Mitä sinulle tulee ekana mieleen sanoista herkkä/sensitiivinen ihminen?
Kiinnostaa vain kuulla. Kerron myöhemmin miksi kysyin. :-)
Kommentit (53)
TUlee mieleen että täytyy olla varpaillaan sen ihmisen seurassa ettei vain loukkaisi häntä.
olento jolla on kaksi jalkaa, kaksi kättä, pää ja vartalo, joista nämä ulokkeet törröttävät eri suuntiin, ja jalkojen välissä on genitaalivälineet ja että on herkkä, helppo arvoitus.
Itkuherkkä, vähän masentumaan taipuvainen ihminen.
Hauras, kykenee herkästi aistimaan muiden tunnetiloja, kenties epäitsekäs
Minä olen herkkä ja sensitiivinen ihminen, mutten missään tapauksessa mikään joka asiasta loukkaantuva. Totta on se, että vaistoan herkästi tunnetiloja ja osaan käyttäytyä sen mukaisesti. Tarvittaessa olen napakka, enkä halua, että ketään poljetaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 23:16"]
Jos sanotaan, että joku on herkkä, ajattelen, että hän saattaa vaikka loukkaantua herkästi, eläytyy toisten tunnekokemuksiin ja tarvitsee vähän silkkihansikkain kohtelua.
Jos taas sanotaan, että joku on sensitiivinen, ajattelen sen tarkoittavan, että ihminen herkästi vaistoaa toisten tunnetiloja ja osaa mukauttaa omaa toimintaansa niiden mukaan.
[/quote] Herkkä on käytännössä sama kuin sensitiivinen, intuitiivinen taas mielestäni kuvaa tuota toisten tunnetilojen vaistoamista.
Ja siksi kysyin, koska ajattelinkin että moni vastaa että herkkä loukkaantuu helposti. :-)
Itse olen herkkä/tunteellinen/erittäin intuitiivinen ja sensitiivinen. Ja ihan päinvastoin, en loukkaannu herkästi, päinvastoin, koska ymmärrän ihmisiä erittäin hyvin.Näen siis loukkaamaan tarkotettujen sanojen "taakse". Olen joskus jopa halannut minua loukannutta ihmistä. Kun hän oli suu auki ja kysyi miksi niin tein, sanoin että mielestäni hän tarvitsi halausta. Sen jälkeen välimme muuttuivat todella lämpimiksi.
Kestän myös erittäin hyvin yleisesti hankalina pidettyjä ihmisiä, koska osaan asettua toisen asemaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 23:25"]
Minä olen herkkä ja sensitiivinen ihminen, mutten missään tapauksessa mikään joka asiasta loukkaantuva. Totta on se, että vaistoan herkästi tunnetiloja ja osaan käyttäytyä sen mukaisesti. Tarvittaessa olen napakka, enkä halua, että ketään poljetaan.
[/quote] Minä olen juuri samanlainen. :-)
ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 23:10"]
Kiinnostaa vain kuulla. Kerron myöhemmin miksi kysyin. :-)
[/quote]
No, temperamentiltaan sellainen että erilaiset tapahtumat aiheuttavat normaalia voimakkaamman psyykkisen ja fysiologisen reaktion joka vaatii pitemmän palautumisajan kuin vähemmän herkällä. Tämä on havaittu jo vauvoilla, ei siis ole mikään asenne- tai valintakysymys. En sitten tiedä että tästäkö syystä he usein ovat herkkiä myös havaitsemaan muiden reaktioita. Että kehittyykö se siksi että pystyttäisiin välttämään rankkoja juttuja paremmmin, vai kuuluuko se jotenkin muuten pakettiin.
Osaa lukea liiankin hyvin muita, huomaa ilkeät katseet ja väärät motiivit. Hautoo asioita, ottaa itseensä. T: herkkis
Homo!
Tai sitten äidin holhouksen alla oleva nyhverö. Koskee miehiä.
Naiset kaikki on semmosia. Herkkiä ja itkuisia.
Joku, joka näkee pintaa syvemmältä, muttei kestä silti kaikkea. Hyvä ihminen omasta kokemuksestani aina . Introvertti.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 23:34"]
Osaa lukea liiankin hyvin muita, huomaa ilkeät katseet ja väärät motiivit. Hautoo asioita, ottaa itseensä. T: herkkis
[/quote] Allekirjoitan. Mutta en ole koskaan kuvitellut mitään omasta päästäni, tai ottanut itseeni turhista. Ja kun otan itseeni, en kiukuttele lapsellisesti, enkä mökötä tms. vaan haluan kertoa ajatuksistani rakentavasti, ja selvittää asian, päästä kompromissiin. Jos jään vain hautomaan asioita, ne kaivelevat maailman tappiin saakka, siksi niistä on puhuttava.
Itselläni on tuon kaiken lisäksi alhainen stressinsietokyky. Ja myös masennun helposti. Koen siis että herkkyydestäni on kyllä hyötyä ja iloa, mutta ehkä enemmän haittaa. Olen työssä jossa ei ole stressitekijöitä,eikä myöskään haastetta tai vastuuta. Ja syön lääkärin suosituksesta ehkä loppuikäni masislääkettä, koska aina masennun ilman niitä ihan "normaaleista" elämän vastoinkäymisistä, siis serotoniinitasoni laskee niin matalalle että normaali toimintakykyni häiriintyy/lamaantuu.
Hyvät puoleni ovat, että olen erittäin ystävällinen, sydämellinen ja empaattinen ihminen,auttavainen, epäitsekäs ja lojaali ystävä. Parisuhteessa saatan olla haastava herkyyteni takia. Mies joskus vitsailee lämmöllä että saatan joskus alkaa itkemään jos hän käyttää vähänkin väärää äänensävyä. Ja se on valitettavasti ihan totta. :-D
Puran ajatuksiani puhumalla parin samankaltaisen ystäväni kanssa, sekä kirjoittamalla runoja ja laulun sanoja.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 23:40"]
Joku, joka näkee pintaa syvemmältä, muttei kestä silti kaikkea. Hyvä ihminen omasta kokemuksestani aina . Introvertti.
[/quote] Luin hiljattain, että herkistä (eli enkuksi highly sensitive person eli HSP) noin 70% on introverttejä, ja noin 30 ekstroverttejä. Itse kuulun tuohon vähemmistöön, eli olen ekstrovertti.
ap
"Herkkä, sensitiivinen ihminen on erityisen herkkiä ympäristölleen ja sen aistiärsykkeille. Hän tekee poikkeuksellisen hienovaraisia havaintoja ja käsittelee niitä syvällisellä tavalla, osittain tiedostamattomasti tai puolitietoisesti. Herkkyyden perusta on hermojärjestelmän herkkyydessä. Se on synnynnäinen ominaisuus, joka on yhtä yleinen miehillä ja naisilla."
-Elaine N. Aron
Alapuolella olevasta linkistä pääsee lukemaan Päivilän sanktuari nimistä blogia, joka käsittelee juuri herkkiä ihmisiä. Herkkänä ihmisenä blogi on auttanut minua paljon ymmärtämään itseäni juuri herkkänä ja välillä valtaväestöstä poikkeavana.
http://paivila.vuodatus.net/lue/2012/08/herkista-ihmisista-ihmistyyppina
^ edellinen linkki ei taida toimia.
Sivusto löytyy googlaamalla Päivilän sanktuari.
Jatkuvasti itkuinen, melodramaattinen ja epävakaa marttyyri.
Kamalia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 11:17"]
Jatkuvasti itkuinen, melodramaattinen ja epävakaa marttyyri.
Kamalia ihmisiä.
[/quote]
Ei hyvää päivää. :-D Itse itken erittäin harvoin, positiivinen ja valoisa persoona, ystävällinen ja epäitsekän, enkä ole epävakaa enkä marttyyri.
Tunnet varmaankin vain yhden tuollaisen, ja nyt pidät kaikkia herkkiksiä tuollaisina. Melko rankkaa yleistystä.:-D
Ja muuten, tuo Päivilän sanktuari on loistava blogi,kuvaa minua täysin.
ap
Tyypillinen mielensäpahoittaja. Kohdeltava silkkihansikkain ja seurassa oltava varovainen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 15:09"]
Tyypillinen mielensäpahoittaja. Kohdeltava silkkihansikkain ja seurassa oltava varovainen.
[/quote]
En allekirjoita tätäkään, minusta tämäkin on yleistämistä. Itse ymmärrän erilaisia ihmisiä ja mielipiteitä enkä halua pahoittaa muiden mieltä näyttämällä jos joku heidän sanomansa on tuntunut pahalta. Vähemmän tutuille en kerro ollenkaan, läheisemmille kyllä kerron mutten koskaan ikävään tyyliin, vaan haluan puhua asiasta rakentavasti, riitelemättä ja selvittää asian.
Kanssani ei tarvitse olla mitenkään erityisen varovainen- toki valikoin tuttavapiiriini ihmisiä jotka ovat hyväkäytöksisiä ja mukavia kuten olen itsekin. Olen siis karsinut minimiin sellaiset ihmiset jotka eivät osaa antaa rakentavaa kritiikkiä, jollaista kyllä osaan sekä vastaanottaa että antaa.
Tämä on kyllä se yleisin stereotypia herkistä ihmisistä. Minusta kuvaillun kaltainen mielensäpahoittaja ei ole oikeasti herkkä ja sensitiivinen, pelkästään toisia manipuloiva k*sipää.
ap
Jos sanotaan, että joku on herkkä, ajattelen, että hän saattaa vaikka loukkaantua herkästi, eläytyy toisten tunnekokemuksiin ja tarvitsee vähän silkkihansikkain kohtelua.
Jos taas sanotaan, että joku on sensitiivinen, ajattelen sen tarkoittavan, että ihminen herkästi vaistoaa toisten tunnetiloja ja osaa mukauttaa omaa toimintaansa niiden mukaan.