Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
3641/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä mä kuuntelen Elokuun Soutaa Huopaa uudestaan ja uudestaan :D

Pääsenkö saatille? <3

Vierailija
3642/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko koe pitäisi mitätöidä ja järjestää uusi koe. Liikaa kontrolloimattomia tekijöitä ja koelomakkeen kysymykset sekä vaihtoehdot eivät ilmiselvästi ole käyneet pilottiotoksessa ennen koetta eikä eettisessä ennakkoarvioinnissa. Koe on aiheuttanut osallistujille jo kamalia haittavaikutuksia! Haitat hyötyjä suuremmat.

Itseänikin mietityttää kokeen etiikka. Psykologia ei muutenkaan ole aina kovin eettistä. Psykologeja työskentelee paljon liike-elämässä, mainonnassa, markkinoinnissa. Mikä olisikaan koukuttavin elementti käynnykkäpeliin?

Koejärjestelyä voi kai puolustaa sillä, että tarkoitus on mitata paineensietokykyä ja itsevarmuutta. Ehkä havainnointitarkkuutta ja virheiden sietoa. Minusta kuitenkin tuntuu, että rauhallisuuteen ja rakenteisuuteen  perustuva maailma olisi parempi kuin sellainen joka perustuu hämäykseen, sumutukseen tai petokseen. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3643/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeutetut kuuntelijat oisin vielä hyväksynyt tulkittavan käännöskukkaseksi, mutta ne oli muodossa ”sokeutuneet”, joka kyllä mielestäni on puhtaasti asiavirhe, eli tulkitsen että se oli väärin (joku täällä hyvin perusteli, että D-vaihtoehdon loppulause tuli perustelluksi sillä, että ei hoitoa-ryhmän tulos huononi merkitsevästi, eli hoitoa saamalla tämä tilastollisesti merkitsevä huononeminen voitiin välttää.

Diffuusiotaidot haluan uskoa tarkoitukselliseksi jekuksi, eli väärin.

ROC-artikkelissa sanottiin, että Bayesin kaavaa (se prevalenssi) voidaan käyttää ennen testin tekemistä, eli se perustuu populaatiossa havaittuun esiintyvyyteen. Kun testi on jo tehty, kuten tässä tehtävänannossa, lasketaan PPV ja NPV testitulosten arvoista. Tätä puoltaa myös se, ettei PPV:n artikkelissa virheellistä kaavaa korjattu, eikä oikeaa muotoa ollut edes kaavaliitteessä. Toki se oli tekstissä avattu, mutta koska tekstissä perusteltiin tuo toisen testin käyttökin, niin näen silti ettei Bayes käynyt tässä.

Nämä siis puhtaasti omia näkemyksiäni ja voivat poiketa kokeenlaatijoiden näkökulmasta. Ja hieman turhaahan tämä kysymysten vatvominen varmasti monista on, mutta ainakin itse tarvin tämmöistä perusteellista märehtimis-purkamista rankan kuukauden jälkeen. Mielestäni näissä on silti jokin kiero logiikka, vaikka toki ärsyttääkin epävarmuus omista vastauksista.

Vierailija
3644/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä mä kuuntelen Elokuun Soutaa Huopaa uudestaan ja uudestaan :D

Pääsenkö saatille? <3

Oi, pieni kesä romanssi tekis hyvää tän rypistyksen jälkeen <3

Vierailija
3645/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä miks jengi on niin näreissään siitä ylimääräisestä artikkelista. Aika odotettavissa tuo oli... ja ihan hyvä soveltamisosuus mun mielestä.

No, jos suoriuduit siitä hyvin ni se lupaa tosi hyvää opiskelupaikan suhteen! Käytännössä kaikki hakijat jota tiedän katkes siihen. Minä mukaan lukien. Meni aikaa liikaa muihin osioihin

Vierailija
3646/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittrko te mihinkään muuhun vai luitteko vain tähän pääsykokeeseen ei muihin?

Vierailija
3647/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan diffuusiotaidot kuvattuna täysin defuusiotaitojen määritelmällä on väärin, samoin kuin nämä sokaistut (po. sokkoistetut) kuuntelijat on väärin?

Miksi ne olisivat oikein?

Jos Puolankanahokin on, kun valintakoevaatimuksiin ei kuulunut sellaista artikkelia.

No voi hyvät hyssäkät, eihän kyse ole ollenkaan samassa asiasta. Noissa määritelmissähän on hyvin pitkälti kyse  ymmärryksestä ja siitä, käytetäänkö käsitteitä oikein (tai onko ylipäänsä vaivauduttu lukemaan niitä käännöksiä, jotka on annettu).  Tutkijan nimen kirjoittaminen väärin on kokeen tekijöiltä kyllä nolo moka ja usein tällaisissa tapauksissa taitaa käydä niin, että nuo kysymykset jätetään arvostelematta kaikilta. Mutta jos samalla perusteella alettaisin hyväksymään myös ihan vääriä termejä vastauksissa, niin lopultahan mikä tahansa vastaus pitäisi varmaan kelpuutta oikeasti koska se voisi jonkun mielestä vaikka ollakin.

Puolankanahon tutkimukseen perustuvat vastausvaihtoehdot ovat kaikki väärin. Kokeen tekijän logiikan mukaisesti ne tulisi jättää arvioimatta.

Sanat ovat osoittimia. Ne eivät itsessään sisällä informaatiota, eikä puheessa ole merkitystä siinä, mitä termiä tai sanaa mistäkin käytetään. Puhe saa merkityksensä vain subjektin ymmärryksen kautta. Jos vaikapa puhun kuulijalle diffuusiotaidosta HOTin yhteydessä, ja kuulijalle on selvää mistä puhun, ja asia tulee jaetusti ymmärretyksi, niin silloin ei ole merkitystä vaikka olen käyttänyt väärää termiä.

Vierailija
3648/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä miks jengi on niin näreissään siitä ylimääräisestä artikkelista. Aika odotettavissa tuo oli... ja ihan hyvä soveltamisosuus mun mielestä.

No, jos suoriuduit siitä hyvin ni se lupaa tosi hyvää opiskelupaikan suhteen! Käytännössä kaikki hakijat jota tiedän katkes siihen. Minä mukaan lukien. Meni aikaa liikaa muihin osioihin

Itseni kannalta tämä olis tosi kiva, koska koin sen menneen lähes täysin oikein, ainakin löysin kaikki kohdat artikkelista. Mutta mulla meni logiikkaosuus arvaamiseksi ja ROC todnäk väärin, niin enpä usko.

Vierailija
3649/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tosi ikävää, että näissä kokeissa jaetaan jotain pitkiä tekstejä ja vieläpä englanniks. Varsinkin tilanteessa, jossa niitä artikkeleita oli jo entuudestaan opeteltu 7kpl. Kyllä se 7 artikkelia pitäs riittää ja päälle sit logiikka, eikä mitään lisämateriaaleja kokeessa. Nyt logiikkaa ois voinut laajentaa erilaisimmiks tehtäviks, noi oli tosi yksipuolisia logiikan tehtäviä

Vierailija
3650/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku laittaa tänne sen nelostehtävän hedelmäsalaattitehtävän? Olin siinä vaiheessa jo niin väsynyt ja turhautunut kokeeseen ja kiirekin oli niin kova, et nauratti koko kysymys hedelmävariaatioineen.... oli kyllä yks hedelmäpeli koko koe.....

Vierailija
3651/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan diffuusiotaidot kuvattuna täysin defuusiotaitojen määritelmällä on väärin, samoin kuin nämä sokaistut (po. sokkoistetut) kuuntelijat on väärin?

Miksi ne olisivat oikein?

Jos Puolankanahokin on, kun valintakoevaatimuksiin ei kuulunut sellaista artikkelia.

No voi hyvät hyssäkät, eihän kyse ole ollenkaan samassa asiasta. Noissa määritelmissähän on hyvin pitkälti kyse  ymmärryksestä ja siitä, käytetäänkö käsitteitä oikein (tai onko ylipäänsä vaivauduttu lukemaan niitä käännöksiä, jotka on annettu).  Tutkijan nimen kirjoittaminen väärin on kokeen tekijöiltä kyllä nolo moka ja usein tällaisissa tapauksissa taitaa käydä niin, että nuo kysymykset jätetään arvostelematta kaikilta. Mutta jos samalla perusteella alettaisin hyväksymään myös ihan vääriä termejä vastauksissa, niin lopultahan mikä tahansa vastaus pitäisi varmaan kelpuutta oikeasti koska se voisi jonkun mielestä vaikka ollakin.

Puolankanahon tutkimukseen perustuvat vastausvaihtoehdot ovat kaikki väärin. Kokeen tekijän logiikan mukaisesti ne tulisi jättää arvioimatta.

Sanat ovat osoittimia. Ne eivät itsessään sisällä informaatiota, eikä puheessa ole merkitystä siinä, mitä termiä tai sanaa mistäkin käytetään. Puhe saa merkityksensä vain subjektin ymmärryksen kautta. Jos vaikapa puhun kuulijalle diffuusiotaidosta HOTin yhteydessä, ja kuulijalle on selvää mistä puhun, ja asia tulee jaetusti ymmärretyksi, niin silloin ei ole merkitystä vaikka olen käyttänyt väärää termiä.

Tässäpä oivaltava ja molempiin aloihin täydellisesti sopiva tulkinta, kiitos! Toivottavasti saat opiskelupaikan 😘

Vierailija
3652/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni siinä kokeen loppuvaiheessa (jätin logiikkaa loppupuolelle) kans hermo siihen saakelin hedelmäsalaattiin! 😄 taisin vastata että pystyy ratkaisemaan yksinäänkin molemmilla lisätiedoilla mutta vatustako minä tiedän, hatusta heitin 😄

Vierailija
3653/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tosi ikävää, että näissä kokeissa jaetaan jotain pitkiä tekstejä ja vieläpä englanniks. Varsinkin tilanteessa, jossa niitä artikkeleita oli jo entuudestaan opeteltu 7kpl. Kyllä se 7 artikkelia pitäs riittää ja päälle sit logiikka, eikä mitään lisämateriaaleja kokeessa. Nyt logiikkaa ois voinut laajentaa erilaisimmiks tehtäviks, noi oli tosi yksipuolisia logiikan tehtäviä

Kokeessa jaettavan aineiston on tarkoitus testata hakijasta ihan eri ominaisuuksia kuin ennakkomateriaalin. Molemmissa oli nyt yhdistävänä tuo kieli, mutta kokeessa oli tarkoituksena löytää oikea tieto nopeasti ja tehokkaasti, ei tankata katsauksen sisältöä tarkasti ulkoa ja ymmärtää syvällisesti.

Vierailija
3654/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääkin ketju elää vielä parisen kuukautta ja sitten vaipuu unholaan

Vierailija
3655/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna haluttiin helliä toiskertalaisia, joilla jo kokemusta tieteellisestä tekstistä.

Vierailija
3656/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua niin säälittää kaikki, jotka joutui tekemään kokeen teltassa. Niin epäreilua!! Itsehän ilmoitin etukäteen, että en aio pitää kokeessa maskia (sen käyttöhän oli vapaaehtoista, vaikka moni ei tätä varmaan tajunnut). Maskista kieltäytymisen johdosta pääsin tekemään koetta luokkaan, jossa oli 2 kokeen tekijää mun lisäksi, joista toinen vieläpä lähti alle tunnissa. Puolet kokeen tekijöistä ei tosin saapunut paikalle. Oli niin rauhalliset ja kaikin puolin täydelliset puitteet tehdä koetta, että melkein hävettää. Luulisi, että kaikille olisi vastaavia luokkatiloja löytynyt, kun yliopistotkin ovat vielä etäopetuksessa.

Olet siis tavallaan päässyt tekemään kokeen erityisjärjestelyiden mukaan, jotka tavanomaisesti vaativat asiantuntijan lausunnon eli että saa rauhallisen koetilan ja tähän siis pitää olla oikea tarve. Kuulostaa aika epäreilulta nyt että maskittomuuden takia sait samat oltavat vaikkei muuten tarvetta ollut.

Niin on minustakin epäreilua, mutta en todellakaan itse valinnut tuollaisia järjestelyjä. Silloin kun ilmoitin, että teen kokeen maskittomana niin luulin että teen isossa salissa normaalisti muiden maskittomien kanssa. Ja huom, tämä vaihtoehto oli kaikille olemassa! Jokainen sai valita, tekeekö kokeen maskin kanssa vai ilman. Mulle tulee maskista päänsärkyä, eikä kokeen tekeminen olisi maskilla onnistunut. Maski olisi ollut kovariaatti mun kohdalla.

Vierailija
3657/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääkin ketju elää vielä parisen kuukautta ja sitten vaipuu unholaan

Näin tekee. Jatkamme vuoden 2022-versiossa.

Vierailija
3658/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseänikin mietityttää kokeen etiikka. Psykologia ei muutenkaan ole aina kovin eettistä. Psykologeja työskentelee paljon liike-elämässä, mainonnassa, markkinoinnissa. Mikä olisikaan koukuttavin elementti käynnykkäpeliin?

Koejärjestelyä voi kai puolustaa sillä, että tarkoitus on mitata paineensietokykyä ja itsevarmuutta. Ehkä havainnointitarkkuutta ja virheiden sietoa. Minusta kuitenkin tuntuu, että rauhallisuuteen ja rakenteisuuteen  perustuva maailma olisi parempi kuin sellainen joka perustuu hämäykseen, sumutukseen tai petokseen. :)

Jostakin syystä se kaikille armollisempi vaihtoehto, eli arvonta esim. riittävän hyvin kirjoittaneiden joukosta ei ole saanut suosiota... Olen itse Hgin psykan ja logon osastolla töissä ja käsittääkseni suurin osa henkilökunnasta luopuisi pääsykoerumbasta ilomielin.

Vierailija
3659/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku laittaa tänne sen nelostehtävän hedelmäsalaattitehtävän? Olin siinä vaiheessa jo niin väsynyt ja turhautunut kokeeseen ja kiirekin oli niin kova, et nauratti koko kysymys hedelmävariaatioineen.... oli kyllä yks hedelmäpeli koko koe.....

Viivailet vaan yli sopimattomat ensin ykkösvihjeen perusteella, sitten sama kakkosrn perusteella. Jos ei ratkea, yritä molempien vihjeiden avulla. Se oli tosi yksinkertainen, ehkä vielä helpompi kuin se futistehtävä.

Vierailija
3660/8033 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippelitieto kysymykset kylläkin hellii ensikertalaisia, joilla yleensä aikaa lukea 24/7. Lisäksi heillä lyhyempi aika enkun yo-kokeesta eli englannin lukeminen voi olla sujuvammin hallussa