Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinulle tulee ekana mieleen sanoista herkkä/sensitiivinen ihminen?

Vierailija
04.05.2013 |

Kiinnostaa vain kuulla. Kerron myöhemmin miksi kysyin. :-)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon luettuani: Mielenterveysongelmat, reuma, fibromyalgia, sähköallergia, hömppäuskonnot, rokotevastaisuus, salaliittoteoriat

Vierailija
22/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistän sen lähes poikkeuksetta korkeaan älykkyyteen ja/tai poikkeuslahjakkuuksiinkin, mutta tämä toteamus kumpuaa siis varsin suppealta kokemuspohjalta, koska en minä mitään niin valtavaa määrää ihmisiä tunne niin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:12"]

Yhdistän sen lähes poikkeuksetta korkeaan älykkyyteen ja/tai poikkeuslahjakkuuksiinkin, mutta tämä toteamus kumpuaa siis varsin suppealta kokemuspohjalta, koska en minä mitään niin valtavaa määrää ihmisiä tunne niin hyvin.

[/quote]  Kiva, kerrankin jotain muitakin luuloja kuin pelkästään negatiivisia. :-D

Itselläni on koskealle khittynyt psykologinen ja sosiaalinen älykkyys, ja tietenkin myös tunneäly. Tosin tämän viimeisen jotkut leimaavat huuhaaksi, kuten monet muutkin asiat joihin uskon, ja joista muutama on jo lueteltukin.

Olen myös taiteellinen ja luova, ja haaveilen että kahdesta luovasta harrastuksestani tulisi päätyö joskus.  

Eli tosiaan uskon ns. vaihtoehtouskontoihin, kuten myös kaikki samanhenkisistä ystävistäni. :-)

ap

Vierailija
24/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:08"]

Otsikon luettuani: Mielenterveysongelmat, reuma, fibromyalgia, sähköallergia, hömppäuskonnot, rokotevastaisuus, salaliittoteoriat

[/quote]

Mielenterveyspotilasta juuri lukemani mukaan arviolta tosiaan noin puolet on herkkiä ihmisiä. Muita en yhdistäisi mitenkään herkkyyteen ja sensitiivisyyteen. Varsinkaan esim. nivelreuna ei ole mikään uskonasia vaan olemassaoleva sairaus, kuten myös minun harvinainen, geneettinen reumasairauteni josta on perinnöllisyyspolinklinikan lausunto.Iso osa meikäläisistä on pyörätuolissa tai käyttää erilaisia apuvälineitä, minä en vielä ainakaan...Mutta ei liity herkkyyteen tuo suvussani kulkeva geenivirhe millään tavalla, suvussani sitä sairastaa sekä herkät että ei-herkät.

ap

Vierailija
25/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän herkkyyttä ja sensitiivisyyttä positiivisina ominaisuuksina. Yhdistän herkkyyden henkilöön, jolla on moniulotteinen sielunmaisema ja joka on taipuvainen itsetarkasteluun. Herkät persoonat ovat yleensä empaattisia. Aitous yhdistettynä tällaiseen luonteeseen tekee omanarvontuntoisen ihmisen, joka voi olla yhtä aikaa sekä heikko että vahva. Joidenkin sensitiivisten ihmisten kanssa tulee sellainen tunne, että he näkevät suoraan lävitseni. 

Yliherkkyys on eri asia.

Vierailija
26/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:44"]

Pidän herkkyyttä ja sensitiivisyyttä positiivisina ominaisuuksina. Yhdistän herkkyyden henkilöön, jolla on moniulotteinen sielunmaisema ja joka on taipuvainen itsetarkasteluun. Herkät persoonat ovat yleensä empaattisia. Aitous yhdistettynä tällaiseen luonteeseen tekee omanarvontuntoisen ihmisen, joka voi olla yhtä aikaa sekä heikko että vahva. Joidenkin sensitiivisten ihmisten kanssa tulee sellainen tunne, että he näkevät suoraan lävitseni. 

Yliherkkyys on eri asia.

[/quote] Minä olen juuri kuvailemasi kaltainen ihminen, ihan sanasta sanaan. Minulle on usein sanottu että tulee tunne että näen ihmisten pään sisään, ja näin on, ainakin melkein.  Ennakkovaikutelmani ihmisistä pitävät aina paikkansa. Aitous on minulle itsestäänselvyys.

Yliherkkä en ole koskaan ollut. Olen ollut siinä käsityksessä aina, että jos puhutaan herkästä ja sensitiivisestä persoonasta, suurin osa pitää yliherkkänä kiukuttelevana marttyyrina. Ja tämän ketjun perusteella näin on.

Teille luulijoille, älkää olettako, ottakaa sen sijaan asioista selvää.

Itse uuteen ihmiseen tutustuessani kerron näistä ominaisuuksistani melko alkuvaiheessa tutustumista. Se on helpottanut elämääni, kun ei ole tarvinnut tuhlata aikaansa ihmisiin joita en ymmärrä, ja jotka eivät ymmärrä minua. Tällä aitoudella ja avoimuudella olen myös saanut todella hyviä ystäviä.

ap

Vierailija
27/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliherkkyys on eri asia.

[/quote]

Kysymyksesi kuului:

En esittänyt mitään väittämiä reuman alkuperästä, kerroin ainoastaan mielikuvani. Kun olen lukenut nyt ketjun muut vastaukset ja omat kommenttisi siellä välissä, tulee todella kummallinen vaikutelma. Ihan kuin olisit kerta kaikkiaan täynnä itseäsi, pitäisit itseäsi ainutlaatuisen ihastuttavana ihmisenä ja tämä tulisi myös muiden nähdä.

En pidä ns. herkistä tai yliherkistä ihmisistä erityisemmin, valitan.

Vierailija
28/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:08"]

Yliherkkyys on eri asia.

[/quote]

Kysymyksesi kuului:

En esittänyt mitään väittämiä reuman alkuperästä, kerroin ainoastaan mielikuvani. Kun olen lukenut nyt ketjun muut vastaukset ja omat kommenttisi siellä välissä, tulee todella kummallinen vaikutelma. Ihan kuin olisit kerta kaikkiaan täynnä itseäsi, pitäisit itseäsi ainutlaatuisen ihastuttavana ihmisenä ja tämä tulisi myös muiden nähdä.

[/quote]

Joo olen kyllä osoittanut joitain yleisiä luuloja vääriksi, ja kertonut lähinnä vahvuuksistani, jättämättä heikkouteni kertomatta. Mutta on minulla niitäkin, esim. olen paraikaa toipumassa masennuksesta, joka tuli eräästä isosta kriisistä elämässäni. Lisäksi on paljon muita.

Ja mulle tuli sinusta sama vaikutelma etten varmaan pitäisi sinusta, enkä muutenkaan kaltaisistasi, mutta ei meidän onneksi ikinä tarvitsekaan tutustua toisiimme. :-D

Vierailija
29/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:08"]

Yliherkkyys on eri asia.

[/quote]

Kysymyksesi kuului:

[/quote]

Joo olen kyllä osoittanut joitain yleisiä luuloja vääriksi, ja kertonut lähinnä vahvuuksistani, jättämättä heikkouteni kertomatta. Mutta on minulla niitäkin, esim. olen paraikaa toipumassa masennuksesta, joka tuli eräästä isosta kriisistä elämässäni. Lisäksi on paljon muita.

Ja mulle tuli sinusta sama vaikutelma etten varmaan pitäisi sinusta, enkä muutenkaan kaltaisistasi, mutta ei meidän onneksi ikinä tarvitsekaan tutustua toisiimme. :-D

[/quote] Niin, tämä olin minä ap.

Vielä, että olen kertonut lähinnä oletuksista jotka eivät pidä kohdallani paikkansa, en tiedä miksi sinusta on niin itserakasta kertoa olevansa aito, rehellinen, ystävällinen, avulias, lämmin ja ymmärtäväinen ihminen, ja myöntää sen? Sehän on vain itsetuntemustal Kun samalla voin kertoa että olen myös masennusaltis, liian syvällinen ja melankolinen joskus, usein liian kärsimätön ja äkkipikainen, ja lisäksi joskus ärsytettynä sanon myös pahasti.

Olen tuolla aiemmin kertonut etten ole täydellinen. Ei kukaan ole. Monet ihmiset eivät edes tiedä millaisia ovat eivätkä edes välttämättä tiedä huonoja puoliaan, olen ihan iloinen että näen itseni kokonaisuutena.

ap

Vierailija
30/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen varma. En jäisi palvomaan erinomaisuuttasi enkä liittyisi hovisi jäseneksi. Uskotko muuten enkeleihin tai kristallien parantavaan voimaan? Entä horoskooppeihin ja luonnehoroskooppeihin? Näetkö henkiä tai edellisiä elämiäsi?

Vierailija
31/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi kaveri aina väittää olevansa herkkä. Tietyllä tavalla joo, mutta samalla on sellainen äksypussi, joka huonona päivänä äyskii ympäristölleen tosi pahasti. Kuin pahainen kakara. Minusta tuo ei ole herkän ihmisen käytöstä. Herkkyyteen kuuluu kiltteys. Herkkä ihminen ei halua loukata koskaan ketään. Herkät on harvoin napakoita vaan enemmänkin luovijoita.

Vierailija
32/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on sanottu herkäksi ihmiseksi psykiatrian vastaanotolla. Se näkyy jatkuvana varuillaan olona, olen antennit sojossa ja koitan saada selvää mitä muut ihmiset ajattelevat. Yritän toimia heidän toiveidensa mukaan. Ahdistun tai masennun aika helposti, oireilen myös traumaperäistä sterssihäiriötä. Olen epävarma ihminen, tunnen jatjuvaa huonommuutta ja itsesyytöstä. Olen myös kuullut olevani älykäs. Ongelmallista suhtautumista omaan itseeni on käsitelty kognitiivisella terapialla.

Olen skeptikko, en uskovainen, en usko yliluonnolliseen. En sairasta mitään, mutta koen helposti kipuna pitkään jatkuneen stressin.

En tunnista ap:n kuvailemaa ihmistyyppiä itsessäni.

Vierailija
33/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:21"]

Siitä olen varma. En jäisi palvomaan erinomaisuuttasi enkä liittyisi hovisi jäseneksi. Uskotko muuten enkeleihin tai kristallien parantavaan voimaan? Entä horoskooppeihin ja luonnehoroskooppeihin? Näetkö henkiä tai edellisiä elämiäsi?

[/quote] En usko kristalleiden parantavaan voimaan, enkeleihin kyllä, sekä astrologiaan, viikkolehtien hömppähoroskooppeihin en. 

Ja kiitos samoin, en minäkään liittyisi sinun hovisi jäseneksi. Valoa elämääsi. 

Vierailija
34/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuu helposti, marttyyri, aina oikeassa, pitkävihainen. Tässä muutama asia mikä tuli heti mieleen.

Vierailija
35/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkän ihmisen kuvittelen olevan vähän hauras ja voimakkaasti ärsykkeisiin reagoiva, niin että loukkaantuu, masentuu, uupuu tai muuten kärsii. Ihminen jonka on vaikea antaa muiden sanomisten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, edes silloin kun se olisi tarkoituksenmukaista. Huono stressinsietokyky, vaikeuksia säädellä tunteitaan.

Vierailija
36/53 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkän ihmisen kuvittelen olevan vähän hauras ja voimakkaasti ärsykkeisiin reagoiva, niin että loukkaantuu, masentuu, uupuu tai muuten kärsii. Ihminen jonka on vaikea antaa muiden sanomisten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, edes silloin kun se olisi tarkoituksenmukaista. Huono stressinsietokyky, vaikeuksia säädellä tunteitaan.

Vierailija
37/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle tulee ekana mieleen, että elämä on voinut olla aika rankkaa. Olen päällisin puolin varmaan ihan ystävällinen joo, mutta varautunut, ja sitä monet pitävät jotenkin epäkohteliaana. Olen ollut herkkä lapsi, tullut koulukiusatuksi, ja on ollut ns. pakko kasvattaa kuori suojaamaan sisintä. Oikeastaan ajattelen, että jos törmään varautuneeseen, ehkä tylynkin oloiseen ihmiseen, hän on varmaan sisimmältään herkkä. Elämä on helpompaa, jos ei ole kovin herkkä, voi olla oma itsensä, saada itsevarmuutta ja käyttäytyä luontevasti. Olen lukenut herkkyydestä mm. kirjasta Introvertit (Susan Cain), ja voin sitä kaikille suositella. Joskus tulee mieleen (ehkä tästä ketjustakin), että jotkut herkät myös nostavat itseään väärällä tavalla jalustalle. Ei ihminen ole sen parempi tai huonompi, jos on herkkä. (Itse asiassa suhtaudun itselleni niin tyypillisellä varauksella siihen, että joku lapsi olisi oikeasti ei-herkkä, vaikka aste-eroja tietysti on.) Kaiken kaikkiaan herkkyyteen kai kuuluu kyky havainnoida toisten tunnetiloja ja tarkoituksia tarkasti. Itse ahdistun hirveästi negatiivisesta ilmapiiristä. Ongelmani on se, että kun myös itse harrastan kirjoittamista, senkin takia (ja tietysti ihan huvikseni) haluan lukea monipuolisesti ja katsoa elokuvia, niin haluaisin tietysti siinäkin kokea jotain syvällisempää, mutta ahdistavat asiat jäävät ahdistamaan ihan liikaa. Kirjojen takakansiteksteissä pitäisi olla varoitukset ahdistavasta sisällöstä :)

Vierailija
38/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän kyllä herkistä ihmisistä.

Mutta siinä kohtaa, jos se pitää sanoa ääneen, niin nousee niskavillat pystyyn. Yleensä kun se tarkoittaa sitä, että sillä oikeutetaan marttyyritoiminta, kiukuttelu, herneiden nenään vetäminen jne jne.

Eiköhän vähän jokainen ihminen ole herkkä, jos vaan antaa mahdollisuuden. Muille ja/tai itselleen.

Vierailija
39/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuksu aina korostaa olevansa tosi herkkä. Se nyt ensimmäisenä tulee mieleen.

Vierailija
40/53 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 22:18"]

Nämä kaikki allekirjoitan, siksi olisikin tärkeää yrittää tehdä elämästään itselleen siedettävää, niin että karsii tuttavapiiristä pois ihmiset joille loukkaantuu herkästi, jajoiden sanomisia jää helposti kelailemaan, sillä en tosiaan osaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, varsinkin jos toisen sanomiset eivät mielestäni ole asiallisia aikä kerrottu rakentavalla tavalla.

On aika rankkaa olla minä, joskus, mutta täytyy vaan yrittää kestää. :-D

ap

[/quote]