Ärsyttää painostus hiusten ajelemiseen kaverini syövän takia
Eräs ystäväni on sairastunut syöpään (hyvin suurella todennäköisyydellä selviää) ja päätyi ajelemaan hiuksensa hoitojen takia kun ohentuivat, mutta käyttää silti pitkää peruukkia kun lähtee ulos.
Nyt sitten muut kaveriporukan naiset ovat saaneet päähänsä, että pitäisi meidän kaikkien yllätyksenä hänelle ajella hiuksemme. En haluaisi tehdä tätä. Ensinnäkin, ystävämme varmaan nauttisi vaikka jostain kivasta yhdessäolosta, joka ei muistuta häntä syövästään paljon enemmän. Tai sitten vaikka avusta jokapäiväisissä asioissa. En myöskään usko että hän edes mitenkään erityisemmin arvostaisi koko elettä, ja vain joutuisi esittämään jotta ei pahottaisi kenenkään mieltä. Toisaalta en kyllä myöskään vaan halua ajella tukkaani, koska se on vihdoin minusta hyvässä kunnossa ja kivan näköinen.
Nämä muut kaverit ovat nyt suuttuneet minulle, koska en pidä ideaa hyvänä, ja väittävät etten välitä ystävästämme (olen tosin esim. vienyt häntä sairaalaan hoitoihin, ettei tarvi kulkea julkisilla tai taksilla ja muutenkin auttanut asioiden hoitamisessa jos hän ei ole jaksanut vaikka käydä kaupassa).
Tekisi mieli kertoa tälle sairastuneelle kaverilleni muiden ideasta, mutta en toisaalta halua aiheuttaa hänelle ylimääräistä stressiä.
Kommentit (55)
Kun teitä sitten on kasa päänsä ajelleita tyyppejä, niin miten kaverisi ovat ajatelleet asian ulkopuolisille kertoa? Haluaako syöpäsairas ystäväsi, että istutte joku ilta lähiterassilla juhlimassa ja pian koko terassi on selvillä että olette niin hirveän solidaarisesti ajaneet hiuksenne syöpäsairaan kaverinne vuoksi. Onko syöpäsairas kaverisi valmis niin suureen huomioon ja vastailemaan teennäisiin osanottoihin vierailta ja kavereittenne kavereilta?
IHmiset ovat uteliaita kaljupäistä kaveriporukkaa kohtaan. Ja sekin riittää, että omat sukulaisenne ja muut tuttunne utelevat kaljupäätäsi. Haluatteko jakaa syöpäsairaan kaverisi tilannetta ihan kenelle tahansa?
Kyllä tuolla menolla menee syöpäsairaan kaverisi yksityisyys, joten kysy ihmeessä onko hän samaa mieltä.
Et ole itsekäs ja sairastunut ystäväsi ymmärtää varmasti, että sinä haluat pitää hiukset päässäsi. Vähän oudolta kuulostaa koko juttu. En oikein tiedä mitä ajattelisin itse, jos olisin sairastunut vakavasti ja toiset tekisivät noin. Tuki on tärkeintä ja sen ei tarvitse sisältää mitään parturointia.
Erittäin hyvä pointti tuossa edellä, että syöpäsairaan yksityisyys vaarantuu.
Syöpä ei myöskään ole nykyaikana valitettavasti harvinainen sairaus. Mitäs sitten jos porukastanne joku toinen sairastuu vaikka parin vuoden päästä, tehdäänkö silloin sama manööveri uudestaan, vai pitääkö koko porukan leikkauttaa vaikka toinen rintansa pois solidaarisuudesta?
No. Just no. Ei oo hyvä idea. Kaikki perustelut on jo tässä ketjussa sanottu, mutta kertauksen vuoksi:
- ele vaikuttaa teennäiseltä oman hyvyyden korostamiselta.
- miten ystävän kaljuus hyödyttää syöpäsairasta? Enemmän hän hyötyy tilanteessaan konkreettisesta avusta, jota sinä oletkin jo tarjonnut. Jatka sitä.
- teidän kaljuus toimii jatkuvana muistutuksena syövästä. Uskon että hän nauttisi enemmän juuri siitä, että saa hetkeksi unohtaa kaiken kurjuuden. Siitä, että saa viettää ystävien kanssa hauskoja hetkiä. Mitä se teillä ikinä on ollutkaan... Lounaita, juorujen jakamista, kahvittelua ym.
- mitäs sitten kun ihmiset ympärillä alkaa kysellä, miksi ajelitte hiuksenne? Kuuluuko ystäväsi syöpä ihan jokaiselle? Eikö hänen kuuluisi itse saada päättää kelle niin henkilökohtaisesta asiasta kerrotaan?
- tuolla toiminnalla kaljusta tehdään iso numero. Ihan kuin se olisi jotenkin tosi noloa ja hirveää. Tuntuu vittuilulta ajella muka solidaarisuuden nimissä hiukset pois, ettei nyt vaan kaveri joutuisi nolostelemaan kaljuuttaan muiden edessä.
- kaverisi mielessä tuskin pyörii hiusten menetys, kun pelissä on oikeasti koko elämä. Hän tuskin välittää edes kaljuudestaan, paremmin autat kun osoitat että olet luja kallio jota vasten voi nojata. Joka kuuntelee kaiken kuoleman pelosta arkipäivän huoliin.
Onpas sinulle idiootti kaveripiiri. Jokainen päättää itse, mitä hiuksillaan tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hiusten menetys kova paikka ystävälle?
Hänellä oli jo valmiiksi melko lyhyet hiukset, omisti monta peruukkia ennen syöpädiagnoosia koska tykkäsi muuttaa tyyliä. Sanoi vaan, että kyllä ne sitten takaisin kasvaa.
Taidat tuntea ystäväsi paremmin kuin nämä muut. Ei kannata osallistua moiseen tempaukseen, mikä suurella todennäköisyydellä aiheuttaa epämukavuutta ystävässäsi. Tuo hiustenajeluidea on selvää hyvesignalointia kavereiltasi eikä aidosti empaattisuutta ja sen pohtimista, mitä ystävä oikeasti tarvitsee. Tuollainen käytännön apu kuten sairaalaan vieminen ja yritys antaa muutakin mietittävää on aivan varmasti parempi ratkaisu.
Itselläni ei ole syöpää ollutkaan, mutta en ikinä haluaisi muiden ajelevan hiuksiaan pois syöpäni takia. En haluaisi edes puolisoni tekevän niin. Juuri niistä syistä jotka täällä on mainittu. Itse koen sellaisen kauhean tekopyhäksi.
Aloittaja, jos tämä ei ole provo niin linkitä tämä keskustelu kaikille niille kavereillesi, jotka tätä suunnittelevat. Voi ehkä herättää enemmän ajatuksia heissä. Äläkä missään nimessä ajele päätäsi, jos et halua. Jos muut sitten tähän ratkaisuun päätyvät, niin voit hyvin selittää tälle sairastuneelle kaverillesi, miksi et ole hankkeessa mukana.
Kaverit katsoneet liian tosissaan Sex and the Cityä. Eikös se Samanthan poikaystävä tehnyt saman tempun?
Joo, näkeehän näitä syöpäsairaiden omaisia instassa, jotka ovat ajaneet päänsä kaljuksi. Se on tapa saada tykkäyksiä kun on niin "hyvä ja uhrautuva "ihminen.
Joo, saletisti Redditistä tai jostain muusta somekanavasta saatu idea. Siellähän on vähän väliä näitä tarinoita, että ”Pikku Joella on loppuvaiheen leukemia mutta koko perhe mummusta serkkuun ajeli hiuksensa häen tuekseen ja nyt hän on iloinen :3” tai ”Matt sai kivessyövän eikä voi nyt koskaa saada biologisia lapsia, mutta koko baseball-joukkue otti hänen kunniakseen tyhjää kutia esittävät tatuoinnit :3”. Tulee kymmeniä- tai satojatuhansia tykkäyksiä. Jotkut kuvaavat itseään jopa kuolevan puolison pedillä ”Olen hänen tukenaan viime henkäykseen asti! <3” Ja kyseinen puoliso ei ole enää edes tajuissaan päättämässä haluaako kuolinvuodettaan jaettavaksi kymmenille miljoonille.
Eiköhän se kaveri osaa itse kertoa, millaista tukea tai apua haluaa toipumisessaan. Toki toisen oikeiden toiveiden toteuttaminen vaatii enemmän vaivannäköä eikä siitä saa paljonkaan virtuaalisia selkääntaputuksia.
Jos olisitten kouluikäisiä, niin ele olisi toki hieno. Istuisitte samassa luokassa, näkisitte päivittäin, kaveri ei tuntisi olevansa "se ainoa kalju" koko koulussa. Mutta nyt olette aikuisia ettekä varmasti näe edes viikottain. Oliko tarkoitus, että kysytte aina kaverilta, että joko tukka kasvaa, ja sitten jos ei vielä kasva, niin ajelette pois. Ja sitten kasvatatte samaa tahtia tukkaa?
Minä toteaisin tiukasti, että se joka halua auttaa ja tukea kaveria, voi käydä kaupassa, lenkittää koirat, tyhjentää tiskikoneen, pestä pyykit, tai vaikka lahjoittaa rahaa syöpätutkimukseen. Se joka haluaa ajella tukkansa, ajelee, mutta se ei nyt auta ketään.
Pottuiluna ottaisin, jos itse joutuisin ajelemaan hiukseni ja käyttäisin peruukkia, jos ystävät ajelis kaljuksi. Siinähän oikein hierotaan naamaan sitä hiuksettomuutta.
Entä kun jalkansa katkaisseen kaverit alkais "myötätunnosta" myös konkkaamaan kepeillä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä syöpäsairas haluaisi nähdä ympärillään kaljuja naisia muistuttamassa ikävistä asioista joiden kanssa joutuu kamppailemaan? Outo ehdotus. En ajelisi ikinä.
Tekisi iloiseksi, että muutkin olisi rumia kaljuja. Jos itse olisin kalju, niin en päästäisi pitkätukkaisia naisia mun miehen lähelle esim.
Vierailija kirjoitti:
Pottuiluna ottaisin, jos itse joutuisin ajelemaan hiukseni ja käyttäisin peruukkia, jos ystävät ajelis kaljuksi. Siinähän oikein hierotaan naamaan sitä hiuksettomuutta.
Entä kun jalkansa katkaisseen kaverit alkais "myötätunnosta" myös konkkaamaan kepeillä?
Miten niin? Eiks se oo hyvä, että kavereistakin tulee kaljuja?
Ystäväänne ei aua pätkääkään teidän hiusten ajelu, päinvastoin se tekee hänen olonsa kiusalliseksi.
Tuossahan lähinnä halutaan vaan kääntää huomio itseensä. "kato minä olen niin hieno ihminen.."
Älä mene tuohon typeryyteen mukaan.