Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: laittomuudet rehottavat koirapiireissä, koiriin tulossa pakolliset radiolähetintransponderit!

Vierailija
09.07.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11440814?origin=rss

Laittomasti tuotuja ja paperittomia koiria tullaan jatkossa valvomaan radiolähettimien.
Hallituksella ja viranomaisilla on oltava tiedot miten koirat liikkuvat rajojen yli ja ylipäänsä että tiedetään mitä koiria Suomessa rajojen sisällä on.

Tämä tapahtuisi eläimen nahan alle asennetun mikrosirun, lentokoneistakin tutun transponderin avulla. Mikrosirussa olisi radiotaajuustunnistus.

Mikrosirun asettaisi eläinlääkäri tai muu pätevöitynyt koiran lapaluiden väliin tai kaulan tai niskan alueelle.

Helpottaa palautusta
Toimilla pyritään ennen kaikkea ehkäisemään pentutehtailua ja laitonta maahantuontia sekä helpottamaan irrallaan tavattujen koirien palauttamista. Tunnistusmerkintä- ja rekisteröintipakko voisivat helpottaa myös muiden eläinsuojelutapausten selvittelyä.

Hyvä idea kaikenkaikkiaan ja tuollainen valvonta ja rajojen sisällä olevien rekisteröinti erittäin järkevää

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko toimia sama valvonta pa ko laisilla? Koirat ja äh. lyt samaan jonoon sirutettaviksi niin saadaan karkailu ja pentutehtailua loppumaan!

Vierailija
2/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, miten niihin laittomasti tuotaviin koiriin asennetaan mitään jos ne kerta tuodaan laittomasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen dna-näyte vielä rekisteriin, niin päästää pas-kaongelmasta samoin tein.

Vierailija
4/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sitä mieltä, että kaikilta jotka rajojen yli liikkuu pitäisi olla mikrosiru, mutta minusta on taas kyllä tyhmää jos KAIKKI koirat pitäisi siruttaa. En minä halua, että minua käytännössä voidaan seurata koiran avulla, ei sillä että olisi salattavaa täällä maalla mutta silti.. iso veli valvoo?

Vierailija
5/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien pitää älytä pyytää turva paikkaa niin loppuu tuollaiset transponderpuheet.

Vierailija
6/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon sitä mieltä, että kaikilta jotka rajojen yli liikkuu pitäisi olla mikrosiru, mutta minusta on taas kyllä tyhmää jos KAIKKI koirat pitäisi siruttaa. En minä halua, että minua käytännössä voidaan seurata koiran avulla, ei sillä että olisi salattavaa täällä maalla mutta silti.. iso veli valvoo?

Jos siinä on radiosignaali, seurataanko sillä silloin omistajaakin?

Mitä sillä radiosignaalilla voi tehdä?

Vierailija
7/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää paska loppuis ihan sillä, että ihmiset ostaisivat koiransa suomalaisilta kasvattajilta. He mikrosiruttavat koirat ennen luovutusta. Tätä rikollista maahantuontia ei olisi, jos ei olisi asiakkaitakaan!

Vierailija
8/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle mikään ongelma. Mun koirat on rekattu ja tunnistusmerkitty jo nyt. Ongelma tämä on niille, jotka pentutehtailua ja halpoja sekarotupiskipentuja ulkomailta tuottavia tukevat.

Tiesittekö, että euroopassa laiton lemmikkibisnes on suuruusluokaltaan kolmanneksi suurinta heti huumekaupan ja ihmiskaupan jälkeen.

Vierailija
9/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kaukaa tuon sirun voi lukea?

Vierailija
10/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle mikään ongelma. Mun koirat on rekattu ja tunnistusmerkitty jo nyt. Ongelma tämä on niille, jotka pentutehtailua ja halpoja sekarotupiskipentuja ulkomailta tuottavia tukevat.

Tiesittekö, että euroopassa laiton lemmikkibisnes on suuruusluokaltaan kolmanneksi suurinta heti huumekaupan ja ihmiskaupan jälkeen.

Ei se nykyinen siru välttämättä kelpaa. Tämä on jotain muuta.

Vierailija
11/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kaukaa tuon sirun voi lukea?

RFID-tageista tässä puhutaan, voi lukea suunnilleen tökkäämällä lukulaitteen nahkaa vasten.

Vierailija
12/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää paska loppuis ihan sillä, että ihmiset ostaisivat koiransa suomalaisilta kasvattajilta. He mikrosiruttavat koirat ennen luovutusta. Tätä rikollista maahantuontia ei olisi, jos ei olisi asiakkaitakaan!

Ei ulkomailta tuonti aina ole rikollista toimintaa. Ulkomailta tuodaan myös rekisteröityjä ja tunnistusmerkittyjä koiria ihan laillisia kanavia pitkin. Mulla on ollut briteistä ja ruotsista tuodut koirat, jotka ihan paperillisia omien kotimaidensa kennelliittoihin rekisteröityjä rotukoiria. Rekisteröin ne tuontikoirina itse Suomen kennelliittoon.

Vierailija
13/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi näitä halpispentutehdaskoiria ostavat köyhiä vai sellaisia, joille suomalaiset kasvattajat eivät suostu myymään? Itsellekin soitti koiranostoaikeissa kerran nainen, jota ei tarvinnut kauaa jututtaa, kun rupesi vaikuttamaan epäilyttävältä, entiset poisannetut koirat ym ym.

Vierailija
14/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, ei edelleenkään ongelma. Laittaa vaan toinen siru. Tosin tuo oma vanhuskoira ei varmaan ole enää hengissä kun tuon saavat voimaan. Seuraavalle sitten laitetaan.

Vierailija
15/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan sama siru mutta pohditaan sen asentamista pakolliseksi.

Vierailija
16/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen vanha piiat pelastaa koiria hyvä niin ettei tuovat eeeeekkreitä

Vierailija
17/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuolla sua 24/7 valvota. Vaan jos sun koira on lähtenyt lipettiin ja se löydetään, niin sen sirun lukemalla se koira ja sut voidaan yhdistää ja näin koiran palautus sulle hoituu nopeasti. Myös jos koira on esim varastettu ja sillä moinen siru on, se toimii todisteena, että koira on sun eikä varkaan.

Vierailija
18/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ulkomailta tuonti aina ole rikollista toimintaa. Ulkomailta tuodaan myös rekisteröityjä ja tunnistusmerkittyjä koiria ihan laillisia kanavia pitkin. Mulla on ollut briteistä ja ruotsista tuodut koirat, jotka ihan paperillisia omien kotimaidensa kennelliittoihin rekisteröityjä rotukoiria. Rekisteröin ne tuontikoirina itse Suomen kennelliittoon.

Ei. Mutta sulla onkin homma jo hallussa, etkä varmasti ole säästänyt kustannuksissa etkä vaivannäössä. Olet perehtynyt asioihin itse.

Toinen konstihan on hommata koira, jolta löytyy sukupuusta ulkolaisia vanhempia. Jotkut esim. jopa ostaa spermaa ulkomailta astutukseen tai matkustaa astuttamaan koiran ulkomaille. Ei se ulkomaat ole paha juttu, jos toimii asiallisten kasvattajien kanssa yhteistyössä. Ja ulkomaiset kaverit osaa myös usein varottaa alalla toimivista kansainvälisistä huijareista.

Mutta jos ei ole mitään tietoa tai osaamista tai kokemusta tai alan tuttuja, niin ensikertalaisen on turvallisinta ostaa koira joltain tunnetulta suomalaiselta kasvattajalta tai hänen pentujensa jälkeläisiltä. Paperit pitää löytyä. Eläinlääkärin todistukset ja mikrosirutukset.

Mutta joku edelleen tarkoituksella välttelee näitä rehellisiä toimijoita. Eihän noita huijareiden koiria muuten olisi Suomessa.

Vierailija
19/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuolla sua 24/7 valvota. Vaan jos sun koira on lähtenyt lipettiin ja se löydetään, niin sen sirun lukemalla se koira ja sut voidaan yhdistää ja näin koiran palautus sulle hoituu nopeasti. Myös jos koira on esim varastettu ja sillä moinen siru on, se toimii todisteena, että koira on sun eikä varkaan.

Niin mutta miltä etäisyydeltä sirun voi lukea, jos siinä on radiosignaali? Sehän näyttää koko ajan, missä omistaja liikkuu, jos sen voi lukea etäältä.

Vierailija
20/23 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta miltä etäisyydeltä sirun voi lukea, jos siinä on radiosignaali? Sehän näyttää koko ajan, missä omistaja liikkuu, jos sen voi lukea etäältä.

Käyttäkää nyt ihmiset aivojanne. Jotta jotain pystyisi paikantamaan etäältä on sen lähetettävä kauas radiosignaalia. Millä koiran ihopoimuun asennettava tunnistuskapseli lähettäisi radiosignaalia kauas. Mistä se saisi virtaa siihen. Asennetaanko Mustin perseeseen paristot?

Ei. Kyse on niistä mikrosiruista joita asennetaan koiriin nykyäänkin vapaaehtoisesti. Sirun tiedot pystyy lukemaan vain aivan ampullin läheltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi