Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mien määrittelette "kotiäidin"?

Vierailija
06.05.2013 |

Sanotteko kotiäidiksi jokaista naista, joka on lapsen kanssa kotona, siis vaikka lapsi olisi tyyliin puolivuotias? Vai onko kotiäiti sellainen, joka ei ole enää äitiysvapaalla, mutta hoitaa alle 3-vuotiasta lasta kotona kotihoidontuella? Vai onko kotiäiti vasta se, joka hoitaa kotona yli 3-vuotiasta lasta eikä aiokaan mennä töihin ja jolla ei ole mitään tuloja? Onko kotiäiti, jos hoitaa lasta kotona siksi, että on työtön, eli ei saa työtä, vaikka haluaisi?

Itse kutsun kotiäidiksi sellaista naista, joka hoitaa kotona vielä yli 3-vuotiasta + ei edes aio mennä töihin. Monet kuitenkin sanovat itseään kotiäidiksi, kun ovat äitiyslomalla vakityöstä. Mikä teidän muiden määritelmä on? :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pidän kotiäitinä äitiä, joka hoitaa kotona alle kouluikäistä lasta/lapsia. kun nuorimmainenkin on mennyt kouluun, muuttuu kotiäiti kotirouvaksi.

Vierailija
2/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti on nainen, jolla on lapsia ja joka on kotona päivät lasten kanssa. Ihan sama minkä ikäisiä ne lapset ovat tai miksi se äiti on kotona. Näkisin kotiäidiksi myös naisen, joka on kotona vaikka lapset ovat koulussa (iltapäivät kotona).

Itse olen kotirouva. Lapset koulussa, pienempi iltapäiväkerhossa, minä määräaikaisella eläkkeellä kotona nyt kun sairausloma loppui. Vakityö olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti hoitaa kotona lasta/lapsia eikä ole ansiotyössä. Jos on vain väliaikaisesti lapsen syntymän ja ekojen vuosien takia kotona niin silloin ei ole kotiäiti. Kotiäiti on ammatti joka tunnustetaan muualla maailmassa muttei Suomessa.

Vierailija
4/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäiti ammatti? missä maassa?

reps kops rofl

Vierailija
5/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsuisin kotiäidiksi henkilöä, jolla on alaikäisiä lapsia, muttei työpaikkaa eikä  työttömän työnhakijan statusta.

Perhevapailla oleva nainen ei mielestäni ole kotiäiti, jos hänellä on työpaikka odottamassa. Itse ainakin sanoisin esim. hoitovapaalla oleva tutkija.

Vierailija
6/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luen kotiäidiksi kenet tahansa naisen, joka hoitaa lapsia kotona. Siis myös äitiyslomalaisen ja hoitovapaalaisen. Samaten naisen, jonka lapset ovat koulussa.

Kielitoimiston määritelmä on sama: "kotiäiti (kodin ulkopuolisessa) ansiotyössä käymätön äiti."

Kotirouva sitten on nainen, jolla ei ole äitiys määrittävänä tekijänä eli ei ole hoidettavia lapsia kotona. Joko siis lapseton tai lapset jo aikuisia.

Vierailija
7/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 15:34"]

kotiäiti ammatti? missä maassa?

reps kops rofl

[/quote]

Saksassa. Ainakin vielä 90-luvulla.

Vierailija
8/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö voihan muutakin "ammattia" vaihtaa, miksi kotiäidin pitää sitoutua kotona olemiseen pysyvästi eikä saa mennä muutaman vuoden päästä muuhun ammattiin? Siis voinhan olla vaikka tän vuoden loppuun sairaanhoitaja ja ensi vuoden alusta aloittaa vaikka mäkkärillä tai siivousfirmassa, miksi siis kotiäiti ei voi olla kotiäiti jos on sitä vain väliaikaisesti vaikka kolme vuotta?

Mikä se sitten on jos ei kotiäiti jos on esim. hoitovapaalla?

Vierailija
9/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys: Tunnetteko jonkun suomalaisen kotiäidin? Siis sellaisen, joka ei ole kotona lapsia hoitamassa vain väliaikaisesti. Itse en tunne ketään. Siis tunnen kyllä esim. työttömiä, joilla lapset kotihoidossa työttömyyden takia, mutta en tunne ketään, joka olisi kotona ihan omasta valinnastaan ja vielä silloinkin, kun nuorinkin lapsi on kouluikäinen.

Vierailija
10/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 15:37"]

Öö voihan muutakin "ammattia" vaihtaa, miksi kotiäidin pitää sitoutua kotona olemiseen pysyvästi eikä saa mennä muutaman vuoden päästä muuhun ammattiin? Siis voinhan olla vaikka tän vuoden loppuun sairaanhoitaja ja ensi vuoden alusta aloittaa vaikka mäkkärillä tai siivousfirmassa, miksi siis kotiäiti ei voi olla kotiäiti jos on sitä vain väliaikaisesti vaikka kolme vuotta?

Mikä se sitten on jos ei kotiäiti jos on esim. hoitovapaalla?

[/quote]

Mä kutsuisin  hoitovapaalla olevaa on esim. hoitovapaalla olevaksi sairaanhoitajaksi. Mutta tämähän on vain oma määritelmäni (jota ap käsittääkseni kysyi)

Vierailija
11/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kotona lapsiaan hoitava nainen laittaa ammatikseen työhakemukseen "kotiäiti".

eikä varmaan saa paikkaa :D.

Vierailija
12/12 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kotiäitiyden edes PITÄISI olla ammatti? Se on elämäntilanne ja -vaihe, ja kaikki äidit ovat sitä vaihtelevan ajan verran.

Jotenkin tuntuu vähän naurettavalta KAIHTAA termiä kotiäiti, ikään kuin se olisi jotenkin nolo ja vähäarvoinen tehtävä. Arvostetaan me naiset edes sitä!

- 7, joka on ammatiltaan toimittaja ja joka oli liki neljä vuotta välillä kotiäitinä -

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi