Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
2141/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että antavat kokeeseen kaavan oikean muodon. Näin ollu joskus aiemmissa kokeissa jos materiaalissa ollu virheitä.

Juuri näin ja todella tärkeintä on ymmärtää se sieltä kontekstista, ei auki kirjoitettuna kaavana ulkoa.

Vierailija
2142/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkälaisia vaatteita siellä kokeessa sit pidetään? Onks jotain ohjeistusta? Esim. yo-kirjoituksissahan ei saa olla takkia, onko täällä sama sääntö? Kuinka junttia on jos laitan kokeeseen esim. lökärit ja hupparin?

Mä ainakin laitan kollarit, parempi että veri kiertää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkälaisia vaatteita siellä kokeessa sit pidetään? Onks jotain ohjeistusta? Esim. yo-kirjoituksissahan ei saa olla takkia, onko täällä sama sääntö? Kuinka junttia on jos laitan kokeeseen esim. lökärit ja hupparin?

Mä ainakin laitan kollarit, parempi että veri kiertää :)

Mäkin laitan varmasti kollarit tai leggingsit/trikoot. :) Koe on monelle tosi jännittävä ja myös uus tilanne, joten mun mielestä on tosi ymmärrettävää miettiä kokeeseen liittyviä käytännön juttuja.

Vierailija
2144/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollarit tai vastaavat ehdottomasti!

Jos palelet helposti, muista paksu paita. Salissa on viileää, koska ilmastontoi on mitoitettu täydelle salille.

Vierailija
2145/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut 3. Syvällisesti, mutta en ole ehtinyt tekemään muistiinpanoja. Roc paperin haltuunottokin aika puolivälissä :( en pysty nyt tämän parempaan. Olisi mukava, jos ehtisi tekemään kunnon muistiinpanot ja oikeasti kertaamaan lukemansa. Olen töissä ja lapset pyörii tässä jaloissa ja meinasi itku päästä, kun pääsin vihdoin töistä ja sain ruokittua lapset ja kuunneltua miehen monologin sen töistä, niin väsytti jo niin paljon, että silmät ei pysyneet enää auki. Pakko nukkua.

Eikö mies voisi hoitaa ja ruokkia lapset (ja sut!) nyt kun sulla on iso urakka meneillään?

Vierailija
2146/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut 3. Syvällisesti, mutta en ole ehtinyt tekemään muistiinpanoja. Roc paperin haltuunottokin aika puolivälissä :( en pysty nyt tämän parempaan. Olisi mukava, jos ehtisi tekemään kunnon muistiinpanot ja oikeasti kertaamaan lukemansa. Olen töissä ja lapset pyörii tässä jaloissa ja meinasi itku päästä, kun pääsin vihdoin töistä ja sain ruokittua lapset ja kuunneltua miehen monologin sen töistä, niin väsytti jo niin paljon, että silmät ei pysyneet enää auki. Pakko nukkua.

Eikö mies voisi hoitaa ja ruokkia lapset (ja sut!) nyt kun sulla on iso urakka meneillään?

Samaa mietin, että voisiko tuossa tilanteessa miehelle delegoida jotakin? Meillä ainakin sekä minä että mies tehdään kotityöt tasapuolisesti, ja välillä jos toinen on uupunut tai on jotain erityisiä kiireitä (kuten minulla nyt tämä pänttäys..) niin toinen voi hoitaa enemmän sen aikaa esim. ruoanlaitot ja kaupassakäynnit sun muut.

Vierailija
2147/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin, että voisiko tuossa tilanteessa miehelle delegoida jotakin? Meillä ainakin sekä minä että mies tehdään kotityöt tasapuolisesti, ja välillä jos toinen on uupunut tai on jotain erityisiä kiireitä (kuten minulla nyt tämä pänttäys..) niin toinen voi hoitaa enemmän sen aikaa esim. ruoanlaitot ja kaupassakäynnit sun muut.

Ei meillä toimi noin. Mies tekee aika paljon töitä ja pitkää päivää. En saa hirveästi tukea.

Vierailija
2148/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme artikkelia opiskeltuna, neljännen saan tänään valmiiksi. PPA-artikkeli tuntui kyllä siinä mielessä vaikealta, että paljon muistettavaa. Parkinsonin tautiin liittyvän koin suht helpoksi. Tavoitteena saada ens tiistaihin mennessä loput kolme artikkelia, jotta jää melkein viikko kertaamiseen.

Vierailija
2149/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin noita hakijoita, niin laskeskelin, että EI-ensikertalaisen mahdollisuus päästä opiskelemaan olisi yhdessäkin paikassa noin 0,03%  ei siis edes  3 % mikä on ollut tähän asti moneen suosittuun hakukohteeseen se vaikio. Toki en poistanut erikseen mahdollisia ensikertalaisia, koska heidän määrästä ei ole tietoa

Vierailija
2150/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että Helsingin maisterivalintaan ei ole erottelua ensikertalaisiin?

Vierailija
2151/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoin noita hakijoita, niin laskeskelin, että EI-ensikertalaisen mahdollisuus päästä opiskelemaan olisi yhdessäkin paikassa noin 0,03%  ei siis edes  3 % mikä on ollut tähän asti moneen suosittuun hakukohteeseen se vaikio. Toki en poistanut erikseen mahdollisia ensikertalaisia, koska heidän määrästä ei ole tietoa

Ensikertalaisten määrän näet Vipusesta. Sillä tosin ei ei-ensikertalaisen kohdalla ole merkitystä, koska kyseessä on kaikkien kiintiö, ei toiskertalaisten kiintiö.

Kannattaa myös muistaa, että kyseessä ei ole arpajaiset, eli todennäköisyys päästä opiskelemaan on merkittävästi tuota korkeampi. Paikoista taistelee verisesti vain max 20 % hakijoista. Iso osa ei osallistu ollenkaan pääsykokeisiin, vielä isompi osa tulee vain katsomaan ja jättää lähes tyhjän paperin. Kaikilla kokeen tosissaan tekevilläkin ei kertakaikkisesti rahkeet riitä.

Vierailija
2152/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että Helsingin maisterivalintaan ei ole erottelua ensikertalaisiin?

Tietenkin. Maisterihakija ei lähtökohtaisesti ole ensikertalainen, vaikka niitäkin joukossa on (ikiopiskelijat tai ulkomailla opiskelleet).

Ensikertalaisten suosiminen ei olisi mitenkään perusteltua. Kandihaussa perustelu on koulutuspoliittinen.

Vierailija
2153/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaupunki tää oli?

Vierailija
2154/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun on hakijoita 3285, joista ensikertalaisia 1056,

3285-1056=2229

ei-ensikertalaisille on paikkoja 11

11/2229=0,004

että silleen :/

Vierailija
2155/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos se on kaikkien kiintiö, niin 

11/3285=0,003 :D

Vierailija
2156/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee kerralla hyvin, ei tarvitse koskaan enää lähteä tällaiseen urakkaan uusiksi.

Itse opinnot ovat merkittävästi helpommat kuin pääsykoerutistus.

Mitä sä luulet, että tenttimateriaalit on? Opiskelut eivät ole mitään lasten leikkiä, miksi edes väittää sellaista. Sit niitä keskeyttäneitä on enemmän, kun kuvitelma on siitä, että yliopistossa opiskelu on helppoa.

Yliopisto-opinnot ovat psykan osalta helpot jos vaan pääsykokeen läpäsee. Itse oon valmistunut 2015 psykalta. Mutta toki se vaatii aktiivista opiskelua, ajanhallintaa ja työtä, mutta ei missään kohtaa ainakaan omissa opinnoissani pääsykoemaista rutistusta. 

Vierailija
2157/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo teidän prosentit ei nyt aivan pidä paikkaansa. Ouluun 3285 hakijaa, joista ensiSIJAISIA 1056, mikä tarkoittaa että 1. hakutoive. EnsiKERTALAISIA ensiSIJAISISTA 465 ja kaikista hakijoista 1962. Kannattaa kuitenkin muistaa, että varmaan 25-30% ei edes osallistu koko pääsykokeeseen.

Vierailija
2158/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee kerralla hyvin, ei tarvitse koskaan enää lähteä tällaiseen urakkaan uusiksi.

Itse opinnot ovat merkittävästi helpommat kuin pääsykoerutistus.

Mitä sä luulet, että tenttimateriaalit on? Opiskelut eivät ole mitään lasten leikkiä, miksi edes väittää sellaista. Sit niitä keskeyttäneitä on enemmän, kun kuvitelma on siitä, että yliopistossa opiskelu on helppoa.

Yliopisto-opinnot ovat psykan osalta helpot jos vaan pääsykokeen läpäsee. Itse oon valmistunut 2015 psykalta. Mutta toki se vaatii aktiivista opiskelua, ajanhallintaa ja työtä, mutta ei missään kohtaa ainakaan omissa opinnoissani pääsykoemaista rutistusta. 

Mäkin olen valmistunut 2015. Itse suoritin paljon kursseja tenttimällä ja sain opintovkoja erilaisista tutkimusprojekteista ja kliiniset opinnot halusin suorittaa täydellisesti. Pääsykokeet oli kolmen pvän rutistus, opinnot paljon vaativammat. Mutta kukin toki kokee tavallaan.

Vierailija
2159/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän ihmeen laskutoimituksella olet tähän tulokseen päässyt? :D ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Vierailija
2160/8033 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän ihmeen laskutoimituksella olet tähän tulokseen päässyt? :D ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

70 % paikoista on varattu ensikertalaisille, joten toiskertalaisilla on ulottuvillaan vain 30 % paikoista. Kun paikkoja esim. Ouluun on yhteensä 40 ja hakijoita tuhansia, tulee kaikkien kiintiön 12 paikasta noin kova kilpailu. Nyt vähän helpottaa, kun kaikki ovat koekiintiöpaikkoja, ennenhän osa noista oli yhteispistekiintiössä, ja jos sinne ei ollut asiaa, ei vaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän