Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytölle laitetaan hammasraudat ja niskaveto, kokemuksia?

Vierailija
03.05.2013 |

Tänään oikoja totesi ettei enää riitä mikään aktivaattorihoito, vaan lapsen saksipurenta ja avopurenta on hoidettava hammasraudoilla. Illalla ja yöllä on pidettävä myssy-niskavetolaitetta. Tästäkös 12-vuotiaani masentui. Kertokaapa kokemuksianne teinien oikomishoidosta. Kuinka motivoidaan hoitoon, onko hampaiden hoito hankalaa, voiko syödä normaalisti?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt läpi varmaan kaikki mahdolliset oikomisvehkeet, myös niskavedon. Kaikkiin niihin tottuu käyttäessä. Ja nyt aikuisena siistit, suorat hampaat, kannatti oikoa!

Vierailija
42/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsi pystynyt tuommosta pitämään. Yritettiin kyllä mutta ei siitä mitään tullut, joten purenta jäi ennalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan syksyllä tyttö sai avopurennan takia niskavedon ja sinisen kiskon/muotin. Etuhampaat suoristuivat nopeasti jänönhampaista suoraksi, mutta herkästi kuulemma liikkuvat takaisin, jos käyttö lopetetaan liian aikaisin. Tuttu, jonka lapsella ollut niskaveto, pelotteli että helmet,joissa raudat kiinni, irtoavat vähän väliä. No, ei ole irronnut kertaakaan. Muutaman kk välein kontrollikäynti, kerran on saanut uuden muoton, muuten vain säädetty vetoa. Milloinkahan hoito loppuu? Ehkä kun kaikki hampaat vaihtuneet pysyviksi, eli vielä pari vuotta. Joskus valittaa että raudat painaa öisin ja voisi pitää pitempään, mutta laittaa vasta kun alkaa nukkumaan, joskus ottanut yöllä pois.

Vierailija
44/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani oli tuo muistaakseni juuri joskus ala-asteen loppuvuosina. Ihan normaalisti pystyi syömään eikä hampaiden hoito hankaloitunut. Eihän tuota vetolaitetta pidetä kuin öisin.

Laitteen ainoa haitta oli k.usi.pää isämme. Hän ilkkui, haukkui ja nälvi siskoani kun näytti niin typerältä se laite päässä. Isä on aina ollut tuollainen, haukkuu, arvostelee, ilkkuu jne. vieressä niin kauan että toinen alkaa itkeä, ja sitten haukkuu ja arvostelee kun eihän hän tosissaan, ihan vitsillä vain, ei pidä alkaa märsätä, miksi hän taas märsää, ei hän tosissaan, lopeta nyt se märsääminen, miten voit olla noin herkkä. Ja isä tosiaankin saattoi juosta perässä ilkkumassa vaikka tunnin, kunnes toinen alkoi itkeä, ja sitten se märsäämisestä nälviminen alkoi.

Toinen haitta sitten toki oli äitimme, joka sieti tuota pas-kaläjä.isäämme eikä heittänyt häntä pellolle aina kun hän ilkkui jotakuta.

Minä olen katkaissut välit isään ja olin onneni kukkuloilla kun kuulin hänen sairastuneen syöpään. Tämä jää hänen viimeiseksi joulukseen, syöpä on levinnyt ja hän vetää vuorokauden ympäri kipulääkkeitä eikä jaksa juuri enää syödä :) Karma kostaa! 😘😝😚😜😆

Vierailija
45/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena. Aluksi epämukava ja vaikea laittaa, sitten tottui. Hampaat on suorat nykyään!

Vierailija
46/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden ja nuoruuden oikomishoidot voi myös epäonnistua. Mä pidin 3 vuotta rautoja, hoito epäonnistui, menivät uudestaan vinoon. 

Jouduin aikuisena 26-vuotiaana mennä yksityiselle, sama rumba uudestaan nyt kesto kokonaisuudessaan n. 1.5 vuotta. Invisalign ja hinta 6000e. 

Että noi lapsuuden kunnalliset oikomishoidot tehdään joskus vähän sinne päin.

Vierailija
47/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden ja nuoruuden oikomishoidot voi myös epäonnistua. Mä pidin 3 vuotta rautoja, hoito epäonnistui, menivät uudestaan vinoon. 

Jouduin aikuisena 26-vuotiaana mennä yksityiselle, sama rumba uudestaan nyt kesto kokonaisuudessaan n. 1.5 vuotta. Invisalign ja hinta 6000e. 

Sama kokemus mulla, purenta on näin aikuisiällä mennyt uudelleen kieroon. Jos olisin tämän tiennyt, olisin kieltäytynyt hoidosta. Hirveä vaiva ja ajoittainen kärsimys tyhjän takia.

Vierailija
48/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus mulla, purenta on näin aikuisiällä mennyt uudelleen kieroon. Jos olisin tämän tiennyt, olisin kieltäytynyt hoidosta. Hirveä vaiva ja ajoittainen kärsimys tyhjän takia.

Sama, multa jopa poistettiin tilanpuutteen vuoksi yksi alaetuhammas. Nyt näistä ei enää "täydellisiä" saa. Olisin kieltäytynyt tästä kaikesta ja korjauttanut vasta aikuisiällä kerta kuitenkin joudun.

Nyt aikuisiän oikojani vähän kummasteli lapsuuteni hoitoratkaisua (poistoa), sitä ei enää kuulemma paljoa tehdä. Harmittaa. :( Tämä tapahtui kaikki kuitenkin ihan 2000-luvulla, ja olisi voinut myös oikoa ilman tuota poistoa, siinä vain säästettiin aikaa ja rahaa ilmeisesti.

Vierailija
49/52 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa vaivaa. Harva niistä tenavista ulkonäöllään kumminkaan myöhemmin tienaa.

Vierailija
50/52 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tänään kuminauhat ja ylihuomenna jotkut kiskot💖Miten kiskojen asennetaan ja millaiset ne on? Saan siis yöraudat eli niskavedon

Vierailija
51/52 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käytetäänkö Suomessa yhä tommosia niskavetoja? Mulle tehtiin oikomishoito aikuiiällä täällä Suomessa yksityisellä ja kitalakeen laiteen kiinnikkeet joihin veto tms tukeutui.

Vierailija
52/52 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrotettavissa kojeissa oli se ongelma, että lapsi otti ne unissaan pois.