entinen "kokki" on menettänyt kaiken innostuksensa ruuanlaittoon :(
Minä, joka todellakin osaan laittaa vaikka minkälaista ruokaa, leipoa herkkuja yms., olen nykyään ihan saamaton kokki. Ei voisi vähempää napata. Mikä ihme mua vaivaa?
Ehkä johtuu siitä, että aina pitäisi vain laihduttaa, ja yrittää keksiä hyvää ja kevyttä. Mies syö omanlaisiaan "bodariruokia", lapset on muuten vaan nirsoja. Koita siinä sitten keksiä jotain. Inhottaa ihan. Eikä mulla ole aikaa nyhjätä joka päivä jotain salaatteja, vaikka niistä kovasti tykkäänkin.
Onko kohtalotovereita ja miten olette ratkaisseet tilanteen?
Kommentit (20)
Tee juuri sitä ruokaa, jota itse haluat ja josta pidät. Jos muut eivät syö, pidä varulta tarjolla näkkileipää, juustoa ja piimää/maitoa. Näistä voi jokainen valita tai miehen tapauksessa väsätä oman ruokansa. Älä yritäkään palvella lasten jokaista mieltymystä, pahennat vaan nirsoilua. Vaihtoehtona on siis äidin ruoka tai juustonäkkäri ja maito/piimälasi.
no ei tässä nyt oikeastaan ihan tuosta ole kyse, vaan olemme ehkä jatkuvalla ruuan tarkkailemisella pilanneet sen hyvästä ruuasta saatavan nautinnon. Kun yrittää välttää hiilareita yms. Koitapa nyhjätä jostain kanan rintafileistä ja paistijauhelihasta ja kasviksista hyvää ruokaa. Se on vain sellaista vatsan täytettä, ja minä hyvän ruuan ystävänä melkein mielummin jätän syömättä kuin syön sellaista. En vain voi vetää mitään pastoja tms., painaisin varmaan sata kiloa jo. Tämä tuli ehkä mieleen, kun katsoin tuota Kari Aihisen ohjelmaa missä opettaa tumpeloita kokkaamaan. Siis että ei siinäkään tätä painonhallinta-aspektia paljon oteta huomioon.
Maailma on täynnä mausteita. Ota vaikutteita vaikka intialaisesta tai thaimaalaisesta keittiöstä. Saa perus kananrintafileetkin maukkaiksi kun osaa maustaa.
no kyllä minä maustaa osaan! Mutta ei se siitä maustamallakaan muuksi muutu. Lisäksi tykkään vähän täyteläisemmistä mausta, enkä ole mikään etnisen ruuan suurin ystävä. Ehkä minä kaipaisin ihan konkreettisia vinkkejä, hyviä nopeita kevyitä arkiruokia?
Mulla sama homma. Ja mulla on koulutuskin keittiöpuolelta. Lapset nirsoilee, mies ei tykkää tästä eikä tosta ja kuitenkin se olen aina minä joka ruuan tekee. Huoh. Kun joskus on esim. viikon loma, niin huomaan että innostuskin palaa pikkuhiljaa. Mutta arki tökkii.
Tehkää iso kattilallinen liha-juuresleittoa oikeasta keittolihasta. Keitto vaan perenee, kun sen lämmittää uudelleen, Isosta kattilasta riittää koko arkiviikoksi. Minä teen yleensä jättisatsin jotain spadea sunnuntai-iltana ja siitä syödään niin kauan kuin sitä riittää. Viikonloppuna voi väsätä sitten monimutkaisempia ruokia.
Multa on hävinnyt leivontainto. Ennen tein kaikki leivistä kakkuihin ja nyt vuoden verran leipominen on ollut yhtä pakkopullaa. Aivan törkeästi rasittaa, kun joudun leipomaan synttäreille jne. Enkä ostaakaan voi, koska se vasta noloa olis. Pakkanen huutaa tyhjyyttään eikä vieraitakaan tee mieli kutsua, niin paljon mua ällöttää leipominen.
Mä niin haluaisin leipomisinnon takaisin. Sain siitä todella paljon irti, kun onnistuin tekemään kaikkea hienoa ja säästettiinkin paljon, kun ei tarvinnut kaupasta leipää ostaa.
ap selittää ;)
keitot ei käy, kun lapset ei syö. Lisäksi kukaan meillä ei halua samaa ruokaa montaa päivää. Kyllä, siis olemme tavallaan nirsoja kaikki ;). Leipomisinnon puuttuminen ei minua haittaa yhtään, sillä jos vielä leipoisin ja niitä söisin, olisin todella ylipainoinen, kun nytkin jo olen. ap
Tuo kyttääminen sen innon vie.
Olen itse huomannut etten enää osaa tehdä ruokaa. Vaikka itse sanonkin olin ennen aika loistava ruoanlaittaja. Sain lapsia ja aloin tietysti miettimään että kasviksia pitää olla tai edes salaatti, sitten ei saa olla suolaa tai sitä pitää käyttää varoen, ei kovin mausteista jne. Ruoka täytyy myös pystyä pilkkomaan pieneksi. Meillä lapset ovat vielä pieniä joten noita asoita on hyväkin ajatella mutta ruoka maistuu kyllä ihan puulta :(
Vertaan entiseen kun vaan heitin mutu tuntumalla mausteet ja annoin padassa porista ilmen pelkoa että nyt siitä porkkanasta lähtee kaikki vitamiinit jne.
Ennen myös jaksoi tehdä ruoan lähes aina rakkaudella ka ajan kanssa.. Vertaus taas nykyisyyteen kun 30min aikaa tehdä ruoka jos sitäkään siinä kiireessä lasten huutaessa jo nälkäänsä on rakkaus ruoanlaittoa kohtaan todella kaukana.
Ei tullut minustakaan pullantuoksuista äitiä mutta mummo voi vielä tullakin :)
Mies syö bodariruokia? Niin tuo meilläkin söi aikanaan ja ihan tavallinen kotiruoka siihen kävi kun jätti kermakastikkeet tekemättä. Lisää raejuustoa päälle jos ei muuten saa tarpeeksi protskua.
Mä en nyt oikein saanut kiinni siitä mikä sua niissä ruoissa tökkii? Mikä vika on paistijauhelihasta tehdyssä kastikkeessa? Tai jos täyttäisit osan broilerin rintafileistä meetvurstilla/juustolla/pestolla jne. Syöttekö kalaa? Ja miksi lapset eivät syö keittoja? Meillä syödään mitä nenän eteen laitetaan ja esim. lohikeitto on aivan lempiruokaa muksuille. Entäs poronkäristys ja muusi ja karpalohillo; ei taatusti ole miehellesikään liian rasvaista.
No minä ja mies emme syö perunaa, pastaa, riisiä. Eli koitamme rajoittaa hiilareita. Tökkii se, että olen armottoman kyllästynyt samoihin ruokiin. En jaksa laittaa mitään enkä innostu mistään. Ennenvanhaan tykkäsin laittaa kaikenlaisia tuhteja ruokia, kermaa ja voita jne. Yksi lapsista on pahasti rajoittunut syömisten suhteen eikä kertkaikkiaan syö kuin ihan perusruokaa, jos sitäkään.
No miksi te rajoitatte niiden syömistä jos sapuskat tökkii? Ihan ihme ininää, itse olet ruokavaliosi valinnut ja muut ei voi niitä sun puolesta muuttaa toiseen suuntaan
:D no tulihan se sieltä! Eikö täällä saa purkaa mieltään?
Minä kun en suostu syömään mitään Koskenlaskijalla terästettyä makaroonilaatikkoa arkiruokana. Kuten jo usean kerran mainitsin, yritämme tarkkailla painoa ja tämä on nyt sitten varmaankin aiheuttanut tämmösen "tylsyyden tilan". Onko muita samassa jamassa ja onko kellään niitä hyviä, kevyitä ja maukkaita vinkkejä?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:14"]:D no tulihan se sieltä! Eikö täällä saa purkaa mieltään? Minä kun en suostu syömään mitään Koskenlaskijalla terästettyä makaroonilaatikkoa arkiruokana. Kuten jo usean kerran mainitsin, yritämme tarkkailla painoa ja tämä on nyt sitten varmaankin aiheuttanut tämmösen "tylsyyden tilan". Onko muita samassa jamassa ja onko kellään niitä hyviä, kevyitä ja maukkaita vinkkejä?[/quote]
Kuka täällä on ehdottanut makaronilaatikkoa? Muita sulle on kyllä ehdotettu mutta et ole viitsinyt kommentoida. MInäkin tarkkailen painoani ja syön silti kaikkea.
no olenpas kommentoinut. Good for you. Ehkä päätän tämän keskustelun tähän.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:20"]no olenpas kommentoinut. Good for you. Ehkä päätän tämän keskustelun tähän. [/quote]
No et ainakaan minun ehdottamiini ruokiin ole vastannut, vaikka en tuo jänkkääjä olekaan :)
no kerropas mitkä ne oli? :)
Meillä on tosi ongelma tuo yksi lapsista, jolla paha allergiatausta. Hän ei suostu maistamaankaan mitään "uutta", joten ruuan pitää olla selkeää ja ihan peruskamaa. Usein hän syökin sitten eri ruokaa.
No esim tuo käristys? Meillä uppoaa niin että iso köntti menee kerralla. Voihan lisukkeen tehdä kasviksista, ei tartte olla perunaa. Tai miten olisi tällaiset:
Ihan tavallinen uunilohi tai kuha pannulla paistettuna? Uunijuurekset kaveriksi?Tai itse tehdyt silakkapihvit? Lohimedaljongit?
Sanoit ettet tykkää etnisisitä ruoista, meillä kyllä uppoaa muksuillekin:
http://www.maku.fi/resepti/lohta-punaisessa-curryssa-chu-chee-pla#axzz2SstIjxmS
Olen tehnyt tuon kastikkeen kanssa lohen sijasta myös kanaa, toimii.
Tai kanaa ja cashew-pähkinöitä, aika mieto ja helppo tehdä, ohjeita netti pullollaan.
Nyt ollaan syöty paljon paistettua tankoparsaa, kaveriksi sipulia ja valkosipulia, toimii erilaisten kana/liha/kalalisukkeiden kanssa ja onnistuu grillissäkin.
Mulla meni niin et kun lapset kasvoi isommiksi niin kokkailuintokin palautui.
Perheen arkiruokailun pyöritys on oikeesti pakkopullaa ...ja aina on kiire ja yks ei tykkää ja toinen huutaa muuten vaan...