Ajateltiin kutsua mummo ja paappa meille äitienpäpiväksi grillaamaan.
Mutta kun he eivät ole tottuneet grillaamaan muuta kuin makkaraa, niin siinä onkin keksiminen, mitä grilliin laitetaan. Viime kesänä olivat kerran meillä, kun tarjosimme grilliruokaa, broilerivartaita ja pekoniherkkusieniä (jotka meidän herkkuja) grillattujen uusien perunoiden kanssa. Kummatkin söivät yhden pekoniherkkusienen selvästi oksennusrefleksiään pidätellen. Mummo ja paappa ovat syntyneet -39-44 ja tottuneet syömään vain makkaraa grillatuna. Mitähän me sitten tarjottaisiin?
Kommentit (23)
Tarviiko sitä nyt koko lihatiskiä sinne grilliin heittää? Makkaroita todellakin on erilaisia, niiden seuraksi perunoita, grillattua maissia sekä raikas salaatti :)
Ylämummot rilliin vaan nääs. Ne mittään muuta tarvi.
No tarjotkaa makkaraa.. Tai sitten ostat sisäfilettä ja grillaat niitä. Jos joku väittää ettei niistä tykkää niin on maailman kirjat sekasin :)
Jotain mietoa ja neutraalia, kokeilkaa tykkäisivätkö Halloumi juustosta, grillattuja tomaatteja missä tuorejuustoa välissä.
Jälkkäriksi grillattuja banaaneja ja ananaksia jätskin ja kinuskikastikkeen kera.
Kasviksia makkararuuan keventämiseksi? Folionyytteihin tai vartaisiin. Mun 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat ihastuneen maissiin. Jos ei halua makkaraa laittaa, mutta yhtä epäterveellistä, niin kokeilepa grillata pekonia ja paksuja meetvurstin siivuja. Nam!
Halsterissa voi myös hyvin grillata lohifilettä.
Meillä grillataan ympäri vuoden, joten ideoita kyllä riittää, mutta vaikea neuvoa jos ei yhtään tiedä mitä kyseiset vanhukset muuten syö (siis sisällä laitettua ruokaa).
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 02:04"]
Mutta kun he eivät ole tottuneet grillaamaan muuta kuin makkaraa, niin siinä onkin keksiminen, mitä grilliin laitetaan. Viime kesänä olivat kerran meillä, kun tarjosimme grilliruokaa, broilerivartaita ja pekoniherkkusieniä (jotka meidän herkkuja) grillattujen uusien perunoiden kanssa. Kummatkin söivät yhden pekoniherkkusienen selvästi oksennusrefleksiään pidätellen. Mummo ja paappa ovat syntyneet -39-44 ja tottuneet syömään vain makkaraa grillatuna. Mitähän me sitten tarjottaisiin?
[/quote]
Mikä siinä nyt on vaikeaa? Ostat makkaraa grillattavaksi. Minkä ihmeen takia heidän pitäisi miellyttää sinua ja sun makuhermoja, jos he ovat tyytyväisiä grillimakkaraan tarjoat sitä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 08:27"]
[/quote]
Mikä siinä nyt on vaikeaa? Ostat makkaraa grillattavaksi. Minkä ihmeen takia heidän pitäisi miellyttää sinua ja sun makuhermoja, jos he ovat tyytyväisiä grillimakkaraan tarjoat sitä.
[/quote]
Peesi tälle. Jos isovanhemmat ovat tottuneet grillamaan vaan makkaraa, niin miksi et grillaa niitä ? Grillimakkaroissa on valikoimaa, ja ihan perusmakkara (esim. Atrian käristeet) on hyvä olla mukana. Perunoita, salaattia, maissia mukaan. Ei se ole multa pois, jos grillaan isovanhemmille jotain mistä he pitävät,ja josta mä en välttämättä pidä, meidän grilliin ainakin mahtuu molemmille mieleistä syötävää.
Grillaattu porsaanfilekelpaa yleensä hyvin tuon ikäisille tai kyljykset. Kunhan et marinoi liian eksoottisesti. Mun anoppi ja appi tykkäävät kovasti myös itse tehdystä coleslaw salaatista, kaalia ovat tottuneet syömään. Hyvä on varata kyllä se makkarapakettikin.
Osta valikoima erilaisia lihoja. Niistä saa sitten valita mitä kukin grillaa. Kassler maultaan on lähellä makkaraa ja on miellyttävän rasvaista ja helppo saada onnistumaan (kunhan leikkaa ohuita pihvejä). Osta paria erilaista makkaraa lihan lisäksi.
*huoh*
Oikeastiko ihmiset ajattelee noin; haluaa kutsua toiset syömään, tietävät myös mistä kutsuttavat pitää ja SILTI väkisten tyrkytetään jotain mistä eivät pidä.
Ei kauheen vieraanvaraista.
MÄ ymmärrän sun mummoa ja paappaa, mäkään en voi sietää niitä pekoniherkkusieniä. hrekkusieni ylipäänsä on ruoka-aines, jota koskaan ei olisi pitänyt jalostaa: mauton, lötkö, suussa lähinnä etanamainen. Siihen kun sitten ymppää rasvaisen pekonisiivun päälle niin se lähinnä korostaa herkkusienen huonoja ominaisuuksia. Mikä siinä on, että ei voi käyttää oikeita sieniä? Maistuuko ne liikaa?
Minä itse grillaisin tosiaan lohta ja sen seuraksi purjo-peruna-juustonyyttejä ja tomaatteja tai täytettyjä paprikoita. (Tai ehkä mä savustaisein sen lohen). Tai sitten lohen sijasta ihan vain mummon ja paapan iloksi jotain hyvää makkaraa, choritsoa, lammasbratwurstia, tms. Ja jos teillä on hiiligrilli niin se lohikaan ei tule ihan täydellistä.
Mä osaan muuten kertoa myös ihmisiä, joiden mielestä grillattu (naudan) sisäfile ei ole hyvää - eivätkä he ole kasvissyöjiä vaan nimenomaan pihvinystäviä. Grilliin ei pidä laittaa sisäfilettä, vaan jotain rasvaisempaa lehmän osaa. Porsaanlihassa sisäfile toimii kyllä hyvin, porsas on sen verran rasvaisempaa lähtökohtaisesti.
No nykyporsaan fileessä ei kyllä ole yhtään rasvaa. Ei ainakaan pakatuissa fileissä. Porsaan kasslerissa on rasvaa.
Minäkään en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Jos isovanhemmat eivät selvästikään pidä muusta kuin makkarasta, eivätkä muuta halua, niin miksi sitä makkaraa ei voi grillata? Miksi pitää kutsua vieraita, ja tehdä tieten tahtoen ruokaa, josta nämä eivät pidä? Jestas sentään.
Makkaraa, sinappia, salaattia, leipää, ruokajuomia ja kaunis keväinen kattaus. Johan pitäisi olla hyvä.
Mä rakastan näitä kolmikymppisiä, joiden mielestä isovanhempia tulee kasvattaa ja heille tulee tarjota sitä, mistä itse pitää. Uusien perunoiden (25 e(kg kotimaiset eli ehkä ap:lle liian kalliita ja kunnon maustesillin sekä perinteisen lehtisalaatin sijaan pitää olla soijarouhepihvejä, chilipähkinäsalaattia ja kahvin sijaan espresso. Sitten ihmetellään ja naureskellaan, kun ei ne syö kuin makkaraa.
Kun ap:n kaltainen kutsuu grillaamaan, käy meidän perhe ensin kunnolla syömässä ja sitten vatsa pinkeänä saapuu grillin äärelle korkeintaan maistamaan jonkun nokareen, ei koskaan syömään niitä täytettyjä limaisia herkkusieniä. Jos isäntäperhe ehdottomasti haluaa tarjota vain oman makunsa mukaista ruokaa, ei pidä loukkaantua, jos joku ymmärtää olla sitä syömättä.
Grilliin voi laittaa monenlaista. Laita makkaraa, kasviksia, kanaa jne. Jokainen syö sitten mitä haluaa.
Hvyä lammasmakkara tai peuramakkara tai ylipäänsä mikä vaan laadukas makkara on hyvä ruoka, ei sitä tarvitse vähätellä. Ei ole pakko ostaa sitä Campingia...
No eikö tämä ole ihan yksinkertaista. Grilliin mukaan muutama makkara isovanhempia varten, ja kaikki ovat tyytyväisiä. Kyllä tosi outoja ongelmia nykypäivän ihmiset kehittävät.
Tuoremakkaroita tai porsaan lihaa? Esim. porsaan sisäfile kokonaisena grillissä on oikein hyvää ja aika samalle maistuu kuin makkara. Ja tuoremakkaroita on nykyään vaikka millä mitalla, eri mausteilla ja lihoilla. Lisäksi vaikka maissia grillissä ja yksi mikä meillä upposi oikein tosissaan -41 syntyneeseen isovanhempaan oli grillatut vihannekset (= kesäkurpitsaa, paprikaa eri värejä ja sipulia päälle öljyä, suolaa ja pippuria ja grilliin, lisäksi kermaviilikastike). Voittehan te tehdä sellaisen grill mixin eli vähän kaikkea, niin sitten on jotain kaikille?
[/quote]
No sitä makkaraa tietysti,miksi pitää tuputtaa muuta jos eivät tykkää??
Täällä onkin jo moni vastannut, mutta mites jos grillaisit sitä makkaraa? Ja sitten teidän perheelle sellaista mitä itse haluatte. Yksinkertaista! Vaikka tykkäisivät siitä perus-Kabanossista, niin sitten grillaat heille sitä. Ihme hienostelua...
Onhan makkaroitakin erilaisia. Osta vaikka hyviä lammasmakkaroita tai ryynimakkaroita.