiä! Muuttaisin vaikka eri kaupunkiin jos omia lapsia kiusattaisiin.

Vierailija
8/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiusattiin eskarissa jopa fyysisesti. Ohjaajat eivät saaneet kiusaamista loppumaan äitini pyynnöistä huolimatta. Menin kiusaajien kanssa samaan kouluun, jossa kiusaaminen loppui. Opettajalleni äiti oli ilmoittanut jo ennen koulun alkua, että nyt olisi vihdoin kiusaamisen loputtava, ja niinhän siinä kävikin.

Vierailija
9/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi voi ja nyyh nyyh. Palkkaa karbaasi ja käske sanomaan lopettaa kiusaamisen tai vetää turpiin. Voi voi kun valitetaan henkilökunnalle. Pitää laittaa nyrkki pöytään ja hoitaa asiat kuntoon. Nyt olisi loistava tilaisuus soittaa myös tulevalle rehtorille ja kertoa realiteetit pöytään. Anna päiväkodin johtajan tiedot, sano että voit tarkistaa tiedot. Kerrot että kiusaamista ei ole lopetettu ja et halua että kiusaajat tulevat samaan kouluun.

Vierailija
10/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista, että yrittäisitte löytää lapsellenne kavereita ja ystäviä jostain muusta asiayhteydestä kuin eskarista/koulusta, esim. jostain harrastuksesta tms.? Jos koulussa ei ole kivaa, niin olisi kuitenkin jotain positiivista, mitä voi odottaa. Jos lapsellasi olisi joitain koulumaailman ulkopuolelta(kin) hankittuja kavereita, niin ehkä heidän tapaamisensa vapaa-ajalla kompensoisi koulussa koettua syrjimistä. Yleensäkin kannattaisi yrittää tehdä omasta ja lasten elämästä mahdollisimman monipuolista, ettei ystävystyminen olisi vain yhden kortin varassa. Elämä on aika kurjaa, jos ajattelee, että ystävät pitäisi löytää yhdestä tietystä paikasta. Tietysti voi muuttaa toisellekin alueelle ja toiseen kouluun, mutta ei voi ikinä tietää, että olisiko siellä yhtään sen hauskempaa vai jopa kamalampaa, koska joka koulusta löytyy kiusaajia.

Vierailija
11/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti toiseen kouluun! Lapsi on jo nyt todennäköisesti uhriutumassa ja pian on siinä pisteessä, että häntä kiusataan joka paikassa. Luokalleni tuli yläasteella tyttö, jota oli kiusattu vuosia todella rankasti. Sen jälkeen vanhemmat vaihtoi koulua -> taas kiusattiin, vaihtoivat koulua -> taas kiusattiin ja lopulta tuli meidän kouluun. Kolmantena päivänä jäi pois, kun oli kuulemma taas kiusattu. Me sitä purettiin luokan kanssa ja tilanne oli ollut ihan pieni ja tavallinen yhdellä tunnilla, jonka tuo tulkitsi kiusaamiseksi. Näin sivullisena tuo nuori oli aivan huumorintajuton ja yliherkkis. Mutta se todennäköisesti oli syntynyt vuosien aikana. Kuin ihminen, jolla on iso haava. Pienikin raapaisu saa sen taas vuotamaan verta, kun joku toinen ei edes huomaisi mitään, jolla ei sitä haavaa ole.

Siksi: toiseen kouluun! On vaara, että lapsesi on jo nyt kehittänyt kiusatun maailman kuvan ja se tarkoittaa helposti sitä, että lapsi tulkitsee kaiken kiusaamiseksi ja se vaan pahentaa tilannetta. Nyt uusi startti, on niin nuori, että vielä on mahdollisuus katkaista kierre!

Toinen juttu on se eskaritätien touhu. On se nyt kumma, kunnei ipanoita saada kuriin. Tätien velvollisuus on vaikka vahtia vieressä, että homma katkaistaan alkuunsa.

Vierailija
12/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 21:33"]

Olisiko mahdollista, että yrittäisitte löytää lapsellenne kavereita ja ystäviä jostain muusta asiayhteydestä kuin eskarista/koulusta, esim. jostain harrastuksesta tms.? Jos koulussa ei ole kivaa, niin olisi kuitenkin jotain positiivista, mitä voi odottaa. Jos lapsellasi olisi joitain koulumaailman ulkopuolelta(kin) hankittuja kavereita, niin ehkä heidän tapaamisensa vapaa-ajalla kompensoisi koulussa koettua syrjimistä. Yleensäkin kannattaisi yrittää tehdä omasta ja lasten elämästä mahdollisimman monipuolista, ettei ystävystyminen olisi vain yhden kortin varassa. Elämä on aika kurjaa, jos ajattelee, että ystävät pitäisi löytää yhdestä tietystä paikasta. Tietysti voi muuttaa toisellekin alueelle ja toiseen kouluun, mutta ei voi ikinä tietää, että olisiko siellä yhtään sen hauskempaa vai jopa kamalampaa, koska joka koulusta löytyy kiusaajia.

[/quote]

Hei, palasin koneelle. Kiitos viestistä! Lapsellani on kavereita eskarin ulkopuolella harrastuksissa, ihan hyviäkin kavereita. Nämä eivät vaan asu kovinkaan lähellä, eli samaan kouluun ei saada lasta ja kavereita. Menisi älyttömäksi kuskaamiseksi, autoakaan ei meillä ole. Koska lapsi joutuu kuitenkin viettämään valtaosan viikostaan koulussa, haluan, että häntä ei kiusata siellä, vaikka kuinka olisi kavereita muualla.

ap

Vierailija
13/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 21:25"]

no voi voi ja nyyh nyyh. Palkkaa karbaasi ja käske sanomaan lopettaa kiusaamisen tai vetää turpiin. Voi voi kun valitetaan henkilökunnalle. Pitää laittaa nyrkki pöytään ja hoitaa asiat kuntoon. Nyt olisi loistava tilaisuus soittaa myös tulevalle rehtorille ja kertoa realiteetit pöytään. Anna päiväkodin johtajan tiedot, sano että voit tarkistaa tiedot. Kerrot että kiusaamista ei ole lopetettu ja et halua että kiusaajat tulevat samaan kouluun.

[/quote]

Enpä oikein jaksa uskoa, että rehtori kieltäytyisi ottamasta näitä kiusaajia kouluun minun ilmoitukseni perusteella...

ap

Vierailija
14/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ei päässyt eskarissa kaveriporukkaan mukaan. Auttoi, kun aloin kutsua lähimpänä olevaa meille välillä leikkimään. Leikitin itse lapsia. Oli äidille työlästä, mutta vähitellen tämä toinen alkoi ottaa mun tytön kaveriporukkaan mukaan. Ohjasin lasta aamuisin aina puhumaan muille ystävällisesti. Ei ole lapselle helppoa. Kun lasta on kohdeltu jonkun toimesta huonosti, niin oli taipuvainen muiden ollessa ystävällisiä kääntämään heille selkänsä.

Vierailija
15/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko vanhemmat auttaa asiassa? Kutsutte lapsia teille, te vanhemmat jeesaatte leikeissä ja olette niin hauskoja, että lapset alkaa rakastamaan teillä vierailuja. Jos lapsesi ei osaa olla porukassa tai jotain, niin te voitte ohjata niiden karikoiden ohi itse vierellä.

Meidän tyttö oli hiljainen ja yksinäinen viskarissa ja vielä eskarissa. Alettiin kutsua kavereita meille ja meidän kodista tuli kaikkien suosikkipaikka. Ne huokaili siellä eskarissa, että "voi, kun mäkin voisin asua Maijalla, kun sen äiti ja isä on niin kivoja..." Pikkuhiljaa leikkien alettua sujua vetäydyttiin taka-alalle ja nyt 10-vuotiaana on edelleen hiljainen, mutta laaja kaveripiiri, jota hoitaa itse. Meillä käy edelleen niitä samoja tyttöjä ja tykkäävät meistä, vaikka me ei sillä tavoin enää paapota kuin alkuaikoina.

Vierailija
16/16 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseen kouluun, ehdottomasti, jos kerran vielä samalla pihapiirillä pörräävät.

Itse harkitsisin jopa muuttoa (niin ei olisi tuota kuskaamisrumbaa). Olen nähnyt niin läheltä useammankin päiväkodista asti rikotun ihmisriekaleen, joka kärsinyt kiusaamisesta vielä lukiossakin.

Jos puuttuminen ei ole auttanut, en jäisi odottelemaan parempaa aikaa, kun kuitenkin lasten kasvaessa ongelmatkin kasvavat.