Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä menee säännöt kun mummo tulee kylään?

Vierailija
10.05.2013 |

Lapsi ei ole ollut vielä mummolassa hoidossa kertaakaan.

Mummo käy tasaisin väliajoin meillä ja jakaa omia sääntöjä lapselle. Siis eri sääntöjä kuin meillä. Meidän kodin säännöillä saa esimerkiksi kiivetä itse sohvalla ja tulla alas, mummo sanoo että ei saa kiipeillä. Lapsi saa ottaa kattilakaapista kattiloita ja leikkiä niillä, mummo sanoo että ei saa. 

Lapsi saa juoda nokkamukista vettä myös olohuoneessa, mummo sanoo että ei saa. Mummo ei ymmärrä että nää on meidän kodin säännöt, hän voi luoda sitten mummolassaan omat säännöt jos näkee ne tarpeelliseksi. Ei hyväksy mitään meidän omia sääntöjä vaan katsoo että hänen omat sääntönsä ovat paljon parempia ja niitä tulisi noudattaa.  

Noudattaako teillä mummit ja mummot teidän kodin sääntöjä vai luoko omia? Meidän lapsi on 1,5v. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siinä käy niin, että mummot eivät pidä mistään säännöistä kiinni ja antavat lapsenlapsilleen kaiken periksi. Meidän talossa on omat säännöt ja mummolassa eri säännöt. Mun lapset eivät mene pilalle, jos mummo hemmottelee lapsia sipseillä, karkeilla ja muilla herkuilla sillon tällöin. Antaa syödä olkkarissa ja passaa muutenkin. Mummojen kuuluu luoda omat säännöt lapsille.

Mä luulen, että teidän mummo pelkää lapsen satuttavan itsensä ja siksi kieltää kaikkea. Mulla anoppi välillä vieläkin alkaa kiekumaan jostain asiasta, vaikka lapset ovat jo isoja ja todellakin osaavat tehdä melkein mitä vain aikuisetkin tekevät. Ei vain jotenkin ymmärrä sitä.

Vierailija
2/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on aina meillä eletty meidän säännöillä, mummolassa on hieman erit, osin tiukemmat ja osin löysemmät...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, onko kyse äidistäsi vai miehesi äidistä?

Näkisin tuohon syynä vain sen, että äitisi on kasvattanut sinut niin, että esim. olohuoneessa ei syödä tai juoda ja sitten kieltää myös teidän lastanne, koska ajattelee sinulla olevan samat säännöt. Oletko sitten korjannut mummoa, että teillä saakin tehdä niin ja noin?

Meillä ei tuollaista ongelmaa juurikaan ole, sillä mummot pääsevät harvoin käymään ja meillä on hyvin samanlaiset säännöt. Oma äitini tosin on minua varovaisempi, joten saattaa kieltää pieneltä vaikkapa sohvalle kiipeämisen, kunnes minä sanon, että kyllä Liisa jo osaa sen taidon. Mutta olen äitini ja anoppini kanssa hyvin samoilla linjoilla siitä, että esim. aikuisten laatikoita ei pengota, sängyistä ei tuoda peittoja olohuoneeseen majaksi (ainakaan vieraiden aikana! :D) tai keittiön pöydän äärestä ei poistuta ruoan tai juoman kanssa tai että ruoan jälkeen mennään käsi- ja kasvopesulle.

Vai eikö mummo ota kuuleviin korviin, jos sanot että teillä saa tehdä noin. Jatkaako kieltoja siitä huolimatta? Se voisi kieltämättä olla vähän raivostuttavaa, mutta toisaalta siinä vaiheessa voi myös miettiä, onko ne omat säännöt sitten pidemmän päälle niin fiksuja vai onko mummo vain väärässä ;)

Vierailija
4/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Pienet lapset, pienet murheet.

Vierailija
5/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin isovanhemmat ovat supervarovaisia. Koko ajan pelkäämässä että lapsi jotenkin vahingoittaa itsensä vaikka on jo 6v. Kannattaa vain sanoa että kyllä tuo on (teillä) sallittua.

Vierailija
6/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummu noudattaa meidän sääntöjä ...voi välillä ehdottaa jotakin, mutta ei siis loukkaannu jos olemme eri mieltä jostakin.

(Avasin muuten tän ketjun oikeestaan siksi kun luin otsikon, että: Miten teillä menee SÄÄSTÖT kun mummo tulee kylään?)

Vierailija
7/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snadisti hipoen, olen ukki.  Mun täytyy tunnustaa että olen kuin huonosti käyttäytyvä teini, kun menen tyttärelle kylään noudatan talon sääntöjä, luonnollisesti.  Mutta kun tytär on häädetty pihalle meno muuttuu, mä olen täysin tämän kohta 4 vuotiaan pojan määräiltävissä.  Tämä nuori veijari ei onneksi ymmärrä (vielä) minkälaisia voimia sillä on mun suhteen, yritän aktiivisesti käyttäytyä kuin aikuinen, se ei oo miehille kaikkein helpoin juttu. 

Isovanhemmaksi tulo on järisytävä kokemus, muistan ihmetelleeni omien vanhempieni käytöstä tyttäreni syntymän jälkeen, tämä tuntemani järkevästi käyttäytyvä kaksikko sekoaakin täysin, siis korostaisin totaalista flippausta.  Heidän maailmansa kutistui tyttäreeni, itse pidin sitä lähinnä hellyyttävänä, nyt olen samassa veneessä ja itsehillintä on kovilla.  Pyytäisinkin armoa mummojen ja pappojen puolesta, tilanne on meille vaikea ja keinot käsitellä vaihtelevat, perusajatus kuitenkin on että vanhemmat määrää ja muut mukisematta seuraa. 

Vierailija
8/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:47"]

Mummo käy tasaisin väliajoin meillä ja jakaa omia sääntöjä lapselle. Siis eri sääntöjä kuin meillä. Meidän kodin säännöillä saa esimerkiksi kiivetä itse sohvalla ja tulla alas, mummo sanoo että ei saa kiipeillä. Lapsi saa ottaa kattilakaapista kattiloita ja leikkiä niillä, mummo sanoo että ei saa. 

Lapsi saa juoda nokkamukista vettä myös olohuoneessa, mummo sanoo että ei saa. Mummo ei ymmärrä että nää on meidän kodin säännöt, hän voi luoda sitten mummolassaan omat säännöt jos näkee ne tarpeelliseksi. Ei hyväksy mitään meidän omia sääntöjä vaan katsoo että hänen omat sääntönsä ovat paljon parempia ja niitä tulisi noudattaa.  

Noudattaako teillä mummit ja mummot teidän kodin sääntöjä vai luoko omia? Meidän lapsi on 1,5v. 

[/quote]

Jos on miehen äiti, heti välit poikki ja et anna ikinä nähdä lastasi

Jos sinun äiti, otat heti avioeron ja muutat äitisi luoksi asumaan. Miehesi ja anoppisi ovat sikoja.

palstamamma

Vierailija
9/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:47"]

[/quote]

Jos on miehen äiti, heti välit poikki ja et anna ikinä nähdä lastasi

Jos sinun äiti, otat heti avioeron ja muutat äitisi luoksi asumaan. Miehesi ja anoppisi ovat sikoja.

palstamamma

Vierailija
10/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mummot tai papat sanele sääntöjä muualla kuin omassa kodissaan. Meidän kotona pysyy meidän säännöt ja molemmat mummot kunnioittavat sitä. Pyrin myös itse kunnioittamaan heidän sääntöjään kun olemme kylässä.

Vierailija
11/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti meillä noudatetaan meidän sääntöjämme, ei ole kumpikaan mummo yrittänyt kävellä ylitsemme. Omissa kodeissaan mummoilla on omat sääntönsä, me noudatamme sitten niitä sääntöjä siellä käydessämme. Minusta toimiva systeemi, ei tarvitse kenenkään nipottaa turhasta.

Vierailija
12/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuskin mummo pahaa tarkoittaa. Mun äiti on vähän samanlainen; tytär mm. harrastaa sirkusta mutta mummo ei antaisi seisoa päällä eikä tehdä just muitakaan temppuja kun pelkää, että tyttö satuttaa itsensä. Kerran kun oltiin uimassa, mummo jäi rannalle huutelemaan mulle ja tytölle, että älkää menkö niin syvälle. Ei myöskään antaisi sukelella tms. Ollaan äitini kanssa asiasta juteltu ja hieman on rauhoittunut ja onhan tyttökin jo isompi.

Vierailija
13/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ei vaan osaa olla vielä mummo

Vierailija
14/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo hoitaa lapset, minä pääsen päiväunille ja ovi lukkoon- näin meillä

Vierailija
15/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap siis sanonut mummolle että teidän kotona mennään teidän säännöillä? Anteeksi mutta minusta on vähän turha rutista asiasta jos et ole asiasta selvästi mummolle maininnut. Vie vaikka toiseen huoneeseen, ota käsistä kiinni ja katso silmiin sanoessasi YSTÄVÄLLISESTI, että lapsi menee sekaisin jos kotona säännöt vaihtelee. Kun mummo on hoitovastuussa, mennään tietenkin hänen säännöillään.

Koeta kuitenkin olla nolaamatta mummoa tässä asiassa. Ei ne lapsenkasvatusasiat helppoja ole, vanhempi polvi ajattelee aina tietävänsä paremmin!

Vierailija
16/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli ennen ihan samanlainen: ei olisi sallinut lapsille meidän kodissamme juttuja, jotka ovat meillä sallittuja. Ei saanut rakentaa majaa, ei saanut sotkea (vahingossa!) ruokapöydässä, ei saanut juosta sisällä, ei saanut kiipeillä sohvalla jne jne.

Tilanne helpottui, kun puhuin suoraan hänen kanssaan asiasta. Nyt hän malttaa paremmin antaa lasten olla tai tarvittaessa kysyy minun mielipidettäni asiaan.

Vierailija
17/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 14:06"]

Ap, tuskin mummo pahaa tarkoittaa. Mun äiti on vähän samanlainen; tytär mm. harrastaa sirkusta mutta mummo ei antaisi seisoa päällä eikä tehdä just muitakaan temppuja kun pelkää, että tyttö satuttaa itsensä. Kerran kun oltiin uimassa, mummo jäi rannalle huutelemaan mulle ja tytölle, että älkää menkö niin syvälle. Ei myöskään antaisi sukelella tms. Ollaan äitini kanssa asiasta juteltu ja hieman on rauhoittunut ja onhan tyttökin jo isompi.

[/quote]

Jos on miehen äiti, niin taatusti tarkoittaa pahaa ja ihan ilkeyksissään kieltää kiikkumasta sohvilla ja kantamasta kattiloita olohuoneeseen.

Ap taitaa kyllä olla curling-mamma, kun kakaralle ei mitään rajoja saa laittaa. Kattilat olkkariin ja syödään ja juodaan olkkarissa ja kaikki hajotetaan. Siinä on taas päiväkodissa haaste kun tällaista villielukkaa aletaan opettaa tavoille ja mamma riehuu, että päiväkodissa pitää olla hänen säännöt ja hänen pemppuaan ei saa kieltää.

Vierailija
18/18 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaajan lapset otettakoon huostaan, mieluusti sille fiksun oloiselle mummulle.