Ulkonäön kommentointiin vastaaminen
Olen etätyön ja loman aikana laihtunut vajaan 10 kiloa. Valmiiksi ahdistaa työkaverien tulevat kommentit. Vaikka muutos on positiivinen ja kommentit siitä myös, koen kaikenlaisen ulkonäön kommentoinnin epämiellyttäväksi. Olo on vain kiusaantunut ja vaivaantunut. Mitä voisin vastata työkavereille niin, että tuo loppuisi heti alkuunsa? Töykeä en halua olla.
Kommentit (7)
Vajaa 10kg on niin pieni muutos, ettei sitä välttämättä kukaan edes kommentoi. Hyvä jos huomaavatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 10kg on niin pieni muutos, ettei sitä välttämättä kukaan edes kommentoi. Hyvä jos huomaavatkaan.
Riippuu alkupainosta. 50->60 todellakin huomaa, 110->100 ei niinkään.
Idioottivarma keino selvitä tilanteista on vain hymyillä, sanoa kiitos (tarvittaessa lisätä "kiva, jos olet sitä mieltä") ja vaihtaa puheenaihetta.
Jos joku haluaa perustelut ja syväanalyysin, miten laihduit 10 kg, voit kuitata jotakin pientä. Keksit kyllä. Esim. jätin suklaat tai kävin enemmän lenkillä eli mitä tahansa yleistä jorinaa.
Ihmiset eivät ole kiinnostuneita toisistaan muutamaa päivää kauempaa, joten tuskin työpaikallasi kohistaan viikosta toiseen sinusta. Pian uudet jutut saavat unohtamaan tämän päivän jutut. JOten kyllä sinä ne muutamat päivät kestät.
Vierailija kirjoitti:
Mä ite tiputin painoa 85->72 ja kaverin vanhemmat kommentoi heti spontaanisti että oletpas sä laihtunut. Muutoksia omassa ulkonäössä on vaikea itse nähdä.
Hei ap.
Ulkonäön kommentointi yleensä tuntuu syvemmällä kuin esim. uuden hiuskampauksen kommentointi. Ihmisen minäkuva koostuu myös kehosta ja laihtuminen ja lihominen vaikuttaa siis myös kokemukseen omasta minästä. Toisten pitäisi osata olla herkkiä ettei ohimennen heittele kommentteja ulkonäöstä. Koska näin kuitenkin todennäköisesti tapahtuu, kannustan sinua miettimään etukäteen sopivan lyhyen vastauksen ja siirtymään samantien muuhun aiheeseen. "Hei ootpas sinä laihtunut!" "Joo. Muuten, satutko tietämään mistä saa mansikkalaatikoita edullisimmin / Tuletko katsomaan sitä projektin raporttia saman tein vai laitanko ensin meilillä sulle" -tyyppisesti. Tällä ohjaat keskustelun neutraalimmille vesille.
Jos ihminen jää asiasta silti utelemaan lisää, eikä ymmärrä haluttomuuttasi kommentointiin, voit sanoa suoraankin, jotain sen kaltaista että "joo olen laihtunut, mutta eipä siitä sen enempää. Miten itse jakselet, miltä tuntui palalta lomalta töihin?" Voihan olla että kyselijällä itsellään on ongelmia oman painonsa kanssa ja siksi tarttuu puheenaiheeseen. Siirtämällä puheenaiheen hänen kuulumisiinsa pääset omasta 'tilitysvelvollisuudestasi' jos et asiasta halua puhua.
Kiitos KirkkoSisko, yritän tällä! En tiedä, miksi koen tämän niin ikävänä asiana, mutta ehkä se on juuri tuo, että kommentointi menee liian syvälle. Itse en koskaan kommentoi toisten ulkonäköä, korkeintaan kehun vaatetta tms.
Ja työkaverini tuntien, tiedän, että kommentointia tulee riittämään.. vierestä tilanteita seuranneena.. Kommentaattorit itse eivät edes tajua (ehkä), että kohkaaminen toisten ulkonäöstä suuntaan tai toiseen ei ole asiallista.
Ap
Vastaa niukasti.
Aha.
Ok.
Mmm.
Tai niinkuin naisen yleensäkin tekee, vastaa emojilla.