Alkoholistien aikuiset lapset
Oletteko vanhempiinne yhteydessä? Oletteko pystyneet antamaan anteeksi, esim. väkivaltaisuuden kokemisen lapsena? Tunnetteko olonne vapautuneeksi vanhempienne seurassa? Miten lapsuuden kokemukset ovat vaikuttaneet aikuisuuteenne?
Kommentit (4)
Sulle kuuluu lakiosa vanhempiesi perinnöstä ihan jokatatapauksessa, jos nyt muuta perittävää on kuin tyhjät pullot.. Eli jos teitä on kaksi lasta, 0,25% kummankin omaisuudesta kun kuolevat. Mutta tsemppiä, olen hieman saman kokenut, tosin vain äitini kanssa. Tuo päällepäsmäröinti alkoi meilläkin, kolme vuotta myöhemmin äiti kuoli viinan aiheuttamiin komlikaatioihin. Kun maksa toimii heikoisti kaikki paska jää elimistöön lillumaan ja leviää aivoihin, niistä ihmisistä tulee oikeasti ihan hulluja lopuksi, kaikki suhteellisuuden taju katoaa yms.
Olin yhteydessä, koska ajattelin, että ei se reppana tajunnut, mitä teki, eikä siksi osannut anteeksi pyytää.
Elämä ei aina ole niin yksoikoista. Hänellä sitä ongelmia oli enemmän kuin minulla
2 jatkaa....
joo, sehän siinä huvittavaa onkin, että perittävää ei juurikaan ole. Kamala kohkaaminen perintöasioista, mutta tosiasia on se, että heillä ei ole kesämökkiä, metsää, tonttia, antiikkia, osakkeita...ei mitään arvokasta. Ainoat perinnöksi jätettävät asiat on auto ja omakotitalo, jossa juomisen jäljet valitettavasti jo näkyy. Piha täysin hoitamatta, joka paikka rehottaa ja sisällä tunkkainen haju. Äitini jää eläkkeellee muutaman vuoden päästä ja tiedän että viimeinen alamäki alkaa siitä. Tuon lakiosan olen ajatellut lahjoittaa pois. En tiedä vielä minne, mutta lastenklinikoiden kummit ry on yksi hyvä vaihtoehto. Tuo perinnöttömäksi jättäminen oli isältäni kiristyskeino, millä mut saataisiin " ruotuun " takaisin. Kun itsemurhalla uhkailu ja muu manipulointi ei mennyt läpi, niin sitten vetäistiin tuo perintökortti hihasta esiin. Toivottavasti älyävät myydä talon pois, ettei veljeni ainoana perijänä ole sitten kusessa noiden asioiden kanssa. Kunhan talo pihoineen on vielä hoitamatta jonkin aikaa, niin kuka sellaisen haluaa ostaa?
Mun vanhempani ovat aina olleet viikonloppu- ja lomajuoppoja. Viikolla käydään kiltisti töissä ja viikonloppu ryypätään olan takaa. Nykyisin äidilläni on karannut mopo käsistä pahemman kerran ja tuntuu että on vetänyt vinttinsä täysin pimeäksi viinalla. Käyttäytyminen sen mukaista. Isäni on aina ollut väkivaltainen humalassa ollessaan. Koen että pilasivat mun ja veljeni lapsuuden ja nuoruuden juomisellaan. Viikonloput päikseen istuimme kotona katselemassa kun vanhemmat juo ja tappelee. Jouduin jo ala-asteikäisenä vahtimaan viisi vuotta nuorempaa veljeäni viikonloppuisin, kun häipyivät kapakkaan. Kotiin tulivat aina vasta aamuyöllä ja aina sai pelätä että tappelevatko humalapäissään.
kun sain ajokortin, jouduin istumaan joka perkeleen viikonloppu niille kuskina. Eikä sekään riittänyt vaan piti kuskailla myös heidän ryyppykavereitaan. Ei multa kysytty, että haluanko. Muutaman kerran koetin kieltäytyä ja siitä seurasi aina aivan kamala sota. Hyvä kun en isältä turpaan saanut siitä hyvästä. Koskaan en saanut kiitosta, enkä rahaa korvaukseksi siitä, että kuskasin ryyppysakkia viikonloppuisin pitkin yötä. Mun pelastus oli muuttaa kotoa pois. Nykyisin olen 35v ja kahden pienen lapsen äiti. Vanhempani juovat vaan enemmän ja enemmän ja kuvioihin astui päällepäsmäröinti. Kaikki piti aina tehdä, kuten he halusivat. Sekaantuivat jopa lastemme kasvatukseen siinä määärin, että laitoin välit poikki lopullisesti. Kerkesivät tuhota mm. Lapsemme ristiäiset juomisellaan yms muuta. Taustalla on paskaa paskan perään ja lopulta päätin että nyt riittää. Jouduin puhelinnumeronikin vaihtamaan salaiseksi, koska äitini soitteli jatkuvasti humalassa ja lapsetkaan eivät saaneet nukkua. Uhkasin myös rikosilmoituksella jos ei häirintä lopu.
Nykyisin voin hyvin. Koko perheeni voi hyvin. Mut on kuulemma tehty perinnöttömäksi. Ja kaikki tämä vain sen vuoksi kun en jaksa heidän sikailujaan enää katsella, enkä anna humalassa häiriköidä ja varsinkaan en anna kävellä enää ylitseni. Mutta mulle tuo välien katkaisu oli ainoa vaihtoehto, kun ei heille järkipuhe perille mennyt.
itse olen nykyisin raitis. Koskaan en tule olemaan humalassa omien lasteni nähden. Mieheni ottaa perjantaisin pari saunaolutta ja se ei mua haittaa. Omille lapsille yritän opettaa sen kultaisen keskitien alkoholin kanssa. Varmasti ne kokeilevat alkoholinkäyttöä teini-ikäisenä, mutta ei niitä voi kotiinkaan sulkea. Kunhan olisivat järkeviä tuon alkon suhteen. Itselläni on vielä työstettävää ja käsiteltävää, koska anteeksi en kykene vanhemmilleni antamaan. En myöskään halua heitä elämääni ollenkaan.