Oletko laihtunut huomattavasti (20kg+) karppaamisella?Kerro aloittelijalle!
Eli itsellä lukemat 116kg ja pituutta 166cm, olen 8kg saanut pois tavallisella lautasmallilla, hitaasti. Tahtoisin saada vähän potkua laihdutukseen, karppauksella kuulemma lähtee aika rivakastikkin? Haluan myös pois väsymyksen ja sokeririippuvuuden, turvotuksen..
Kommentit (11)
Älä aloita karppaamista. Siitä ei ole kuin haittaa, että ajat elimistösi "sairaaseen tilaan", ketoosiin. Tässä hyvä artikkeli, josta saa potkua.
Karppaus koetaan jonkinlaisena kirosanana täällä, mutta väsymykseen, turvotukseen ja sokeririippuvuuteen varmasti auttaa hiilarien vähentäminen. Ehkä kannattaa siis aluksi kokeilla 'hyväkarppausta' tai yläkarppausta, eli jättää ruokavaliosta pois vehnäjauhosta tehdyt tuotteet, peruna, leipä ja valkoinen sokeri ja katsoa sitten mihin se johtaa. Luulenpa että tuo auttaa jo aika pitkälle.
Olen kokeillut mutta kun lopetin sen kilot tuli kohisten takaisin.
Nyt olen pystynyt uuteen alkuun niin että syön samaa ruokaa kuin ennenkin mutta en ota lisäannoksia ja sen lisäksi en syö karkkeja ja suklaata.
Nyt voin syödä mitä haluan ja ei ole oloa että olisin dietillä. Uskon annoskoon pienentämisen olevan parempi ratkaisu pidemmällä tähtäyksellä.
Tänään söin lasagnea, annos 1/4 osa mitä olisin aiemmin ottanut, eikä tehnyt edes tiukkaa.
Oman ylipainoni salaisuus on liian suuret ruokamäärät ei niinkään ravinnon laatu. Meillä syödään monipuolisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 13:31"]
Olen kokeillut mutta kun lopetin sen kilot tuli kohisten takaisin.
Nyt olen pystynyt uuteen alkuun niin että syön samaa ruokaa kuin ennenkin mutta en ota lisäannoksia ja sen lisäksi en syö karkkeja ja suklaata.
Nyt voin syödä mitä haluan ja ei ole oloa että olisin dietillä. Uskon annoskoon pienentämisen olevan parempi ratkaisu pidemmällä tähtäyksellä.
Tänään söin lasagnea, annos 1/4 osa mitä olisin aiemmin ottanut, eikä tehnyt edes tiukkaa.
Oman ylipainoni salaisuus on liian suuret ruokamäärät ei niinkään ravinnon laatu. Meillä syödään monipuolisesti.
[/quote] Niin samaa mieltä! ( olen siis tuo 3). Olen myös karpannut, ala/hyväkarpannut. Kyllä kilot juu lähti, mutta tulivat sitten takaisinkin. Ja kun vaan pienentää annosmääriä, ja liikkuu, sekä katsoo mihin aikaan päivästä syö proteiinia, taikka hiilaripitoista ( ja vaihtaa kaikki viljatuotteen täysjyvään, vehnä pois), niin kyllä tulokset näkyvät!
Ja lisäksi pitää mielessään kaiken aikaa sen, että ei ole kyse dieetistä, vaan sellaisesta ruokailutapojen muutoksesta joka on elinikäinen!
mä olen saanut pois 30kg vuodessa. Ovat nyt pysyneet vajaa kolme vuotta poissa. Välttelen edelleen hiilareita, mutta en mitenkään ehdottomasti.
Mä olen karpannut jo kolme vuotta. Mutta ei ollut alunperinkään tarvetta tuollaisia lukemia pudottaa, niin en ihan expertti vastaaja ole tuosta laihtumisvauhdista sun tapauksessa. Suosittelen kuitenkin hakemaan tietoa netistä eri foorumeilta kuin täältä, mitä karppauksessa kannattaa ottaa huomioon. Ketoosi eli tila johon pääsee syömällä erittäin vähän hh, alle 20 pv, on tarkoitus kestääkin vain maximissaan sen 2 vkoa ja sitten pikkuhiljaa lisätään niitä HYVIÄ, hitaita hiilareita. Eikä tuo ole edes välttämätön määrä, voit silti syödä enemmänkin hiilareita ja tuntea olosi hyväksi ja laihtua
Tuo on jotenkin niin kulunut fraasi että "joo laihtuu, mutta kun lopettaa, niin kilot tulee tuplaten takaisin". Kyllä ihan varmasti tulee kilot takaisin, jos alkaa taas kaksin käsin ahmimaan kaikkea sokerista, vehnäjauhoista ym.
Mulle vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on tullut elämäntapa. Ruokavalio, jota en koskaan enää haluakaan muuttaa tai lopettaa. En halua koskaan enää sitä vetämätöntä, uneliasta ja turpeata oloa takaisin, ei kiitos. Mutta se että kehoni olisi koko ajan jossain myrkytystilassa on aivan paskapuhetta. Uskallan väittää että syön terveellisemmin päivittäin kuin suurin osa teistä. Eikä mun ruokavalioon mitkään meetwurstit ja pekonit kuulu kuin "joskus ja jouluna".
Siispä voin suositella karppauksen aloittamista. Aloita vaikka sillä että karsit ruokavaliosta sokerin ja vaalean vehnäjauhon pois, tilalle runsaasti kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa. Älä pelkää rasvaa, mutta älä myöskään ala luulemaan että nyt sillä saa läträtä. Ehei, rasvaakin kohtuudella, mutta rasvan laadulla on suuri merkitys.
Minä ainakin voin suositella sitä, mutta kannattaa hankkia asianmukaista tietoa ensin ja kuunnella sitä omaa kroppaa.
Muista, että ensin kannattaa selvittää miksi syöt liikaa, sokeria yms. Lihavuus on oire.
Kun ymmärrät miksi syöt niin että lihot, voit käydä syyn kimppuun. Sitten on varmaan aika samantekevää millä metodilla pudotat painoa. Itse kannatan (omaan kokemukseen perustuen) elämäntapamuutosta. Normaalia, terveelllistä syömistä, arkiliikuntaa ja kärsivällisyyttä :)
Sokerista (ns. herkut) luopuminen aiheuttaa vieroitusoireita. Ne pitää vain kestää, helpottavat ajan myötä ja unohtuvat lopulta kokonaan. Vrt. viina, tupakka jne.
Lautasmallilla kaloreita laskien maltillisella kalorivajeella normaalipainoon (-27kg) alle vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 13:24"]
Karppaus koetaan jonkinlaisena kirosanana täällä, mutta väsymykseen, turvotukseen ja sokeririippuvuuteen varmasti auttaa hiilarien vähentäminen. Ehkä kannattaa siis aluksi kokeilla 'hyväkarppausta' tai yläkarppausta, eli jättää ruokavaliosta pois vehnäjauhosta tehdyt tuotteet, peruna, leipä ja valkoinen sokeri ja katsoa sitten mihin se johtaa. Luulenpa että tuo auttaa jo aika pitkälle.
[/quote]
Ehkä ihan ensimmäisenä kannatta toteuttaa lautasmallia ja lopettaa ylensyönti sekä herkkujen napostelu.
Sen jälkeen kun ruokavalio virallisterveellisessä kunnossa, niin karppaamisella ei saavuteta mitään hyvää lisää.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 15:17"]
Sen jälkeen kun ruokavalio virallisterveellisessä kunnossa, niin karppaamisella ei saavuteta mitään hyvää lisää.
[/quote]
Oletko kokeillut vai miten voit väittää tällaista? Itse (olen siis nelonen) söin vuosikaudet "virallisterveellisesti" ja olen ihan normaalipainoinen ja silloin voin suht hyvin mielestäni. Päätin kuitenkin kokeilla hiilareitten vähentämistä, eli jätin ruokavaliosta pois pastan, perunan, leivän ja kaiken vehnäjauho- ja sokerihötön. Kiinnitin huomiota hyvän rasvan saantiin, kasvisten ja marjojen hiilareista en juuri välittänyt eli niitä söin surutta ja jonkin verran söin myös hedelmiä. Hiilarimääräni on yleensä 50-100 g päivässä.
Nyt on paljon parempi olo, erityisesti vireystila on parempi ja väsyttää vähemmän. Varsinaista laihtumista ei ole tapahtunut kun en ole siihen pyrkinytkään, mutta olo on solakampi koska maha ei ole koko ajan turvonnut. Vähärasvaisia light-tuotteita en käytä, mutten tosiaan syö kermaa tai pekonia koko ajan, vaan ainakin omassa karppauksessani tärkeintä on se että ruoka on mahdollisimman ravinteikasta ja "puhdasta", tätä virallinen lautasmalli ei oikein ota huomioon
Tarkoituksena saada siis vielä n. 40kg pois.