Miksi suomessa vihataan koiria?
Mietitääs syitä, ehkä ne karvaturrit eivät olekaan niin ihania kuin omistajansa väittävät
Kommentit (54)
En pidä koirista sen takia koska tavallaan pelkään niitä.. Yhdesti eräs uros koira melkeenmpä hyökkäsi kimppuuni ilman syytä.. Olin silloin kai 6v En itse niiden omistajia vihaa mutta vähän ärsyttää kun he vain puhuvat "kissat on ääliöitä" plää plää.. Koiraihmiset haukkuvat kissoja koko ajan ja ihan äänessä toisin kuin kissaihmiset pitävät sen salassa eetä ei pidä koirista.. Mutta siis itse olen kissaihminen aina ja ikuisesti!
En vihaa koiria, mutta pidän niiden hajua ja irtokarvoja epämiellyttävinä. Ei lapset, teinit tai maahanmuuttajat haise tai levitä niin paljon karvaa tai kuolaa. Eli en pidä ihmisiä kaupungissa epämiellyttävänä asiana, sillä kaupunki on ihmisten elinympäristö. Joillekin koiraroduillekin kaupunki saattaa sopia, mutta kun suomalaisilla on mieltymys näihin räksyttäviin tai päälle rynniviin koiriin, siis metsästyskoiriin, vahtikoiriin, isoihin koiriin ylipäätään.
New Yorkissa meni monta viikkoa, ennen kuin tajusin, että onhan täällä koiria kuten Suomessakin. Siellä vaan koirat on niin urbanisoituneita, etteivät hauku tai rynni ihmisten päälle vaan käyttäytyvät diskreetisti.
Et tiedä koirien vihaamisesta mitään. Suomessa koirat on lemmikkejä, monessa muussa maassa kulkukoiria. Niitä syödään ja tapetaan tosta vaan ja lasten yleistä huvia on eläinrääkkäys (kohdistuen juurikin koiriin).
Koiria vihataan vielä paljon enemmän muualla maailmassa, Suomi on koirien lintukoto. Uskoisin että koiramyönteinen ajattelu on suomalaisen metsästyskulttuurin seurausta, koiria on tarvittu metsästyksessä. Metsästys jatkuu täällä edelleen toisin kuin valtaosassa Eurooppaa.
Itselläni on koiria, mutta vihaan silti sitä kun jotkut jättävät koirankakat noukkimatta. Vihaan anopin koiraa, joka tänään näykkäisi tytärtäni (joka vaan silitti sistä). Koira ei saanut tästä mitään seuraamuksia, siispä vihaan nyt vielä enemmän anoppia, jonka luo en mene niin kauan kuin ääliökoira on siellä. En ymmärrä miksi luonnevikaisia koiria höösätään suomessa. Pistetään uuteen kotiin vaan kun ei itse jakseta hoitaa ja otetaan vielä vähän lisää ongelmakoiria Espanjasta. Avun tarvitsijiota olisi ihmisissäkin. Nyppi se kun monet ihmiset laiminkyö läheisiää koirien takia. Jotkut koirat haisee, syy on yleensä se ettei niiden hampaita ja korvia pestä. Omatkin koirat ärsyttää silloin kun ripulissa kakkaavat sisälle, käyvät luvatta isäntäväen sängyssä tai hyppivät vieraita päin. Saavat kyllä tietoonsa että tuli tehtyä väärin ja seuraavaan rikkeeseen meneekin taas aikaa.
Mulla riippuu ihan koirasta pidänkö. Pienistä koirista useimmiten pidän kunhan ne on hyvin koulutettu ja muutaman sukulaisen ja ystäväni koiraa mielelläni hoidankin. Jonkin pienen seurakoiran hankkimista olen itsekin miettinyt. Isoihin koiriin suhtaudun vähän varauksella. Mulla on kerran pienenä meinannut kultainennoutaja purra käteen, kun olin isäni kanssa kävelyllä ja mulla oli sellainen keppi kädessä. Vastaan tuli sitten kultainennoutaja vapaana ja se juoksi täysiä ja otti sen kepin suuhunsa, jäi ihan parista sentistä kiinni ettei mennyt mun ranne siinä samalla. Tuosta asti olen pelännyt isompia koiria ja tuosta syystä olisi myös mielestäni tärkeää, että ne oikeesti pidettäisiin kiinni lenkillä. Tuossakin toki koira halusi sen kepin mutta vahingossa meinasi mennä se mun käsi. Ja ei ole koiria pelkääville kivaa, että tulee vapaana olevia koiria vastaan varsinkin, jos ne eivät ihan pikkukoiria ole.
Eihän Suomessa vihata koiria. Jos joku hakkaisia koiraansa julkisesti, siihen soitettaisiin heti poliisit. On maita, joissa koirien pahoinpitely on ihan normaalia, potkaistaan ohimennen, ammutaan kulkukoiria eikä niin välitetä osutaanko vai jääkö koira kitumaan, annetaan koiranpentuja lapsille leluiksi joita kohdellaan kovakouraisesti jne.
Suomalaiset on sivistyneitä ihmisiä pääosin, joista on vastenmielistä jos avutonta kohdetta kiusataan. Minä koiranomistajana en ole vielä tavannut kuin pari koiravihaajaa. Joilla siis oli itsellään koira, jota kohtelivat todella kaltoin. Siinä täytyy jo vihata lemmikkiään että voi kiduttaa sitä. Muutoin olen tavannut vaan ihmisiä, jotka joko pelkäävät koiria tai inhoavat niiden aiheuttamaa sotkua ja melua ja hässäkkää, mut sehän on ihan eri asia.
Koirat pakottavat minut ulos 3h päivä ja menen sekaisin koska elämäni olisi vain kävelyä päivittäin enkä yksin asuessani oikein piittaa olla läsnä koiralle.
Vihaan siksi koiria, koska naapurin rakki herättää minut joka ikinen aamu klo 06.00.
Koirahan ei ymmärrä/tiedä, että käyn vuorotyössä ja nukun eri vuorokauden aikoina kun sen isäntäperhe.
Olipa arki tai sunnuntai, haukkuminen alkaa just kun koira päästetään ulos ja loppuu kun lasketaan sisään klo. 21.00 aikoihin.
No juu, eihän se ihan koko aikaa hauku, ainoastaan jos sattuu orava, harakka, varis, siili, ohikulkija tai kuka tahansa hiukan liikahtamaan tai antamaan ääntä. Tuntuu kun se koira ratkeis liitoksistaan, sellanen haukunta alkaa ja jatkuu pitkään.
Ei täällä vihata koiria, jos vertaa muihin maihin. En tiedä ketään joka vihaa.
Monet vihaavat Suomessa kissoja, jos vertaa muihin maihin, joissa niitä on paljon enemmän ja kaikki vapaana ja se on normaalia että kissat saavat olla. Esim Britanniassa tehty dokumentti kissojen liikkumisesta, pienellä alueella paljon kissoja perheissä ja kulkivat vapaasti.
Kaikki rakastavat suomessa koiria. Minusta koirat käyttäytyvät ihan hyvin, en ole kokenut haitaksi.
Ennen maalla koiria hakattiin kovastikin jos haukkuivat... (kyläilin lapsena maalla, en asunut). Järkyttävää lapselle kuulla... piti mennä muualle.
Suuri osa koiraroduista tulisi kieltää, siksi.
En vihaa koiria, mutta ne ovat mielestäni ällöttäviä. Haisevat, kuolaavat ja räksyttävät. Kuten kaikki muutkin eläimet, eivät kuulu mielestäni kotiin. Raivostuttaa myös ne omistajat jotka antavat rakkiensa haistella kysymättä muita ihmisiä, kävellä vapaana ja ulostaa minne sattuu.
En vihaa koiria. Koirat ovat ihan kivoja kunhan eivät tule kosketusetäisyydelle.
Koirat ovat oksettavia.
Kissat sitävastoin saavat sydämeni sulamaan..
Suomessa koirat käyttäytyvät aika huonosti verrattuna vaikkapa Brittikoiriin tai italialaisiin.
Siksi, koska koira on wt-lemmikki. Varsinkin pienimunaisten hankkimat tappajarotuiset, jotka ovat usein yhtä luonnevikaisia kuin omistajansakin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 14:02"]Mietitääs syitä, ehkä ne karvaturrit eivät olekaan niin ihania kuin omistajansa väittävät
[/quote]
Minä vihaan koiranomistajia enkä koiria. Suuri ero
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:11"]
Valitsisin koiratarhan naapurina kuin kurittoman kakaralauman, jos naauprinsa saisi valita. Varmasti kaikki muutkin.
[/quote]
Tämä on ollut täällä joskus aloituksena, laita järjestykseen naapurit. Inhotuin naapuri oli kakaralaumaperhe, koirat ja juopot ja kaikki menivät reilusti ohitse...
sikäli kumma että täällä on niin paljon koiravihaketjuja. Ettei vaan sama tyyppi niitä kirjoittele.