Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoriso v. 2020: ”Mun synttärit tuhoutuivat koronan takia. Piti lähteä kahdeksi viikoksi San Franciscoon, mutta sitten mentiinkin vain viikoksi Barcelonaan”

Vierailija
09.07.2020 |

Ilmasto- ja koronakriisin keskellä haastattelut, jossa hyväosaiset teinit ja parikymppiset itkevät peruuntuneiden lomamatkojen perään, kuulostaa ihan parodialta. Toisaalta samaa oli some koko kevään täynnä vanhemmallakin väellä.

”Tää on eka kesä since 2007, kun en ole ulkomailla. Mietin ensin, että kesä Suomessa, ei mitään tekemistä”
”Matkailu on vaan niin jees”
”Tämä korona ja epävarmuus on tosi... taxing. Mitä se on suomeksi? Uuvuttavaa.”
”Minulle tuli koronasta se pelko, että maailma ei enää olisi samanlainen. Että ei olisi lentoja, lentoyhtiöt menisivät konkkaan tai tulisi liikkumisrajoituksia”

www.hs.fi/kaupunki/art-2000006565750.html

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä hesarin juttua lukiessani kyllä ajattelin, että nyt on valittu suomen pahimmat kermaperseet haastateltaviksi. Onhan se hyvä että monenlaisista väestöryhmistä kerrotaan mediassa, mutta nämä haastateltavat olivat kyllä ihan omaa luokkaansa.

Vierailija
62/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nää pullamössöt pitäis laittaa poimimaan mansikoita kesäksi. Olis parempi oppitunti kuin mikään IB-linja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nuoruus huoletonta aikaa. Ja sitten tuo huolettomuus katoaa sen 300 000 - 400 000 e asuntovelan myötä. Ja 50 000 e autovelkaa.

Alkaa lyhennykset ja ahdistus.

Niin, tai voi asua vuokralla ja olla ostamatta naurettavan kallista autoa.

Vierailija
64/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet kylläkin valitteli kesätöiden peruuntumista, ei ne kaikki mitään hyväosaisia reissaajia olleet.

"Minulla peruuntui kesäduuni, vaikka työsoppari oli jo tehty. Toisaalta nyt ei tarvitse sitä rahaakaan, kun ei voi tehdä mitään”

Kyllä tuossa jutussa yli puolet valitteli kun ei päässyt matkustelemaan. Oli siellä toki niitä jotka olivat menettäneet kesätyöpaikan mutta pääasiassa esiin nousi ulkomaanmatkailu ja biletys jossain turistirysässä joita nyt ei pääse harrastamaan.

Entä sitten?

Kai nyt matkat ovat innostavampia kuin kesätyö.

Nämä nuoret ovat just ja just 20-vuotiaita, mitä pahaa matkustusinnossa on...

Ekaa kertaa elämässä on mahdollisuus ja rahaa reissata minne haluaa miten haluaa.

Minun yh-äidilläni ei tosiaan ollut rahaa kertaakaan viedä minua ulkomaille.

Jos ollaan vihreitä, niin ollaan sitten vihreitä. Et voi saada kakkua ja syödä sitä myös.

Öö missä kohtaa nuoret sanoivat, että heillä on vihreät arvot? 😂

Missä kohtaa lainaamassasi viestissä mainittiin vihreys?

Ja hei, syön vegaanisesti, asun pienesti, käytän vain julkisia ja en ostele krääsää, paljon huonekaluja ym. käytettynä jne.

Silti lennän lentokoneella!

Kaikki tekee ne omat valinnat. Ei ne vaihtoehdot ole vitttuuuhh ku ei kinosta tai elän 110 pros ekologisesti.

Vierailija
65/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nää pullamössöt pitäis laittaa poimimaan mansikoita kesäksi. Olis parempi oppitunti kuin mikään IB-linja.

Ai jos harmittaa reissujen peruuntuminen niin on pullamössö?

Vierailija
66/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minua 50-vuotiastakin harmittaisi, jos odotetun synttärimatkan 2 viikkoa San Fransiscossa tulisi viikon matka Barcelonaan. Barcelonan olen nähnyt, USA:ssa en ole käynyt ollenkaan. Lisäksi Barcelonaan en kyllä haluaisi reissata enää uudelleen, koska se on totta tosiaan pilattu turismilla. Tuollaisesta reissusta on todennäköisesti haaveiltu pitkään, sitä on suunniteltu ja siihen on säästetty. Sehän on sen kaiken huippu: etäkoulu, ylioppilasjuhlat etänä, ei ole nähnyt kavereita, on huolta omista sukulaisista, ja lopuksi ei edes sitä odotettuakin odotetunpaa reissua.

Monella tuossa oli nimestä päätellen sukujuuria muualla kuin Suomessa: harmittaa varmasti, jos ei pääse esim. isovanhempiaan tai serkkujaan tapaamaan. 

Vierailija
67/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nuoruus huoletonta aikaa. Ja sitten tuo huolettomuus katoaa sen 300 000 - 400 000 e asuntovelan myötä. Ja 50 000 e autovelkaa.

Auton saa halvemmallakin ja koska auto on eräs huonoimpia mahdollisia arvonsäilyttäjiä (jo autokaupasta ulosajaessa n. -50%), on järjenköyhyyttä ostaa se liian kalliilla velaksi kun voisi heti maksaa pois sellaisen mihin rahat samantien riittää ja elää huoletta ilman turhaa itseaiheutettua velkaorjuusloukkua.

Naapurit ei tietenkään sitten sellaista halpiskoslaa kadehdi, mutta terveitsetuntoinen elääkin omin ehdoin omaa elämäänsä eikä suorita sitä muita mielistellen tai hyväksyntää/kateutta keneltäkään kerjäten.

Suuret asuntovelat on itsesiheutettu ongelma. Mutta niin totta täällä Suomessa. Naapureille eletään ja sukulaisille.

Vierailija
68/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai voi asua vuokralla ja olla ostamatta naurettavan kallista autoa.

Niin voi, mutta naapurit...

Vierailija
69/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet kylläkin valitteli kesätöiden peruuntumista, ei ne kaikki mitään hyväosaisia reissaajia olleet.

"Minulla peruuntui kesäduuni, vaikka työsoppari oli jo tehty. Toisaalta nyt ei tarvitse sitä rahaakaan, kun ei voi tehdä mitään”

Kyllä tuossa jutussa yli puolet valitteli kun ei päässyt matkustelemaan. Oli siellä toki niitä jotka olivat menettäneet kesätyöpaikan mutta pääasiassa esiin nousi ulkomaanmatkailu ja biletys jossain turistirysässä joita nyt ei pääse harrastamaan.

Entä sitten?

Kai nyt matkat ovat innostavampia kuin kesätyö.

Nämä nuoret ovat just ja just 20-vuotiaita, mitä pahaa matkustusinnossa on...

Ekaa kertaa elämässä on mahdollisuus ja rahaa reissata minne haluaa miten haluaa.

Minun yh-äidilläni ei tosiaan ollut rahaa kertaakaan viedä minua ulkomaille.

Jos ollaan vihreitä, niin ollaan sitten vihreitä. Et voi saada kakkua ja syödä sitä myös.

Öö missä kohtaa nuoret sanoivat, että heillä on vihreät arvot? 😂

Missä kohtaa lainaamassasi viestissä mainittiin vihreys?

Ja hei, syön vegaanisesti, asun pienesti, käytän vain julkisia ja en ostele krääsää, paljon huonekaluja ym. käytettynä jne.

Silti lennän lentokoneella!

Kaikki tekee ne omat valinnat. Ei ne vaihtoehdot ole vitttuuuhh ku ei kinosta tai elän 110 pros ekologisesti.

Nuoret ovat jo vuosia itkeneet Pyhän Gretan kanssa kuinka me aikuiset olemme tuhonneet heidän tulevaisuutensa. Ehkä siksi kirjoittaja puhui vihreistä. Nykyajan nuoret ovat huomattavasti haitallisempia ympäristölle kuin me ikinä olemme olleet. Me emme kulkeneet kertakäyttökahvikuppi kourassa emmekä lennelleet ympäri maailmaa teineinä.

Vierailija
70/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on kun nämä samat nuoret ovat niin huolissaan ilmastonmuutoksesta ja heidän autoilua pitäisi vain verottaa enemmän. Heillä ei ole mitään hajua lentojen päästöistä. Finnairin sivuilla on laskuri ja laskin että yksi matkani USAhan viime vuonna saastutti yhtä paljon kuin koko viime vuoden työmatkani 18v vanhalla autolla. No, työmatka vain 14km mutta silti.

Vierailija
71/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti ja kauhistutti lukea tätä. Olen sosiaalityöntekijä, ja nähnyt työni kautta paljon saman ikäisiä nuoria, jotka elävät kuin jossain aivan toisessa todellisuudessa. Siellä ei paljon lähdetä synttäreillä kahdeksi viikoksi San Franciscoon. 

En ole ennustaja, mutta en olisi ihmeissäni, mikäli Suomi jakautuisi jatkossa yhä voimakkaammin voittajiin ja häviäjiin. Tuossa jutussa esiintyi aika monta jo nyt voittoarvan raaputtanutta. 

Vierailija
72/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossakin aika moni on omaksunut ajatuksen siitä että ulkomaille meneminen on aivan arkipäiväinen asia, jotakin mitä tehdään monta kertaa vuodessa. Ei mitään nuorison menohaluja vastaan, mutta ei tämä planeetta kestä millään ihmisten matkailuintoa. Jos vaikka 80% nuorista suomalaisista haluaisi matkustella useamman kerran vuodessa maailmalle, niin se olisi järjettömän raskasta ilmaston kannalta. Ja suomalaiset vielä ihan pieni murunen maailman mittakaavassa. 

Rakastan itsekin reissaamista, mutta alkaa tuntua siltä, että lentolipuista pitäisi tehdä todella paljon kalliimpia, jotta ihmisten menohaluja saadaan hillittyä. Esimerkiksi Barcelonan keikasta menopaluu 500 eur voisi olla ihan hyvä pyyntö. Sattuisi itseänikin, mutta tuntuu ettei matkailu taitu kuin tiukoilla toimilla. 

Vierailija
73/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin harmittaa eniten omat peruuntuneet lomamatkat sekä minun kevään ja kesän muuttuminen huomattavasti tylsemmäksi. Ei kiinnosta tippaakaan joidenkin randomien asiat tai sairastumiset ja olen sentään kohta nelikymppinen. Mitä tulee hintoihin niin viikko tai pitkä viikonloppu euroopassa on halvempaa kuin kotimaassa. 

No on sulla prioriteetit kunnossa, voi taivas :D D Kunnon epäkypsä, itsekäs ihmiss**sta. Ehkäpä joku läheisesi sairastuu, katsotaan opitko edes sitten ajattelemaan muuta kuin omaa hupiasi.

Ehka han on jo sairastanut oireettoman koronan ja siita on jaanyt aivovaurio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi