Muita, joilla työnantaja pakottaa toimistolle heti elokuun alusta?
Hyvin mennyttä etätyötä ei jatketa, vaikka työnkuva sallisi. Harmittaa taas ajella toimistolle kuuntelemaan kollegoiden purnausta työstä ja yksityiselämästään. Alan katsella muiden työnantajien avoimia paikkoja. Etätyöt olleet parasta ja tehokkainta aikaa elämässäni.
Kommentit (55)
Elokuussa jyllää jo koronan toinen aalto! Etätyösuositus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata otan. Riskiryhmäläinen.
Irtisanoudu suosiolla niin joku oikeasti työtä haluava saa paikkasi.
Ootkohan mun anoppi?
Se toivoo, että saisin tartunnan ja kuolisin...
Tietenkin toimistolle. Korona meni jo!
Missä vielä kielletään täysin etätyö? Siis kun puhutaan työpaikoista joissa etäily on mahdollista. Etätyö on taloudellista ja ekologista, ja täysin normaalia moderneille työnantajille.
Ei kai pitäisi kehua, mutta meillä sai itse valita. Tosi moni halusi palata, ja ne jotka eivät halunneet, saavat jatkaa lokakuulle.
Siinä vaiheessa lienee uusi aalto käsillä tai meneillään tai tilanne rauhoittunut ja jotenkin stabiloitunut. Sitten voi palata, jos on pakko.
Olen itse lähiesimiehenä ja kannatan etätyön jatkamista. Toimistolla oli kuppikuntia, asioita sovittiin käytäväpuheilla ja saatiin aikaiseksi vaikka mitä draamaa. Nyt kun koko tiimi on ollut etänä on hommat sujuneet loistavasti, teams-keskustelun kautta kaikki pysyvät kärryillä mitä on sovittu ja kuka tekee mitäkin. Toki tässäkin tiimissä on muutama, jotka ikävöivät sitä kahvihuoneessa istumista, mutta ainakin itse olen yrittänyt puhua muustakin kuin työstä kun jonkun kanssa juttusilla on. Voisin jatkaa tätä loputtomasti.
Itse en ainakaan pidä pahana vaikka kesken työpäivän käy laittamassa vaikka pesukoneen päälle, samalla tavalla toimistolla haetaan kahvia ja jäädään ehkä juttelemaan työkaverin kanssa. Ja onkohan tiimissä poikkeuksellisen tunnollisia työntekijöitä, kun työajanseurantaan on merkitty etäaikana jopa viiden minuutin taukoja pitkin päivää, toimistolla ei merkattu kuin ne peruskahvitauot.
Mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan. Eli elokuun alussa mekin kaikki palataan toimistolle. Toki etätöitä edelleen saa tehdä 1 - 2 päivää viikossa, mutta se ei kuitenkaan ole sama kun osa on koko ajan toimistolla. Käytävillä taas jatketaan draamailua ja tiedottaminen omista tekemisistä muille unohtuu kun on sen siinä käytävällä kuuluttanut parille lähimmälle työkaverille.
Etätyösuosituksen lopettaminen elokuun alkuun oli aika lyhytnäköistä. Siitä, jos mistä alkaa huikea uusi aalto, kun koulut alkaa ja iskät ja äidit palaa koneineen toimistolle ja kahvikuppeineen saman pöydän ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä aika harva malttaa oikeasti keskittyä työntekoon niin tehokkaasti kuin toimistolla. Siinä tulee sivussa tehtyä myös kotihommia ja kaikkea sellaista mitä työajalla ei kuulu tehdä.
Olen tehokkaampi kotona kuin töissä, koska avotoimiston häly ei ole koko ajan häiritsemässä keskittymistäni. Työaikaani ei kuulu kotityöt. Onneksi meillä jatkuu etätyöt eli ei ole pelkästään poikkeusajan järjestely.
Rajat avataan taas joten älkää huoliko, kohta ollaan "total lockdown" -tilassa. Jatkuu kunnes joku kehittää toimivan rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika lusmu olet
Jokaisella on oikeus yrittää pysyä hengissä. Mun tapauksessa tod. Näk. Kuolla on noin 40%, jos saisin tartunnan.
Se on suurempi kuin esim. Syövissä.
Pakko ottaa virkavapaata.
Oot keksinyt ihan prosentinkin.
Juuuuu
Me onneksi saatiin palata toimistolle jo kesäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Missä vielä kielletään täysin etätyö? Siis kun puhutaan työpaikoista joissa etäily on mahdollista. Etätyö on taloudellista ja ekologista, ja täysin normaalia moderneille työnantajille.
Etätyötä ei kielletä vaan suositaan etätyö+lähityö komboa.
Normaaliaikaan teen toimistolla töitä vaikka voisin yhtä hyvin tehdä kotona. Joskus teen päivän tai kaksi kotoota töitä, onneksi on pomo jonka kanssa ei tarvitse kysellä lupia etätöihin. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita, ei edes samassa firmassa työskentelevät. Teen tehokkaammin töitä kotona koska voin keskittyä ilman jatkuvia häiriöitä tai keskeytyksiä. Kymmenen henkilöä ympärillä kymmenessä eri palaverissa, osa samassa palaverissa pitämässä sivupalaveria sen lisäksi että huutavat siihen varsinaiseen palaveriin kommenttejaan, joku kyselee jotain tai tulee hakemaan kahville/on vailla juttuseuraa (=purnausta tiedossa) jne. Kotona ainoat häiritsevät tekijät ovat sähköposti, firman oma chat ja puhelin ;D
Täällä ainakin työnantaja kieltää etäilyn myös elokuusta. Joo on vanhoillinen yritys kyllä monessa muussakin asiassa. Alan katselemaan muita hommia pikkuhiljaa.
Avokonttorit ovat apinatarhoja, ei niissä pysty keskittymään. Kotona työskentely on paljon tehokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyötä ei kielletä vaan suositaan etätyö+lähityö komboa.
Meillä kun ei ole edes tota komboa, vaan elokuusta loppuu etämahdollisuus täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika lusmu olet
Jokaisella on oikeus yrittää pysyä hengissä. Mun tapauksessa tod. Näk. Kuolla on noin 40%, jos saisin tartunnan.
Oot keksinyt ihan prosentinkin.
Juuuuu
Noi prosentit saa lancetin ja ecdcn julkaisuista. Ja monisairaana laskin omat prosentit (ei sairauksille on omat prosentit, mutta jos on 5-6 sairautta, niin sellaista prosenttia ei ole...) yhteen ja jaoin kahdella, eli otin puolet vaan... Tulee liki 40%
Jollain tavalla pitää pystyä omaa riskiä kuolla virukseen arvioida, kun missään en ole nähnyt, millainen riski on, jos kuuluu hyvin moneen riskiryhmään.
Olen nauttinut niin paljon etätöistä. Toivottavasti niitä saisi syksylläkin tehdä. Kaiken pystyn tehdä kotoa. Monesti toimistolla tulee seuran vuoksi pidettyä iltapäivällä pidempi kahvitauko, kotona ei. Joten turha väittää, että kotona vaan lusmuillaan. Plus että kukaan ei tee töitäni, jos laiskottelisin. Sillä sahaisin vain omaa oksaani.
Meillä on ihmisiä, jotka tekevät 100 % etää muutenkin. Meillä toimisto vain Helsingissä, mutta työntekijöitä ympäri Suomen.
Toimistolle saa palata elokuussa. Huoneissa saa olla vain yksi ihminen, joten osa hesalaisistakin saa etäillä joka päivä.
Meille muuten aletaan etsiä syksyllä uusia työntekijöitä! Tervetuloa töihin meille!