Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pettynyt, jos lapseni ei saa stipendiä

Vierailija
08.05.2013 |

On nyt 6-luokalla, eikä ole kertaakaan vielä saanut. On luokkansa 3 parhaan oppilaan joukossa ollut joka vuosi ja ne 2 muuta on saaneet. Kymppejä on tänä vuonna sadellut tasaiseen tahtiin. Jos sitä ei arvosteta, vaan jotain tsemppaamista, niin kyllä ihmetyttää. Mun kouluaikoina stipendin sai aina luokan 3 parasta, vaikka olisivat joka vuosi olleet samat tyypit.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän katkeruutesi ja en ihmettele ollenkaan, jos lapsesi on vuosien mittaan pohtinut, miksi muut saa stipendin siinä viereltä. JOS stipendiä ei vieläkään tule, sano, että jatkossakin on mahdollisuuksia ja laitat hyvästä todistuksesta ja kunnolla tehdystä koulutyöstä oman ruskean kirjekuoren.

Vierailija
2/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ihmeen stipendi? ei meidän koulussa ala-asteella mitään stipendejä saatu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tule, niin laita se koko kesäksi kitkemään perunamaata. Kyllä se siitä oppii.

Vierailija
4/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli koko ala-asteen ajan luokkansa paras. Stipendejä tasan nolla. Ekalla luokalla stipendin sai luokan ilopilleri eli tyttö, jolla oli ADHD. Toisena vuonna stipendin sai urheilija eli poika, joka vapaa-aikanaan harrasti urheilua, ei ollut erityisen hyvä edes seuratasolla. Kolmantena vuonna stipendin sai se, jolla oli kaunein käsiala. Neljäntenä vuonna stipendin sai se, joka oli kerännyt eniten roskia kevään siivouspäivänä. Viidentenä vuonna stipendi arvottiin. Kuudentena vuonna stipendi piti antaa parhaalle oppilaalle, mutta koska edellisenä vuonna sen oli saanut poika, päätettiin stpendin antaa parhaalle tytölle.

Tänä vuonna poikani päättää peruskoulun. Hän on edelleen luokkansa paras ja tietää jo nyt saavansa 5 eri stipendiä. Yläasteella ne jaetaan tiettyjen etukäteen kerrottujen kriteerien perusteella ja rehtori on jo myöntänyt, että esim. äidinkielenopettajien myöntämä stipendi on tulossa.

Jostain syystä kouluissa ei nykyisin arvosteta oppimista ja osaamista ennen kuin vasta viimeisellä luokalla.

Vierailija
5/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne stipendit ovat teille niin kauhean tärkeitä? Eikö tärkeintä ole, että lapsi pärjää opinnoissaan ja näin ollen tod. näköisesti myös elämässään? Ei niitä stipendejä enää kukaan muista aikuisiällä, yhtä turhia kuin joku hymypatsas. Olihan se itsekin kiva tuhlata stipendinä saatu raha johonkin turhuuteen, mutta ei siitä enää syksyllä ollut mitään iloa. Ja äidinkielen stipendinä saatu kirja jäi lukematta, oli niin tylsän tuntuinen että taisi lentää heti roskikseen. 

Vierailija
6/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun alaluokilla oppilaat saavat äänestää kaveruuden perusteella. Sama  ei voi saada kahta kertaa.

Vierailija
7/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:12"]

Lapseni oli koko ala-asteen ajan luokkansa paras. Stipendejä tasan nolla. Ekalla luokalla stipendin sai luokan ilopilleri eli tyttö, jolla oli ADHD. Toisena vuonna stipendin sai urheilija eli poika, joka vapaa-aikanaan harrasti urheilua, ei ollut erityisen hyvä edes seuratasolla. Kolmantena vuonna stipendin sai se, jolla oli kaunein käsiala. Neljäntenä vuonna stipendin sai se, joka oli kerännyt eniten roskia kevään siivouspäivänä. Viidentenä vuonna stipendi arvottiin. Kuudentena vuonna stipendi piti antaa parhaalle oppilaalle, mutta koska edellisenä vuonna sen oli saanut poika, päätettiin stpendin antaa parhaalle tytölle.

Tänä vuonna poikani päättää peruskoulun. Hän on edelleen luokkansa paras ja tietää jo nyt saavansa 5 eri stipendiä. Yläasteella ne jaetaan tiettyjen etukäteen kerrottujen kriteerien perusteella ja rehtori on jo myöntänyt, että esim. äidinkielenopettajien myöntämä stipendi on tulossa.

Jostain syystä kouluissa ei nykyisin arvosteta oppimista ja osaamista ennen kuin vasta viimeisellä luokalla.

[/quote]

No mitä sitten vaikka olisi adhd? Jos tyttö on ollut se luoka iloisin ja pirtein, ansaitsi hän stipendin.

Vierailija
8/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kadeita. Syitä voi olla monia stidendien jakamiselle.Meidän likka sattui olemaan sitä stidendiporukkaa. Luulen, että kolmannella luokalla sai sen vuoksi, että sairstuin syöpään ja opettaja halusi lohduttaa ja tukea lastamme. Vaikka oli hyvä ja tunnollinen likka silloinkin.  Lukiossa sitten, jossa osaamista arvostetaan, stidendejä alkoi tulla siis sen osaamisen vuoksi. Ja yo-juhlissa niitä tuli monista paikoista ja  kaikki opintomenestyksen vuoksi.

Vierailija
9/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:30"]

Ei olla kadeita. Syitä voi olla monia stidendien jakamiselle.Meidän likka sattui olemaan sitä stidendiporukkaa. Luulen, että kolmannella luokalla sai sen vuoksi, että sairstuin syöpään ja opettaja halusi lohduttaa ja tukea lastamme. Vaikka oli hyvä ja tunnollinen likka silloinkin.  Lukiossa sitten, jossa osaamista arvostetaan, stidendejä alkoi tulla siis sen osaamisen vuoksi. Ja yo-juhlissa niitä tuli monista paikoista ja  kaikki opintomenestyksen vuoksi.

[/quote]

se on stiPendi, ei stiDendi

Vierailija
10/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stidendi.. :DDD

Vierailija
11/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne stipendit on tärkeitä. Ne on oppilaalle tunnustus hyvästä koulumenestyksestä. Jos luokalla on vain muutama hyvä ja sama porukka yhdessä pidempään, pitäisi ilman muuta katsoa että ainakin ne hyvät oppilaat saavat kertaalleen stipendin. Vaikeampaa on niissä luokissa, jossa oppilasaines on jo etukäteen valikoitua ja hyviä oppilaita on enemmän. 

Muistan jokaisen kouluaikaisen stipendini hyvin ja kyllä se vaan tuntui hienolta saada stipendi, turha väittää mitään muuta! Ja olin myös todella iloinen oman lapseni stipendistä, kun hän sellaisen sai. Onhan se hienoa, jos kova työ palkitaan ja siitä saa tunnustusta. 

Stipendillä ei ehkä olisi niin suurta merkitystä, jos opettajat osaisivat muutenkin antaa oppilaille tunnustusta pitkin vuotta. Jotenkin tuntuu, että tämä on aika harvinaista. Oma kuudesluokkalaiseni suorastaan säteili, kun kertoi minulle että historianopettaja oli ottanut kuvan hänen historianvihkon kansilehdestään, jonka hän oli itse piirtänyt, ja pyysi lupaa näyttää sitä muille luokille. Myös oman luokan edessä tytön tekemää kansilehteä oli esitelty koko luokalle. Kyllä tällainen hieno palaute merkitsee lapselle todella paljon, toivottavasti opettajat osaavat antaa sitä silloin kun siihen on aihetta. Kauan ja hartaasti tyttö oli sitä kansilehteä suunnitellut ja piirtänytkin, hienoa että se noin noteerattiin.

Vierailija
12/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koko yläasteen luokkani paras, hiljainen ja kiltti, mutta tasaisen hyvä. Ei koskaan stipendiä. Lukiossa en ehkä ollut luokkani paras, joissakin aineissa kyllä. Edelleen rauhallinen tyyppi. Ei stipendejä. Ihan hyvin olen elämässä pärjännyt, mutta jossain kohtaa kannustus olisi ollut tukenut vielä ehkä enemmän eteenpäin.

Vierailija
13/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:32"]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi. Syövän lisäksi luoja arpoi minulle myös silmäpohjan rappeuman, joka heittää kirjaimia pois näkökentästä ja sotkee sanoja. Olkaa onnellisia täydellisyydestänne.

tv. täydellisen stidendilapsen lähes täydellinen äiti

kirjotiusvirheitä tulee. kyse ei ol tyhmyydestä,

Vierailija
14/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:32"]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi. Syövän lisäksi luoja arpoi minulle myös silmäpohjan rappeuman, joka heittää kirjaimia pois näkökentästä ja sotkee sanoja. Olkaa onnellisia täydellisyydestänne.

tv. täydellisen stidendilapsen lähes täydellinen äiti

kirjotiusvirheitä tulee. kyse ei ol tyhmyydestä,

[/quote]

Pieni vinkki: Kun kirjoitat sanan täydellinen, niin älä käytä sitä samaa näppäintä, jota käytät neljäntenä kun kirjoitat sanan stipendi. P-kirjain on ihan eri puolella näppäimistöä!

Vierailija
15/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kai muistanut sitten puhua asiasta myös lapsellesi koko lukuvuoden ajan?

Vierailija
16/30 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saadaanko ekalla jo stipendejä????

Vierailija
17/30 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa pliis tätä ''Haluan lapseni olla tätä ja tätä'' helkkari, et sinä lapsesi elämää päätä. Lapset kuulkaas päättää itse mitä haluaa. Jos haluaa menestyä sitten menestyy, jos tyytyy pienempään niin sitten tyytyy.

Vierailija
18/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:12"]

[/quote]

Ei stipendejä vielä tässä vaiheessa jaeta, eikä rehtori voi sitä yksin luvata. Stipendeistä päätetään yleensä opettajien arviointikokouksessa toukokuun lopulla.

Ehkä rehtori on halunnut lastasi tsempata sanomalla että tämmöinen stipendimahdollisuus on olemass, joten älä nuolaise ennenkuin tipahtaa. Olisihan se kiva, että lapsesi saisi vihdoin haluamansa stipendin. Vai äitikö sitä tarvitsee? Montako stipendiä itse olet saanut?

Vierailija
19/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut asian antamalla stipendit itse. Kerron mistä ne erityisesti ovat, esim hissannumeron nostamisesta, koko keskiarvon nostamisesta, yleensäkin hyvästä todistuksesta. Lapseni ovat hyviä koulussa, yli ysin keskiarvot molemmilla. Vain yksi stipendi on tullut.

Vierailija
20/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendin saamiseen vaikuttaa myös koulu ja luokka. Oma esikoispoikani sai useamman stipendin kouluaikanaan. Poika ei ollut mikään huippuhyvä mutta ahkera ja tunnollinen. Hänen luokallaan muut oppilaat olivat häntä heikompia. Hän sai myös hymypojan (oppilaat äänestivät) ja urheilustipendejä. Poika meni pieneen lukioon, jossa jaettiin huomattava summa stipendejä ja niinpä hänkin sai niitä.

Tytär ei koskaan onnistunut saamaan stipendejä. Hänellä oli aina veljeään paremmat todistukset mutta hänen luokallaan oli monta huippuoppilasta, joten stipendejä ei hänelle riittänyt. Hän meni suureen lukioon, jossa oli pieni stipendirahasto, joten ei sieltäkään mitään tullut vaikka tyttären yo-todistus oli huomattavasti parempi kuin veljensä.

En huomannu,t että sisarusten välillä olisi tästä mitään ongelmia tullut. Emme me vanhemmatkaan tehneet tästä "stipendin saannista" mitään suurta juttua. Elämä nyt vaan ei mene kaikille tasan.

Molemmilla on nyt hyvä ammatti ja varma hyväpalkkainen työpaikka (niin varma kuin nykypäivänä voi olla). Mielestäni se on huomattavasti tärkeämpää kuin kouluaikaiset stipendit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän