Lukion hinta per vuosi ?
Onko kenelläkään tietoa mitä noin keskimäärin Lukio-opiskelu tulee maksamaan per vuosi? Siis ihan normaali päivälukio, ja teini-ikäinen opiskelija suoraan peruskoulusta.
Kommentit (41)
Meillä maksoi lapsen kirjat ja kuviksen materiaalit koko lukion ajalta n. 950 euroa. Suurin osa ostettiin käytettynä, Lukion jälkeen kirjoista sai vielä 200 euroa, joten nettokulut 750 euroa. Helsinkiläinen lukio.
Lapsi pääsi ylioppilaaksi 2011 (2 L, 2 E, 1 C).
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:49"]
Meillä maksoi lapsen kirjat ja kuviksen materiaalit koko lukion ajalta n. 950 euroa. Suurin osa ostettiin käytettynä, Lukion jälkeen kirjoista sai vielä 200 euroa, joten nettokulut 750 euroa. Helsinkiläinen lukio.
Lapsi pääsi ylioppilaaksi 2011 (2 L, 2 E, 1 C).
[/quote]
Eiks tuohon esim. yo-tutkintomaksut tule päälle. Ja en usko että tulis noin halvaksi, vihkot, kynät ja kumit ynnä muut päälle ja kait laskinkin tarvittiin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:21"]
Kyllä tuosta kustantamoiden elättämisestä pitäisi päästä eroon. Opettajat ostattaa koko ajan uutta kirjaa oppilaille, vaikka asiat eivät muutu niin kirjan painos uusitaan parin vuoden välein.
[/quote]
Lukion opettaja kommentoi tätä kohtaa. Tämä sama asia nostetaan AINA esiin kun puhutaan lukion kustannuksista. Nykyisessä työpaikassani käytössä on ollut samat kirjasarjat englannin ja ruotsin kielessä jo 5 vuotta ja ihan sama kirja kelpaa nytkin kuin 5 vuotta sitten! Minulla itsellänikin, siis opella, on käytössä ko. kirjasarjan 1. painos vuodelta 2008. Sama tilanne on kavereitteni ja tuttavieni mukaan monissa, monissa muissakin lukioissa ainakin näissä kahdessa kielessä. Toki muitakin aineita on, mutta tässä pieni vastakommentti tuohon lainauksen yleistykseen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:24"]
Ok kiitos vastaajalle. Eihän se pahalle kuulosta jos alle tonnilla selviää- Itse olen nimittäin tyttärelle bydjetoinut tässä pikku ahdistuksessa jo tonnin per vuosi ja miettinyt että riittääkö se. Sitten vielä loppupeleissä tulee se vanhojen asu ja muut bileet... huh mut onneksi niihin on aikaa :)
[/quote]
Sanot sille, että kännilutkailubileet jäävät sinulta nyt väliin, niin säästät rahaa ja saat paremmin varttuneen tyttären perus teinihoron sijaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:21"]
Kyllä tuosta kustantamoiden elättämisestä pitäisi päästä eroon. Opettajat ostattaa koko ajan uutta kirjaa oppilaille, vaikka asiat eivät muutu niin kirjan painos uusitaan parin vuoden välein.
[/quote]
Lukion opettaja kommentoi tätä kohtaa. Tämä sama asia nostetaan AINA esiin kun puhutaan lukion kustannuksista. Nykyisessä työpaikassani käytössä on ollut samat kirjasarjat englannin ja ruotsin kielessä jo 5 vuotta ja ihan sama kirja kelpaa nytkin kuin 5 vuotta sitten! Minulla itsellänikin, siis opella, on käytössä ko. kirjasarjan 1. painos vuodelta 2008. Sama tilanne on kavereitteni ja tuttavieni mukaan monissa, monissa muissakin lukioissa ainakin näissä kahdessa kielessä. Toki muitakin aineita on, mutta tässä pieni vastakommentti tuohon lainauksen yleistykseen.
[/quote]
opiskelen AMK.ssa ja meillä on käytössä 2001 kirjapainos saksan tunneilla.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:45"]
Sehän on iso panos, jos lainailee kirjastosta, kopioi kirjoja, etsästää vanhoja kirjoja tutun tutuilta, kulkee valittamassa, tapaa opettajia, etsii hyväntekeväisyysjärjestöjä ja lahjoittajia, uhkailee lehdistöllä.
Tässä pitäisi konkretisoitua se miksi "ilmaista" peruskoululaitosta voisi haukkua vähemmän. Jokainen lapsia saa samat mahdollisuudet opiskella, kun kirjat ja opetus tarjotaan köyhimmillekin. Lukiossa joutuu jo maksamaan kirjansa, muttei opetusta. Ei varmaan ole kaukana se aika, kun kaikki maksaa kymmeniätuhansia ja köyhät opiskelevat lukioissa vain stipendeillä.
[/quote]
Kyllä siihen meni aikaa ja aikaa tulee menemään taas keväällä ja kesällä. Vaihtoehdot ovat vähissä. Ystävälläni ei ole mitään mahdollisuutta maksaa tyttärensä kirjoja. Hölmöintä näissä on vielä se, että kirjoja ei voi myydä kurssin jälkeen vaan pitää odottaa kirjoituksiin asti. Nyt kummityttö onkin ottanut opintoja sekä päivä- että iltakursseilla ja aikookin matikan kirjoittaa jo ensi keväänä, tämän jälkeen myy matikan kirjat pois. Nekin jokainen kurssi omana painoksena, fiksua ? maksaa mahdollisimman paljon.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:24"]
Ok kiitos vastaajalle. Eihän se pahalle kuulosta jos alle tonnilla selviää- Itse olen nimittäin tyttärelle bydjetoinut tässä pikku ahdistuksessa jo tonnin per vuosi ja miettinyt että riittääkö se. Sitten vielä loppupeleissä tulee se vanhojen asu ja muut bileet... huh mut onneksi niihin on aikaa :)
[/quote]
Sanot sille, että kännilutkailubileet jäävät sinulta nyt väliin, niin säästät rahaa ja saat paremmin varttuneen tyttären perus teinihoron sijaan.
[/quote]
Sinunko tyttärestä tuli sitten horo? Kun ei ollut lukupäätä, eikä varaa kouluttaa kunnolla :) Kuulostaa rivien välistä kyllä kovasti siltä :)
Olen pitkään miettinyt, miksei Suomessa voida muuttaa tuota kirjarumbaa. Olemme teknologian huippumaa, valtio voisi ajaa (vaikka yhteistyössä Nokian tmv. kanssa) uutta systeemiä millä saataisin kirjakustannukset kuriin. Esim. tälläistä olen miettinyt:
-Jokaiselle lukiolaiselle annetaan oma lukulaite tmv. johon voi ladata kaikki kirjat. Tuo vähentää kustannuksia, monellakin tapaa:
1. Kirjojen uusiminen on helppoa, niitä voidaan päivittää helposti ja nopeasti eikä jää ns. "vanhoja painoksia" nurkkiin lohumaan. Samoin jos kirjassa virhe tmv. se helppo korjata.
2. Jää välikäsiä pois mikä laskee kirjojen hintaa, nythän tulee painokustannukset, kuljetukset sinne ja tänne, kirjakauppa ottaa omansa välistä jne.
3. Jos joku haluaa osan kirjasta tai vaikka koko kirjan ns. paperisena, voi oppilas itse tulostaa ko. osat/kirjan itselleen (omalla kustannuksellaan). Laitteen avulla voisi mahdollisesti myös etsiä lisätietoa esim. netistä, laite myös mahdollistaisi sen että kuvien/tektien sijaan olisi myös videoita.
4. Helpottaisi myös vajaakuntoisten opiskelua, sähköinen kevyt (mahdollisesti ääniohjattava) "kirja" olisi helppo käyttää vaikka olisi vajaakuntoinen, jos huono näkö voisi tekstiä suurentaa, mahdollisesti myös tekstin voisi saada laitteesta valmiiksi "luettuna" (jos vaikka sokea oppilas) ja pieni laite helpompu kuljettaa mukana vert. 6kpl kirjoja.
Olen tosiaan ihmetellyt tuota kirjojen määrää. Itse lukiossa aikoinaan selvisi pienemmällä määrällä kirjoja. Ei ole kovin ekologista tämä nykyinen käytäntö.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:49"]
Olen pitkään miettinyt, miksei Suomessa voida muuttaa tuota kirjarumbaa. Olemme teknologian huippumaa, valtio voisi ajaa (vaikka yhteistyössä Nokian tmv. kanssa) uutta systeemiä millä saataisin kirjakustannukset kuriin. Esim. tälläistä olen miettinyt:
-Jokaiselle lukiolaiselle annetaan oma lukulaite tmv. johon voi ladata kaikki kirjat. Tuo vähentää kustannuksia, monellakin tapaa:
1. Kirjojen uusiminen on helppoa, niitä voidaan päivittää helposti ja nopeasti eikä jää ns. "vanhoja painoksia" nurkkiin lohumaan. Samoin jos kirjassa virhe tmv. se helppo korjata.
2. Jää välikäsiä pois mikä laskee kirjojen hintaa, nythän tulee painokustannukset, kuljetukset sinne ja tänne, kirjakauppa ottaa omansa välistä jne.
3. Jos joku haluaa osan kirjasta tai vaikka koko kirjan ns. paperisena, voi oppilas itse tulostaa ko. osat/kirjan itselleen (omalla kustannuksellaan). Laitteen avulla voisi mahdollisesti myös etsiä lisätietoa esim. netistä, laite myös mahdollistaisi sen että kuvien/tektien sijaan olisi myös videoita.
4. Helpottaisi myös vajaakuntoisten opiskelua, sähköinen kevyt (mahdollisesti ääniohjattava) "kirja" olisi helppo käyttää vaikka olisi vajaakuntoinen, jos huono näkö voisi tekstiä suurentaa, mahdollisesti myös tekstin voisi saada laitteesta valmiiksi "luettuna" (jos vaikka sokea oppilas) ja pieni laite helpompu kuljettaa mukana vert. 6kpl kirjoja.
[/quote]
Juurikin näin. Näinä aikoina tämä olisi ekologisin ja kätevin ratkaisu. Jokaisella oppilaalla on jo jokatapauksessa läppäri käytössää tuossa vaiheessa. Ja koulussa olisi tietysti myös työasemat. Koulut olisivat oppimiskeskuksia ja virtuaalitunteja voitaisiin pitää ajasta ja paikasta riippumatta!
Lukio-opiskelu on vielä Suomessa halpaa!
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 14:11"]
Itse lukion opettajana olen käyttänyt aina sanaa kirjasarjaa niin kauan kuin sitä on kustantajalta saanut. Mutta kun se loppuu, on pakko vaihtaa, ja aina silloin vanhemmat moittivat miksi kirjaa vaihdetaan eikä vanha kelpaa. No ei kelpaa siksi, kun sitä eivät enää kustantajat myy.
Nyt tulevat sitten digikirjat. Niitä ei kierrätetäkään. Kustantajat myyvät muutaman vuoden lisenssejä, eli ei voi kierrättää vaan aina ostaa uusi lisenssi.
[/quote]Ei meidän ole mikään pakko elättää kustantomoita. Lukion ja pesukoulun kirjat voisi hoitaa vaikka wikipediatyylillä hyvin pienellä rahalla, ei tarvita kuin serveri jossa materiaali on jaettuna nettiin. Aivan järjetöntä painattaa kirjoja koululaisille, samat asiat opetetaan vuodesta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:55"]Mutta toisaalta jokainen tajuaa, että yhteiskuntaopin kirja muokkautuu joka vaalien jälkeen, jottai siellä on oikeat presidentit ja pääministerit.
[/quote]Täysin turhaa nykypäivänä. Jokainen löytää netistä viidessä minuutissa tämän hetkiset ministerit. Tuo kirjojen käytäminen opetuksessa tulisi lopettaa kokonaan peruskoulusta ja lukiosta.
PS. syksyllä painettu kirjakaan ei olisi enää ajantasalla kun ministereitä on vaihtunut jo tänäkin vuonna.
Siis mitä helvettiä, ettäkö lukion "kalleus" on ongelma?
Ei varmasti ole, eihän nuo kirjakustannukset ole summa eikä mikään edes työttömälle. Pitää vaan priorisoida rahankäyttöä vastuullisesti. Siiderit ja tupakat jää kauppaan, rahat lasten oppikirjoihin.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 14:32"]
Siis mitä helvettiä, ettäkö lukion "kalleus" on ongelma?
Ei varmasti ole, eihän nuo kirjakustannukset ole summa eikä mikään edes työttömälle. Pitää vaan priorisoida rahankäyttöä vastuullisesti. Siiderit ja tupakat jää kauppaan, rahat lasten oppikirjoihin.
[/quote]No kyllä muuten todella on kallista köyhälle. Tuttavan monilapsinen perhe on ollut todella tiukilla lapsen lukion kanssa, eivät olisi saaneet ostettua kaikkia kirjoja ellei isovanhemmat olisi auttaneet.
Puhutaan kuitenkin noin tonnista vuodessa, sen on köyhälle suuri raha. Samaan aikaan vielä loppuu lapsilisäkin yms.
Muutin 16-vuotiaana eri paikkakunnalle lukioon. Maksoin kaiken itse opintotuesta (en ottanut lainaa) ja ihan hyvin selvisin taloudellisesti. Tietty kirjat ostin käytettyinä (Jamerasta) niin pitkälle kuin mahdollista. Ei se lukio mielestäni siis mitenkään älyttömän kallista lystiä ole.
Itse lukion opettajana olen käyttänyt aina sanaa kirjasarjaa niin kauan kuin sitä on kustantajalta saanut. Mutta kun se loppuu, on pakko vaihtaa, ja aina silloin vanhemmat moittivat miksi kirjaa vaihdetaan eikä vanha kelpaa. No ei kelpaa siksi, kun sitä eivät enää kustantajat myy.
Nyt tulevat sitten digikirjat. Niitä ei kierrätetäkään. Kustantajat myyvät muutaman vuoden lisenssejä, eli ei voi kierrättää vaan aina ostaa uusi lisenssi.
Ei riitä 500€ vuodessa, muuten kuin että saa suunnilleen kaikki ostettua käytettyinä. Pari tonnia niihin kirjoihin ja muihin välineisiin saa valita koko lukioajalle ja siinäkin saa tilata kirjat netistä mistä halvimmalla saa. Jostain paikallisesta pikkukirjakaupasta maksaa vielä paljon enemmän.
Opettajat vielä vaatii ostamaan uusinta painosta, vaikka vanhaan ei olisi muuta eroa kuin eri värinen kansi.
Itsellä olisi myös tuo viimeisimmän kommentin mukainen tilanne tod.näk. tulossa, jos löytyy halvalla asunto. Jos ei, niin sitten pitää hakea matkakulujen hyvitystä, muuten tulee n. 600-700€ vuoteen matkakuluja. Opintotukea tulisi alle 10€ siinä tilanteessa, että en saa asuntoa, koska vanhemmat ovat molemmat keskituloisia työläisiä. Sitten on tietysti lukuvuosien 2 & 3 kirjat hankittava, ja mahdollisesti joitain uusia ekan vuoden kirjoja, sillä jouduin lopettamaan toisen jakson jälkeen terveydentilan takia. Siihen ynnätään vielä ruoka- ja muiden tarvikkeiden hinnat, ja omakohtainen hinta lukion käyntiin nousee n. 2500€, optimistisesti ajateltuna.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:20"]
Ilmaiseksi tulee kun potkit lukiolaises omaan kämppäänsä. Sossu maksaa viulut.
[/quote]
Sossu potkii alaikäisen takaisin kotiin äipän ruokapöytään ja lompakolle.
[/quote]
Sosiaalitoimiston asiakkaaksi ei kunnon ihminen edes halua.