Naapuri meinaa purkaa asbestimörskänsä ITSE!! Mitä voin tehdä?
Rakensivat tontille uuden talon ja tuon vanhan aikovat nyt purkaa kesällä.Talossa on mineriittivuoraus ja mm.kaikki putket eristetty asbestilla.Aikovat säästää purkamalla sen itse mutta eihän se ole edes sallittua ?!? Onko olemassa jokin taho johon voin vihjaista asiasta,terveystarkastaja tms?
En halua että ne kaikki asbestipölyt on meillä! Talo nimittäin on ihan meidän talon vieressä.
Kommentit (49)
Oon vissiin hirvee nipo, kun ymmärrän ap:n huolen oikein hyvin. Vaikka laki sallii asbestin poiston itse korkeaa huolellisuutta noudattaen, niin en minä uskalla luottaa, että naapurin huolellisuus on yhtä korkealla kuin omani. Ite en lähti leikkimään asbestilla siltikään, antaisin ammattilaisen hoitaa. Ja jos tulee ongelmia, niin ammattilainen saa kantaa vastuunsa. Vaikka se ei ehkä asbestin kohdalla paljon naurata, jos jotain oikeasti sattuu.
I wonder why it is illeagel nowadays -.-
Onko tästä muuten tehty mitään tutkimuksia, siis siitä, kuinka kauas se asbesti jaksaa lennellä? Ajattelin siis sitä, että toki purkaja altistuu asbestipölylle, jos nyt esim. päättävät kaivinkoneella pistää mörskän matalaksi, mutta mihin asti vaikutukset ulottuvat?
Aloittajana laittaisin purku-urakan ajaksi ilmanvaihdon kiinni ja tukkisin ilmanottoaukot. Näin voisi ainakin vähentää taloon sisälle tulevaa asbestipölyn määrää. Pihalla en olisi siitä huolissani.
Ainakin voisit sanoa sille, että ottaa ne alumiininaulat talteen, jos vain saa ehjinä irti. Ovat kysyttyä tavaraa mineriittitalojen remppaajien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajana laittaisin purku-urakan ajaksi ilmanvaihdon kiinni ja tukkisin ilmanottoaukot. Näin voisi ainakin vähentää taloon sisälle tulevaa asbestipölyn määrää. Pihalla en olisi siitä huolissani.
Varmasti paljonhyötyä neuvosta sulkea ilmanvaihto näin kaksi ja puoli vuotta purkamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä muuten tehty mitään tutkimuksia, siis siitä, kuinka kauas se asbesti jaksaa lennellä? Ajattelin siis sitä, että toki purkaja altistuu asbestipölylle, jos nyt esim. päättävät kaivinkoneella pistää mörskän matalaksi, mutta mihin asti vaikutukset ulottuvat?
On tehty. Googlaa paakkilan kaivos ympäristövaikutukset. Siellä ei tosin mitään mineriittiä oo rouhittu vaan on louhittu tonnikaupalla sitä itteensä eli asbestia, jota on sitten jalostettu jne. Eli määrät on vähän huikeemmat.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia vakuutusyhtiö kehoitti meitä purkamaan itse asbestia sisältänyt muovimatto lattiasta? Näin myös teimme.
Vakuutusyhtiöt ei ole rakennusalan asiantuntijoita saati missään asemassa antamaan ohjeistusta asbestipurkuun. Mutta käsittääkseni se purkutyö on laitonta ilman määräysten mukaisia varotoimia sanoo vakuutusyhtiö tai vaikkapa joulupukki mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
09.05.2013 klo 20:04
Minkähän takia vakuutusyhtiö kehoitti meitä purkamaan itse asbestia sisältänyt muovimatto lattiasta? Näin myös teimme.
koska teillä ei ole samassa yhtiössä terveysvakuutusta?
Kaikki vakuutukset samassa paikassa.
Kannattaa purkaa märkämenetelmällä, eli siis kastelette purettavan kohteen, jos se on mahdollista. Näin märästä, asbestia sisältävästä aineesta, ei pääse pöllyttymään asbestikuitua ympäröivään ilmaan. Tämä menetelmä siis, jos haluatte saada paremman mielen.
Asbestikuituhan itsessään ei ole vaarallista, mutta jos sitä hiotaan, sahataan, murskataan yms. kuidut pääsevät leijailemaan ilmaan ja tätä kautta hengitysteiden kautta kerääntyvät keuhkopusseihin. Kyseiset kuidut sisältävät paljon teräviä haaraumia, jolloin ne tarketuvat keuhkorakkuloihin.
Täytyy kuitenkin muistaa, että asbestoosin, eli asbestipölykeuhkon, kehittymiseen vaaditaan useampien vuosien jatkuvaa ja rankkaa altistusta asbestikuiduille. Asbestoosissa keuhkopusseihin kertynyt terävä asbestikuitu arpeuttaa keuhkokudosta ja täten aiheuttaa hengityksen vaikeutumista.
Kyseinen omakotitalon ulkoilmassa tapahtuva julkisivulejyjen purku ei aiheuta ihmiselle vaaraa. Julkisivun purkutyössä vapautuva asbestikuidun määrä on pieni alustavastikin ja ilmaan vapauduttuaan asbestikuidun määrä laimenee nopeasti havaitsemattomille tasoille.
Ymmärrän kyllä ihmisten huolen ja murheen asbestista, onhan sitä julkisesti manattu jo pitkän aikaa. Mutta nykyaikaisen asbestipurkua koskevan säännöstön pohjalta voisi luulla kyseessä olevan vähintään vaarallisen voimakkaasti säteilevästä materiaalista. Esim. kesällä voimaan astuneiden uusien purkuohjeiden mukaan, asbestia sisältävän jätteen kuljetusajoneuvon lava täytyy eristää muovittamalla kuljetettavasta jätteestä. Myöskään kuivamenetelmää ei enää suositella, vaan sitä on pyrittävä välttämään.
Kaikki tämä kuullostaa absurdilta, kun ajattelee, että pelkästään joka keväinen katupölyilmiö on ihmisen terveyden kannalta moninsataakertainen vaarallisuudessaan, kuin edellä mainittu asbesti.
Ammattilaiset käyttävät imureita aina lrvyn irrottamiseen ulkonakin ihan varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö halunneet maksaa sivullisille??? Villi arvaus.
Nämä ovat tärkeimpiä mahdollisia ketjuja meille kaikille varsinkin nuoremmille ja keski-ikäisille. Juuri niitä hetkiä kun kannattaa olla ns. hankala. Taistella maksimaalisella voimalla ja tarmolla. Voi onnitella itseään myöhemmin elämässään kun pelasti henkensä ja sai nähdä lapsien ja kenties lasten lapsiensa kasvavan, eikä menehtynyt keuhkoahtaumaan, mesoteliooma tai keuhkosyöpään. Ei löydy mitään vmäisempää tavaraa maastamme kuin asbesti, no kenties jonkun ampuma luoti joka tappaa samalla hetkellä. Muistakaa varoittaa asbestista lapsianne ja läheisiänne säännöllisesti. Nyt on vaarana monesti rintamamiestaloissa kun nuoret perheet tarmokkaina remontoivat niitä, ei yksinkertaisesti ole mitään ymmärrystä/ tietoa asbestista. Toinen on kuntokeskukset ym. saneerataan omalla porukalla toimitiloja, jälleen kerran vailla mitään käsitystä asioista ja altistetaan henkilökunta ja asiakkaat. Kouluissa olisi pitänyt jo vuosikymmeniä olla kurssi aiheesta. Siksi paljon asbesti niittää ihmisiä maassamme ja loppua ei ole näköpiirissä vielä satoihin vuosiin.
Saa purkaa itse omasta
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/omakotiremontissa-asb…
Mites tässä hommassa kävi, purettiinko asbetalo ja soittiko naapurin kyttäruutu rakennusvalvontaan ?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 09:10"]
Mineriittilevyt eivät juuri pölise, jos ne irrottaa siististi. Me irrotimme viime kesänä mineriitit, laitoimme lisäeristystä väliin ja mineriitit takaisin. Ostettiin yhdestä purkutalosta lisää levyjä, kun joitakin oli rikki tai hajosi poiston yhteydessä, ja muuttuuhan siinä seinän mittakin kun villaa lisätään.
Todella epäammattimaista touhua. "joitakin hajosi poiston yhteydessä".... juuri tuolla tavalla sitä asbestia vapautuu.
Ei sen "vapautuminen" mitään haittaa. Sen hengittäminen vain.
Tästä ketjusta tuli mieleen miten meidän lapsuudenkodissa oli muutamissa takan saumoissa jotain asbestinauhaa. Alle kouluikäisenä sitten aina revimme sitä sieltä irti. Vanhemmat kielsi, mutta usein kun heiltä silmä vältti olin repimässä sitä nauhaa. En tiedä mikä siinä oli niin jännää. Tapahtumasta alkaa olla jo 30 vuotta. Jos tuosta olisi seurannut jotain, niin olisiko sitä jos sairastunut vai voiko sairaus iskeä vielä myöhemmin?
Jaa mitäkö voit tehdä? Esimerkiksi mennä auttamaan purkamisessa ja asbestin piilottamisessa sekajätteeseen..
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta tuli mieleen miten meidän lapsuudenkodissa oli muutamissa takan saumoissa jotain asbestinauhaa. Alle kouluikäisenä sitten aina revimme sitä sieltä irti. Vanhemmat kielsi, mutta usein kun heiltä silmä vältti olin repimässä sitä nauhaa. En tiedä mikä siinä oli niin jännää. Tapahtumasta alkaa olla jo 30 vuotta. Jos tuosta olisi seurannut jotain, niin olisiko sitä jos sairastunut vai voiko sairaus iskeä vielä myöhemmin?
Mahdollisesta taudin tyypistä riippuen se saattaa säilyä ns. piilevänä 10-50 vuotta.
Jos asbestia lähtee itse purkamaan, niin kyllähän silloin ihminen kuolee ennen pitkää, onhan viraomaiset asiasta varoitelleet ja sertifioituja asbestinpurkufirmoja on puhelinluettelossa.
Mistä helv...stä nämä kaikki neropatit ja lainoppineet putkahtavat näille keskustelu palstoille pätemään luvista ja laillisuuksista. Poliisia ja ties mitä ollaan soittamas joka saa..nan väliin...ja leikitään mallikansalaista sitten. Oli mistä tahansa kysymys mitä itse teet niin varmaan joku piiperö tulee pilaamaan asiallisen keskustelun lakipykälillä, ammattimiehillä yms... niinkun aloittajakin joka varmasti paska paperi telinettä vessan seinään ilman että kysyy lupaa rakennus virastosta, ottaa vuoden päivät selvää asennuksen laillisuudesta ja soittaa lopuksi koko raksa firma porukan laitamaan sen...sillä aikaa tietysti silmä tiukkana seuraa naapuriaan luuri kouras että kusiko omalle vai sun tontille. Mä ainakaan en edes kysy kun ensi kesänä ruuvaan ihan ITSE mireriitit pois kun kattoremontti tulee....ja mitäs sitten teen...en todellakaan maksa siitä että vien ne paikkaan josta laskutetaan vain ainoastaan sen takia että ne pitää viedä....mutten ole pönttöpää ja hautaa maahankaan
Mitä sitten teen...no käytän ne esim. halko kasojen suojaksi ja moneen muuhun hyöty käyttöön. Vaikka mökille paskahuusin katoksi,kestää muuten ikuisuuden eikä näin ollen ole paska huusissa pelkoa että katto mädäntyy ja tulee homeen haju 😂😂 tässä oli muuten vain pieni kommentti sulle aloittaja...ja lisää seuraa kun jaksan jatkaa. Että kyllä mä sulle hengitys suojan ostan ku tuut jeesusteleen ens kesänä tontille ja ps.. naapurit tulee mulle auttamaan ihan kalja ja viina palkalla ja ehtoolla grillataan ja saunotaan pölyt pois kurkusta....ja kun eihän siellä telineilläkään uskalla selvinpäin olla😂😂 mun mielestä paras laki mikä pitäs olla että kielto että kaupunkilaisten ei saisi osallistua mihinkään asiaan mikä vaatii vähänkään maalaisjärkee...puhumattakaan että tulee selvittään kaikkia helv..in lakipykäliä. Luoja on mua jollain lailla kohdellu oikein ku en ole kehä 3 sisäpuolelle syntyny. JA KYLLÄ ON SELLAISIA ASIOITA MIHIN PITÄÄ OLLA LUVAT JA MITÄ EI SAA ITSE TEHDÄ MUTTA JOKU JÄRKI JA TOLKKU PITÄÄ OLLA MYÖS PUURONSYÖNNIS, eli sinä aloittaja sekä yli-innokas lakipykälien seuraaja, tee sä kuinka teet omat juttus ja paranna maailmaa omalla tontillas äläkä sekaa nokkaas toisten asioihin kun se liiallinen sekaaminen ja oma näppäryys voi joskus kostautua yllättävilläkin tavoilla omaan nilkkaan... Ja piste....tällä erää
Oman kaupunkinne rakennusvirastoon voitte ilmoittaa moisesta laiminlyönnistä. Mikä tahansa rakennus vaatii asianmukaisen purku-urakoitsijan jolla on asbestiluvat. Eli ei riitä että palkkaa ammattipurku-urakoitsijan vaan ko.urakoitsijalla täytyy olla asbestiluvat. Vihje poliisille tai verottajan eristyisalojen seurantaankin kannattaa tehdä jos on noin pälli naapuri. Asbesti saattaa levitä tosi kauas, myös ne hiukkaset joita et näe, mutta joita alueenne lapset ja aikuiset sitten hengittävät sisuksiinsa. Ko. purku-uarkka itse tehtynä on siis rakennuslain mukaan ehdottomasti kielletty.