Muita, joilla työnantaja pakottaa toimistolle heti elokuun alusta?
Hyvin mennyttä etätyötä ei jatketa, vaikka työnkuva sallisi. Harmittaa taas ajella toimistolle kuuntelemaan kollegoiden purnausta työstä ja yksityiselämästään. Alan katsella muiden työnantajien avoimia paikkoja. Etätyöt olleet parasta ja tehokkainta aikaa elämässäni.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lähiesimiehenä ja kannatan etätyön jatkamista. Toimistolla oli kuppikuntia, asioita sovittiin käytäväpuheilla ja saatiin aikaiseksi vaikka mitä draamaa. Nyt kun koko tiimi on ollut etänä on hommat sujuneet loistavasti, teams-keskustelun kautta kaikki pysyvät kärryillä mitä on sovittu ja kuka tekee mitäkin. Toki tässäkin tiimissä on muutama, jotka ikävöivät sitä kahvihuoneessa istumista, mutta ainakin itse olen yrittänyt puhua muustakin kuin työstä kun jonkun kanssa juttusilla on. Voisin jatkaa tätä loputtomasti.
Itse en ainakaan pidä pahana vaikka kesken työpäivän käy laittamassa vaikka pesukoneen päälle, samalla tavalla toimistolla haetaan kahvia ja jäädään ehkä juttelemaan työkaverin kanssa. Ja onkohan tiimissä poikkeuksellisen tunnollisia työntekijöitä, kun työajanseurantaan on merkitty etäaikana jopa viiden minuutin taukoja pitkin päivää, toimistolla ei merkattu kuin ne peruskahvitauot.
Mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan. Eli elokuun alussa mekin kaikki palataan toimistolle. Toki etätöitä edelleen saa tehdä 1 - 2 päivää viikossa, mutta se ei kuitenkaan ole sama kun osa on koko ajan toimistolla. Käytävillä taas jatketaan draamailua ja tiedottaminen omista tekemisistä muille unohtuu kun on sen siinä käytävällä kuuluttanut parille lähimmälle työkaverille.
Erittäin hyvin kuvattu kuppikuntaisuutta. Itseäni ärsyttää tupakoimattomana, kun työpaikan tärkeistäkin asioista päätetään jotain tupakkapaikalla eikä sitten muisteta kertoa niille, jotka eivät käy röökillä. Ihmetellään vaan silmät pyöreinä että ai ettekste oo kuullu...
Videopalaveriin pääsevät osallistumaan kaikki tasapuolisesti.
Meillä esimies rutisi alkuun, että haluaa olla fyysisesti läsnä ja mitä kaikkea liibadaabaa siinä oli... Kyse oli vain siitä, että pelkäsi oman asemansa puolesta, kun vähän tuntuu siltä, että hänellä ei toimistolla ole muuta duunia, kuin kytätä ja pitää jotain ihme palavereja, joista huokui se, että vaan pitää keksiä jotain jutun juurta alaisten kanssa. Etätyön aikana näitä videopalavereja ei ollut ollenkaan samaan tapaan, kuin toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata otan. Riskiryhmäläinen.
Aika lusmu olet
Jokaisella on oikeus yrittää pysyä hengissä. Mun tapauksessa tod. Näk. Kuolla on noin 40%, jos saisin tartunnan.
Se on suurempi kuin esim. Syövissä.
Pakko ottaa virkavapaata.
Oot keksinyt ihan prosentinkin.
Juuuuu
Noi prosentit saa lancetin ja ecdcn julkaisuista. Ja monisairaana laskin omat prosentit (ei sairauksille on omat prosentit, mutta jos on 5-6 sairautta, niin sellaista prosenttia ei ole...) yhteen ja jaoin kahdella, eli otin puolet vaan... Tulee liki 40%
Jollain tavalla pitää pystyä omaa riskiä kuolla virukseen arvioida, kun missään en ole nähnyt, millainen riski on, jos kuuluu hyvin moneen riskiryhmään.
Eli täysin höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Avokonttorit ovat apinatarhoja, ei niissä pysty keskittymään. Kotona työskentely on paljon tehokkaampaa.
Jep. Älyttömän raskasta kun joku jatkuvasti keskeyttää tai on kamala älämölö. Etätöissä on oikeasti tehokas.
MInä olen jo palannut vastoin ohjeita toimistolle. Kaipasin omaa työhuonettani ja hyvää työtuoliani. Ihan rauhallistakin on ollut, kun muut etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä aika harva malttaa oikeasti keskittyä työntekoon niin tehokkaasti kuin toimistolla. Siinä tulee sivussa tehtyä myös kotihommia ja kaikkea sellaista mitä työajalla ei kuulu tehdä.
Olen tehokkaampi kotona kuin töissä, koska avotoimiston häly ei ole koko ajan häiritsemässä keskittymistäni. Työaikaani ei kuulu kotityöt. Onneksi meillä jatkuu etätyöt eli ei ole pelkästään poikkeusajan järjestely.
Siinä tapauksessa lienet yksinasuva sinkku Jos perhe ei ole häiritsemässä työntekoasi kotona
Eikö pomot tajua, että etätöiden salliminen lisää työhyvinvointia? Ja ehkä jopa vähentää sairaslomia? Ymmärrän, jos etätyö kiellettäisiin väärinkäytösten takia, eli esim. joku ei selkeästi tekisi hommiaan, ei vastaisi päivisin puhelimeen ym.
Meillä on koko ajan pitänyt hakea lupa etätyöhön päivä kerrallaan perustellen mitä aikoo ko. päivänä tehdä. On kuulkaa kätevää! Ja siinä missä toimistolla on liukuva, joustava työaika, niin etänä on oltava tavoitettavissa tasan 8-16 poislukien lounastunnin ja päivän on pakko olla 7,5h, ei voi kirjata yli- tai alitunteja. Toimistolla voi selata Iltalehden sivuja vaikka koko työvuoron eikä kukaan kysele mitä tänään teit (toki pitkällä tähtäimellä pitää jotain saada aikaan).
Etätyöskentelyyn tarkoitettuja välineitä, joita kaikilla ei ollut valmiina (esim. läppäreitä), tilattiin 3kk sitten mutta vielä niitä ei ole näkynyt 😂
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä etätyöskentely 2-3 päivää viikossa on ollut normi jo vuosia ennen koronaa. En olisi töissä yrityksessä, jossa etätyö on täysin kielletty. Kertoo jo työnantajasta paljon tuollainen.
Niin meilläkin. Nyt koronan myötä oltiin useampi kuukausi etänä putkeen ja kesälomien jälkeen etätyöt muuttuvat pysyväksi tavaksi. Toimistolla on oltava jos työ vaatii (esimerkiksi työpajat ja muut vastaavat) ja 2-3 kertaa kuussa toimistopäivät. mielellään tiimeittäin samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata otan. Riskiryhmäläinen.
Aika lusmu olet
Jokaisella on oikeus yrittää pysyä hengissä. Mun tapauksessa tod. Näk. Kuolla on noin 40%, jos saisin tartunnan.
Se on suurempi kuin esim. Syövissä.
Pakko ottaa virkavapaata.
Oot keksinyt ihan prosentinkin.
Juuuuu
Noi prosentit saa lancetin ja ecdcn julkaisuista. Ja monisairaana laskin omat prosentit (ei sairauksille on omat prosentit, mutta jos on 5-6 sairautta, niin sellaista prosenttia ei ole...) yhteen ja jaoin kahdella, eli otin puolet vaan... Tulee liki 40%
Jollain tavalla pitää pystyä omaa riskiä kuolla virukseen arvioida, kun missään en ole nähnyt, millainen riski on, jos kuuluu hyvin moneen riskiryhmään.
no tulihan se sieltä. Mistään mitään ymmärtämätön laskee prosentteja yhteen..... nyt tuli sellainen naamapalmu että kädenkuva on jo takaraivossa...
Meillä on työntekijöillä kokonaispalkkaus. On täysin yhdentekevää, tekevätkö päivisin kotitöitä, hoitavat lapsiaan tai vaikka nukkuvat. Pääasia on, että työt on tehty deadlineen mennessä. Saa tehdä vaikka öisin, viikonloppuisin tai 48 tuntia putkeen. Aikatauluista saa poiketa vain yli 2 viikon sairaslomien vuoksi.
Harmittaa myös palata. Etätyö on sujunut hyvin, keskittyminen ja työteho on kotona paljon parempaa kuin hälyisessä avokonttorissa. Ei mene aikaa työmatkoihin.
Sosiaalisia suhteita en töistä kaipaa, jos kiinnostaisi olla tekemisissä juorukellojen kanssa voin tehdä sen vapaa-ajalla.
Meillä pomot ovat olleet niin tyytyväisiä tuloksiin, että etätöitä jatketaan syksylläkin. Tuottavuus on ihan toista luokkaa kuin avohelvetissä. Toimistolle saa mennä jos haluaa, mutta paikalla saa olla vain yksi henkilö per huone. Eli ihan turhaan tehtiin omista huoneita avokonttoreita kun vanhaan systeemiin jouduttiin palaamaan kuitenkin.
Mitä porukka nyt napisee tästä :D
Ihanku yhtäkkiä etätöistä ois tullu toimistotyöläisten etuoikeus ja vakio työtapa.
Meillä on avokonttori, jossa on noin 10 työntekijää joka päivä paikalla. Lisäksi on pari huonetta, joissa käy työntekijöitä silloin tällöin. Lisäksi kokouksia pidetään välillä yhdessä huoneessa. Ja sieltä kuuluu ihan kaikki puhe toimistotiloihin. Lisäksi taukohuone on samassa tilassa joten sieltäkin kuuluu IHAN KAIKKI ihan kaikkialle. Koita siinä sitten tehdä ajatustyötä ja puhua puhelimessa.
Olen ollut nyt 4 kk etätöissä ja nyt vasta ymmärrän, miten tärkeää työrauha on. Ei ole koko ajan joku keskeyttämässä. Olen alkanut inhoamaan ajatusta toimistolle paluusta. Teamsissa pystyy kokoustamaan ja pitämään palavereja, joten ei mitään järkeä. Lisäksi meillä lasketaan tuotteemme hiilijalanjälkeä, niin mitä järkeä pakottaa toimihenkilöt niillä autoillaan ravaamaan siellä työpaikalla joka päivä jos kerran ympäristöllä on väliä?
Ja kyllä, etsin uutta paikkaa koko ajan, en vaan jaksa enää tuota möykkäämistä ja meteliä.