Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 160 tuntia tällä hetkellä, jos tää päivä lasketaan mukaan. Tohon päälle tulee valmennuskurssilla käytetyt tunnit, eli en oo kauheesti muuta tehny kun opiskellu ja nukkunu.
Toivottavasti tajuat miten etuoikeutettu olet, kun voit tehdä noin.
Tein vuoden 2019 valintakokeen loogisen päättelyn tehtäviä ja jäin miettimään tehtävien ja 13 oikeita vastauksia? Miten 3:sen 16.4.2000 ja 13:sta 1 on ratkaistu? Osaisiko joku neuvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenestä muusta tuntuu vähän epätoivottomalta päästä? Tiedän, että mulla on ihan yhtä suuri mahis, mutta jotenki tuntuu etten mä vaan tule pääsemään :/ jotenkin iskostunu sellanen kuva mieleen ja mun vanhempikin on ehdottanut muuta alaa ja voi kun sinne on vaikea päästä. Niin kovasti ja pahoin tarvitsisin koulupaikkaa, mutta tuntuu niin mahdottomalta. Kauhea vuodatus tänne, kun ei muuten pysty
Eihän tämä helppoa ole, ja koko tunneskaala on kyllä tullut käytyä läpi tämän viimeisen neljän viikon aikana. Loput viestistäni koskee pääasiassa Helsinkiä.
On hyvä olla realistinen ja ymmärtää, kuinka pieni osa (jopa hyvistä) hakijoista todellisuudessa pääsee sisään. Näkisin tämän niin, että jos olet lahjakas, tunnollinen ja sinulla on mahdollisuus uhrata lähes täyden työpäivän verran tunteja kuutena-seitsemänä päivänä viikossa viimeisen kuukauden ajan, niin pääset kilpailemaan paria sataa muuta vastaan, joilla on sama tilanne. Loput onkin sitten "tuurista" kiinni. Tuurilla tarkoitan siis, että kokeessa on sun aivoille sopivia logiikkatehtäviä, että tilastossa ei sorru esimerkiksi huolimattomiin pyöristysvirheisiin sekä että artikkelimonivalinnoissa tulkitsee ennakkomateriaalia samalla tavalla kuin kokeen laatija ja että pystyy pysymään tarkkana koko kolmen tunnin ajan jokaisen kysymyksen kohdalla. Loput on sitten melkeinpä tähtien asennosta kiinni.
Sanotaan niin, että yksikään huono hakija ei pääse sisään valintakokeen perusteella, mutta myöskään se, että on huippuhakija, ei vielä takaa mitään.
Kiva kun näistä asioista voi puhua täällä. Mun lähipiiri on pääsääntöisesti tosi kannustava, mutta kukaan ei oikeasti ymmärrä, miten vaikea sinne on päästä sisään.
Oon hakenut parina vuonna ja kun en oo päässyt, niin vastaus on ollut "teet sitten ens keväänä enemmän töitä sen eteen". Mut mä oon ottanu aina kuukauden vapaaks ja opiskellu työpäivän verran 6-7 päivää viikossa ja ku teen niin, niin läheiset ihmettelee et mitä mä nyt oikeen ylireagoin, eiks vähemmällä pärjää.
Toinen yleinen kommentti on "sä oot niin fiksu niin pääset helposti sisään" ja sit ku ei pääse, niin tulee tosi tyhmä ja laiska olo, vaikka on oikeesti yrittäny kaikkensa. Sori avautuminen, on tunteet pinnassa. Pointti oli, että kiitos vertaistuesta!
Samankaltaiset fiilikset. Haen itse logolle ja perusopintojen lisäksi lukenut avoimessa lähes kaiken sellaisen, mitä on tarjolla ja jonka voisi hyväksylukea sisäänpäästyään (kielitiedettä, suomen kieltä, lääkiksen kursseja, pakollisen ruotsin, psykat...) ja saan kuulla miten "nehän (pääsykoemateriaalit) on sulle jo tuttua asiaa". No vaan kun ei ole 😓 Olen nyt tietoisesti pitänyt matalaa profiilia hakemisen suhteen, en jaksa sitä ihmettelyä ja jonnin joutavaa tsemppausta ihmisiltä, jotka ei tajua tästä (paskasta!!) mitään.
Kiinnostais kuulla, että mitä b-vaihtoehtoja teillä on (jos on)? Oletteko osallistumassa muihin kokeisiin tai pidättekö varmana, että pääsette todistuksella jonnekin alempiin hakutoiveisiin? Haetteko myös AMKeihin vai pelkästään yliopistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdankohan päästä omalla 140,6 pistemäärälläni minnekkään :/
Mihin oot hakenut? Luulis tolla pääsevän aika moneen paikkaan.
Jep! Luulis tolla pääsevän helposti Joensuuhun, Jyväskylään ja Ouluun ainaki! Muista ei vielä osaa sanoo, kun onha noi pisteet noussu tänäänki muilla aloilla pelottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 160 tuntia tällä hetkellä, jos tää päivä lasketaan mukaan. Tohon päälle tulee valmennuskurssilla käytetyt tunnit, eli en oo kauheesti muuta tehny kun opiskellu ja nukkunu.
Miksi tätä alapeukutetaan? Ei täällä kaikilla todellakaan ole noin hyvää tilannetta. Pointti ei ollut arvostella, vaan muistuttaa mahdollisen kisaväsymyksen keskellä siitä, että miten hyvin asiat ovat niillä jotka ovat vapaita panostamaan kunnolla. Te saatte luulyavasti suurimman osan paikoista.
Miten tarkkaan aiemmissa pääsykokeissa on testattu yksityiskohtien muistamista artikkeleista? Mietityttää miten tarkkaan pitäisi muistaa kaikkea. Esimerkiksi muistan kyllä aivojen eri alueita, esimerkiksi eri lohkot, ja muutamia tiettyjä rakenteita kuten pikkuaivot ja basaaligangliot, mutta en todellakaan esimerkiksi minkä alueen vaurio liittyi mihinkin PPA:aan. Kannattaisko vielä painaa ne mieleen?
Tilastotieteitä ja laskuja toivon ite kokeeseen enemmän kuin nippelitietoja artikkeleista...
Muuten, alanvaihtajat, miltä aloilta te yritätte vaihtaa?
Itellä 133,4p... viime vuonna ois päässy Jyväskylään, minne eniten haluunki, mutta nyt ei taida:(
Ouluun hakeva kirjoitti:
Miten tarkkaan aiemmissa pääsykokeissa on testattu yksityiskohtien muistamista artikkeleista? Mietityttää miten tarkkaan pitäisi muistaa kaikkea. Esimerkiksi muistan kyllä aivojen eri alueita, esimerkiksi eri lohkot, ja muutamia tiettyjä rakenteita kuten pikkuaivot ja basaaligangliot, mutta en todellakaan esimerkiksi minkä alueen vaurio liittyi mihinkin PPA:aan. Kannattaisko vielä painaa ne mieleen?
Tilastotieteitä ja laskuja toivon ite kokeeseen enemmän kuin nippelitietoja artikkeleista...
Joo just tommosta vauriokysymyksiä on ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais kuulla, että mitä b-vaihtoehtoja teillä on (jos on)? Oletteko osallistumassa muihin kokeisiin tai pidättekö varmana, että pääsette todistuksella jonnekin alempiin hakutoiveisiin? Haetteko myös AMKeihin vai pelkästään yliopistoon?
Mä haen kaikkiin psykan paikkoihin paitsi Hki ja sit vikana hakukohteena Oulun logopedia. Oulun psyka ykkösenä mut otan paikan vastaan muualtakin.
Toisen tutkinnon jo tehneenä ei asiaa todistusvalintaan. Mut jos todistusvalinta tulee joskus takas vanhoille hakijoille ja yhä haen niin meen kirjoittamaan itselleni uuden ainereaalin psykan lisäksi koska ois nyt jo psykan L, äikän L, pitkän matikan M ja pitkän enkun E. Noista tulee jo 124 pistettä. Ärsyttää kun jo yhden tutkinnon suorittaneita syrjitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutetaan? Ei täällä kaikilla todellakaan ole noin hyvää tilannetta. Pointti ei ollut arvostella, vaan muistuttaa mahdollisen kisaväsymyksen keskellä siitä, että miten hyvin asiat ovat niillä jotka ovat vapaita panostamaan kunnolla. Te saatte luulyavasti suurimman osan paikoista.
Olihan tuo kommentti nyt aivan älyttömän katkeran kuuloinen ja passiivis-aggressiivinen. Ihan out of the blue tollanen ihme sivallus. Ei millään tavalla huokunut mikään asiallisuus tai tsemppihenki :D
Vierailija kirjoitti:
Ouluun hakeva kirjoitti:
Joo just tommosta vauriokysymyksiä on ollutkin.
Ai, minä vuonna?
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haen kaikkiin psykan paikkoihin paitsi Hki ja sit vikana hakukohteena Oulun logopedia. Oulun psyka ykkösenä mut otan paikan vastaan muualtakin.
Toisen tutkinnon jo tehneenä ei asiaa todistusvalintaan. Mut jos todistusvalinta tulee joskus takas vanhoille hakijoille ja yhä haen niin meen kirjoittamaan itselleni uuden ainereaalin psykan lisäksi koska ois nyt jo psykan L, äikän L, pitkän matikan M ja pitkän enkun E. Noista tulee jo 124 pistettä. Ärsyttää kun jo yhden tutkinnon suorittaneita syrjitään.
Logolle varmaan pääset tuolla todistuksella. Sinnehän taidetaan ottaa ei-ensikertalaisiakin?
Vierailija kirjoitti:
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logolle varmaan pääset tuolla todistuksella. Sinnehän taidetaan ottaa ei-ensikertalaisiakin?
Täh, pakko mennä katsomaan onko näin... En oo edes itse katsonut sitä koska se mun varavaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, pakko mennä katsomaan onko näin... En oo edes itse katsonut sitä koska se mun varavaihtoehto.
No niinpä otetaankin näköjään... Mutta mun pisteet todellakin sinnekin vain tuon 124 koska mulla ei ole muita ainereaaleja kuin psyka. Mulla ois vanha yleisreaali, kirjoitin yo-kokeet vuosina 2005-2006 niin oli mahdollisuus tehdä molemmat. Vanhasta yleisreaalista en saa nyt mitään vaikka sekin ois E. Ruotsista ois myös E mut tuossa ei lasketa kuin yks kieli. Tuskin 124 riittää Oulun logopedialle? Mitä ne rajat on olleet sinne aiemmin, oliko sama todistusvalinta aiemminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siin ei o mitään järkeä, ett psykalla ja logolla on valintakoeyhteistyö, mut vaan logolle voi toiskertalainen päästä todistuksella.
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä otetaankin näköjään... Mutta mun pisteet todellakin sinnekin vain tuon 124 koska mulla ei ole muita ainereaaleja kuin psyka. Mulla ois vanha yleisreaali, kirjoitin yo-kokeet vuosina 2005-2006 niin oli mahdollisuus tehdä molemmat. Vanhasta yleisreaalista en saa nyt mitään vaikka sekin ois E. Ruotsista ois myös E mut tuossa ei lasketa kuin yks kieli. Tuskin 124 riittää Oulun logopedialle? Mitä ne rajat on olleet sinne aiemmin, oliko sama todistusvalinta aiemminkin?
Oulun rajoista ei-ensikertalaisille en tiedä, mutta viime vuonna taisi päästä jonnekin etelän yliopistoihin ei-ensikertalaisena 120 pisteellä ja Oulussa on yleensä ollut paremmin matalat kuin korkeat sisäänpääsyrajat. Sulla on siis ihan hyvät mahdollisuudet, vieläpä kun toiskertalaiset ei varmaan oo niin innokkaita korottajia kuin tuoreimmat ylioppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo kommentti nyt aivan älyttömän katkeran kuuloinen ja passiivis-aggressiivinen. Ihan out of the blue tollanen ihme sivallus. Ei millään tavalla huokunut mikään asiallisuus tai tsemppihenki :D
Miksi ihmeessä hyvässä tilanteessa olijat odottavat, että h-tin haastavassa tilanteessa olevat tsemppaisivat heitä? Ikävä rikkoa illuusio, mutta me olemme nyt kaikki toistemme kilpailjoita - toiset vaan saa aika paljon etumatkaa.
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun hakeva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on vaan yksi reaali niin ei tuu 124 pistettä, koska psykologiasta saa logopediaan vähemmän pisteitä. Muuten ois voinut riittääkin logolle.
Mihin oot hakenut? Luulis tolla pääsevän aika moneen paikkaan.