ostoshysteria pyhien alla..
Jotenkin taas eilen ihmetytti ihan tuskainen ihmisten määrä kassoilla. Mielettömät ostokset, niinkun olis viikon erämaareissu jokaisella edessä. Enkä tosiaan usko että kaikki olisivat ollee menossa mökeille tms loppuviikoksi. Leipähylly tyhjänä, leikkeleet vajaatäytöllä, yms. Mikä tuska ihmiset saa valtaansa kun kauppa on yhden päivän kiinni?? Ja monessa paikassa ainakin pk-seudulla, josta havaintoni ovat, palvelee vaikka mitä pieniä siwoja ympäri vuoden..
Kiitos. Sain tilittää.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:23"]
Kaupathan on tänään auki, muutkin kuin siwa.
[/quote]
Ei täällä päin, missä ei juuri venäläisiä liiku.
Varmaankin juuri niinkuin tässä on arvuutulte. Halutaan hoitaa kauppakäynnit pois alta, varsinkin jos on pitkäviikonloppu edellä. Kätevä käydä kaupassa vaikkapa töistä lähtiessä, niin ei ainakaan kauempana asuvana koidu turhia bensakuluja.
Varmaankin juuri niinkuin tässä on arvuutulte. Halutaan hoitaa kauppakäynnit pois alta, varsinkin jos on pitkäviikonloppu edellä. Kätevä käydä kaupassa vaikkapa töistä lähtiessä, niin ei ainakaan kauempana asuvana koidu turhia bensakuluja.
No meidän piti nyt ihan muutenkin käydä eilen kaupassa kun jääkaapissa ei ollut kuin valo. Tietenkin ostamme isomman määrän kerrallaan ettei tarvitse heti uudestaan käydä. Siihen ei juhlapyhä vaikuta mitenkään.
Moni laskee viikonlopun alkaneeksi tästä pyhästä. Nyt kaappi tyhjänä, toivoo että olisi toiminut itsekin samoin. Ja näin sinkkuna nämä pyhät ovat ihan helvetistä -> ei viitsi ostaa, kun kuvittelee, että pärjää samalla kuin "muut" juhlii, huomenna työt ja kauppareissut viikonlopuksi siihen päälle ja sama rumba, minkä olisi voinut välttää jo ajoissa jos hiemankin kaukaa viisas olisi ollut ajoissa.
Samat jonot Cittarissa huomennakin silti.
Joo, on se kumma, kärryt ihan kukkuroillaan ruokaa, vuodesta toiseen se on sama, ja meilläkin on siwat ja ABC ainakin auki. ABC:llä kyllä on yleensä pyhisin hyllyt ja laarit tyhjinä, varsinkin muutama vuosi sitten kun se tuli tuolle paikalle, eivät koskaan kai varautuneet siihen että sekä paikalliset että ohi ajavat pohjoiseen menevät ja taas takaisin etelään ajavat pysähtyvät siinä ostoksille kun muut kaupat on kiinni. Parkkipaikat tupaten täynnä, jonot kaupan perälle asti, ihmiset epätoivoisesti etsimässä mitä ostaisi kun mitään mitä meinasi ostaa ei enää ole. Nykyään on tilanne vähän parantunut, ehkä vihdoin tajusivat vuosien kokemuksella että vähän enemmän kantsii tilata tukusta kun on pyhät.
Mun kaupassa käyntiä täällä pienellä paikkakunnalla määrittelee hyvin pitkälti se, milloin kauppoihin saadaan täydennystä. Kokemukseni mukaan maanantai aamupäivä on yksi huonoimmista hetkistä käydä kaupassa, sillä silloin on vain vanhaa tavaraa jos mitään on yleensäkään.
Keskiviikkoisin näyttäisi olevan paras kauppapäivä, ja jo heti aamusta on tavaraa hyvin hyllyssä, tiistai on myös ihan ok päivä. Yleensä käyn kaupassa joko tiistaina tai keskiviikkona ja toisen kerran perjantaina tai heti lauantaiaamuna, riippuen ihan siitä miten olen töissä.
Eilen olin siis ihan tavallisesti ostamassa ruokia ke-la tarpeeseen, lauantaina sitten ostan la-ti tarpeet. Tällä viikolla on ihan turha käydä perjantaina kaupassa, sillä siellä ei taida juuri mitään tuoretta olla kun tänään on kauppa kiinni.
Suurinosa ihmisistä kävi eilen ostamassa ke-to ruuat, perjantaina ostetaan viikonlopun sapuskat ja lauantaina vielä muistetaan että sunnuntaina on äitienpäivä ja taas pitää mennä kauppaan.
Kyllähän se aika hurjalta tuntuu kun siellä kassajonossa enne pyhiä tai viikonloppua katsoo sitä ruokamäärää mitä ihmiset ostaa. Kyllä eilenkin mietin kuinka paljon ostetusta ruuasta lopulta syödään ja paljonko heitetään roskiin. Ei ole ihan pieni määrä mikä menee kotien jääkaappien kautta kaatopaikalle. Niin ja kyllä siellä tulee miettineeksi, että ainakin osa ihmisistä vois jättää ne höttöruuat pois kärrystä. Ovat sen näköisiä, että niitä on tullut tankkattua jo liikaakin.
Toisaalta osa ostaa varmasti koko viikonlopun ruuat kerralla. Itse mielellään kävisin hiljaisempaan aikaan mutta on vähän mahdotonta. Pääsen arkisin yleensä viideltä töistä ja jos ostokset jättää myöhempään iltaan, on osa hyllyistä jo tyhjiä. Normaali viikomloppuina aikaisin lauantaiaamusta on tilaa eikä ruuhkia. (Niin ja minähän ostan vain juuri sen minkä syön - ja terveellistä ruokaa...:)
Minä tunnustan tuon järjettömän hamstraamisen pyhien alla!
Normaalisti meillä hoidetaan kauppa-asiat niin, että kahdesti kuussa käydään ostamassa kaapit ja pakastin täyteen tavaraa (lihat, kuivatavarat jne) ja kerran-pari viikossa sitten maidot, hedelmät ja muut pilaantuvat. Tämä on pitkään hiottu ja toimiva systeemi (puhumattakaan siitä paljonko sillä säästetään rahaa). Muina päivinä ei siis kaupassa käydä ollenkaan.
Joka kerta ennen pyhiä saan kuitenkin hepulin, ja kauppaan on päästävä ostamaan "välttämättömiä" ruokia. Vapun alla esimerkiksi nuo välttämättömät olivat tomusokeria ja kookoshiutaleita (paketit edelleen koskemattomina kaapissa). Eilen sain istua käsieni päällä etten lähtenyt kauppaan, vaikken edes keksinyt mitä sieltä voisi ostaa. Käsisaippua yläkerran vessaan kävi etäisesti mielessä.
Hulluus on piristävää!
Käyn kaupassa 2 kertaa/vko, joten eilen näit minut ostamassa tavaraa koko loppuviikoksi.En jaksa tuhlata elämääni siihen, että joka päivä käyn ostoksilla, joten saat ihan sujuvasti ihmetellä. Minä ihmettelen niitä, jotka käyvät kaupassa 3 kertaa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:54"]
Mun kaupassa käyntiä täällä pienellä paikkakunnalla määrittelee hyvin pitkälti se, milloin kauppoihin saadaan täydennystä. Kokemukseni mukaan maanantai aamupäivä on yksi huonoimmista hetkistä käydä kaupassa, sillä silloin on vain vanhaa tavaraa jos mitään on yleensäkään.
Keskiviikkoisin näyttäisi olevan paras kauppapäivä, ja jo heti aamusta on tavaraa hyvin hyllyssä, tiistai on myös ihan ok päivä. Yleensä käyn kaupassa joko tiistaina tai keskiviikkona ja toisen kerran perjantaina tai heti lauantaiaamuna, riippuen ihan siitä miten olen töissä.
Eilen olin siis ihan tavallisesti ostamassa ruokia ke-la tarpeeseen, lauantaina sitten ostan la-ti tarpeet. Tällä viikolla on ihan turha käydä perjantaina kaupassa, sillä siellä ei taida juuri mitään tuoretta olla kun tänään on kauppa kiinni.
[/quote]
Jatkanpa tähän vielä, että meillä oli eilen illalla ja tänään päivällä rakennustalkoot, eli ruokittavia oli viiden hengen perheen lisäksi muutama ylimääräinen. Saattoi siis näyttää siltä kuin hamstraisin maailmanlopun edellä.
Meillä hävikki on suhteellisen pientä, sekin vähä mitä yli jää syötetään eläimille tai laitetaan kompostoriin. Olen aika velho käyttämään kaikki tähteet, sillä inhoan tuhlausta.
On se kumma, kun kaikki ostaa ihan normaalisti, mutta silti tuollaisia kukkurakärryjä ei näe normaaleina viikkoina, vaikka joku ostaisi kahdeksi viikoksi tavaraa :)
Jotenkin sen ymmärtää jos on monta päivää kaikka kaupat kiinni, mutta jos yksi päivä on keskellä viikkoa, niin sekin vaikuttaa niin huimasti, perjantain viikonloppuostosruuhkat ja ostosmäärät on paljon pienempiä.
Sinäkin olit siellä ; )
Minä kävin. En ostanut paljon, mutta meillä sattuu olemaan tänään juhlat ja jotain pientä puuttui vielä. Niin, ja tuoreet hain vasta eilen. Varsinaista päivittäisruokatavaraa en juurikaan ostanut. Harmitti, että jouduin menemään eilen, mutta...
Olen miettinyt samaa jo useamman vuoden.
- ennustaja-eukko, joka yrittää tilata oikean määrän tavaraa kauppaan hysteerisille hamstraajille
Ehkä kaikki eivät mene mökille viikonlopuksi, mutta kaupassa oli paljon niitä, jotka menevät? Omat vanhempani ovat sellaisia, että kaupassakäynti pilaisi heitä pyhät. Olen siis takuuvarma, että seuraavan kauppareissuj he tekevät aikaisintaan maanantaina. Vielä kun on sunnuntaina tulossa paljon vieraita ja pöydän pitää notkua heitä varten. Toki eläkeläisinä välttävät ruuhkan, kaupasta on haettu kukkurallinen ostoskärry varmaan tiistaina.
Mistä ap tiedät ihmisten ostohysteriasta eilen? Minä en ainakaan edes käynyt kaupassa vaikka hyllyt ovat lähes tyhjät. Lähi-Siwa on auki ja poikkeuksellisesti on ehkä pakko piipahtaa siellä. Pari vuotta sitten olen siellä viimeksi käynyt ja jono ulottui pyhäpäivänä kymmenen metriä kadulle.
Eikös kaupat ole tänään helatorstaina auki.. Ainakin Espoossa Prisma ja Cittari on.
Luulen että monella on töistä vapaata perjantaina ja siten pitkä viikonloppu.Useimmat haluavat ryysätä kauppaan ennen vapaita ja ostaa kerralla kaiken
Kaupathan on tänään auki, muutkin kuin siwa.