Tarkoittaako "raitis" todellakin absolutistia?
Lueskelin jonkun muun ketjun myötä yhtä THL:n sivua, jossa raittius määriteltiin siten, että henkilö ei ole lainkaan käyttänyt alkoholia viimeisimmän 12 kk:n aikana. Toisin sanoen, onko tosiaankin niin, että "raitis" on sama asia kuin absolutisti?
Olen aina kuvitellut, että raittiutta on myös alkoholin maltillinen kohtuukäyttö (esim. häissä tai joissain kesäjuhlissa muutaman shampanjalasillisen juominen juhlan kunniaksi tai toisaalta esim. muutama viinilasillinen ruoan kanssa). En ole itse juonut alkoholia simaa tai kotikaljaa lukuunottamatta pariin vuoteen, mutta oikeasti olen sitä mieltä, että gourmetruoan kruunaa siihen sopiva viini ja juhlissa shampanja on ihan ok.
Humalahakuinen juominen puhumattakaan känniörveltämisestä on onkin sitten ihan eri juttu (tosin sellaistakin voi silloin tällöin käydä parikymppisille opiskelijapiireissä ilman, että kyse on alkoholismista). Jotenkin vain melko tiukkapipoiselta ja mustavalkoiselta tuntuu tämä suomalainen suhtautuminen alkoholiin.
Tuossa vielä se sivu: http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/miksi-ei-juoda
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:19"]
Minusta raitis on kohtuukäyttäjä. Raivoraitis on absolutisti.
[/quote]
Raivoraitis tarkoittaa niitä tyyppejä, jotka eivät juo pisaraakaan eivätkä sallisi kenenkään muunkaan juovan. Nykyään aika harvinaisia, ennen niitäkin oli.
Termi raitis kohtuukäyttäjästä on naurettava, koska kohtuukäyttö on toisten mielestä känni vain kahdesti viikossa ja toisten mielestä kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:32"]
onko sinusta tämä raittiutta?
aamiaisella lasi kuohuviiniä, lounaalla lasi valkoviiniä, iltapäiväkahvin kanssa pieni liiköörilasillinen, päivällisellä lasi punaviiniä, iltamyssynä lasi sherryä.
Pieninätäkään hiprakkaa ei päivän aikana tuolla juomisella saa aikaan.
[/quote]
AP vastaa: tuo ei ole raittiutta, mutta tarkoitan sitä, jos esim. pari kertaa vuodessa juhlissa juo kaksi shampanjalasillista per juhla ja esimerkiksi Euroopan kesälomareissulla juo muutamana iltana viikossa pari lasillista viiniä ruoan kanssa. Lisäksi esimerkiksi pikkujouluissa tai firman kesäjuhlissa saattaisi juoda muutaman oluen. En tarkoita mitään jokapäiväistä tai edes jokaviikkoista alkoholin nauttimista, vaan joskus muutaman kerran vuodessa muutamassa erityisessä tilanteessa.
[/quote]
Olen apn kanssa samoilla linjoilla siinä että raitis voi minun melestäni juoda pari-kolme kertaa vuodessa alkoholia. Esimerkki : Juholla on synttärit näin keväällä, ottaa juhlalounaan kanssa lasin viiniä. Juho on kuskina juhannuksena ja makkaranpaiston yhteydessä jonkun mokillä minne ollaan päädytty saunomaan juo saunakaljan, kaksi. Uutenavuotena Juho skoolaa lasilla skumppaa. Seuraavana juhannuksena Juho ottaa muutaman kaljan viettäen näin synttäreitä ja jussia samalla. Joulupöydässä lasi-pari punaviiniä.
Mielestäni Juho on raitis silti vielä.
Sitten on nämä kohtuukäyttäjät jotka määrällisesti eivät ota enempiä mutta ottavat silti huomattavasti useammin.
Sitten on suurkuluttajat. Menee paljon, mutta pystyy esim hoitamaan työnsä.
Sitten on alkoholistit.
Terveisin absolutisti, joka ei siis juo pisaraakaan.
Raitis on sellainen, joka ei juo, ei polta, ei käytä mitään päihdyttäviä aineita koskaan missään.
Tuosta THL:n määritelmästä mullekin tulee raittiista mieleen entinen alkoholisti, joka on nyt sitten ainakin sen 12 kk ollut kuivin suin. Jotenkin ikävän leimaava sävy tuossa sanassa.
Ei voi olla vain vähän raskaana. Ei myöskään voi olla suurimmaksi osaksi raitis. Ihminen on raskaana tai ei ole, ihminen on raitis tai ei ole.
Sanojen merkitykset eivät ole mielipidekysymyksiä, vaan ne on määritelty (muun muassa sanakirjoissa) hyvinkin tarkasti. Suomen kielessä raitis = ihminen, joka ei käytä lainkaan alkoholia. Vierasperäinen synonyymi sanalle on absolutisti.
Ymmärrän silti kohtuukäyttäjien halun etsiä termiä, joka kuvaisi alkoholin hyvin vähäistä käyttämistä. Toistaiseksi sitä kutsutaan kohtuukäytöksi (mikä hämää, sillä myös joka päivä pikkuisen tissutteleva ihminen nimittää myös itseään kohtuukäyttäjäksi).
Kysehän on vain yhdestä sanasta ja sille antamistamme erilaisista, mutta silti toisiaan melko lähellä olevista merkityksistä. Mahtaneeko tässä olla tarvetta enempään hiustenhalkomiseen? Toiset käsittävät sanan sisällön tiukemmin kuin toiset, mutta yhteistä näkemyksille on, että humalahakuisesti juova ei ole raitis. No big deal.
Hassua, kuinka alkoholia käyttävät haluavat olla raittiita. Minulle ei ole tullut koskaan mieleenkään väittää olevani raitis tai absolutisti, koska saatan pari kertaa vuodessa ottaa lasin viiniä.
Miksi sana kohtuukäyttö on teistä niin kamala, että valehtelette olevanne mieluummin raittiita? Onko sittenkin niin, että ette hallitse alkoholinkäyttöänne, kun asia noin vaivaa.
Lyhyt vastaus ap:n kysymykseen: kyllä, raitis tarkoittaa samaa kuin absolutisti.
Minusta kyllä sinulle tässä se mustavalkoinen asenne on, kun mielestäsi kaikki normaalikäyttö on raittiutta ja kaikki muu sitten terveydelle haitallista suurkulutusta. On aivan absurdia väittää että pari viinilasillista silloin tällöin juova olisi raitis, vaikka kuinka olisi kiva nimittää itseään sellaiseksi (useimmista ei kyllä tämän ketjun perusteella ole, enkä itsekään itsestäni ko. nimitystä käyttäisi).
Tässä nyt on vähän sama kuin ainaisessa kihlaus-keskustelussa: vaikka kuinka mielestään olisi kihloissa kun sormukset on sormessa, ei sitä kuitenkaan oikeasti ole, jos naimisiinmeno ei ole aikeissakaan. Kihlaus kun on aina lupaus avioliitosta. Eli pelkkää semantiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:21"]
Olen ollut koko ikäni vastaavanlainen kuin sinäkin ja koen itseni "raittiiksi" toisin kuin THL:n määritelmä. Sitä paitsi muutaman kerran vuodessa pari viinilasillista eivät ole terveydelle haitallisia, vaan niistä on jopa terveyshyötyjä. Ärsyttää vain tämä suomalainen alkoholi"kulttuuri", jossa on täysin mustavalkoiset asenteet alkoholin suhteen. Alkoholi on vain ruokajuomien ja ruokien yksi ainesosanen ja toki sitä ei pidä väärinkäyttää (=humalahakuisuus). Unelmani olisi Suomi, jossa ei enää olisi juopuneita tai puliukkoja, vaan ihmiset joisivat ns. sivistyneesti joskus hieman viiniä ruoan kanssa samoin kuin vaikka kivennäisvettäkin - ja humaltumatta, örveltämättä ja syyllistymättä/syyllistämättä.
[/quote]
Ei raitis-termi ole vain suomalaisten keksintö. Kyllä vastaavaa sanaa käytetään ulkomaillakin kuvaamaan niitä, jotka eivät juo lainkaan alkoholia. Ei se siis teminä mitenkään liity suomalaiseen viinakulttuuriin.
t. ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 15:08"]
Hassua, kuinka alkoholia käyttävät haluavat olla raittiita. Minulle ei ole tullut koskaan mieleenkään väittää olevani raitis tai absolutisti, koska saatan pari kertaa vuodessa ottaa lasin viiniä.
Miksi sana kohtuukäyttö on teistä niin kamala, että valehtelette olevanne mieluummin raittiita? Onko sittenkin niin, että ette hallitse alkoholinkäyttöänne, kun asia noin vaivaa.
[/quote]
Kohtuukäyttö on kamala sana varmaan siksi, että suunnilleen jokainen, joka sanoo itseään kohtuukäyttäjäksi, tarkoittaa että vetää vain yhdet kahden päivän tai kahdet yhden päivän kännit viikossa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 15:57"]
[/quote]
Kohtuukäyttö on kamala sana varmaan siksi, että suunnilleen jokainen, joka sanoo itseään kohtuukäyttäjäksi, tarkoittaa että vetää vain yhdet kahden päivän tai kahdet yhden päivän kännit viikossa.
[/quote]
Tätä minäkin ihmettelen. Samoin ihmettelen, miksi sana raitis tai absolutisti muka ovat joillekin niin negatiivisia etteivät sitä itsestään halua käyttää.
Itse olen ollut kohtuukäyttäjä, välillä liikaakin kuluttanut ja nykyään olen raitis. En sitä kenellekään selittele tai sen puolesta puhu, mutta raittiina itseäni pidän.
[/quote]
[/quote]
Minä kehun olevani tupakoimaton, vaikka poltan satunnaisesti savukkeen silloin, toisen tällöin
Olen raitis, vaikka otan lasin viiniä jokusen kerran viikossa
Olen ylioppilas, vaikka en päässyt matikkaa läpi ja en saanut lakkia
Olen lottovoittaja, vaikka minulla oli vain 3 oikein lotossa
......esimerkkejä voi keksiä vaikka mitä
[/quote]
[/quote]
Tuokin on totta ja ennen kaikkea se, että se ALKOHOLI on siinä juomassa niin pääasiana. Kun siis olisi mukavampi puhua niin, että "viime kesänä maistoin siellä reissulla hyvää [sen ja sen viinitalon] maukasta valkoviiniä ruoan kanssa". Ei se itse alkoholi (lieveilmiöineen) ollut pääasiassa, vaan se makuelämys yhdessä sen ruoan kanssa.
Suomen alkoholikeskustelu ja kaikki siihen liittyvä perustuu ajatukseen alkoholista päihteenä sen sijaan että se olisi ruokajuoma, mikä on valitettavaa. Samoin toki ruokaankin liittyvä keskustelu liittyy pitkälti niihin ruoan ravintoarvoihin tai sen sisältämiin vitamiineihin, proteiineihin jne. sen sijaan, että puhuttaisiin ruoasta nautintona tai makuelämyksenä. Ilmeisesti protestanttisuuden perua tämäkin (?).
Itse en puhu/kehuskele olevani raitis, vaan jos joku kysyy asiasta, niin sanon että joskus maistan jotain (=maksimissaan pari kertaa vuodessa), mutta en nyt oikeaoppinen absolutistikaan ole (vaikkakin oikeasti nykyään olen sitäkin).
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:10"]
Musta raitis kuulostaa siltä, että on alkkis, mutta raitistunut. Nykyään raitis since xxxx. Tiedän, ettei ole virallinen määritelmä, mutta siltä se mun korvaan kuulostaa.
[/quote]
Totta! :D Tuolta sen minunkin korvaani kuulostaa. Koko sana "raitis" henkii sellaista tulehtunutta ja angstista suhtautumista alkoholiin. Melkeinpä samoin kuin absolutismi, vaikka ihan hyviä asioitahan ne ovat. :) Monesti esim. juuri entiset alkoholistit tai alkoholistivanhempien lapset ovat niitä kovimpia absolutisteja. Kun taas terveen luontevasti alkoholiin suhtautuvalla ei ole mitään äärimielipiteitä suuntaan tai toiseenkaan (ja toisaalta hän ei välttämättä edes käytä alkoholipitoisia juomia lainkaan, mutta ei myöskään tee numeroa siitä!). :)