Sokereita mittailleet: kuinka paha sipaisu hunajaa paahtoleivälle on?
Minulla ei ole raskausdiabetestä, mutta käsky silti ylläpitää rd-ruokavaliota sikiön kasvun hillitsemiseksi. (Esikoinen oli iso). Olen nyt herkkuhimoissani sortunut muutaman kerran sipaisemaan ruispaahtiksen päälle hunajaa, n. Puoli tl leivälle. Kuinka pahasti teillä on hunaja reagoinut sokerimittareihin verratuna puhtaaseen sokeriin tms. Onko pienempi synti kuin vaikka suklaa...?
Kommentit (9)
Minä taas olen kanssa mässännyt suklaata ja kaikkia herkkuja ihan hillittömästi ja vauvat on olleet kaikki n. 3300g, varmasti aika paljon geeneistä kiinni. Nyt saa nähdä kun mulla muutenkin diabetes että miten vaikuttaa vauvan kasvuun, toki tiukasti sokereita mittailen. Itse en kyllä hunajaa käytä edes teessä. Mutta jos sulla ei rd niin tuskin siitä mitään haittaa on :)
Minulla oli rd, mutta arvoihini eivät vaikuttanut esim. makeisten syöminen. Leivotut herkut (esim sämpylä) sen sijaan nostivat arvojani jonkin verran. Hunajankin vaikutuksen sanoisin siis olevan yksilöllistä.
Ennemmin laskisin päivittäisten hiilareiden määrää rd suositus 150-250g HH/vrk äidin koosta, liikunnan määrästä yms. riippuen. On tosi yksilöllistä miten kukakin reagoi mihinkin. Hiilarit pitäisi jakaa mahdollisimman tasaisesti päivän aterioille syö matalan GI:n elintarvikkeita (glykeeminen indeksi) nostaa tasaisemmin sokereita. Ei siis nopeasti ylös ja nopeasti alas. Totta on että sikiö kasvaa runsaalla hiilihydraattimäärällä ihan terveelläkin äidillä isokokoiseksi, mutta kukaan ei ole määritellyt tuota runsasta määrää, sekin yksilöllinen. Tietyt hiilihydraatit vahingollisempia kuin toiset juuri tuon glykeemisen indeksinsä vuoksi, valkoinen vilja ja valkoinen sokeri, fruktoosi mm. huonoja.
Puoli teelusikkaa leivän kulmalla?!
Kai siinä itse paahtoleivässäkin on enemmän sokwria, jätä mieluummin se syömättä ja ota hunajalusikan puolikkasi suoraan purkista.
Pää sulla leviää ennen lapsen syntymää, jos herkkujasi mittailet millilitrojen tarkkuudella.
Hunajan GI on 61, eli aika korkea.
kts. lisää täältä http://www.kaloritaulukko.fi/glykeeminen-indeksi/
Jos ei ole rd niin insuliinituotanto toimii ja käsittelee hunajan. Itsellä oli rd ja hunajaa en edes kokeillut, muutenkin aterianjälkeiset sokerit olivat usein korkealla, vaikka sokeria en syönyt ja hiilareita tarkkailin. Vauva normaalipainoinen, siis alle 3,5. Tottakai raskaana kuten muulloinkin on viisasta välttää yletöntä sokerin mässytystä, mutta sitä pieni määrä hunajaa ruisleivällä tuskin on.
Mä en usko noihin "kasvunhillitsemisiin". Minulla esikoinen oli vähän yli nelikiloinen, (sokerirasituskokeessa tosi hyvät arvot). Kakkosta odottaessa oli toinen terkkari, joka vaahtosi tuon ruokavalion kanssa, riekkui mansikoiden syömisestäkin.
Meillä on sellainen vanhempi, kokenut synnytyslääkäri, jolle kummastelin tuota normaalin ruokavalion rajoittamista, ja hän oli yhtä kummastunut. Oli sitä mieltä, että kun ei ole viitteitä raskausdiabeteksestä, kasvu on geneettistä, eikä sitä voi säädellä. Toki normaali, suht terveellinen ruokavalio on aina äidille hyväksi ihan painonnousun vuoksi, ettei nyt mitään tolkutonta mättöä, mutta ei myöskään mitään suupalojen ja energiansaannin vahtaamista tarvitse. Noudatin sitten lääkärin neuvoa, ja elin ihan normaalisti, kuten ekan kanssakin.
Tämä kuopusvauva oli yhtä pitkä kuin esikoinenkin (52 cm), mutta painoi puoli kiloa vähemmän. Vaikka kuinka aina väitetään, että järjestyksessä seuraavat vauvat painavat muutaman sata grammaa ensimmäistä enemmän.
Joten kallistun myös tuohon genetiikkaan. Itse olen painanut syntyessäni neljä kiloa, joten ei se kummaa esikoisellekaan ollut, ja mieheni taas on painanut reilut kolme ja puoli, kuten kuopus. Muutenkin esikoisen ruumiinrakenne on raskastekoisempi, kuin kuopuksen. Eiväthän aikusetkaan samasta muotista ole.
Mulle kokenut perinatologi sanoi, että myös ilman rd:ta voi kasvattaa itselleen ison vauvan, jos mättää sokeria ja suklaata. Eka oli iso ja olin huoleton ruokavalion kanssa. Nyt haluan ainakin yrittää, jos vaikka puolen kilon eron saisin aikaan rupkavaliomuutoksella.
Jos joku on mittaillut sokereita niin olisiko kokemuksia kysymästäni asiasta?
Ap