Miksi suomessa vihataan koiria?
Mietitääs syitä, ehkä ne karvaturrit eivät olekaan niin ihania kuin omistajansa väittävät
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:18"]
Ei täällä vihata koiria, jos vertaa muihin maihin. En tiedä ketään joka vihaa.
Monet vihaavat Suomessa kissoja, jos vertaa muihin maihin, joissa niitä on paljon enemmän ja kaikki vapaana ja se on normaalia että kissat saavat olla. Esim Britanniassa tehty dokumentti kissojen liikkumisesta, pienellä alueella paljon kissoja perheissä ja kulkivat vapaasti.
[/quote]
Suomessa tuodaan eläinsuojiin satoja kissoja vuosittain, koska niiden omistajat eivät välitä niistä. Minusta siinä on aitoa kissavihaa, ettei viitsi yhtä puhelinsoittoa tehdä, jos oma kissa on kadoksissa, ja hakea sitä kotiin tai etsiä sille parempi koti jos kissanhoito ei kiinnostakaan. Muuten en ole kissavihaan törmännyt, itseäni lähinnä säälittää nää kissat, joista ei pidetä huolta.
En nyt sanoisi, että koiria suorastaan vihataan Suomessa. Omistan parsonrusselinterrierin ja osaksemme olemme saaneet positiivista palautetta. Jos huomaan, että vastaantulija ei halua mitään kontaktia koiraan tai minuun ottaa, menemme ohi. On epäkohteliasta antaa koiran hyppiä vasten tai ylipäätään mennä lähelle jos tämä on epätoivottua vastapuolen osalta. Ymmärrän erittäin hyvin koirapelosta kärsiviä, joten suotakoon heille pelkovapaa kohtaaminen näissä tilanteissa.
Yksi ikävimmistä asioista on se, että koiran koulutukseen ei panosteta ja jätöksiä ei vaivauduta korjaamaan pois. Periaatteessa hyvin pienellä vaivannäöllä näistäkin ongelmista päästäisiin. Nykyisin järjestetään laajalti hyviä koulutuskursseja, joilta voi käydä hakemassa opit itselle ja lemmilille jos omat taidot eivät riitä. Ja kovinkaan montaa sekuntia ei mene sen kakkakikkareen keräämiseen pussiin ja viskaamiseen roskikseen.
Minua suorastaan ällöttää tämä nykyajan buumi nostaa etenkin koira jollekin jalustalle. Koiria pidetään jo yhteiskunnassa jopa tärkeämpänä kuin ihmislapsia! Sen huomaa jo siitä että marketeissa vauvanruuille ja -tarvikkeille on varattu pieni hyllyn pääty mutta koirille on kaikkea ruokaa ja tarviketta pienen käytävällisen verran.
Tämä havainto siis minun, lemmikittömän vapaaehtoislapsettoman, näkökulmasta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:04"]
Suomessa koirat käyttäytyvät aika huonosti verrattuna vaikkapa Brittikoiriin tai italialaisiin.
[/quote]
Tämä on totta, pelkään koiria vain täällä kotimaassa. Suurin osa niistä jotenkin häiriintyneiltä, pälyileviltä, luonnevikaisilta, hermostuneilta, passiivisagressiivisilta ja etenkin ARVAAMATTOMILTA.
Yksi syy tähän varmaan se että Suomessa suositaan koirien vapaata kasvatusta joten ne saa tehdä mitä tahtovat eikä niitä kielletä, ja se että lemmikit asuvat ahtaissa kerrostaloasunnoissa joissa ne eivät pääse käyttämään luontaisia viettejään kuten esim. maaseudulla.
Toinen syy varmaan jonkin näköinen sisäsiittoisuus ja sen myötä luonneviat?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:40"]
Ennemmin koirankakka kadulla kuin kiljuva kakara kaupassa
[/quote]
kiitos ei kummallekin, ja mieluiten se koirankakka tukkimaan kiljuvan kakrun suu! ;DDD
Miksi suomalaiset ei korjaa koirien jätöksiä kakkapussiin?
Kaikissa muissa maissa tehdään näin, no poikkeuksena Ranskan Pariisin tietyt kaupunginosat ja kadut mutta siellä pestään kadut joka päivä ja partiot kiertää imuroimassa kakat ja muut. Muutenhan turistit pakenisi siitä epäromanttisesta hajukaupungista :-D
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:42"]Miksi suomalaiset ei korjaa koirien jätöksiä kakkapussiin?
Kaikissa muissa maissa tehdään näin, no poikkeuksena Ranskan Pariisin tietyt kaupunginosat ja kadut mutta siellä pestään kadut joka päivä ja partiot kiertää imuroimassa kakat ja muut. Muutenhan turistit pakenisi siitä epäromanttisesta hajukaupungista :-D
[/quote]
Kiva että olet kaikissa maissa käynyt, itse en ole koiranpaska roskiksia nähnyt kuin Berliinissä ja Espoossa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:08"]Siksi, koska koira on wt-lemmikki. Varsinkin pienimunaisten hankkimat tappajarotuiset, jotka ovat usein yhtä luonnevikaisia kuin omistajansakin.
[/quote]
Toi wt-kortti ei sovellu ihan jokaiseen aiheeseen, kuten tähän.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:35"]Minua suorastaan ällöttää tämä nykyajan buumi nostaa etenkin koira jollekin jalustalle. Koiria pidetään jo yhteiskunnassa jopa tärkeämpänä kuin ihmislapsia! Sen huomaa jo siitä että marketeissa vauvanruuille ja -tarvikkeille on varattu pieni hyllyn pääty mutta koirille on kaikkea ruokaa ja tarviketta pienen käytävällisen verran.
[/quote]
Taisit kirjoittaa kieli poskessa tuon markettijutun?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:35"]
Minua suorastaan ällöttää tämä nykyajan buumi nostaa etenkin koira jollekin jalustalle. Koiria pidetään jo yhteiskunnassa jopa tärkeämpänä kuin ihmislapsia! Sen huomaa jo siitä että marketeissa vauvanruuille ja -tarvikkeille on varattu pieni hyllyn pääty mutta koirille on kaikkea ruokaa ja tarviketta pienen käytävällisen verran.
[/quote]
Niin, aivan, koska suomalaiset lapsethan ei saa syödä muuta kuin säilykkeitä, eihän. :D Mut kuule, jatka samalla linjalla, kohta joku paikallislehden kolumnisti saa tästä kimmokkeen, kirjoittaa lehteensä tästä artikkelin ja saa siitä skeidasta palkkaa. Minä kirjoitin vastaavalla tyylillä aiemmin, että joka tessusta pidetään parempaa huolta kuin pihtiputaan mummosta (ja se oli siis sarkasmia) ja viikon päästä se mun kirjoitus oli toimittajan kirjoittaman kolumnina meidän kaupunkilehdessä. Vailla sarkasmin häivääkään. Että otti pattiin, että tyyppi ensinnäkin sai rahaa tuosta aivopierusta, ja toisekseen olin hyvin järkyttynyt, että toimittaja voi tehdä työtään tuollaisella lukutaidolla.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:42"]Miksi suomalaiset ei korjaa koirien jätöksiä kakkapussiin? Kaikissa muissa maissa tehdään näin, no poikkeuksena Ranskan Pariisin tietyt kaupunginosat ja kadut mutta siellä pestään kadut joka päivä ja partiot kiertää imuroimassa kakat ja muut. Muutenhan turistit pakenisi siitä epäromanttisesta hajukaupungista :-D [/quote] Kiva että olet kaikissa maissa käynyt, itse en ole koiranpaska roskiksia nähnyt kuin Berliinissä ja Espoossa.
[/quote]
Olen reissannut 96 eri kaupunkia pitkin maailmaa, niin suurta kuin pienempää, joten vertailukohteita on :)
Koira on valitettavan monille ihmisille pakollinen asuste nykyään, niitä ostetaan asusteeksi eikä hyötykäyttöön. Niitä esitellään eikä niitä kouluteta. Tässä vika.
Siksi nuo WT-tyyliset ihmiset ottaa niitä WT-tyylisiä koiria koska koiraveroa ei enää peritä! KOIRAVERO TAKAISIN niin saadaan paremmat koirapuistot ja terveemmät koirat kun porukka ei jalostele niitä paperittomina ristiin rastiin ja anna WT-kavereilleen "aseiksi".
Valitsisin koiratarhan naapurina kuin kurittoman kakaralauman, jos naauprinsa saisi valita. Varmasti kaikki muutkin.