Suurtyöttömyyden syy: tiukat koulutusvaatimukset mihin tahansa pelleduuniin!
Eli, olen opiskellut yliopistossa, ja toisessakun koulussa ,mutta en edes voi hakea jotain heppoista sihteerin, ym. puhelinvastaajan, kopionottajan työtä enää, josta minulla on kokemusta, koska siihen palkataan se muodollisen tiukan koulutuksen suorittanut, vaikka olisikin joku heppoinen 2 kk kurssi. Siis minä yliopistokoulutettu jään kakkoseksi siinä. Hain yhtä työtä ja tilasin listan kaikista muista hakijoista, joissa oli heidän työkokemus, nimet, ja koulut. Työhön palkattiin joku sihteeriopston tehny, vaikka hakijoissa oli 2 yliopistotutkintoja suorittaneita!!
Enää en edes hae mihinkään kun ei kerran juuri se koulutus ole jonka laki määrää pelletyöhönkin! Siis työhön mikä ei vaadi mitään koulua oikeesti kun vaan muodon vuoksi!
Kommentit (62)
Nimenomaan tämä. Mua ei huvita käydä 3v koulua jotain sellasta duunia varten minkä opin yhden päivän aikana jos joku vain jaksaisi näyttää. Sitten joka työhön pitää käydä jotain pilipali kursseja esim työturvallisuus ja mitä hittoja näitä on. Hirveetä nussimista. Ennen vaan mentiin töihin ja työpäivän jälkeen seteleitä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan yksi Suomen isoista ongelmista. Tehdään täysin naurettavia muodollisia vaatimuksia, ja kaikkea mitataan jonkun ihme tutkinnon kautta...
Ei tätä maata ihan oikeasti näin nosteta, se on selvä.
Mutta ne vaatimukset ovat syntyneet, kun on valitettu, että ei ole mitään vaatimuksia.
No en usko. Luulen että taustalla on isompi pyramidihuijaus nimeltä tutkintouskovaisuus.
Onko ap:lla edes yhtään tutkintoa, kun ilmoittaa opiskelleensa kahta alaa? Ja miten voi olla noin heikko logiikka ja tietämys rekrytoinnista?
Mikä yliopistotutkinto valmistaa sihteerin työhön paremmin kuin sihteerikoulutus?
Tämä palsta on täynnä näitä tutkinnoilla ja tulityökorteilla pätijöitä. Kun ei oikein muulla pystytäkään pätemään. Itse päden kyllä ihan ammattitaidolla, kokemuksella ja laadulla.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tämä. Mua ei huvita käydä 3v koulua jotain sellasta duunia varten minkä opin yhden päivän aikana jos joku vain jaksaisi näyttää. Sitten joka työhön pitää käydä jotain pilipali kursseja esim työturvallisuus ja mitä hittoja näitä on. Hirveetä nussimista. Ennen vaan mentiin töihin ja työpäivän jälkeen seteleitä käteen.
Miksi joku palkkaisi sinut, jos voi palkata sen, joka on kolme vuotta sinua edellä? Työnhakijoista ei tässä maassa pulaa ole, että joutuisi tyytymään vähempään.
Kaikki turha säätely vähentää talouden dynamiikkaa. Suomessa tätä säätelyä on aivan tolkuton määrä ja ihmiset ovat sille täysin sokeita. Esimerkiksi juuri ylipitkät täsmäkoulutukset lyhentävät ihmisten työuraa ja liikkuvuutta työmärkkinoilla. Tuloksena ihmiset jämähtää samaan työpaikkaan, vaikka vihaisivat sitä, koska muutakaan eivät löydä. Jokaisen työpaikan metsästäminen kestää tolkuttoman pitkään vaatimustason takia.
Korkean työllisyyden maissa ajatellana, että kaikki ihmiset suoriutuvat kyllä hommista papereista riippumatta ja perehdyttämistä tehdään koko ajan. Tässä auttaa tietenkin sosiaaliset taidot, jotka on Suomessa ihmisillä monesti heikot. Ehkä syynä esim. tutkintouskovaisuuteen on huono itsetunto. Ihmiset eivät luota itseensä ilman tutkintolitaniaa nimen perässä ja vaikka moni tajuaa, ettei itse koulutuksesta ole työssä mitään hyötyä, niissä tutkinnoissa on pakko roikkua, koska muuten ei erotu muista hakijoista. Osaamisella ei ole niinkään aina väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku palkkaisi sinut, jos voi palkata sen, joka on kolme vuotta sinua edellä? Työnhakijoista ei tässä maassa pulaa ole, että joutuisi tyytymään vähempään.
Mistä päättelet että joku olisi häntä "kolme vuotta edellä"? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on täynnä näitä tutkinnoilla ja tulityökorteilla pätijöitä. Kun ei oikein muulla pystytäkään pätemään. Itse päden kyllä ihan ammattitaidolla, kokemuksella ja laadulla.
Voin päteä myös palkallani, jota saan, koska voin harjoittaa ammattiani, koska minulla on tutkinnot, kortit ja luvat suoritettuna.
Kuinka pihalla ihminen on kun luulee, että esim tohtori olisi sopivampi valinta sihteerin tehtäviin kuin sihteeriksi koulutettu, joka on myös tehnyt niitä töitä. Ei kannata rekrytointitehtäviin ainakaan hakea, näin vinkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki turha säätely vähentää talouden dynamiikkaa. Suomessa tätä säätelyä on aivan tolkuton määrä ja ihmiset ovat sille täysin sokeita. Esimerkiksi juuri ylipitkät täsmäkoulutukset lyhentävät ihmisten työuraa ja liikkuvuutta työmärkkinoilla. Tuloksena ihmiset jämähtää samaan työpaikkaan, vaikka vihaisivat sitä, koska muutakaan eivät löydä. Jokaisen työpaikan metsästäminen kestää tolkuttoman pitkään vaatimustason takia.
Korkean työllisyyden maissa ajatellana, että kaikki ihmiset suoriutuvat kyllä hommista papereista riippumatta ja perehdyttämistä tehdään koko ajan. Tässä auttaa tietenkin sosiaaliset taidot, jotka on Suomessa ihmisillä monesti heikot. Ehkä syynä esim. tutkintouskovaisuuteen on huono itsetunto. Ihmiset eivät luota itseensä ilman tutkintolitaniaa nimen perässä ja vaikka moni tajuaa, ettei itse koulutuksesta ole työssä mitään hyötyä, niissä tutkinnoissa on pakko roikkua, koska muuten ei erotu muista hakijoista. Osaamisella ei ole niinkään aina väliä.
Naulan kantaan.
Vierailija kirjoitti:
No joopa.
Koulutus laahaa jäljessä työelämää on yksi syy, toinen teknologian kehittyminen. Toisaalta liittyvät toisiinsa, koulut eivät ole enää ajan tasalla, koulutetaan väärin tutkintoihin.
Tuollaista nimilistaa et ole voinut saada, on tietosuojalain vastaista toimintaa, eli varmaankin huijausviesti.
Koulutus laahaa jäljessä siksi, että työpaikat eivät itse enää halua panostaa koulutukseen, vaan he odottavat että kouluista marssii suoraan työpaikoille täysin perehdytettyjä täydellisiä työntekijöitä. Jokainen ymmärtää ettei mikään koulu pysty vastaamaan työpaikkojen koko ajan muuttuviin vaatimuksiin täysin, vaan heidän on otettava siitä myös itse vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin päteä myös palkallani, jota saan, koska voin harjoittaa ammattiani, koska minulla on tutkinnot, kortit ja luvat suoritettuna.
Mahdottoman huono pätemisen aihe. Jotenkin todella keinotekoinen, keisarin uudet vaatteet -tyylinen juttu.
Mutta miettikäähän mikä olisi työttömyysprosentti jos esim. keskimääräistä koulutusaikaa lyhennettäisiin vuodella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet että joku olisi häntä "kolme vuotta edellä"? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tämä kolme vuotta opiskellut on harjoitellut kolme vuotta sitä työtä, mitä tuossa sanottiin voivan oppia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdottoman huono pätemisen aihe. Jotenkin todella keinotekoinen, keisarin uudet vaatteet -tyylinen juttu.
Onpahan varaa niihin uusiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kolme vuotta opiskellut on harjoitellut kolme vuotta sitä työtä, mitä tuossa sanottiin voivan oppia päivässä.
Tuo kolme vuotta opiskelematon on saattanut harrastaa niitä juttuja intohimoisesti jo 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä yliopistotutkinto valmistaa sihteerin työhön paremmin kuin sihteerikoulutus?
Osastonsihteerinä tietokoneiden parissa viihtynyt lääkäri voisi pärjätä paljon paremmin kuin sihteerikoulutuksen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpahan varaa niihin uusiin vaatteisiin.
Niin. Tuo on monen tutkintouskovaisen peruste ja suojamuuri. Halutaan kynsin hampain pitää ne tutkintoa omaamattomat poissa sieltä teidän valtakunnastanne, etteivät vahingossa pääsisis näyttämään kuinka hataralla pohjalla osaamisenne ja työn tekemisenne onkaan. Tähän ajatukseen juuri perustuu kaikenlainen tutkintojen vaatiminen ja rekryfiltteröinti; ei uskalleta päästää "sopimatonta" ainesta työpaikalle, ettei vain kulissit sortuisi rytisten.
Kuulostat vaikealta ihmiseltä. Ei ihme ettei sua palkata edes "pelleduuneihin" kun asenne on tuo.
Mukavaa työttömyyttä :) T. pelleduunintekijä