Kumpi parempi neuvo 100-kiloiselle, laihduta vai hyväksy itsesi?
Kommentit (24)
Älä neuvo ollenkaan.
Kyllä nykysuomessa varmasti ihan jokainen lihava ihminen tietää olevansa lihava, mitä riskejä siitä seuraa ja miten laihdutetaan.
Et tiedä, mistä 100-kiloisen kaverisi paino johtuu, etkä sitä miten helppoa, vaikeaa tai tärkeää laihduttaminen hänelle on. Sen sijaan jokainen normaalijärjellä varustettu tajuaa, että "ystävät" jotka tulevat kertomaan toiselle pyytämättä miten elämä tulisi elää ja mitä vartalostaan pitäisi ajatella, ovat jumalattoman rasittavia.
Hanki vaan rauhassa itsellesi elämä ja hyväksy ystäväsi sellaisena kuin hän on.
Jos on selvästi ylipainoa, niin terveysriskien takia pitäisi laihduttaa. Mutta en kyllä puuttuisi kuin aivan läheisimpien ihmisten painoon ja silloinkin hyvin harkiten - omaa miestä olen kannustanut laihduttamaan, juuri terveysasioiden takia, eikä ulkonäön. Omaa äitiäni taas en ole, hän on niin erityyppinen ihminen, että loukkaantuisi siitä, vaikka kuinka sanoisin nätisti.
Älä neuvo.
Mutta sivujuonteena: itsensä (ja muiden siinä sivussa) hyväksyminen satakiloisinakin on mielestäni ainoa pysyvä tie esim. tunnesyömisen lopettamiseen ja jatkuvaan itsensä palkitsemiseen herkuilla.
Olen ollut hoikempi ja vähän ylipainoinen, mutta koskaan en ole pohjimmiltani voinut sietää ihmisiä, jotka syrjivät lihavia ihmisiä tai arvottavat heitä painon mukaan, eivät ota pyöreämpää kaveria mukaan baariin tai maanisesti vahtaavat rasvaprosenttiaan niin kuin rasva olisi kammottava asia ja "aina ylimääräistä". Siis myös hoikkana karsin seurastani esim. miehet, joille naisen hoikkuus on hienoa ja turn-on.
Siis älä neuvo, mutta epäterveen ylipainon poistuminen alkaa kestävimmin siitä itsen hyväksymisestä lihavanakin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:41"]
Jos neuvoja on vaikkapa työterveyshoitaja, psykologi tai muu ammattilainen.
Tää olis melko tylyä ystävältä: "Voisit vain välittää neutraalisti tietoa. Voisit vaikka kaivaa netsitä tutkimustuloksia lihavuuden vaikutuksesta ja printata ne hänelle ja antaa hänen itse päättää onko tiedoista hänelle jotain hyötyä"
[/quote]
Miten niin? Jos neuvot ja siten yrität ohjailla toisen ihmisen elämää siihen suuntaan mihin sinä haluaisit sen menevän, seurauksena on vain närkästynyt lihava joka ei luota sinuun.
Jakamalla tietoa voit olla hyödyksi. Jos minä saisin valita, niin mieluummin ottaisin vastaan jotain sellaista josta on hyötyä kuin moraalisaarnoja jotka menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
[/quote]
Jos joku ystäväni tulisi tuomaan mulle printtejä sydän- ja verisuonitautien riskeistä, kakkostyypin diabeteksestä yms. lihavuudesta johtuvista elintasosairauksista, heittäisin tämän "ystäväni" kyllä elämästäni. Et kai tosissasi luule, että lihavuus on seurausta tietämättömyydestä???