Lasten yökyläily, sairaudet?
Jos lapsesi kaveri sairastaisi esim. diabetesta tai epilepsiaa, niin minkä ikäisenä antaisit tulla teille yökylään? Tai jos oma lapsenne sairastaa, niin milloin saa mennä yökylään? Mitkä asiat vaikuttavat mielipiteeseenne?
Kommentit (8)
Mun terve lapsi on vain kerran ollut yökylässä 9vuotiaana, koska meille ei voi tulla yökylään. On monta lasta ja pieniäkin ja mielestäni päivällä tapaavat toisiaan ihan tarpeeksi. En siis kannusta edes terveitä yökylään. En osaa kuvitella sairasta lasta tähän.
No ei kait tässä ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa ikää.
Meillä esikoinen 10 v enkä ole vielä kannustanut yökyläilyyn kun ei ole itse siitä edes puhunut. Meillä osalla lapsia voimakkaita allergioita ja mahdollisuus voimakkaaseen allergiseen reaktioon. Lapset käyvät kyllä päivisin kylässä kavereilla mutta yleensä syövät omia eväitä tai tulevat kotiin syömään. Jos toisessa perheessä ymmärrettäisiin allergioista riittävästi niin voisin päästää kouluikäisiä lapsia yökylään mutta niin että pääsisin itse tarvittaessa paikalle antamana lääkkeitä tai hakemaan ikävöivää lasta jne.
No epilepsiaakin on tosi monenlaista, joten riippuisi paljon sairauden asteesta. Mun lapsella on ollut imeväisiän epilepsia (nyt jo ollut parantuneena vuosia) ja osaisin toimia oikein epilapsiakohtauksen sattuessa, joten epileptikon voisin ottaa yökylään, jos ei kovin pahanlaatuisesta epilepsiasta(useita kohtauksia päivässä lääkityksestä huolimatta) olisi kyse.
Diabeetikon ottaisin varmaan silloin, kun osaisi itse hoitaa verensokerin mittaamiset ja insuliinit.
meillä erityislapsi ja lähes joka vkl lapsilla yövieraita- vastaan äitinä turvallisuudesta
meilla 10v pahkina-allergiaa sairastava. kantaa epi-pen:ia mukanaan. on ollut yokylassa 'luotettavilla' ystavilla 4 tai 5 kertaa. aika tarkkaan mietin minne lasken. rakastaa kuitenkin menna ja haluaa myos ystavaviaan meille yokylaan. olen ajatellut etta kohta on se aika kun itsekseen menee ties minne ja pitaa vaan luotaa etta pysyy pahkinoista erossa.
Olen sairaanhoitaja joten osaisin kyllä mitata verensokerin ja pistää insuliinia, ja lääkitä epilepsiakohtauksen saanuttakin lasta. Haluaisin kyllä tietää jos lapsen sairaus ei olisi hyvässä hoitotasapainossa ja saada ohjeet vanhemmilta miten toimia. Tuskin kukaan laittaakaan yökylään lasta joka voisi saada rajun kohtauksen milloin tahansa.
Oma epileptikkolapseni on nyt 5-vuotias, ja lääkityksellä täysin oireeton. Kohtausta ei ole ollut lääkityksen aloittamisen jälkeen. Uskaltaisin siis päästää yökylään, toki pitäisin huolta, että sen epätodennäköisen kohtauksen tullessa osattaisiin toimia, ja että itse olisin koko ajan tavoitettavissa puhelimitse. Lapsi on ollutkin mummolassa yökylässä. Hyvälle kaverille, jonka vanhemmatkin tuntisin hyvin, voisin päästää koska vain.
Sairauden vakavuus sekä toisen perheen valmius toimia mikäli esim. epilepsiakohtaus tulee.