Milloin lapselle oma tietokone?
Lapsi täyttää kesällä 15 ja on nyt kahdeksannella luokalla. Toistaiseksi on riittänyt yhteinen kone. Kuitenkin viimeistään lukioon mennessä olisi hyvä olla oma kone, koska tarvitsevat sitä koulussa ja yo-kokeetkin kuulemma muuttuvat koneella tehtäviksi. Oisko se sitten vuoden päästä yläkoulusta pääsyn kunniaksi vai nyt kesällä 15-vuotislahjaksi?
Kommentit (35)
joku kellotettu i7 ja gtx770 kombo
ssd levyä voi heittää mukaan
eikä mitään hp tai acer valmisromuja
Oon ite 11 ja mulla on käsinkasattu 800€ 300€menny muihin osiin
Meillä on perheessä kaksi konetta. Lukiolaisilla yhteinen (eivät käytä juurikaan koulujuttuihin,vähän ehkä kirjoittamiseen) ja toinen kone muun perheen. 13v käyttää paljon valokuvien katseluun,Skypeen,kavereitten kanssa lyhytelokuvien/videoiden tekemiseen ja kirjoittamiseen. Hieman häntä ärsyttää kun muukin perhe saattaa nähdä ne videot ei ole kivaa jos joku isoveli nauraa vaikka niille.
Lapsi on nyt 7 ja olen ostamassa taloon toista konetta, lähinnä hänen käyttöönsä.
Tosin suunnitteilla on tv-tikku linuxilla tai htpc, eli tietskan käyttö on suoraan pois talon ainoan töllön tuijottelusta. Ja lapsen tietokoneen käyttöä on helppo valvoa siitä tv:n isolta ruudulta.
Pääsyynä erilliseen koneeseen on se, että lapsi ei vahingossakaan saa viruksia tai muita solmuja aikaiseksi minun läppäriini.
Me ostimme pojalle 10-vuotislahjaksi kovasti toivomansa oman läppärin. Syynä se, että hän sairastui vakavasti ja joutui jättämään kaikki urheiluharrastuksensa. Se oli lapselle kova paikka ja olisi luopunut kyllä läppäristä jos olisi päässyt takaisin urheilemaan :(
Meillä yläkoululaisella on jo niin paljon tietsikalla tehtäviä esseitä yms., että oma kone tuntuu aika välttämättömältä. Voi tehdä niitä silloin kun tarvii ja usein vielä ryhmätöitä eli tehdään yhdessä luokkakaverien kanssa skypen välitykselllä.
Meillä vain yksi lapsi ja taisi olla 7 tai 8 v kun sai minulta vanhan koneen kun ostin itselle uuden. Alkuun pelasi koneella pieniä pelejä (koneessa ei toiminut dvd-asema joten pelaili winukan omia pelejä ja muutaman mies latas sille netistä), piirsi ja kirjoitti. Nyt on 13 ja edelleen kirjoittaa paljon koneella, kirjoittelee tarinoita ja vaikka suomalaisittain on noloo kehua niin kirjoitusharrastus on näkynyt äidinkielen ainekirjoituksessa :)
Aluksi koneellä ei päässyt nettiin, muistelen että oli 11 v kun sai alkaa ajoittain käyttämään nettiä ja nyt saa käyttää "vapaasti" (tarkoittaa että saa käyttää nettiä jos saa olla koneella, käyttö on valvottua ja sopimus että me vanhemmat saamme milloin vaan kurkata huoneeseen millä sivulla on ja mitä tekee) jotta voi kuunnella musiikkia ja katsella videoita.
En itse näe ongelmaa siinä että esim 7 vuotiaalla on oma kone käytössä, ongelmia syntyy sitten niistä liian suurista käyttömääristä tai valvovattomasta käytöstä.
Itse näin 15-vuotiaana haluaisin mainita oman kantani asiaan; tietokone ei enää tietyssä iässä eristä, vaan nimenomaan toimii sosiaalisuuden välikätenä. Vaikka joskus ammoisina aikoina ehkä nähtiin enemmän kasvotusten, niin faktahan on, että ajat muuttuu ja ihmiset sen mukana.
Itselläni on 11v pikkuveli, joka ravaa kavereilla pelaamassa ja toisinpäin. Ja ei ole aivot sulaneet ei :D Läksyt tehdään, harrastuksissa käydään ja pakolliset hygieniajutut hoidetaan, niin muun ajan se saa olla koneella. Eikä kukaan meistä sitä mitenkään pahana nää, se on tätä kun maailma muuttuu.
Itselläni on tottakai tietokone, kun lukiokin alkaa pian. On ollut tosin jo monta vuotta ilman mitään aikarajoja. Aina olen itse osannut olla ja olla olematta ihan oman kiinnostukseni mukaan, kyllä siihen internettiinkin joskus kyllästyy. Että antakaa niiden muksujen pelata, kyllä ne osaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:05"]
Mutt ihan tosi kertokaa mihin 7v tarvitsee OMAA tietokonetta?
7
[/quote]
En mä ainakaan halua toistaitosta käpälöimään mun konetta... mitäs sitten tehdään kun perheen ainoa kone on solmussa ja kuukauden tiedostot varmuuskopioimatta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:05"]
Mutt ihan tosi kertokaa mihin 7v tarvitsee OMAA tietokonetta?
7
[/quote]
En mä ainakaan halua toistaitosta käpälöimään mun konetta... mitäs sitten tehdään kun perheen ainoa kone on solmussa ja kuukauden tiedostot varmuuskopioimatta.
[/quote]
Jos varmuus kopiot on retuperällä niin syyllinen löytyy peilistä.
Voit myös tehdä sille muksulle rajoitetun käyttäjätilin
millä ei saa pistettyä konetta solmuun onnistuu hyvin linuks ja Windows koneissa
Kwynshmymmeuwlwytueulueulyemwhhkejmeymthmhenemtekwrwkrkrnwrmetjrnsfsngwnwnwtwnwtwngsnshnwhnwgnhwmwhntemwynwtmwtwlwtwnwymwymwymwymeymwynwtnwhmhemehmhwmwhmwhmywmwhmejmwymwhmtwnwyneymwymwymywmwyneymyremtymywkrwnwtntmtktwnwtlwtnwykwtntwltwnwylwylwynwymwymwymwylywkywmwybqtkyqnwtnwyneykwykwynwtkrkwykwynwymwymhwdjnshmsmwyeynwykwylwtmeymeyluemeyneymdjmhemeumjdlmwymwymeumteelyemhdmydmeumuemeumyelwlywlywlwykwmetlatkrswkfriwgkwttjwtjafajfggkajsjggkgahmdjaglstksgskwtkfsnshsnshmgdmjdmdmjsmysmstmshmsymywmysmydmhsmysmsymwytmywmwymstkwykyelywleykwylwykwy!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 09:05"]
Oon ite 11 ja mulla on käsinkasattu 800€ 300€menny muihin osiin
[/quote]
Sulla on siis käsinkasattu 800€ seteli jonka tekoon on mennyt 300 €. Kerroppa mullekiin mitne noin teet