Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää painostus hiusten ajelemiseen kaverini syövän takia

Vierailija
08.07.2020 |

Eräs ystäväni on sairastunut syöpään (hyvin suurella todennäköisyydellä selviää) ja päätyi ajelemaan hiuksensa hoitojen takia kun ohentuivat, mutta käyttää silti pitkää peruukkia kun lähtee ulos.

Nyt sitten muut kaveriporukan naiset ovat saaneet päähänsä, että pitäisi meidän kaikkien yllätyksenä hänelle ajella hiuksemme. En haluaisi tehdä tätä. Ensinnäkin, ystävämme varmaan nauttisi vaikka jostain kivasta yhdessäolosta, joka ei muistuta häntä syövästään paljon enemmän. Tai sitten vaikka avusta jokapäiväisissä asioissa. En myöskään usko että hän edes mitenkään erityisemmin arvostaisi koko elettä, ja vain joutuisi esittämään jotta ei pahottaisi kenenkään mieltä. Toisaalta en kyllä myöskään vaan halua ajella tukkaani, koska se on vihdoin minusta hyvässä kunnossa ja kivan näköinen.

Nämä muut kaverit ovat nyt suuttuneet minulle, koska en pidä ideaa hyvänä, ja väittävät etten välitä ystävästämme (olen tosin esim. vienyt häntä sairaalaan hoitoihin, ettei tarvi kulkea julkisilla tai taksilla ja muutenkin auttanut asioiden hoitamisessa jos hän ei ole jaksanut vaikka käydä kaupassa).

Tekisi mieli kertoa tälle sairastuneelle kaverilleni muiden ideasta, mutta en toisaalta halua aiheuttaa hänelle ylimääräistä stressiä.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut syövän. Tätä on vähän vaikea selittää, mutta olisin kokenut nimenomaan vittuiluna. Kun sairastuu syöpään (olin itse hyvin nuori), niin ihmiset ihan hirveästi yritti keksiä tuttuja ja henkilöitä, jotka oli joskus sairastaneet syövän tai olleet vaikkapa polvileikkauksessa ja joilla jotenkin oikein pinnistämällä oli ehkä jotain samaa tilanteessa ja kävi lopulta näissä tarinoissa hyvin (joskus myös huonosti: "niin nuorena kuoli"). Mietin usein, että nämä henkilöt yrittivät lohduttaa, mutteivät ymmärtäneet, miltä minusta tuntuu. Olisin kokenut tuon hiustenajelujutun vähän samoin, että yritetään olla ns. tukena, mutta se syövän henkinen puoli ei liittynyt itsellä mitenkään ulkonäköön. Toki pinnallisesti mietin sitäkin, mutta hiusten ajelu on aika helppoa siihen kaikkeen muuhun kuolemanpelkoon nähden. Ei se hiusten ajelu tee teistä yhtäläisiä, eikä se saa teitä ihan oikeasti ymmärtämään sen toisen henkistä taakkaa.

Kittos kun jaoit kokemuksesi. Minusta tuntuisi vähän että yrittäisin kerätä huomiota itselleni, kun olen niin hyvä ja välittävä ihminen, ilman että tarvisi oikeasti tehdä mitään.

Vierailija
22/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut syövän. Tätä on vähän vaikea selittää, mutta olisin kokenut nimenomaan vittuiluna. Kun sairastuu syöpään (olin itse hyvin nuori), niin ihmiset ihan hirveästi yritti keksiä tuttuja ja henkilöitä, jotka oli joskus sairastaneet syövän tai olleet vaikkapa polvileikkauksessa ja joilla jotenkin oikein pinnistämällä oli ehkä jotain samaa tilanteessa ja kävi lopulta näissä tarinoissa hyvin (joskus myös huonosti: "niin nuorena kuoli"). Mietin usein, että nämä henkilöt yrittivät lohduttaa, mutteivät ymmärtäneet, miltä minusta tuntuu. Olisin kokenut tuon hiustenajelujutun vähän samoin, että yritetään olla ns. tukena, mutta se syövän henkinen puoli ei liittynyt itsellä mitenkään ulkonäköön. Toki pinnallisesti mietin sitäkin, mutta hiusten ajelu on aika helppoa siihen kaikkeen muuhun kuolemanpelkoon nähden. Ei se hiusten ajelu tee teistä yhtäläisiä, eikä se saa teitä ihan oikeasti ymmärtämään sen toisen henkistä taakkaa.

Ja meillä taas sukulainen kiitteli kovasti ystäviään, jotka ajoivat hiuksensa. Hän myös menehtyi syöpään pian sen jälkeen.

Mutta ainahan nämä varmasti ovat tapauskohtaisia eikä ole yhtä oikeaa tapaa toimia näin vaikeassa asiassa. Tärkeintä varmasti on osoittaa tukensa ystävälle, olipa tapa mikä tahansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäsairaalla lähti hiukset syöpään käytetyn lääkkeen, solumyrkyn takia.

Näin käy kaikille, joille tiputetaan syövän hoitoon solumyrkkyä.   Se on rankka hoito.

Ei ole mitään järkeä muiden hävittää hiuksiaan, itseasiassa se olisi jopa erittäin moukkamaista.

Vierailija
24/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että olet auttanut ystävääsi konkreettisissa asioissa. Se on sitä oikeaa tukemista ja hän tietää, että voit luottaa apuusi vastakin.

Pidä hiukset päässäsi. Moinen myötäelämiskaljuilu taas ei auta ystävääsi mitenkään. Ihan kuin päänsä ajelijat haluaisivat vain esitellä kaikille miten empaattisia ovat.

Vierailija
25/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kurjuus ei ole sun kurjuus. Toivottavasti on provo. Kaikilla meillä on vastuksemme elämässä.

Vierailija
26/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja pillunkarvat.

Vierailija
27/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämä ei ole provo.

Minä taas toivon, että on! Ei kai ap:n ystävien kaltaisia typeryksiä ole oikeasti olemassa?

Vierailija
28/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja meillä taas sukulainen kiitteli kovasti ystäviään, jotka ajoivat hiuksensa. Hän myös menehtyi syöpään pian sen jälkeen.

Mutta ainahan nämä varmasti ovat tapauskohtaisia eikä ole yhtä oikeaa tapaa toimia näin vaikeassa asiassa. Tärkeintä varmasti on osoittaa tukensa ystävälle, olipa tapa mikä tahansa?

Joo, ehkä tästä olisi hyvä kysyä etukäteen: haluaisin osoittaa tukeni, miltä sinusta tuntuisi, jos ajelisin hiukseni myös? Itse kaipasin eniten sitä, että ihmiset kysyivät, että: Mitä kuuluu? Miten menee? Miten jaksat?

Vierailija
29/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ei voi sietää kaljuja.

m45

Vierailija
30/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas toivon, että on! Ei kai ap:n ystävien kaltaisia typeryksiä ole oikeasti olemassa?

Ikävä kyllä on. Minulla oli kaveripiirissä vähän samanlainen tapaus joskus. Syöpään oli tosin sairastunut nuori mies. Sai sitten tietää että jotkut olivat suunnitelleet hiusten ajelua, ja pyydi etteivät tekisi sitä, koska kaljun pään näkeminen varsinkin tutuilla masensi. Halusi keskittyä paranemiseen, mutta ei tahtonut jatkuvia muistutuksia siitä

Vierailija
31/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ln vähän semmoista tekopyhää alkaa ajamaan omiakarvojaan, kun toinen on oikeasti sairastunut... kun nuo toiset ovat terveitä.

Eivät sillä leikkaamisella sairastu.

Pidä omat hiukset ole oma itsesi.

Voit myötäelää ihan omalla tavallasi.

Sano, että idea Ok ja hienoa, että haluavat osoittaa omalla tavallaan empatiaa, mutta se ei ole silti sinun tapasi. Sinä osoitat empatiaa omalla laillasi.

Vierailija
32/55 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän täytyy olla provo, noin umpi-Idiootteja ei voi olla olemassa. Toisaalta kun tarkemmin ajattelee, niin ovathan monet nykyään melkoisen itsekeskeisiä huomion kerjääjiä, joten nykyiseen somekeskeiseen maailman menoon tuo sopisikin. Saataisiin ihquja instakuvia kaveriporukasta ja varmaan sata tykkäystä.. oksu.

Vierailija
33/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hienoa, että olet auttanut ystävääsi konkreettisissa asioissa. Se on sitä oikeaa tukemista ja hän tietää, että voit luottaa apuusi vastakin.

Pidä hiukset päässäsi. Moinen myötäelämiskaljuilu taas ei auta ystävääsi mitenkään. Ihan kuin päänsä ajelijat haluaisivat vain esitellä kaikille miten empaattisia ovat.

Tätähän he nimenomaan haluavat. Vastenmielistä tuollainen sairaan ihmisen käyttäminen keppihevosena oman hyvyyden alleviivaamisessa.

Voin hyvin uskoa, että tämä ei ole provo. Varsinkin naisporukkaan jos osuu noita emppiksiä enemmän kuin yksi, niin meno on juuri tuollaista. Ja ikinä se tarkoitus ei ole oikeasti auttaa toista vaan korostaa sitä, kuinka "ihmisläheinen" ja "empaattinen" ihminen itse on. Sitten pitävät konkreettisen avun tarjoajaa itsekkäänä ja kylmänä, koska hän oikeasti miettii, mikä toista parhaiten auttaisi eikä lähde mukaan mihinkään porukkahullutuksiin.

Vierailija
34/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Lähinnä vielä vastenmielinen sellainen

Vierailija
35/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol mitä. Ethän sä nyt jalkaakaan amputoi koska toisen jalka amputoidaan. Tai jos toinen on allerginen suklaalle niin ethän sä siitä luovu. Kaverisi ovat väärässä. Älä ajele tukkaa, kaverisi jolla on syöpä varmaan tekisi mitä vain jotta saisi entisen tukkansa takaisin.

Vierailija
36/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä tästä olisi hyvä kysyä etukäteen: haluaisin osoittaa tukeni, miltä sinusta tuntuisi, jos ajelisin hiukseni myös? Itse kaipasin eniten sitä, että ihmiset kysyivät, että: Mitä kuuluu? Miten menee? Miten jaksat?

Sairastuneella on muutakin mietittävää kuin kavereidensa kaljut, ihan järkyttävää huomioh* tuollainen.

Vierailija
37/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva varmaan sitten porukalla mennä vaikka syömään, tuijotukset on taattuja kun ryhmä kaljuja naisia tulee paikalle. Ja kaveri ainoana peruukkipäänä siinä mukana? Vähintäänkin outo idea, sanoisin että provo mutta leikitään nyt mukana.

Vierailija
38/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko provo vai ei, mutta en ihmettelisi yhtään. Tällainen tyhjillä eleillä jeesustelu (ja muiden painostaminen näihin "projekteihin" mukaan) on nykyään hirveän yleistä.

Vierailija
39/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko provo vai ei, mutta en ihmettelisi yhtään. Tällainen tyhjillä eleillä jeesustelu (ja muiden painostaminen näihin "projekteihin" mukaan) on nykyään hirveän yleistä.

Niin on. Kovimmat jeesustelijat ja hyvesignaloijat ovat myös useimmiten niitä itsekeskeisimpiä ja ahdasmielisimpiä ihmisiä. En oikein voi ottaa vakavasti esim. vihapuhetta somessa vastustavaa silakoijaa, joka netin ulkopuolella syrjii ihmisiä hyvällä omallatunnolla ja kommunikoi muutenkin nokkavasti ja piikikkäästi.

Vierailija
40/55 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lähti talvella hiukset syöpähoitojen takia ja tuntisin itseni todella vaivaantuneeksi, jos ystäväni ajelisivat itsensä kaljuksi takiani.

Erittäin hyvä idea tuo, että vietätte ihan tavallisesti, kuten ennen syöpädiagnoosia, aikaa hänen kanssaan ja puhutte kaikesta muusta kuin syövästä.

Tämä tekee ainakin minut onnelliseksi, ei syövästä muistuttaminen ja jatkuvasti siitä puhuminen.

Hän kyllä itse puhuu, jos haluaa.0

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä