Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytölle laitetaan hammasraudat ja niskaveto, kokemuksia?

Vierailija
03.05.2013 |

Tänään oikoja totesi ettei enää riitä mikään aktivaattorihoito, vaan lapsen saksipurenta ja avopurenta on hoidettava hammasraudoilla. Illalla ja yöllä on pidettävä myssy-niskavetolaitetta. Tästäkös 12-vuotiaani masentui. Kertokaapa kokemuksianne teinien oikomishoidosta. Kuinka motivoidaan hoitoon, onko hampaiden hoito hankalaa, voiko syödä normaalisti?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla oli niskavetojuttu, söi ihan normisti, mutta oli hiukan lepsu sen niskajutun kanssa, ei pitänyt läheskään joka yö aj joskus otti kesken kaiken pois, kerran vetojuttu oli hukassakin monta päivää, onneksi löytyi :)

Vierailija
2/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkaa ja kovia&sitkeitä ruokia pitää välttää, esim. porkkana kannattaa pilkkoa pienemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko pojallasi niskaveto vai "kiskot" vai molemmat ??

Meidän molemmilla lapsilla ollut niskabeto ja se on niin piece of cake .    Ei haittaa yhtään

Toisella lapsella oli lisäksi "kiskot" monta vuotta ja ei kyllä haitannut yhtään, ei edes kiristämispäivänä.  Kertaakaan ei valituksen sanaa

Vierailija
4/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös noin 11-14 vuotiaana kypärämallinen yörautasysteemi, ihan hyvin toimi. Jonkun verran aluksi aamuisin jomotti hampaisiin, mutta kyllä se siitä. Kiristyksen jälkeen myös jonkun verran seuraavina aamuina tuntui jomotusta. Ruokailut sujui normaalisti, ei tarvinnut pienentää ruokaa yms pystyin syömään tavallista ruokaa, koviakin. Mutta se oli vain ihnottavaa kun yöllä kertyi suuhun kuolaa, sai aina imeskellä. Siitä minulle on jäänyt päälle öisin huono tapa, maiskutus, kuulostaa siltä ihan kun söisin jotain, kai se tulee alitajuisesti. Olen nyt parikymppinen. Minäkin jonkunverran luistin sen kypäräsysteemin käytöstä, yleensä silloin jos menin yökylään.

Vierailija
5/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kannattaa motivoida teini noihin ilmaisiin kunnallisiin oikomishoitoihin. Voi vaikka kertoa, että yksityisellä oikominen maksaa alkaen 2000 euroa/leuka ja pidemmät hoidot maksavat helposti sellaiset 10.000 euroa. Eli kun jaksaa hoidot nyt teininä, niin on säästänyt jo ihan kivan summan!

Vierailija
6/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä on myös tuo niskaveto, myöhemmin kiinteät raudat.

Harmittaahan ne, mutta olen yrittänyt sanoa, että palkintona on sitten suora ja kaunis hammasrivistö.

On pitänyt todella tunnollisesti, on luvattu, että yökyläillessä saa olla ilman tai jos kaveri tulee meille yökylään. Kaksi yötä on ollut ilman, kun oli kova nuha ja kerran oli kaveri yökylässä.

Saahan ne nopeammin pois, jos pitää tunnollisesti, tyttökin on tämän ymmärtänyt ;)

Oli vielä kiva, kun hammaslääkärikin kehaisi, että huomaa kyllä kun on tunnollisesti pidetty.

Vierailija
7/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juurikaan ole kokemuksia vielä, mutta kysyisin:

Mihin vikaan kiinteät raudat laitetaan? Lapsellani (12.v) on kulmahampaat puheamatta vinojen hampaiden takia, ja tänään otettiin yksi rautahammas pois takaa :( hän on ihan allapäin, uskotteko että kunnallinen antaa hänelle raudat?

Vierailija
8/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskavedosta saa leuat kipeiksi ja lisäksi menee pinta rikki takahampaista ja ne mustuvat  (tosin eihän ne näy minnekään). Lähinnä vaikeaa on se, että vetoa pitäisi pitää riittävän monta tuntia ja sen vuoksi ne pitäisi yleensä laittaa jo ennen nukkumaan menoa joten vähän vaikeaa.

Vierailija
9/52 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsella 12v. sama juttu. Meille ainakin saatiin oikojalle aika arviointa varten. Oma hammaslääkäri ainakin sanoi että luultavasti saa telaketjut.

Vierailija
10/52 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskaveto kamala, ensimmäiset päivät ja kirityksen jälkeen tuskaa. Oikomisesta 10v kokemus.

Vierailija
11/52 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/52 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13-vuotias poika.Ei pystynyt pitämään aktivaattoria ja nyt on niskaveto ja hammasraudat. Eilen laitettiin alahampaisiin.Nyt alahampaat hellänä.Hyvin on tottunut näihin hammasjuttuihin.

Vierailija
13/52 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla lapsilla on ollut niskaveto. Ei mitään ongelmaa, sitä ei kuulemma ekan yön jälkeen edes huomaa.  kertaakaan kumpikaan ei ole valittanut mitää,  tytöllä oli lisäksi niskavedon jälkeen joku muotti öisin suussa. Ei haitannut.

Pojalla oli lisäksi raudat 4 vuotta. Aina kiristämisen jälkeen oli yhden yön jälkeen pikkuisen kipeät.  Muuten en kuullut sanaakaan valitusta asiasta.

Mutta riippuu lapsesta, tietyn tyyliset varmaan valittavat...

Vierailija
14/52 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aikoinaan niskaveto öisin ja pitkä oikomishoitorumba. Eihän se ollut kivaa, mutta helpotti ehkä se, että serkullani oli samaan aikaan myös raudat. Ja kyllä itsekin osasin jo ajatella (olisinko ollut noin 10-vuotias), että suu hoidetaan kuntoon. Nyt aikuisena kiitän rautoja, sillä ylärivi on suora. Ne kiristämiset kyllä muistan kauheina, suuta särki, eikä mitään kovaa voinut syödä samana päivänä. Ehkä yrität selittää lapsellesi, että parempi on saada suu kuntoon, eikä niitä rautoja nyt lopun ikää tarvitse käyttää. Suhtaudu itsekin asiaan luontevasti ja positiivisesti. Ajattele, mitä oikominen esimerkiksi myöhemmin aikuisena tulisi maksamaan! Ja ehkä tyttökin haluaa itse lopulta kauniit hampaat, eikö..? Tsemppiä.

Vierailija
15/52 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli niskaveto ala-asteella, enkä muista että olisi ongelmia ollut. Aluksi tietysti vähän jomotti ja aina kiristysten jälkeen. Eniten harmitti kun ei pystynyt nukkumaan vatsallaan. Niskavedon jälkeen käytin vielä sellaista aktivaattoriakin joka toimi samaan tapaan, veto saatiin aikaan semmoisella kypäräjutulla. Muistan toki että parhaalla kaverillakin oli sellainen tavallinen aktivaattori ja koulun hammaslääkäri päivänä paljastui että monella muullakin oli erilaisia hammaskiskoja.

Vierailija
16/52 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut kiinteitä rautoja, mutta oli purennan korjaamiseen muotti jota pidettiin suussa ja laitettiin just sellaisella kypärämäisellä systeemillä kiinni. Ihan hyvin jaksoin pitää joka yö sitä. Oli joskus 10-12 -vuotiaana.

Vierailija
17/52 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli semmoinen niskarauta systeemi ja mäki aluks kyl olin aika kauan pitämättä sitä, kyllä sitä ihan pidin. Ja mä en koskaan pitänyt sitä yökylässä tai jos joku nukku meillä tai leireillä ku se oli vähän tyhmän näköistä. Ja se hammaslääkäri sano et sen pitäminen pitää aloittaa 3 tuntia ennen nukkumaan menoa ja onnistuuko? No ei koska harrastukset loppu jotain klo 21.10. ja siitä melkein heti nukkumaan ja ku kerrottiin hammaslääkärille et se ei onnistu niin se laitto mulle kiinteät raudat ja ne yöllä pidettävät, ihan tosi tyhmää kun kahdet raudat päällekkäin!

Vierailija
18/52 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli about 11 tai 12 vuotiaasta noin 14-vuotiaaksk joka yö niskaveto ja sitä ennen se silikonimuotti suussa, nykyäänkin vielä alaetuhampaiden takana sellainen paikallaanpitämisrauta. Kyllä mielelläni niissä hoidoissa kävin, kun mulla ei olis millään kaikki hampaat mahtuneet nättiin riviin suuhun, jos niitä ei olisi sillä niskavedolla saatu taaksepäin, ei mulla nykyäänkään mikään Hollywood-suora hymy ole, mutta huomattavasti parempi, mitä se ilman hoitoja olisi. Ihan normaalisti sain syödä, kun itselläni kaikki härpäkkeet tosiaan oli vain yöllä, mutta vähän harjottelua se niskavedon raudan paikalleen laitto vaatii ja itse ainakin ekat viikot itku silmässä jouduin sen vääntään paikoilleen ennen kun se suoristuminen alkoi ja laitto alkoi mennä rutiinilla ilman peilistä katsomista. Alussa siis oli varsinkin takahampaat, joihin se rauta laitetaan niihin sormuksiin yöksi kiinni niin melko kipeät, mutta kyllä siihen aika nopsaan tottui. Poskien sisäpinnassa mulla tuntuu vieläkin ns. arvet niistä raudan viiksistä, kun ne painoi mulle öisin sellaset lovet sinne, mutta eipä tuokaan mitään haittaa, kun ei se ulospäin näy. Oikein tyytyväinen kaikenkaikkiaan olen siihen, että jaksoin ahkerasti koko oikomishoitoajan tehdä itse omalta osaltani kaiken tarvittavan, koska muuten mulla olis varmaan kaikki etuhampaat ihan vinossa ja yhdessä kasassa. T. 20v, joka ala-asteikäisestä 15-vuotiaaksi kävi 2viikon välein oikomishoitajalla.

Vierailija
19/52 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli joskus pienen hetken ala-asteikäisenä. Sain järkyttävää päänsärkyä, joten se hoito keskeytettiin. Sitten oli vain ne perusraudat hampaissa.

Vierailija
20/52 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 13-vuotias poika.Ei pystynyt pitämään aktivaattoria ja nyt on niskaveto ja hammasraudat. Eilen laitettiin alahampaisiin.Nyt alahampaat hellänä.Hyvin on tottunut näihin hammasjuttuihin.

Meillä sama, eli totuttu on. Oikomishoito aloitettu 6 vuotiaana, nyt 11 vuotias ja jokunen vuosi vielä menee.

Oionta aloitettiin sillä muovisella anteriorisrlla repositiokiskolla.

Sitten siirryttiin niskavetoon yöksi.

Nyt sai telaketjut ja kohta otetaan rinnalle takaisin tuo niskaveto.

Telaketjuja oikein odotti, ihan tohkeissaan valitsee kuukausittain uuden väriset lenksut.

Meillä hoidetaan siis leuan virheasentoa ja eteenpäin työntyviä ylähampaita

Mitään kammoa ei hammaslääkärin ole tullut, päinvastoin.

Hyvin pienillä jomotuksilla ollaan selvitty, en varmaan iki kuuna päivänä olisi noin reipas itse.