Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annoin vapuksi teinilleni kaksi siideriä

Vierailija
02.05.2013 |

ja toivotin mukavaa iltaa. Tyttö 14 v. tuli kotiin kuten sovittu, klo 24. Ei ollut kännissä. Muistan kun joutui salaa juomaan tuon ikäisenä ja hengaamaan Alkon edustalla, että joku dena käy hakemassa pullon. Laki sanoo juu, mutta minä annan isoina juhlapäivinä siiderin-kaksi mukaan jos tyttö pyytää. Niin kauan kuin luottamus säilyy; tullaan kotiin kun on sovittu eikä örvelletä humalassa, saa puolestani pitää vähän hauskaa joskus.

Tytöllä on vaativa harrastus, ja näiden ihmisten kanssa hän viettää aikaa. Koulu menee hyvin ja tyttö on fiksu tyyppi. Saman politiikan olen ottanut tupakoinnin kanssa. Olen sanonut, että se on tyhmää ruveta polttamaan, mutta jos meinaat kokeilla niin siinähän kokeilet. Itse sitten päättää oliko makoisaa. Mä luotan tytön omaan järkeen. En ole pätkääkään huolissani.

Muita ns. löysäpipoisia? 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että tuo ei auta ollenkaan, että kotona totutetaan lasta pikku hiljaa alkoholiin, vaan päinvastoin.

Vierailija
42/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne nuoret tottuu väkisinkin kun Suomessa asutaan. Meillä kotona alkoa ei juurikaan käytetä kuin just esim. vappuna tms juhlina. Eikä örvelletä. Kultainen keskitie, sillä mennään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä toimin eritavalla, ja pidä sinun tapaasi huonona, mutta kukin tavallaan

Vierailija
44/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mielestäni tuon ikäinen voi "pitää hauskaa" ihan ilman alkoholiakin. Nähkööt edes sen viinan hankinnan vaivan, jos on pakko ryypätä. Minä en alaikäiselle alkoholia diilaa, piste.

Vierailija
45/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa mun 15v tyttärelle kaksi siideriä, mutta mihinkään kaupungille se ei pääsisi juhlimaan vappua kavereiden kanssa, eikä saisi olla noin myöhään ulkonakaan.

Vierailija
46/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös sitä mieltä, että jos haluaa juoda niin saa itse nähdä sen vaivan että hankkii sen juotavan.

Vierailija
47/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä, että jos sitä viinaa pitää noin nuorena maistaa, niin voi maistaa kotona, mutta kylille en päästäisi viinan kanssa tai ilman vieläpä vappuaattona juhlimaan. Tottakai muistan itsekin tuossa iässä maistelleeni viinaksia kavereilta tai joltain viinaa vähän toisilta osteltiin, mutta jos oma äitini olisi sitä tarjoillut matkaan kylille olisin kyllä ihmetellyt eikö välitä minusta ollenkaan!? Mutta, kukin tavallaan. Luottamus on tietysti tärkeää, syntyipä se nyt sitten miten hyvänsä.

Vierailija
48/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi päästänyt olemaan noin myöhään kaupungilla, varsinkaan vappuna.

En olisi antanut maistella viinaksia. Miksi olisi pitänyt. Kaikkein kamalinta on kumminkin se, että vanhemmat oikein olettavat, että lapsi saa sitten ostaa toisilta viinaa tai maistella toisten viinaksia. Nehän voivat olla vaikka viron myrkkyviinaa. Vaarallista ja väärin tehty. Ei alaikäiselle pidä lainkaan antaa lupaa ottaa viinaa. Se nyt ainakin pitää kieltää, että ostaa jostain trokarilta tai kaverin tuttavalta.

Jos omani olisi 17-vuotias ja luokan bileisiin menossa, toimisin näin: antaisin, jos hän kauheasti pyytäisi, ihan pienen määrän mietoa alkoholia mukaan. 2 dl. Näin säilyttää "kasvonsa".  Neuvoisin mieluummin olemaan juomatta sitä, mutta voi näyttää, että vähän on. Sitten hakisin hänet itse autolla kotiin bileiden päätyttyä. En anna hortoilla kaupungilla puolen yön aikaan. Jos joku tilaisuus kestää yli klo 22, niin sitten sinne pääsyn ehtona on, että minä haen ja siellä ei juoda alkoholia. (Kuin tuota mietoa feikkijuomaa 2 dl)

Vierailija
49/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa huono vanhempi :(

Kaiken lisäksi tuo on laitontakin.

Vierailija
50/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut omalle teinilleni kaksi siideriä kolme kertaa. Ekan kerran kun oli menossa luokan bileisiin, jonne hänet vein ja myös hain, ikää silloin 16v. Toisen kerran kun heillä oli lukion jotkut bileet, silloinkin vein sinne mökille ja hain, ikää silloin 17v. Ja kerran laivareissulla, ikää silloin 17v. Nyt jo 21 ja saa ihan itse omat juomansa hankittua :)

Vierailija
51/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisin alkoholia, niin sellaista jossa on vain 2,8%.

Vierailija
52/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole löysäpipoinen, mutta myönnän että joidenkin kohdalla tuollainen saattaa toimiakin. Jos tytölläsi on vaativa harrastus ja hän jaksaa jatkaa sitä teini-iän yli, niin sekin saattaa suojella häntä, samoin se jos kaveripiiri on sellaista, jossa ei humalajuomista niin arvosteta. Mutta aika tulee näyttämään, 14 vuotias on usein vasta tulossa siihen pahimpaan ikään.

Itse olen valinnut tiukan linjan, koska kaikkien tutkimusten perusteella on niin, että mitä sallivampia vanhemmat ovat päihteiden käytön suhteen, sen enemmän nuori niitä käyttää. Mutta tämähän pätee vain keskimäärin, ei siis niin, että jokaise yksiklön kohdalla olisi näin. Mutta yritän toimia niin, kun kuitenkin on oikein, silloin en voi jälkikäteen ainakaan syyttää itseäni, etten olisi tehnyt niin kuin yleisesti suositellaan.

Toisaalta, jos KAIKKI vanhemmat oikeasti noudattaisivat sitä, ettei alle 18 vuotiaan juomista sallita, niin olisi paljon helpompi pitää siitä kiinni. Nykyään niin moni sen sallii, ja ikäraja on sitten mikä kenenkin mielestä on sopiva; joidenkin mielestä 16 vuotias voi hyvin vähän ottaa, toisten mielestä 14 vuotta on tarpeeksi, ja on varmaan niitäkin, joiden mielestä 12 vuotias voi jo pari siideriä halutessaan ottaa. Olisi kyllä paljon helpompaa, jos kaikki noudattaisivat samaa ikärajaa, ja miksei se voisi olla vaikka 18 v? Kyllä ihminen ehtii elämänsä aikana ryypätä, mikä kiire se on niin aikaisin aloittaa?

Itse aloitin 12 vuotiaana juomaan, joten tiedän että se joitakin sen ikäisiä kiinnostaa, ja ihan perhetausta riippumattakin - itselläni syynä oli ystävien puute ja ujous, ja alkoholihan oikeasti auttoi niihin, sain ystäviä ja humalassa en ollut ujo. Silti toivon, että joku olisi puuttunut asiaan, meillä vaan vanhemmat eivät sitä tienneet, osasin täysin salata sen, ja kotiin tulin aina ajoissa.

Toivotaan, että teillä onnistuu tuo fiksu juominen, ei se ole mahdotonta. Mutta varmaa se ei ole, riski on iso.

Vierailija
53/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun luotettava, harrastava 14-vuotiaani pyytäisi minua hakemaan kaksi siideriä, kun hän lähtee vappuna yhtä luotettavien ja harrastavien kavereiden kanssa juhlimaan, niin... No, siitä naurusta ei heti tulis loppua ;-) Ei kuulu ollenkaan juominen heidän elämäänsä, naureskelevat säälivästi koulun hölmöilijöille, jotka dokailevat ja mokailevat. Uskon, että kokeilut eivät ole näille ajankohtaisia ennen jotain lukioikää, silloinkaan en hae.

Minä en mahdollista alaikäisen alkoholin käytöä. Minä en halua antaa viestiä, että juhlintaan kuuluu aina alkoholi. Minä haluan olla vastuullinen aikuinen.

Ja ollaan aiheesta puhuttu, paljon, monelta kantilta. Katsotaan miten meidän käy, vielä seison linjani takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme