Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei helv, mies on humalassa ja etälapset meillä

Vierailija
04.05.2013 |

Mitä hittoa mä oikein teen? Mies tuli hetki sitten kotiin lasten kanssa, olivat olleet jossain ulkona. Mies vaikutti juopuneelta, ja tilaisuuden tullen tarkastin miehen takintaskut. Sieltä löytyi sitten pieni viinapullo. Ihan toimintakuntoinen mies siis on, en tiedä huomaisiko kukaan ulkopuolinen välttämättä humalaa, mutta minä kyllä huomaan.

Mietin, ilmoitanko tästä lasten äidille. Hän on tosin luultavasti tapansa mukaan viikonloppua viettämässä jossain ryyppäjäisissä, eikä varmaankaan tekisi elettäkään hakeakseen lapset kotiin tms. Valitettavaa, mutta totta. Toinen mikä estää on se, että meillä on pieni vauva. En olisi ikinä uskonut, että mies uskaltaisi ja kehtaisi ryypätä lasten seurassa, mutta ei sillä näköjään mitään rajaa ole... Pelkään, että meillekin tulisi ongelmia, jos ilmoittaisin tästä äidille ja mikäli hän ilmoittaisi eteenpäin lastenvalvojalle tms . Toisaalta taas haluaisin itse ehdottomasti tietää, mikäli joku olisi minun lapseni seurassa humalassa ja olisi siis hänestä vastuussa.

Mitä mä teen?? Ihan karsea tilanne... Eikä tarvitse alkaa syyllistää, että pitikö tuollaisen kanssa lisääntyä.. Miehen juominen lisääntyi radikaalisti meidän vauvan synnyttyä, sitä ennen käytti ihan kohtuudella. Itse en hyväksy vauvan läsnäollessa juomista eikä sitä meillä tapahdu - paitsi näköjään nyt.

Vai katsonko tämän illan läpi sormien, puhun miehelle lasten mentyä nukkumaan ja ilmoitan, että mikäli tämä toistuu niin kerron välittömästi eteenpäin enkä harkitse sekuntiakaan?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaadat kaikki viinat lavuaarista alas. Tämän jälkeen teillä kotona ei ole koskaan alkoholia satavana.

Vierailija
22/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 18:22"]

Minusta kuulostaa siltä, että aiempikin ero on johtunut pitkälle juomisesta; "mies juo -> nainen nalkuttaa -> mies ärsyyntyy ja juo lisää jne". Mies on varmaan sanonut, että eksä oli kauhea nalkuttaja eikä sille kelvannut mikään, mutta kohta olet samassa tilanteessa itse?

Jos siellä A-klinikalla ei ole oikein osaavaa psykologia, mies voisi vaihtaa johonkin toiseen. Sano sille, että tuo ei selvästikään riitä ja et ota ongelmaa tosissasi. Voihan olla, että mies ei sitä paitsi edes kerro A-klinikalla ihan koko totuutta. Kuka hänet on sinne patistanut?

Kuulostaa, että olet itsekin jo ollut niin kauan alkoholistin kanssa, että käsitys normaalista alkoholinkäytöstä on jo hämärtynyt. Viinapullo mukana lasten kanssa ollessa on kaukana normaalista.

Taskumatti mukana isokokoisella miehellä kerran pari vuodessa jossain kalastusreissulla tai juhannustansseissa (kun on päätetty kerrankin - mutta vain sen kerran - ottaa pitemmän kaavan mukaan) on normaalia.

Millainen miehen oma lapsuus on ollut? Entä ap:n?

[/quote]

Miehen lapsuus oli väkivallan ja alkoholin sävyttämä. Miehen isä joi kuulemma paljon ja hakkasi vaimoa ja lapsia. Tämä varmasti vaikuttaa miehenkin alkoholikäyttäytrymiseen, vaikka olen itsekin yrittänyt vedota juuri tähän - ei kai hän halua olla samanlainen isä? Mutta eihän hän ole, kun ei ole väkivaltainen... Hänen silmissään juominen on siis ilmeisesti ok, kunhan väkivaltaa ei ole. Tavallaan ymmärrän tämän ajattelutavan, vaikken itse samoin ajattelekaan.

Minun lapsuuteni oli hyvä. Kukaan ei ryypännyt, ei hakannut, ei laiminlyönyt. Olen ehkä ennemmin jopa vähän pumpulissa kasvatettu.

Noista A-klinikkakäynneistä. Mies on käynyt siellä nyt ehkä pari kuukautta. Minä toivoin, että hän ottaisi sinne yhteyttä, ihan omasta halustaan hän kai kuitenkin lopulta sinne meni. Muutaman kerran hän on tullut sieltä oikein hyvällä mielellä ja todennut itsekin, ettei se kohtuukäyttö onnistu ja kyllä se juominen on kokonaan lopetettava. Välillä hän taas ei ole kommentoinut käyntejä juuri mitenkään. Psykologia hän on kommentoinut osaavaksi, joskin minäkin uskon, ettei mies kerro siellä kaikkea.

Tässä on niin paljon vaakakupissa. Oma parisuhde, oma lapsi, lapsen kokonainen perhe, myös nämä etälapset. Minä rakastan miestäni, ja toivon, että hän hoitaisi asiansa kuntoon. Mutta kun kuvioissa on lapsi mukana, asiat ovat niin paljon hankalampia... 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa ainakin olemasta se mahdollistaja. 

Viinat viemäriin!

Vierailija
24/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ihminen jolla ei ole ongelmia viinan kanssa on alunperinkään mennyt A-klinikalle?

Onko sulla AP joku kieltovaihe päällä kun et ymmärrä et A-klinikalla käy ainoastaan alkoholistit ja ne joilla on ongelmia viinan kanssa.

Vierailija
25/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 18:43"]

Miten ihmeessä ihminen jolla ei ole ongelmia viinan kanssa on alunperinkään mennyt A-klinikalle?

Onko sulla AP joku kieltovaihe päällä kun et ymmärrä et A-klinikalla käy ainoastaan alkoholistit ja ne joilla on ongelmia viinan kanssa.

[/quote]

Kuten sanoin, mies on käynyt siellä vasta pari kuukautta.

No nyt ne tuli sieltä kaupasta hetki sitten. Sanoin miehelle, että tää on sitten varmaan viimenen kerta kun juot lasten läsnäollessa. Kielsi ihan pokkana, että en oo juonut, en todellakaan ole.

Ap

Vierailija
26/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sanoi kun sanoit, että löysit viinapullon taskusta?

Vierailija
27/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Sinä olet siinä ikiaikaisessa naisten ketjussa, jotka luulevat, että rakkaus parantaa alkoholismin.

Ei paranna!

Ruotsalaisen Susannakin sen juuri koki - mutta hän pääsi irti, hän lähti! Susta sen sijaa tulee sellainen katkera kurppa, joka tulee vaatimaan lapseltaan ikuista kiitollisuutta, että oli alkoholistin kanssa siksi, ettei perhe hajoa.

Onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
28/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä teit sille löytämällesi viinapullolle?

Vierailija
29/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sä olet kaatanut kaikki asunnon viinat viemäriin, vai eikö susta ole niin radikaaliin hommaan? Sulla taitaa omaa viinahammasta kolottaa, jos et siihen pysty :(

No, kerran se kirpasee, mutta se on ainoa konsti, jos oikeesti haluat miestäs auttaa.

Vierailija
30/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanoi, ettei ole juonut."

Itse kuitenkin näet, että on juonut. Älä anna hänen saada itseäsi epäilemään omaa arviointikykyäsi.

Miehesi ei oikein kunnolla kestä nähdä itseään alkoholin ongelmakäyttäjänä, koska se merkkaisi, että pitäisi myöntää, että on samanlainen kuin isä.

Mutta vasta sitten kun hän pystyy myöntämään olevansa samanlainen, voi jotain muutostakin tapahtua. Ja hänestä voi tulla erilainen, eli mies, joka myöntää ongelmansa.

Vierailija
31/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme juttua, mitä alkoholin viemäriin kaataminen auttaa, mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa. Kukaan noin tyhmä ole, että luulisi ratkaisun olevan tuollainen.

Nämä neuvot kuuluvat luokkaan "kyllä vankila kasvattaa"..

Vierailija
32/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 19:11"]

ihme juttua, mitä alkoholin viemäriin kaataminen auttaa, mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa. Kukaan noin tyhmä ole, että luulisi ratkaisun olevan tuollainen.

Nämä neuvot kuuluvat luokkaan "kyllä vankila kasvattaa"..

[/quote]

Kuule, kyllä se on ihan konkreettisesti se asia, ettei alkoa ole kotona ja näkee sen,  ettei vaimo hyväksy tissuttelua eka asia, joka laittaa miettimään.

Miten voi olla noin vaikea tajuta, että se pullo piilossa kaapissa kotona, on tosi helppoa salailua alkoholistille?!

Mitä et tajua?

Vierailija
33/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti kyllä jemmaa pullonsa. Ihme höyrypäitä täällä ;) Lasten äiti on baanalla, eikä taatusti tulisi hakemaan lapsia tuolta, eli huono neuvo tuokin. Kyllä ap.n pitää osata keskustella asiasta, kun lapset eivät ole kuulemassa. Suomessa muuten on ihan laillista juoda alkoholia, ja jos tämä isä ei ole pahapäinen tai muuten örvellä, niin poliisit nauraisivat räkäisen naurun, jos sinne soitetaan. Joten oman järjen käyttö on ihan sallittua, jopa av-palstalla..

Vierailija
34/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan se ainakin paljon hankalampaa, jos vaimo aina kun kätköpullon löytää, kippaa sen menemään.

Vierailija
35/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Jätin sen viinapullon sinne taskuun, siellä oli ihan pohjallinen jäljellä eli ihan se ja sama. Tsekkasin äsken uudelleen, pullo oli kadonnut. Juu ja itse kyllä näen että mies on juonut, vaikka sen kieltääkin, ei hän minua pysty hämäämään. Muuta viinaa ei asunnossa tietääkseni ole/ole ollut kuin se yksi pullo.

No, mies pistää tuolla nyt lapsia nukkumaan. Toivottavasti nukahtavat ajoissa niin saisin vielä vaihdettua pari sanaa miehen kanssa. Vaikka aika turhaahan se taitaa olla, kun niin ankarasti kieltää tekemisensä.

Ai niin: Lasten äiti soitti äsken miehelle. Ymmärsin puhelusta, että hänkin tajusi miehen juoneen ja mies kielsi sen. Lopettivat kuitenkin puhelun ihan sovussa, kaikkea en tosin kuullut. Eli eipä mitään hyötyä olisi ollut, vaikka olisin äidille itse kertonut.

Vierailija
36/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä sille tekstari, että kyllä se on juonut ja että teillä puhutaan tästä.

Vierailija
37/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tarina jatkui?

Vierailija
38/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, jos haluaa repiä verkkareita taskumatista niin siitä vaan. Mun isä tissutteli ja juopotteli läpi mun lapsuuden ja käyttää edelleen alkoholia joka ikinen päivä. Mulla ei koskaan ole ollut mitään valittamista tai ahdistusta - lapsuuteni oli valoisa ja lämmin eikä koskaan tapahtunut mitään kummallista tai pelottavaa.

Sitä vaan halusin muistuttaa, että juopottelevatkin vanhemmat voivat olla ihan yhtä täydellisiä kuin absolutistit.

Vierailija
39/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 20:10"]

miten tarina jatkui?

[/quote]

Tarina ei jatku vielä mitenkään. En laita äidille mitään tekstaria, koska ei olla missään läheisissä väleissä niin aika turhaa kun hän kerran itsekin jo tietää tilanteen. Mies nukuttaa edelleen lapsia, tosin taitaa olla itsekin nukahtanut kun on niin hiljaista. Ap

Vierailija
40/43 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 20:24"]

No joo, jos haluaa repiä verkkareita taskumatista niin siitä vaan. Mun isä tissutteli ja juopotteli läpi mun lapsuuden ja käyttää edelleen alkoholia joka ikinen päivä. Mulla ei koskaan ole ollut mitään valittamista tai ahdistusta - lapsuuteni oli valoisa ja lämmin eikä koskaan tapahtunut mitään kummallista tai pelottavaa.

Sitä vaan halusin muistuttaa, että juopottelevatkin vanhemmat voivat olla ihan yhtä täydellisiä kuin absolutistit.

[/quote]

No se on kyllä totta, että mielestäni pikkuisen tissuttelevalta ei pidä lapsia viedä. mutta humaltuneen haltuun ei juuri uskalla lapsia jättää, ja kyllä humaltunut vanhempi on lapsista outo. Tietysti myös onnettomuusriski kasvaa. Ei se kännissä oleva tajua, miten rasittavaa seuraa on.

En kyllä kannata mitään sosiaaliviranomaisnäkökulmaa, joka tekee kaikesta ongelman. Mutta jos isä juo viinaa ollessaan yksin lastensa kanssa, ts. heistä yksin vastuussa, olisi kaikille parasta, jos isä hankkisi apua asiaan. Jotain siellä juopottelun takana on, ja siihen pitäisi saada apua. Mistään lastensuojelun normittavista ongelmatehtailijoista ei varmasti ole mitään apua, joten mitään lastensuojeluilmoitusten laadintaa en ap:lle voi valitettavasti suositella, sehän on pelkkä kontrollointilaitos, josta saa päällensä huostaanoton uhan sekä leiman ongelmaperheenä.

Se viinaa vähän salapullosta tissutteleva isä on taatusti parempi kuin ei isää ollenkaan (tai joku sijaisperheen maksettu "hyvä sijaisisä").

Mutta ongelma tuolla miehellä on. Luulisi, että haluaisi olla raittiina täysillä lastensa kanssa, kun heitä harvoin näkee. Ja muutenkin ekstrahyvä perheenisä, kun on saanut uuden vauvan.

Kuviosta tulee mieleen kuin mies haluaisi olla itsekin vauva. On jotenkin taantunut vauvan synnyttyä ja kulkee oma tuttipullo mukana. Vaikka hänen pitäisi olla perheenpää, vanhanaikaisesti sanottuna, etenkin kun uusi vaimo on pienen vauvan äiti.