21v nuori ja raha-asiat.
Mulla on edelleen käyttöoikeus 21 -vuotiaan lapseni tiliin. Hänen täytyy myös kysyä lupa, jos tekee jonkin isomman hankinnan, esim. uutta kännykkää ei osta ilman lupaani. Seuraan tilin kautta tarkasti, mihin nuoren rahat menevät. Eikä mitään ongelmia ole ollut, vaan järjestely toimii erinomaisesti. Mielestäni alle 25 -vuotias tarvitsee vielä aikuisen valvontaa raha-asioiden suhteen, vaikka asuisi omillaan. Muuten homma lähtee helposti lapasesta.
Kommentit (4)
Sikäli mikäli tämä olisi totta, niin tiedäthän, ap, että tyttärelläsi saattaa olla toinen tili, josta et tiedä mitään.
Harmi, että olet epäonnistunut kasvatustyössäsi niin pahasti, ettei tyttäresi tarvitsee yhä kaitsentaa.
On ihan tavallista, että jos on itse ollut nuorena surkea käyttämään rahaa, luulee helposti, että omat lapsetkin ovat. Epäluottamus syntyy usein omista kokemuksista siitä, että on ollut epäluotettava.
Silloin, jos vanhempi rahoittaa lapsen elämää (olkoonkin täysi-ikäinen), niin minusta hänellä on oikeus (joskaan ei laillinen) seurata mihin rahat menevät ja pyytää esim. osallistumaan perheen töihin. Itse en ole täysi-ikäisyyden jälkeen saanut vanhemmilta penniäkään, enkä paljon muutakaan apua, josta syystä en koe, että heillä olisi oikeutta asioihini puuttua, tai esim. käskyttää minua edelleen osallistumaan esim. mökkitalkoisiin. Molemmissa on puolensa.
Tosin tuo, että 25 -vuotias valvontaa tarvitsisi, on mielestäni puppua. Kuten sanoin, itse olen omillani ollut 18-vuotiaasta saakka, aina maksanut laskuni, ostanut ruokaa, mitään pikavippejä en ole ikinä ottanut, eikä ole luottohäiriömerkintöjä. Opintolainatkin maksoin ensimmäisen työssäolovuotenani pois. Vastuu opettaa.
Tajuat kai, että tuo järjestely onnistuu vain lapsesi suostumuksella? Täysi-ikäinen saa tärvellä raha-asiansa halutessaan miten lystää ilman, että sulla on siihen mitään sanottavaa.
Tosin Porvoossahan tuo on ihan normimeininkiä, olen jopa kuullut, että siellä aktiivisesti tarjotaan pankin puolelta palveluita, joilla voi valvoa ja rajoittaa täysi-ikäisen lapsen pankkitililiikennettä.