Ei helv, mies on humalassa ja etälapset meillä
Mitä hittoa mä oikein teen? Mies tuli hetki sitten kotiin lasten kanssa, olivat olleet jossain ulkona. Mies vaikutti juopuneelta, ja tilaisuuden tullen tarkastin miehen takintaskut. Sieltä löytyi sitten pieni viinapullo. Ihan toimintakuntoinen mies siis on, en tiedä huomaisiko kukaan ulkopuolinen välttämättä humalaa, mutta minä kyllä huomaan.
Mietin, ilmoitanko tästä lasten äidille. Hän on tosin luultavasti tapansa mukaan viikonloppua viettämässä jossain ryyppäjäisissä, eikä varmaankaan tekisi elettäkään hakeakseen lapset kotiin tms. Valitettavaa, mutta totta. Toinen mikä estää on se, että meillä on pieni vauva. En olisi ikinä uskonut, että mies uskaltaisi ja kehtaisi ryypätä lasten seurassa, mutta ei sillä näköjään mitään rajaa ole... Pelkään, että meillekin tulisi ongelmia, jos ilmoittaisin tästä äidille ja mikäli hän ilmoittaisi eteenpäin lastenvalvojalle tms . Toisaalta taas haluaisin itse ehdottomasti tietää, mikäli joku olisi minun lapseni seurassa humalassa ja olisi siis hänestä vastuussa.
Mitä mä teen?? Ihan karsea tilanne... Eikä tarvitse alkaa syyllistää, että pitikö tuollaisen kanssa lisääntyä.. Miehen juominen lisääntyi radikaalisti meidän vauvan synnyttyä, sitä ennen käytti ihan kohtuudella. Itse en hyväksy vauvan läsnäollessa juomista eikä sitä meillä tapahdu - paitsi näköjään nyt.
Vai katsonko tämän illan läpi sormien, puhun miehelle lasten mentyä nukkumaan ja ilmoitan, että mikäli tämä toistuu niin kerron välittömästi eteenpäin enkä harkitse sekuntiakaan?
Kommentit (43)
Ole aikuinen etälapsille, lämmin ja välittävä. Miehen ongelma tulee koskettamaan sinun lastasi vähintään saman verran kuin näitä miehen muita lapsia. Keskustelkaa etälasten vierailun jälkeen. Harkitse lähitulevaisuudessa omaa ja lapsesi asemaa.
Jos keskellä päivää vetää viinaa pullosta, kyse ei ole yliteagoinnista. Tuo ei ole normaalia alkoholin käyttöä.
Terveisin eräs jonka mies on nyt kuivilla neljättä viikkoa
Soita lasten äiti hakemaan ipanat pois. Sano että itse olet lähdössä vaikka jumppaan etkä voi vahtia niitä.
No jos et sä tee tästä numeroa, niin ei tee kukaan muukaan. Onko miehesi väkivaltainen, vihainen, arvaamaton? Huutaako, sössöttääkö, konttaako lattialla? Jos jokaiseen vastasit ei, niin mikä sulla on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 16:49"]
No jos vain sinä huomaat, että hän on ottanut, ei voi olla kovin humalasa. Musta sä reagoit nyt hieman liikaa.
[/quote]
Kyllä sen äänestä kuulee ja tottakai myös haistaa. Mielestäni en todellakaan ylireagoi. Mies on kuitenkin käytännössä lapsista yksin vastuussa, koska minulla ei sitä "oikeaa" vastuuta kuitenkaan ole lapsista. Olihan hän heidän kanssaan yksin ulkonakin!!
Mies ei ole väkivaltainen tai muutakaan vastaavaa. Hermo ehkä vähän kireämmällä kuin yleensä.
Ap
Sä hoidat etälapset nyt. Huomenna puhutte miehesi kanssa, minnekään et ala soittelemaan.
Miehellä on ongelma.
Miksei pitäisi soittaa ja käräyttää. Kotisohvajuopon takana on aina mahdollistaja. Ei kannata lähteä kulkemaan mahdollistajan polkua, joka peittelee, hyssyttää, hoitaa ja siivoaa jäljet.
Tuota noin, humalassa olo ei ole rikos. Ja olethan sinä paikalla.
Olen ollut samassa tilanteessa.
Katsoin tilannetta joitain kertaa ns. läpi sormien, mutta tein miehelle selväksi, että jos ei asiat muutu eli korkki ei pysy kiinni, niin kerron lasten äidille.
Mies ei välittänyt vaan veti edelleen kännejään. Sydän verta vuotaen kerroin lasten äidille. Mies on nykyään exä, mutta lasten äidin kanssa olen edelleen tekemisissä samoin kuin lasten. Mies tapaa kyllä lapsiaan, mutta kontrollin alaisuudessa ja ammattilaiset varmistavat taoaamisten jälkeen, että lapsille ei ole koitunut vahinkoa.
Exän ielestä tämä toki on minun vikani, ei sen, että hän ei saanut pidettyä pulloa huuliltaan. Itse koen näin vuosienkin jälkeen tehneeni oikein.
Ilmoita lasten äidille! Itse olin tuossa tilanteessa lapsena, eikä kukaan välittänyt, siitä sitten on jäänyt omat jälkensä...
Pakota mies hoitoon. Käytännössä et voi tietysti pakottaa, mutta erollahan voi aina uhata. Tietysti pienen vauvan kanssa se on iso kynnys, mutta toisaalta monelle naiselle vauvan syntymä avaa silmät jättää huono mies.
Minusta sinun kannattaisi kertoa myös lasten äidille, mutta puhu ensin miehesi kanssa ja kerro, että jos hän ei hakeudu hoitoon, kerrot myäs lasten äidille.
Itse haluaisin tietää vastaavasta, mutta toisaalta jos mies huo salapullosta ollessaan keskenään lasten kanssa, se on kyllä tosi kaukana normaalista! Juoko hän muuten?
Sanoit, että juominen alkoi vauvan syntymän jälkeen. Onko aiempi ero tullut hänelle vastaavasta syystä?
Mies tarvitsee hoitoa, tai kohta tarvitsette sitä kaikki muutkin. Nyt jo tilanne on lähdössä vääristymään, eli sinä otat tilanteesta vastuun (mutta ymmärrän, että vaihtoehtoja ei paljon ole).
Jos miehen ensimmäisten lasten äiti on viihteellä, ei ehkä kannata soittaa hakemaan - levätköön hän itsensä kuntoon. Se, että äiti bilettää silloin kun lapset ovat isällään, on ihan normaalia kuitenkin. Soita hänelle viikonlopun jälkeen sitten kun ollaan arjessa, jos mies ei suostu menemään hoitoon, että nyt on tällainen tilanne ja haluat ehkä äitinä tietää...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 17:05"]
Tuota noin, humalassa olo ei ole rikos. Ja olethan sinä paikalla.
[/quote]
Ei ole rikos ei. Minä en nimenomaan ollut aiemmin paikalla.
Mies lähti juuri lasten kanssa kauppaan. Ahdistaa, mutta en mä voinut oikein lasten kuullen alkaa sanoa, että et todellakaan mene... Sanoin miehelle tuossa, että miten sä oikein kehtaat. Ei ollut tietävinäänkään ja ihan silmät suurina sanoi, että juu en tiedä mistä puhut. Uskomatonta.
Tekisi mieli todellakin käräyttää, mutta on oikeasti todella vaikea nousta omaa puolisoa vastaan. Ehkä me puhumme siis huomenna.
Ap
Jos lähti autolla, niin et vaan VOI enää miettiä, mitä tehdä. Jos jalan, niin huomenna asiallinen, kiihkoton keskustelu. Kerrot, mitä aiot tehdä, jos toistuu, ja teet myös. (Soitto lasten äidille, asumusero, mihin nyt päädytkin.)
Oma miesystävä sellainen, että jos on jossain kaljateltta, niin se tarkoittaa, että sinne on mentävä, vaikka kello ois aamulla yhdeksän. Ja siitä sitten mukavasti jatkuu, koska eihän sitä enää viitsi katkasta, hyvää nousua. Ärsyttää ja surettaa, vaikka kuviossa ei ole edes lapsia. Siksi varmaan jaksankin katsella vielä.
Jos lähti autolla, soittaisin poliisille ja selittäisin tilanteen, jos voisivat järjestää sattumalta matkareitille ratsian... Niin ei itse jäisi kiinni siitä, että on käräyttänyt oman miehensä.
Mitäs otit toisen jämät. Eipä ihan syyttä suotta tuokaan kierrossa ja vapailla markkinoilla ollut.
Minä en katsoisi tuoollaista ollenkaan. Yhtäkään juoppoa en hyysää, en koskaan.
Tänään on turha aloittaa keskustelua, se ei mitään auta. Huomenna sitten piru irti kun etälapset ovat lähteneet. Ilmoitat kylmästi että oli eka ja vika kerta. Jos toistuu sinä otat oman lapsesi ja poistut ja soitat lähtiessäsi poliisit tarkastamaan miehen kunnon ja viemään etälapset mennessään. Ulkoilu lasten + viinapullon kanssa ei todellakaan ole normaalia käytöstä.
Kävellen lähtivät kauppaan, autolla en olisi todellakaan päästänyt vaan soittanut sitten vaikka ne poliisit.
Aiempi ero ei tullut juomisen takia, vaikka varmasti silläkin oli osuutensa (mies juo -> nainen nalkuttaa -> mies ärsyyntyy ja juo lisää jne). Meidän suhteemme aikana mies on ollut ihan kunnolla, meni pitkän aikaa ennen kuin edes tajusin, ettei hänen alkoholinkäyttönsä ehkä olekaan ihan normaalia. Raskausaikana hän oli lähes täysin juomatta, kuulemma solidaarisuudesta. Se solidaarisuus sitten loppui vauvan synnyttyä... En voi ymmärtää.
Mies käy A-klinikalla jollain psykologilla, välillä siitä tuntuu olevan hyötyä, välillä ei. Ei hän kuitenkaan taida oikeasti myöntää, että mitään ongelmaa on.
Tässä odottelen, että he palaisivat kaupasta... Jotenkin niin surettaa ne lapset. Äiti on oikeasti aika huithapeli ja lykkää lapsia mahdollisimman paljon muualle hoitoon. Nyt sitten mieskin alkaa repsahtaa. Omasta lapsestani sentään tiedän, että hänellä on täyspäinen vanhempi.
Ap
Minusta kuulostaa siltä, että aiempikin ero on johtunut pitkälle juomisesta; "mies juo -> nainen nalkuttaa -> mies ärsyyntyy ja juo lisää jne". Mies on varmaan sanonut, että eksä oli kauhea nalkuttaja eikä sille kelvannut mikään, mutta kohta olet samassa tilanteessa itse?
Jos siellä A-klinikalla ei ole oikein osaavaa psykologia, mies voisi vaihtaa johonkin toiseen. Sano sille, että tuo ei selvästikään riitä ja et ota ongelmaa tosissasi. Voihan olla, että mies ei sitä paitsi edes kerro A-klinikalla ihan koko totuutta. Kuka hänet on sinne patistanut?
Kuulostaa, että olet itsekin jo ollut niin kauan alkoholistin kanssa, että käsitys normaalista alkoholinkäytöstä on jo hämärtynyt. Viinapullo mukana lasten kanssa ollessa on kaukana normaalista.
Taskumatti mukana isokokoisella miehellä kerran pari vuodessa jossain kalastusreissulla tai juhannustansseissa (kun on päätetty kerrankin - mutta vain sen kerran - ottaa pitemmän kaavan mukaan) on normaalia.
Millainen miehen oma lapsuus on ollut? Entä ap:n?
A-klinikka ei pysty auttamaan, ellei alkoholisti itse myönnä, että ongelma on. Ja kuulostaa siltä, että mies ei ole hommassa mukana.
Alkoholistin juomisen mahdollistaa alkoholistin läheisriippuvainen läheinen. Sinäkin kuulut siihen joukkoon.
No jos vain sinä huomaat, että hän on ottanut, ei voi olla kovin humalasa. Musta sä reagoit nyt hieman liikaa.