Annoin vapuksi teinilleni kaksi siideriä
ja toivotin mukavaa iltaa. Tyttö 14 v. tuli kotiin kuten sovittu, klo 24. Ei ollut kännissä. Muistan kun joutui salaa juomaan tuon ikäisenä ja hengaamaan Alkon edustalla, että joku dena käy hakemassa pullon. Laki sanoo juu, mutta minä annan isoina juhlapäivinä siiderin-kaksi mukaan jos tyttö pyytää. Niin kauan kuin luottamus säilyy; tullaan kotiin kun on sovittu eikä örvelletä humalassa, saa puolestani pitää vähän hauskaa joskus.
Tytöllä on vaativa harrastus, ja näiden ihmisten kanssa hän viettää aikaa. Koulu menee hyvin ja tyttö on fiksu tyyppi. Saman politiikan olen ottanut tupakoinnin kanssa. Olen sanonut, että se on tyhmää ruveta polttamaan, mutta jos meinaat kokeilla niin siinähän kokeilet. Itse sitten päättää oliko makoisaa. Mä luotan tytön omaan järkeen. En ole pätkääkään huolissani.
Muita ns. löysäpipoisia?
Kommentit (53)
Kannattaa aina lukea (huolella) viesti johon vastaa, niin keskustelu on hedelmällisempää.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 17:17"]
Eli sun mielestä 14v ja 18v kroppa on ihan samalla tasolla.
Että siitä vain 14 v aikuisten hommiin, kun eihän se kroppa nyt yhdessä yössä muutu
[/quote]
Tämäkin ketju taas osoittaa sen, miten sairaan tärkeää se alkoholin nauttiminen niin monelle on. Ihan niin kuin se 14-vuotias jäisi jostakin paitsi, jos "joutuu" ilman siiderieväitä juhlimaan. Tietenkin vanhempien pitää sellaiselta kauheudelta oma kullannuppu pelastaa.
Välillä tuntuu, että vastaajilla ei ole omaa nuoruutta ollutkaan. En tosin puolusta, että vanhempien pitäisi antaa lapsilleen alkoholia. Mutta en usko, että täysi ehdottomuuskaan on hyväksi. Kun nyt muistelee omaa nuoruutta, 14v olin itsekin ekaa kertaa vappuna kaupungilla. Ja tuosta on nyt 24 vuotta aikaa. Kilttinä tyttönä menin kaverille vapuksi. Kaverille, jonka äiti päästi meidän kaupungille ja antoi vielä pienet juomatkin matkaan. Ja luuli, että minullakin on äidiltäni lupa. Varmaan olin näin vakuutellutkin tai sitten hän ei sitä kysynytkään, eihän hän minusta vastuussa ollut. Ja näin vietin nuoruuteni. Kotona oltiin ehdottomia, mutta aina sitä jonkun kaverin keksi, kenelle oli yöksi menossa. No ehkä kontrollointi nykyään on helpompaa.
Ja vaikka jonkun kerran vuodessa alkoholia otin ja kaupungilla olin, en silti täysin holtittomaksi heittäytynyt, kontrolli voi pelata nuorellakin.
Kyllä se ehdottomuus vain 14-vuotiaan kohdalla on ihan paikallaan. Surullista, että niin moni ajattelee toisin ja lapset maksavat siitä hinnan. Eihän se tietenkään kaikilla mitään ongelmia aiheuta, mutta todennäköisyys on moninkertainen niihin lapsiin verrattuna, joiden vanhemmat eivät lykkää lapsilleen juomia mukaan.
En käsitä, että jonkun vanhemman mielestä tuon ikäinen tarvitsee juomaa mukaan pitääkseen hauskaa. Mitä sitten, jos juuri sinun lapsesi tuleekin kännipäissä hyväksikäytetyksi? Miksi ihmeessä joku vanhempi haluaa kasvattaa tuollaisen riskiä oman lapsen kohdalla.
Täällä on vain kerrottu, että ei se niin vaarallista ole. Mutta mitä hyvää siinä on, että trokaatte lapsillenne juomia? Miksi se on teidän mielestänne tarpeellista?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:20"]
Välillä tuntuu, että vastaajilla ei ole omaa nuoruutta ollutkaan. En tosin puolusta, että vanhempien pitäisi antaa lapsilleen alkoholia. Mutta en usko, että täysi ehdottomuuskaan on hyväksi. Kun nyt muistelee omaa nuoruutta, 14v olin itsekin ekaa kertaa vappuna kaupungilla. Ja tuosta on nyt 24 vuotta aikaa. Kilttinä tyttönä menin kaverille vapuksi. Kaverille, jonka äiti päästi meidän kaupungille ja antoi vielä pienet juomatkin matkaan. Ja luuli, että minullakin on äidiltäni lupa. Varmaan olin näin vakuutellutkin tai sitten hän ei sitä kysynytkään, eihän hän minusta vastuussa ollut. Ja näin vietin nuoruuteni. Kotona oltiin ehdottomia, mutta aina sitä jonkun kaverin keksi, kenelle oli yöksi menossa. No ehkä kontrollointi nykyään on helpompaa.
Ja vaikka jonkun kerran vuodessa alkoholia otin ja kaupungilla olin, en silti täysin holtittomaksi heittäytynyt, kontrolli voi pelata nuorellakin.
[/quote]
Voi toki olla vaikea uskoa joidenkin, että kaikkien nuoruuteen ei ryyppääminen kuulunut. Jos on itse elänyt alkoholinhuuruisen nuoruuden, ei ehkä huomannut, että kaikki eivät sitä tehneet.
Meillä tosiaan onneksi vanhemmat kannusti siihen, että alkoholia ei ole välttämätöntä ottaa. Voi olla reilusti selvinpäin, vaikka ei aina pääsisikään "piireihin". Joten meitä oli isompi porukka, jotka jäimme ulkopuolelle näistä kotibileistä ihan rohkeasti.
Ymmärrän toki, jos on itse ryypännyt nuorena tai ollut koulukiusattu, että ostaa siksi nuorelleen alkoholia, ettei se jäisi ulkopuolelle ja sitä kiusattaisi. Mutta eikö olisi parempi vahvistaa nuoren itsetuntoa, että uskalla rohkeasti olla erilainen ja oma itsesi. Silläkin uhalla, että sinua saattaisi joku haukkua, ellet juo alkoholia.
Tiedän, että nykynuorisossa pitää olla vahva luonne, että uskaltaa olla juomatta. Mutta parempi niin, että kannustaa hyvää itsetuntoa, kuin ostaa alkoholia ja ajattelee, että näin minun mussukkani pääsee porukoihin ja ei jää kavereitta.
Nuoret juovat paljon siksi, että on noloa olla juomatta. Otetaan siksi, kun muutkin ottaa, vaikka ei haluttaisi ja pelottaisikin koko homma. Eli jos pelkäät itse joutuvasi ulkopuolelle ja kisuatuksi, on varmaan vaikea rohkaista nuorta olemaan vahva ja oma itsensä.
Meillä on kotona kaapit täynnä alkoholia, mutta kukaan ei käytä sitä. Ei edes 15-vuotias poikamme.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:28"]
Meillä on kotona kaapit täynnä alkoholia, mutta kukaan ei käytä sitä. Ei edes 15-vuotias poikamme.
[/quote]
Sama jatkaa: Vappuna poika oli kavereidensa kanssa läheisellä urheilukentällä ja tuli kotiin klo 20.00 eikä ole kertaakaan edes puhuttu kotiintuloajoista.
Mä muistan, kun nuorena pyysin äitiäni ostamaan mulle viiniä ja joskus viinaakin ja hän osti. Valehtelin, että joisin kavereiden kans, en juonut vaan yksin. Toivoin oikeesti, että hän olisi laittanut mulle rajat ja muutenkin estänyt menemisiäni. Mutta ei, sain mennä ja tulla miten halusin. Omille lapsilleni olen selkeesti tehnyt selväksi, että alkoholi ei kuulu alaikäisille. Meillä on muutenkin paljon avoimemmat välit, kuin minulla ja äidilläni koskaan. Olen kertonut omia kokemuksiani ja se on tuonut myös avoimuutta. Lapset ja nuoret tarvitsevat luotettavia, välittäviä ja AIKUISIA ihmisiä ympärille ja myös ne rajat. Tyttäreni 15- ja j 16-vuotiaat, olivat vapun kotona kavereidensa kanssa. Kumpikaan ei halunnut mihinkään vappuhumuihin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:28"]
[/quote]
Meillä samoin :) Paitsi että poika on 17.
Näkeehän sen täälläkin, että joka päivä aloitetaan ketjuja, missä syytetään raittiita tiukkapipoiksi ja tylsiksi ja ihmetellään, miten ihmeessä muka joku ei ota lainkaan. Joku vika siinä täytyy olla.
Tämä on tavallista myös oikeassakin elämässä. Jos et käytä alkoholia, sitä joutuu joka paikassa selittelemään.
Miten sitten kestää nuoren psyyke, kun aikuiset jo painostavat, että se on tylsä tyyppi ja tiukkapipo, ellei käytä alkoholia. Ostan sulle varmuuden vuoksi pari sidukkaa, että olisit suosittu kaveriporukassa ja ettet jäisi yksin.
Nuoren on vaikea olla juomatta, kun vanhemmatkin kauhistelee raittiita.
Miksi teillä on kaapit täynnä alkoholia, jos kukaan ei sitä käytä? Saatteko sitä paljon lahjaksi?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:26"]
Kyllä se ehdottomuus vain 14-vuotiaan kohdalla on ihan paikallaan. Surullista, että niin moni ajattelee toisin ja lapset maksavat siitä hinnan. Eihän se tietenkään kaikilla mitään ongelmia aiheuta, mutta todennäköisyys on moninkertainen niihin lapsiin verrattuna, joiden vanhemmat eivät lykkää lapsilleen juomia mukaan.
En käsitä, että jonkun vanhemman mielestä tuon ikäinen tarvitsee juomaa mukaan pitääkseen hauskaa. Mitä sitten, jos juuri sinun lapsesi tuleekin kännipäissä hyväksikäytetyksi? Miksi ihmeessä joku vanhempi haluaa kasvattaa tuollaisen riskiä oman lapsen kohdalla.
Täällä on vain kerrottu, että ei se niin vaarallista ole. Mutta mitä hyvää siinä on, että trokaatte lapsillenne juomia? Miksi se on teidän mielestänne tarpeellista?
[/quote]
Tarkoitinkin nimenomaan sitä, että liika ehdottomuus voi ajaa sen teinin tekemään kuitenkin jotain ihan muuta. Mutta ilmeisesti maailma on muuttunut niin, että vaihtoehtoina on joko seesteinen yhteisymmärrys nuoren kanssa tai vanhempien liika sallivuus!
Tuossa iässä mua ei kiinnostanut alkoholi vielä yhtään. Päinvastoin, naureskelin niille, jotka joi. Ekat kännit vedin 16-vuotiaana, mutta sen jälkeen en alaikäisenä oikeastaan kunnolla dokannut ollenkaan. Joskus otettiin kavereiden kanssa muutama. Yksi ystävistä oli täysi-ikäinen, hän yleensä haki, joskus vanhemmatkin.
En tiedä, oliko siinä vanhempien hyväksyvässä asenteessa kauheasti järkeä. Nyt kun mietin 16-vuotiasta pikkusiskoani, en katsoisi todellakaan hyvällä, jos vanhemmat antaisivat hänen juoda. Mulla on itsellä nyt aikuisiällä ollut vähän ongelmia alkoholin kanssa ja olenkin jättänyt homman kokonaan pois.
Tuolla meinigillä sä vaan osoitat lapselle että on ihan ok juoda 14v:na, on ihan ok ostaa alaikäiselle alkoholia ja on ihan ok rikkoa lakia jos siltä tuntuu.
Tutkimuksilla on todettu, että ne nuoret jotka saa kotoa alkoholia käyttää sitä enemmän kuin ne jotka ei saa. Nuori käsittää sen alkoholin antamisen luvaksi ryypätä. Jos taas nuori tietää ettei alkoholinkäyttöä hyväksytä hän yleensä käyttää sitä vähemmän. Sallivuus siis vaikuttaakin päinvastoin kuin mitä kuvitellaan. Se ei vähennä juomista eikä opeta kohtuukäyttöä. Lisäksi useimmat nuoret itsekin toivovat, että vanhemmat ovat jämäköitä ja asettavat selkeät rajat. Eivät ole kavereita kuten sinä vaan vanhempia. On helpompaa kavereillekin väittää (tilanteessa jossa itse ei halua juoda, mutta muut painostaa), että ei voi ryypätä koska vanhemmat hyppii seinille.
Noin toimii vanhempi, joka ei välitä lapsensa hyvinvoinnista. Hänelle on tärkeämpää olla lapselleen hyvä tyyppi kuin hyvä vanhempi. Niin kuin täällä on jo mainittu, hän välittää lapselleen viestin, että ilman alkoholia ei voi juhlia ja että on ok dokailla teininä. Hän on vanhempi, joka ei tajua, että vanhemmuus on rajoja ja rakkautta. Hän ei anna lapselleen kumpaakaan, ei laita rajoja, ja rakastamisen sijasta hän kerjää lapseltaan hyväksyntää itselleen.
Meidän nuoret ovat kavereineen tehneet päätöksen, että ei alkoholia ennen täysi-ikäisyyttä ja jokainen vuosi, joka siirtää päihteidenkäytön aloittamista, on voitto. Ja kyllä minä olen niin vahvasti lasteni päänsisällä, että minä en känneihin lempeydellä suhtaudu.
Ei alkoholi ole mikään peikko, joka auttamatta ahmii lapsi uhreja. Mutta jos tuon asenteen ottaa ettei voi tehdä mitään niin se on varmaa, että ettei mitään ole tehtävissäkään.
Mä olen löysäpipoinen ihminen ja tykkään itsekin käyttää alkoholia. Mulla on 14-vuotias poika, jolle tarjotaan sukujuhlissa tai illallisilla vieraiden kanssa yksi lasi viiniä tai skumppaa.
Mulla menee raja alkoholin antamisessa mukaan. En ostaisi edes yhtä siideripulloa illanviettoon, joka tapahtuu ilman aikuisia. En tiedä, muuttuuko asenteeni pojan kasvaessa.. Miehellä on 17-vuotias poika, joka saa meillä ollessaan juoda kaljaa lätkämatsin ääressä jos aikusetkin juovat. Mutta ajatus, että ostaisin hänelle sixpäkin mukaan otettavaksi, tuntuu tosi vieraalta..
heh heh. se suomalainen teini on suomalainen ulkomaillakin. ulkomailla on vaan se hyvä puoli, ainakin euroopassa, että lapset pääsee jo baareihin sisään ja kaupastakin saa ostettua itse alkoholinsa.
Tuon ikäiselle en antaisi. 17 vuotiaalle voisin antaakin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 15:15"]
On se kumma että suomalaisen nuoren elämä menee pilalle yhdestä sidukasta ja maksakin sanoo poks heti! Mites tuolla muualla maailmassa, Tanskassa 16-vuotiaat ovat ihan yleisesti ravintoloissa ja baareissa, samoin Briteissä. Itse join ekan kaljan 13-vuotiaana (oli tapana tuohon aikaan, lähes kaikki 13-16 vuotiaat työt ja pojat "ryyppäsivät") eikä kenestääkään ole tullut alkoholistia tietääkseni. Ihan hyvässä hapessa ovat kaikki ja hyvissä hommissa.
[/quote]
14v ja 16v on suuri ero henkiseltä iältään, näkee tämän vain kuin menee yläasteelle seuraamaan menoa ja vertaa lukioon. En ostaisi alle 18v mitään, mutta en varmaa viettäisi unettomia öitä jos saisin tietää että 16-17 v joisi pari siduu.