Tytölle laitetaan hammasraudat ja niskaveto, kokemuksia?
Tänään oikoja totesi ettei enää riitä mikään aktivaattorihoito, vaan lapsen saksipurenta ja avopurenta on hoidettava hammasraudoilla. Illalla ja yöllä on pidettävä myssy-niskavetolaitetta. Tästäkös 12-vuotiaani masentui. Kertokaapa kokemuksianne teinien oikomishoidosta. Kuinka motivoidaan hoitoon, onko hampaiden hoito hankalaa, voiko syödä normaalisti?
Kommentit (52)
Mulla oli joskus varmaan 10-12 -vuotiaana. Jossain vaiheessa oli pääveto, joka näytti joltain Väinämöisen hatulta ja välillä niskaveto. Myöhemmin siihen lisättiin myös kiskot yläetuhampaisiin.
Mulla lähti ainakin kerran irti ne takahampaiden ympärille kiinnitetyt jutut. Piti opetella nukkumaan selällään, kun missään muussa asennossa nukkuminen se härveli päässä ei oikein onnistunut.
Mä inhosin oikomishoitoa ja sain siitä hammaslääkäripelon. Mutta, mä käytin sitä vetolaitetta joka yö, jopa yön yli kestävällä luokkaretkellä. Mulla korjattiin purentaa, oikomiseen ei ollut tarvetta
Kivut ovat yksilöllisiä ja voivat vaihdella pienestä arkuudesta todella ikäviin.
Itselläni oli eri oikomishärveleitä kymmenen vuoden ajan lapsuudessa, kiskot ja niskavetojuttu mukaan lukien. Minulle tuli melkoisia kipuja oikomisesta, mitä hammaslääkäri kyllä vähätteli parhaansa mukaan. Ei ehkä olisikaan sattunut niin paljon, jos olisi joskus saanut sympatiaa. Hammaslääkäri oikein selitti, että jotkut väittävät, että muka sattuu, mutta ei tämä mitään oikeasti satu.
Ensimmäisenä yönä niskajutun kanssa en pystynyt nukkumaan kuin lyhyissä pätkissä ja aamulla oli aivan karmea särky paitsi hampaissa myös muuten päässä. Kiskojen kanssa taas en pysytynyt pureskelemaan mitään pariin päivään kiristämisen jälkeen ja ekana päivänä särky oli kova. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt saada ottaa kunnolla särkylääkkeitä, mutta aikuiset eivät tajunneet.
Olin siis äärimmäisyyksiin asti tunnollinen lapsi ja nuori, pidin rautoja ja kumilenkkejä koko ajan enkä yhtään yrittänyt luistaa käytöstä kipuja valittamalla. Lapsen kipuun vaan ei osattu suhtautua tarpeeksi vakavasti. Just mietin, kun viisaudenhammas poistettiin ja sain kunnon särkylääkkeet mukaan, että lapsena tähänkin olisi varmaan vaan sanottu, että ei se oikeesti mitään satu ja lähetetty vaan suoraan kouluun takasin verta vuotavana.
Meidän 12 vuotiaalle laitettiin viime syksynä ne ihan perusraudat. Tytön luokalla tosin monella oli jo ennestään raudat joten ei sen vuoksi ollut niistä millänsäkkään.
Meillä yksi hammas selkeästi sisempänä kuin muut. Tuon kosmeettisen haitan vuoksi ei rautoja olisi saanut (paitsi itse maksettuna yksityisellä) mutta oli myös purentavirhe joten sai ne ilmaiseksi.
Meilläkin vaihtuu joka kerta kumilenksujen värit.
Hampaat on korjaantunut tosi nopeasti ja saa raudat jo ensi kuussa pois.
Joku rautalanka systeemi hampaiden sisäpinnalle vissiin laitetaan, että hampaat myös pysyy paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö kyljellään nukkua
Useimmiten kaiketi pystyy, itselläni ei kypärä-oikomiskojeen kanssa ollut sen suhteen ongelmia. Jollei pysty, on syytä neuvotella hammaslääkärin kanssa siitä, mikä hoitomenetelmä sallisi normaalin nukkumisen. Itse en ainakaan olisi osannut nukkua muuten kuin kyljelläni, viimeistään yöllä olisin kääntynyt varmasti.
Mulla oli kans pienenä niskaveto ja sellainen "Kalevala-myssy" eli vetoa oli yhtäaikaisesti sekä alas niskaan että ylös takaraivolle. Lisäksi tietty hammasraudat sekä ylä- että alahampaissa. Vatsallaan tosiaan ei voi enää nukkua ja kyljelläkin voi olla vähän niin ja näin. Kannattaa suosiolla opetella nukkumaan selällään.
Hampaat olivat arat aina kiristyksien jälkeen. Eli niiksi päiviksi varaisin erityisen hellää syötävää. Pehmeää kasvissosekeittoa esimerkiksi. Saattaa myös kipu aiheuttaa jonkin verran pahaa tuulta, mikä kannattaa muiden perheen jäsenten muistaa. Toinen ei ole ehkä kiristyspäivinä kaikkein parhaimmalla päällä.
Välillä myös ikenet olivat aika verillä, kun suuhun lisättiin ties mitä härpäkkeitä.
Minulla oiottiin hampaita 12 vuotiaasta 15 vuotiaaksi asti. Itse olin asiasta iloinen, koska hampaat olivat menneet koko ajan huonompaan suuntaan ja pelkäsin, millainen lopputulos olisi ilman oikomista. Monilla muillakin oppilailla oiottiin samaan aikaan, joten onneksi en ollut ainut terässuu. Tosin taisin olla pitkäaikaisin potilas... Uskon, että lapsesi on kiitollinen asiasta myöhemmin, vaikka nyt harmittaisikin!
Minulla oli raudat lähes 18- vuotiaaksi saakka ja sen jälkeen jonkun aikaa vielä sellainen teräslanka ala-etuhampaissa kielen puolella. Rautojen asennus sattui niin maan p#sti! (Ei kannata ehkä lapselle tuosta mainita). Metallilanka irtosi aina välillä ja lanka täytyi laittaa uudelleen ja ruuvit kiristää. Jos löin leuan johonkin niin saattoi tulla huulen sisäpuolelle haavoja. Muuten haittasi vaan siten, etten halunnut hymyillä hampaat näkyen. Vieläkään en halua/kehtaa hymyillä niin että hampaat näkyvät, vaikkei minulla ole ollut rautoja enää vuosikymmeniin.
Montako vuotta se käytti niskavetoa?
Mulle tulee niskaveto Sattuuko se mitä kokemuksia t. 9v alina
Kunnolla buranaa, jos kipuja. Muuten ei oikominen onnistu.
Kiitti ohjeista♥️ Kerron mun mamille nää!!
Parempi niskaveto, kuin käteenveto.
Häh?
Minun molemmilla tytöillä on käynnissä oikomishoito (11 ja 14v.). Nuoremmalla on niskaveto ja tukikaari alahampaiden juuressa. Hän ei valita kipuja ollenkaan. Vanhemmalla on kiinteät raudat ylhäällä ja alhaalla. Hänen rautoja kiristetään n. 6 viikon välein ja pari ensimmäistä päivää hänellä on hampaat tosi kipeät. Silloin hän ottaa ibuprofeiinia kipuun. Meillä molemmat tytöt on pitäneet ja hoitaneet rautojaan todella tunnollisesti. Meillä ei kyllä olisi edes sellaista vaihtoehtoa ettei rautoja pidettäisi ohjeiden mukaan. Oikomishoito on ollut aika työlästä myös meille vanhemmille kun meidän on pitänyt kesken päivää järjestää aikaa oikojalle menoihin. Meillä on oikoja niin kaukana ettei sinne oikein pääse itse. Oikomishoitoa ei kannata jatkaa, jos lasta ei saa pitämään rautoja. Se on kaikkien osapuolten ajan ja rahan tuhlausta.
Oikeastiko yhä käytetään vanhanaikaista niskavetoa? Kitalakeen voi porata tapit joihin tuetaan hampaisiin kiinnitetyt metallikaaret. Saksassa yleistä jo.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko yhä käytetään vanhanaikaista niskavetoa? Kitalakeen voi porata tapit joihin tuetaan hampaisiin kiinnitetyt metallikaaret. Saksassa yleistä jo.
Meillä laitettiin tapit, kun niskavetolaitteen kanssa nukkuminen ei onnistunut.
12-vuotiaalle toimii vielä todellakin aktivaattorihoito. Ulkomailla tuota tehdään vielä n. ikävuoteen 25 asti ja sitäkin vanhemmille leikkausavusteisesti.
Tuo niskaveto varsinkin yhdistettynä nelosten poistoon on vihoviimeinen keino.
Esimerkkikuva.
https://looksmaxxing.com/wp-content/uploads/2019/02/Orthotropic-Treatme…
Vierailija kirjoitti:
Purkkaa ja kovia&sitkeitä ruokia pitää välttää, esim. porkkana kannattaa pilkkoa pienemmäksi.
Ei näin. Vain sitkeää toffeeta pitää välttää, ja purkkaa saa syödä. Kuvatkaan eivät haittaa.
T.Niskavedollinen 9V tyttö
Ps. Äskeinen tolta 9V Alina tyypiltä.
Mun lapsella ei onnistunut ollenkaan. Niskavedosta tuli niin kova kipu yöllä, että oli unissaan aina ottanut systeemin irti ja eihän se alkuyöstä pidetty aika sitten ollut riittävä. Jäi sitten hampaat oikomatta :(