Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onnistuuko mökkiloma tai risteily 2kk ikäisen kanssa?

Vierailija
08.05.2013 |

Tai no siis varmaan onnistuu mutta vinkit ois tarpeen! Ensinnäkin laivalla,miten muka vaunut mahtuu sinne hyttiin? Ja missä tuttipullot voi lämmittää yöllä?

Ja sitten mökkiloma,oletteko nauttineet siitä vauvan kanssa vai onko se lähinnä hankalaa? Voihan sitä vadissa pestä pyllyn jne

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onnistui oikein hyvin. Mutta mä oonki aina kantanut lasta sylissä ja imettänyt. Joten ei ole ollut noita sun ongelmia tuon ikäisen lapsen kanssa...

Vierailija
2/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä maitoakaan tarvitse lämmittää,huoneen lämpöisenäkin voi antaa. vauvan kanssa vielä on helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kokemusta vain mökkilomasta, ja hyvin onnistuu. Tietenkin vadissa peseminen on pikkasen työlästä (paitsi kakkosen kaltaisille superäideillä, joiden vauvatkin kakkaa vaan lisäaineettomia luomuransakanpastilleja) mutta muuten pärjää hyvin. Meillä vauva tykkäsi kovasti nukkua rattaissa hyttysverkon alla muutenkin, joten hyvin pystyi olemaan pihallakin. Parikuinen voi kesällä juoda jo huoneenlämpöistä korvikettakin, mutta jos mökillä on sähköt, niin tasapohjainen vedenkeitin on näppärä. Siinä voi lämmittää pullon jos vielä haluaa, ja pullot ja tutit on helppo keitellä siinä (minä olen siis mökkilomalla keittänyt nämä varmuuden vuoksi).

Parikuinen voi olla hyvinkin helppo pieni mökkeilijä, nukkuu vielä paljon, ei hirveästi reagoi ympäristön muutoksiin ja pysyy paikallaan, pois mökkielämän vaaroista.

Vierailija
4/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kakkosella kannustava ja avulias viesti!

Vaunujen mahtuminen hyttiin ei ole isoin ongelma, suurempi ongelma on, mahtuvatko ne edes niihin pitkiin, todella kapeisiin hyttikäytäviin ja hissiin. Se kannattaa selvittää laivayhtiöltä ennen matkaa. Mikroja on ainakin leikkipaikoilla ja ravintoloissa yleensä, mutta yöllä ei ole kiva lähteä kauas hytistä. Suosittelisin siksi tuttipullonlämmittimen ostoa, se ei maksa paljon. Siihen laitetaan hanavettä, sitten tuttipullo veteen ja töpseli seinään, maito lämpiää vesihauteessa. Toinen vaihtoehto, jos hytissä on vedenkeitin, on lämmittää vesi sen avulla ja sitten kuumaan veteen laittaa pullo lämpiämään. Tai hanan alla, kuuman veden juostessa, lämmittäminen onnistuu myös, mutta on usein aika hidasta.

Laivalle en ole itse vienyt noin pientä, mökille olen vienyt kolmikuisen. Matka- ja mökkiolosuhteisiin puhdistuspyyhkeet (esim. Libero, vauvanhoitokamahyllystä marketista) ovat tosi hyviä vauvan pepun putsaamiseen, jos ei ole juoksevaa vettä. Edellyttäen, että vauva ei saa niistä ihottumaa, sitä kannattaa kokeilla kotona etukäteen. Jos mökillä on sähköt, maidot on helppo lämmittää siellä noilla kertomillani keinoilla. Olen jopa raahannut mökille rintapumpun ja kaikki sterilointivälineetkin, jotta pääsin mökille sellaisen vauvan kanssa, joka ei osannut imeä rintaa.

Vierailija
5/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on sinun ensimmäinen lapsi ja olet raskaana, niin varaa mökki tai laivareissu vasta sen jälkeen, kun vauva on syntynyt. Suosittelen kuitenkin odottamaan siihen asti, että vauva on sen pari kuukautta.

Tokihan voit tehdä varauksetkin, mutta kannattaa varautua siihen, että reissun voi joutua perumaan. Sitä kun ei voi etukäteen tietää, miten oma jaksaminen tai vauvan vointi on.

Vierailija
6/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että oman lapsen vauva-ajan mökkireissujen ongelma ei ollut se vauva (koska hyttysverkot vaunujen suojana ja puhdistuspyyhkeet helpottivat paljon) vaan oma jälkivuoto, jota kesti ja kesti ja joka ei mökkioloissa ollut mukavaa. Mutta olin silti mökillä jo juhannuksena kun vauva syntyi hieman ennen kesäkuun puoliväliä, kun tikkejäkin oli vielä jäljellä.

Vierailija
7/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalla oli hyvä pointti tuo jälkivuoto. Tikitkin on hidaste. :)

Mutta minusta juokseva vesi ei ole ainoa tapa pestä kakkapyllyä vaan kosteuspyyhkeet on hyviä. Ja vaihtovaatteita ajatellen kannattaa ottaa mukaan muovipusseja joihin laittaa likasia vaatteita.

Vauva-aikana imetys voi olla haasteellista, vauva voi imeä huonosti tai todella usein tai se tuntuu vielä sinusta vaikealta.

Myös ihan se että on tuore äiti ja hormoonit jyllää niin saattaa olla sinusta kurjaa jos lapsi itkee vaikkapa koliikkia etkä saa häntä hiljaiseksi ja kaikki "tuijottaa".

Matkat onnistuu mutta se voi olla haasteellista.

Vierailija
8/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan harkita että totuttaa lapsen huoneenlämpöiseen maitoon. Säästyy paljolta jatkossakin. Tuon. Ikäsen vauvan kanssa matkustaminen on kuvaa kun se vaan nukkuu ja syö. Isommalle voi olla vaikea keksiä tekemistä. Laivaan kannattaa ottaa kevyet rattaat, jotka kasaantuu pieneen tilaan niin mahtuu hyttiin. Jotkut säilyttää vaunuja siinä käytävällä mutta ovat toki siinä alttiina ilkivallalle+se on paloturvallisuussäännösten vastaista. 

Vierailija
9/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin kuukauden ikäisen kanssa mökillä, mökissä tosin oli sähköt ja vedet ja suihkut. Ja vauva oli täysimetyksellä.

Risteilylle en lähtisi, se ei ole pikkuvauvan paikka.

Vierailija
10/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin onnistuu molemmat jos vauva on perusterve.

Me olimme mökkilomalla kun kuopus oli 2kk ja viikon kiersimme suomea asuntoautolla kun vauveli oli 3kk.

Kaikki meni erittäin hyvin ja koko perheellä oli erittäin kivaa :)

Niin ja ei se jälkivuoto kestä 2kk ja minultakin nypittiin viimeiset tikit pois jälkitarkastuksessa kun vauva oli 6 viikkoa...eli minä ainakin olin ihan ok kun vauva 2kk.

Vierailija
11/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetetyn vauvan kanssa oli mökkeily helppoa. Ei tarvinu lämmitellä pulloja ja kakkasikin vain pari kertaa viikossa 

Vierailija
12/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistui molemmat sekä ulkomaan kaupunkiloma tuon ikäisen kanssa, mutta hän oli täysimetetty. Pullojen kanssa lienee tosiaan hankalampaa?

Vierailija
13/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jälkivuoto kesti 3,5 kk ekalla kerralla, ja 2,5kk toisella. Ihan verinen, runsas vuoto. Kuin runsaat menkat. Eikä mikään ollut vialla, ei tulehduksia tai muuta.

Vierailija
14/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis lapsi on jo syntynyt ja on kohta 2kk,jompaa kumpaa lomaa nyt mietimme tässä..Taitaa olla helpompaa tuo mökkeily kuitenkin vaikkei mökillä sähköjä olekaan.Esikoinen vaan kovasti hinkuu laivalle,siksi sitä mietittiin..kiitos vinkeistä ja lisääkin saa toki laittaa! ap

Vierailija
15/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laivaloma on ihan helppo myös. Ja onhan sitä kaikenlaisia perhehyttejä, jotka on tilavampia.

Vierailija
16/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pullotkaan ole mikään ongelma, meillä ei esimerkiksi keitetty pulloja joka käytön jälkeen (tiskattiin kylläkin, mutta ei oltu tuon keittelemisen kanssa niin hysteerisia). Ja jos mökillä on sauna, niin maidon voi lämmittää tarvittaessa kiukaalla, kattilaan vain vettä ja kiuas toimii siinä missä hellakin. Jos saunaa ei juuri silloin lämmitetä, niin huoneenlämpöinen korvikekin käy.   

Vierailija
17/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaunut jokseenkin sinne hyttiin menee ja olemmepa kerran vieneet tavarahuoneeseenkin. Monesti tosin kantoreppu/liina on kumminkin se kaikista vähiten paitsi tupakointia rajoittava vaihtoehto. 2kk pystyy kyllä nähdäkseni nauttimaan ihan huoneenlämpäisenäkin maitonsa.

Matkalle vaan siellähän se selviää miten se menee. Aina kumminkin varsin hyvin lopunviimein.

Nimimerkillä interreilattiin sitten 2v ja 1½kk kanssa itäeurooppa toissavuonna.

Vierailija
18/18 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kokenut pulloja mitenkään vaikeiksi, siinähän ne menee muun tiskin ohessa.