Naapuri meinaa purkaa asbestimörskänsä ITSE!! Mitä voin tehdä?
Rakensivat tontille uuden talon ja tuon vanhan aikovat nyt purkaa kesällä.Talossa on mineriittivuoraus ja mm.kaikki putket eristetty asbestilla.Aikovat säästää purkamalla sen itse mutta eihän se ole edes sallittua ?!? Onko olemassa jokin taho johon voin vihjaista asiasta,terveystarkastaja tms?
En halua että ne kaikki asbestipölyt on meillä! Talo nimittäin on ihan meidän talon vieressä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Paloletkulla kastelee kun samalla purkaa mitä ennen tehtiin.
Eiköhän se talo oo purettu jo aikaa sitten, kun keskustelu on vuodelta 2013.
Saa purkaa. Yksityinen ei todellakaan tarvitse mitään lupia, senkun purkaa. Kyl ihmiset on tyhmiä
Tällä hetkellä ei pitäisi tehdä mitään tällaisia pölisemään hommia. Nämä altistavat tutkitusti koronakuolemille.
Asbestilain mukaan asbestia sisältäviä rakenteita saavat purkaa vain henkilöt, joilla lupaviranomaisten myöntämä asbestipurkutyölupa.
Itse voi purkaa ilman lupia. Kyseiset lakipykälät koskevat yrityksiä eli, jos palkkaat jonkun tekemään purkutyön, niin yrittäjällä tulee olla luvat kunnossa. Levyjen kastelu, p3-suojain ja suojahaalari riittää hyvin. Ja levyt kannattaa irrottaa nätisti ja pakata jätesäkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Asbestilain mukaan asbestia sisältäviä rakenteita saavat purkaa vain henkilöt, joilla lupaviranomaisten myöntämä asbestipurkutyölupa.
Vanha keskustelu mutta löytyi haulla minulle niin voi löytyä muillekin, joten hyvä korjata nämäkin aina. Ensinnäkään ei ole "Asbestilakia", vaan asiasta säädetään mm. Työturvallisuuslaissa (738/2002) 10 § 1 mom, Laissa eräistä asbestipurkutyötä koskevista vaatimuksista (684/2015) sekä Valtioneuvoston asetuksessa asbestityön turvallisuudesta (798/2015).
Edellämainitut lait ja asetukset koskevat vain tilannetta jossa työsuhteessa oleva henkilö purkaa asbestia. Lakia ei sovelleta tilanteessa jossa kiinteistönomistaja itse purkaa asbestia. Siis toistetaan vielä että mikään laki ei säätele tilannetta, jossa kiinteistönomistaja purkaa asbestia eikä kyseessä ole mikään rikos jos joku purkaa asbestia omin päin. MUTTA! Erittäin tärkeää on muistaa, että muita ei saa altistaa asbestille.
Otetaan pari esimerkkiä. Kiinteistönomistaja purkaa itse asbestipitoisen lattialaatoituksen talosta sisältä. Hän ei saa palkata ketään asentamaan samaan kohtaan uutta lattiaa jos tilaa ei ole asianmukaisesti puhdistettu ja mitattu että siellä ei ole sallittuja rajoja ylittävää määrää asbestia ilmassa. Joten jos lähdet purkamaan huolehdi että pystyt tekemään homman loppuun asti itse.
Toinen esimerkki: kiinteistönomistaja purkaa itse mineriittiulkoverhouksen. Purkutyö tapahtuu ulkotiloissa, eikä ulkoilmasta pystytä mitenkään mittaamaan sellaisia asbestipitoisuuksia että ne ylittäisivät raja-arvot. Joten ei ole mitään ongelmia tilata purkutyön jälkeen rakennusfirmaa asentamaan uutta ulkoverhousta, kunhan huolehtii, että kaikki mineriittipalaset todella on poistettu seinästä.
Sisällä asbestipurku on aina haastavampaa koska jos ei halua saastuttaa koko taloaan on jonkinlainen osastointi paineistuksineen melkeinpä pakko tehdä ja poistoilma pystyä johtamaan ulos talosta. Tai sitten käyttää kohdepoistoa eli tehokasta imuria kunnon R-tasoisilla suodattimillla. Maksaa vähintään tonnin. Asbesti-imuria kun ei kukaan rakennuskonevuokraamo vuokraa yksityiselle. Toinen kysymys on tietenkin se, miten paljon todellisuudessa vapautuu asbestia vaikkapa bitumiliimasta tai vinyylilaatoista, kun niitä puretaan. Tuskin juurikaan, koska asbesti on sidottuna liima-aineisiin. Aivan eri asia on jotkin putki- tai lämpöeristeet, niissä asbesti on hyvin pölyävässä muodossa. Asbestipurkufirmat tietenkin tekevät kaikki työt "varman päälle", koska he ovat yllämainittujen lakienkin mukaan vastuussa työntekijöiden turvallisuudesta, jolloin suojaukset pitää tehdä viimeisen päälle. Työntekijät myös potentiaalisesti altistuvat (jos suojauksia ei olisi) kymmenien vuosien ajan asbestille. Yhden omakotitalon remontista kukaan ei keuhkosyöpää saa, sadan talon varmasti saakin.
Kaikissa tapauksissa asbestipurkujäte pitää tietenkin käsitellä asianmukaisesti, koska sitä säätelee Valtioneuvoston asetus jätteistä, ja siinä sanotaan että "Jätteen haltijan on huolehdittava siitä, että toiminnassa syntyvä asbestijäte kerätään ja kuljetetaan viivytyksettä käsittelyyn erillään muusta jätteestä." Eli tämä koskee ketä tahansa asbestijätteen haltijaa, myös yksityistä.
Saa purkaa itse,jos on suojat ja suojapuku ja hanskat. Niin mekin tehdään ja levyt saa laittaa 2 jätesäkkiin ja kiinni hyvin,tai ostaa niihin tarkoitettuja mineriitti pusseja.
Eniten tässä v.tuttaa tuo aloittaja, hillitön, hysteerinen kyylä. Toivottavasti ap kuoli asbestiin
Paloletkulla kastelee kun samalla purkaa mitä ennen tehtiin.