Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatttaako laittaa pantittomat pullot pantillisten kanssa pullonkeräyslaitteeseen?

Vierailija
09.07.2020 |

Näin minä olen aina tehnyt. Ajan haaskausta selvittää missä on pantti ja missä ei.

Mutta tykkääkö pullonkierrättäjät tästä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa laittaa niin tulevat kierrätettyä oikein, ellei sitten muutenkin käy jätteenlajittelupisteellä jonne voi myös ne viedä

Vierailija
2/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän ne koneet meinaa kelpuuttaa aina edes pantillistakaan pulloa tai tölkkiä.

Millä keinolla sinne saisi jonkun pantittoman ja koneen tunnistamattoman uppoamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän ne koneet meinaa kelpuuttaa aina edes pantillistakaan pulloa tai tölkkiä.

Millä keinolla sinne saisi jonkun pantittoman ja koneen tunnistamattoman uppoamaan?

Liimaat siihen pantillisesta kopsatun viivakoodin.

Vierailija
4/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Ahaa... Oon yrittäny laittaa ihan ilman tuollaista.

Vierailija
5/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus uutisen, jossa joku oli tehnyt itse viivakoodeja. Jäi sitten kiinni ja sai sakot petoksesta ja joutui maksamaan arvioidun rikoshyödyn valtiolle.

Vierailija
6/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon onnistunut palauttamaan esim. pantittomia mehutiivistepulloja. Koneet tietysti tökkii aina välillä, mutta siis pitäisi onnistua palauttaa kaikki pullot mitä myyvätkin. Ulkomaalaiset pullot ei aina kelpaa, mutta jättää vaan siihen koneen edustalle niin päätyy ne siitäkin lasinkeräykseen (jos siis ihan ykköskappaleita on tällaisia)

Vierailija
7/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaranpaikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus uutisen, jossa joku oli tehnyt itse viivakoodeja. Jäi sitten kiinni ja sai sakot petoksesta ja joutui maksamaan arvioidun rikoshyödyn valtiolle.

Minä muistan kuulleeni, että jostain kaupasta (Virosta kai) kun osti paikallisia tölkkejä, sai suomalaiset viivakooditarrat kaupanpäälle... 

Vierailija
8/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pullonpalautusautomaatit huolii myös pantittomat tölkit.

Vierailija
9/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneet eivät ota pantittomia vastaan. Näin ahneita ovat kaupat. Kierrätys ei kiinnosta ja siksi pantittomia ei oteta vastaan, pullot menevät asiakkailta roskiin ja sekajätteen mukana kaatopaikalle. Näin se vihreä ja ekologinen Suomi toimii, tekopyhää hurskastelua.

Vierailija
10/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon onnistunut palauttamaan esim. pantittomia mehutiivistepulloja. Koneet tietysti tökkii aina välillä, mutta siis pitäisi onnistua palauttaa kaikki pullot mitä myyvätkin. Ulkomaalaiset pullot ei aina kelpaa, mutta jättää vaan siihen koneen edustalle niin päätyy ne siitäkin lasinkeräykseen (jos siis ihan ykköskappaleita on tällaisia)

Mulla ne pyörittelee niitä vaan ja työntää takasin. Jotakin vielä kommenttia esittää siinä näytöllä. ilman lukulaseja osaa sanoa että mitä.

Vierailija
11/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa laittaa niin tulevat kierrätettyä oikein, ellei sitten muutenkin käy jätteenlajittelupisteellä jonne voi myös ne viedä

Tämä on yleinen harhaluulo, eikä pidä paikkaansa. Pantittomia ei toimiteta samaan paikkaan pantillisten kanssa. Ainakin omilla työpaikoillani (prisma, aiemmin Citymarket) nuo on päätyneet ihan energiajätteeseen, harva työntekijä haluaa käyttää omaa työaikaansa noiden roudaamiseen muovinkeräyspisteelle. Pantittomat pullot on parasta laittaa itse sekajätteeseen tai muovipakkausten keräykseen.

Vierailija
12/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kaupoissa voi olla pullonpalautusautomaatilla lappu ettei automaattiin saa laittaa pantittomia pulloja ja tölkkejä.

Vierailija
13/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleinen harhaluulo, eikä pidä paikkaansa. Pantittomia ei toimiteta samaan paikkaan pantillisten kanssa. Ainakin omilla työpaikoillani (prisma, aiemmin Citymarket) nuo on päätyneet ihan energiajätteeseen, harva työntekijä haluaa käyttää omaa työaikaansa noiden roudaamiseen muovinkeräyspisteelle. Pantittomat pullot on parasta laittaa itse sekajätteeseen tai muovipakkausten keräykseen.

Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Palautusautomaatti kyllä ottaa kaikki pullot vastaan, mutta pantittomat päätyvät eri paikkaan kuin pantilliset, eivätkä siis suinkaan kierrätykseen.

Vierailija
14/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mielessä kannattaako?

Minusta kannattaa toimia niin, että kaikki jätteet päätyvät parhaaseen paikkaan. Eli itse kyllä katson, mitkä tölkit ovat pantillisia, ja yritän palauttaa vain niitä. Onhan sekin rasittavaa, jos palautusautomaatti vain sylkee sitä pantitonta ulos ja sitten sen joutuu lopulta kuitenkin jonnekin roudaamaan.

Pantittomat pistän lasin, muovin tai metallin keräykseen, materiaalin mukaan. Ei se niin iso vaiva ole.

15/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan sekajätteeseen oli pantti tahi ei. En tarvitse hiluja enkä välitä kierrätyksestä.

Vierailija
16/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ryhmän automaatit eivät tahdo ottaa pantillisiakaan, aina väittävät että käsi on liian syvällä.

Vierailija
17/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Palautusautomaatti kyllä ottaa kaikki pullot vastaan, mutta pantittomat päätyvät eri paikkaan kuin pantilliset, eivätkä siis suinkaan kierrätykseen.

No joku pointti sillä kai kuitenkin oli kun muutama vuosi sitten muuttui niin että kaikki pullot on otettava vastaan, oli panttia tai ei. Ennen sitähän esim. alkon palautusautomaattiin kelpasi vain alkon pullot, nyt menee kaikki. Onko tietoa miksi näin jos ovat samaa vanhaa sekajätettä edelleen?

Vierailija
18/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmän automaatit eivät tahdo ottaa pantillisiakaan, aina väittävät että käsi on liian syvällä.

Juu. Yllätyin kans kun ääsmarketis kuulu kova pimpelipom ja luki teksti että älä työnnä kättä palautusautomaattiin. Vissii varashälytin ettei jo luettua pulloa vetele edestakasin lukijan alla.

Joissakin kun puolestaan on lähes pakko asettaa kevyt tölkki hihnalle laitteen sisään, tai muuten tempaisee sen poikittain ja taas on härdelli päällä.

Vierailija
19/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joku pointti sillä kai kuitenkin oli kun muutama vuosi sitten muuttui niin että kaikki pullot on otettava vastaan, oli panttia tai ei. Ennen sitähän esim. alkon palautusautomaattiin kelpasi vain alkon pullot, nyt menee kaikki. Onko tietoa miksi näin jos ovat samaa vanhaa sekajätettä edelleen?

En osaa sanoa. Parempi kuitenkin se sekajätekin kuin joku ojanpohja

Vierailija
20/22 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on aina laitteeseen uponneet myös ne laivalta tuodut tölkit, joista ei tietenkään rahaa saa. Ei ole ikinä tarvinnut mitään liimailla. Vai tarkoitetaanko tässä nyt jotain erikoisen kokoisia pulloja ja tölkkejä?

Ja siis itse ajattelen, että tottakai kierrättäminen kannattaa vaikkei niistä pulloista ja tölkeistä panttisummaa saakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän