Miten hitossa onnistuu 20g hiilareita/vrk?!
Olen aloittamassa karppaamista ja jostain (ehkä karppaus.info?) luin, että monet ovat alkuun syöneet 20g/vrk hiilareita ja sitten mahdollisesti nostanut 50 grammaan.
En ole ehtinyt käydä kaupassa vielä, joten minulla ei ollut kaapissa mitään leikkeleitä, pähkinöitä jne, mutta raavin tuolta nyt jotain kasaan, kun tuli nälkä. Söin siis "smoothien", jossa puolikas rahka, noin puoli desiä maustamatonta jugurttia, vehnäleseitä puoli desiä, sokeritonta mehukeittoa. Lisäksi neljä siivua juustoa ja kaksi kuppia kahvia rasvattomalla maidolla, kaikki muu maito maistuu kamalalle ja pilaa kahvin.
Näistä tuli ihan vatsa täyteen, vaikka aika onneton "ateria" olikin. En kerennyt alkaa paistelemaan mitään munia. Mutta siis laskin, että noista tuli jo suurin piirtein 15g hiilareita, mitä ihmettä?! Enhän minä nyt voi syödä loppupäivänä mitään muuta kuin lihaa!
Kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä te syötte ennenkuin menen kauppaan!
Kommentit (11)
Kun mä aloin karppaamaan, niin multa jäi aamupala usein väliin siitä syystä, etten keksinyt mitään hiilaritonta, mitä olisi tehnyt mieli aamulla...
Mutta aluksi tein itselleni taulukon eri ruoka-aineista, paljonko sisältää hiilareita ja muita ja söin sitten sen mukaan. Eli oikeasti punnitsin kaikki ruoka-aineet jotta osasin laskea ja hahmottaa paljonko hiilareita tulee. Käytännössä aamulla en usein syönyt mitään, tai joskus ehkä pekonia, kananmunia, manteleita, pähkinöitä tai vähän maitorahkaa makeutettuna funlightilla tai sokerittomalla mehukeitolla. Päivällä salaatti, jossa vihreää salaattia, esim. pinaatti, lisäksi vähän kurkkua tai tomaattia, ehkä paprikaa, jotain juustoa, manteleita, avokadoa, lohta, tonnikalaa, kanaa, katkarapuja, mitä milloinkin. Illalla vaihtelevasti jotain lihaa tai kanaa, lisukkeena uunikasviksia (parsakaalia, kukkakaalia, punajuurta, sipulia, sieniä yms.). Siinä vaiheessa kun hiilareita nostettiin, lisäsin ruokavalioon appelsiinimehun, jotain hedelmiä ja joskus myös vähähiilarista leipää.
Karppaus ja muut keinotekoiset ruoka-ainevammaisuudet on hanurista. Ymmärrän kyllä jos on jo syönty itsensä sairaaksi, eli kakksotyypin sokeritaudin, niin silloin tietenkin on pakko rajoittaa hiilareita.
Lapsilla on ollu pienenä pahoja ruoka-aine allergioita ja nyt kun niistä on päästy eroon, niin ei todellakaan hankita tarkoituksella ensimmäistäkään rajoitetta.
Kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella ja järki mukana.
Iso kiitos vinkeistä! Ehkä pyrin kuitenkin tuohon 50g/vrk hiilarimäärään, tuntuu vähän helpommalta ja kun normaalipainon sisällä kuitenkin laihduttelen. Lisäksi tästä olisi tarjoitus saada loppuelämäksi tapa, eikä mikään muutaman kuukauden dieetti, jonka jälkeen heti repsahtaa.
Nyt tiedän mitä ostaa kaupasta! :) Söin maitotuotteita lähinnä siksi, koska ne oli noista huonoista vaihtoehdoista vähiten huono, kaapissa siis ainoastaan hedelmiä, leipää, mysliä jne.
Onko kaikki hedelmät kokonaan kielletty? Entä tomaatti, paprika, ym makea? Marjat? Onko mitään nopeaa juuri näiksi aamuiksi, kun ei ehtisi kokkaamaan ja houkuttaisi ottaa helppo leipä kaapista?
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:44"]
Karppaus ja muut keinotekoiset ruoka-ainevammaisuudet on hanurista. Ymmärrän kyllä jos on jo syönty itsensä sairaaksi, eli kakksotyypin sokeritaudin, niin silloin tietenkin on pakko rajoittaa hiilareita.
Lapsilla on ollu pienenä pahoja ruoka-aine allergioita ja nyt kun niistä on päästy eroon, niin ei todellakaan hankita tarkoituksella ensimmäistäkään rajoitetta.
[/quote]
Eri ihmisille sopii vähän erilaiset ruokavaliot, ja itse olen huomannut että hiilarien rajoittaminen sopii mulle: olen pirteämpi, unen tarve on vähäisempi, iho on paremmassa kunnossa, ei tee mieli napostella ja olo on kylläinen. Painokin putosi silloin kun hiilarit oli minimissä, nyt kun olen niiden määrää vähän kasvattanut niin pysyy paikoillaan mutta olo ei ole niin turvonnut kuin ennen. Rasva- ja muita arvoja en ole vielä mitannut, mutta syksyllä on edessä työpaikan terveystarkastus, joten siellä nähdään miten karppaus on niihin vaikuttanut. Karppauksessa miinuspuolena on toki se, että ruokavalio voi helposti lipsahtaa siihen että syö punaista lihaa, juustoja, munia isoja määriä, mutta pääpaino pitäisi kuitenkin olla kasviksissa, hyvissä rasvoissa ja kalassa sekä vaaleassa lihassa.
Kaiken kaikkiaan karppaaminen on saanut aikaan sen, että itse syön paljon "puhtaammin" koska "joudun" tekemään ruuan pääosin itse. Olen myös yrittänyt laihduttaa aiemmin, mutta vaihtelevin tuloksin. Mulle näyttää nimenomaan sopivan se, että ruokavalioon täytyy tehdä radikaaleja rajoituksia mutta kuitenkin voi syödä esim. juustoa. Esim. rasvojen välttelyt ja kevyttuotteiden syöminen ei sopinut mulle yhtään. Tietysti kaikenlaiset ruokavaliorajoitukset yhdistettynä pahoihin allergioihin on hankalia, mutta onneksi itselläni ei ole mitään allergioita, joten siinä suhteessa karppaus oli helppoa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:02"]
[/quote]
Eri ihmisille sopii vähän erilaiset ruokavaliot, ja itse olen huomannut että hiilarien rajoittaminen sopii mulle: olen pirteämpi, unen tarve on vähäisempi, iho on paremmassa kunnossa, ei tee mieli napostella ja olo on kylläinen. Painokin putosi silloin kun hiilarit oli minimissä, nyt kun olen niiden määrää vähän kasvattanut niin pysyy paikoillaan mutta olo ei ole niin turvonnut kuin ennen. Rasva- ja muita arvoja en ole vielä mitannut, mutta syksyllä on edessä työpaikan terveystarkastus, joten siellä nähdään miten karppaus on niihin vaikuttanut. Karppauksessa miinuspuolena on toki se, että ruokavalio voi helposti lipsahtaa siihen että syö punaista lihaa, juustoja, munia isoja määriä, mutta pääpaino pitäisi kuitenkin olla kasviksissa, hyvissä rasvoissa ja kalassa sekä vaaleassa lihassa.
Kaiken kaikkiaan karppaaminen on saanut aikaan sen, että itse syön paljon "puhtaammin" koska "joudun" tekemään ruuan pääosin itse. Olen myös yrittänyt laihduttaa aiemmin, mutta vaihtelevin tuloksin. Mulle näyttää nimenomaan sopivan se, että ruokavalioon täytyy tehdä radikaaleja rajoituksia mutta kuitenkin voi syödä esim. juustoa. Esim. rasvojen välttelyt ja kevyttuotteiden syöminen ei sopinut mulle yhtään. Tietysti kaikenlaiset ruokavaliorajoitukset yhdistettynä pahoihin allergioihin on hankalia, mutta onneksi itselläni ei ole mitään allergioita, joten siinä suhteessa karppaus oli helppoa.
[/quote]Aoppiukko karppasivajaan vuoden ja kolesteroli nousi alle neljästä yli seitsemään, ja verenpaine niin että joutui ottamaan lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:06"]
Aoppiukko karppasivajaan vuoden ja kolesteroli nousi alle neljästä yli seitsemään, ja verenpaine niin että joutui ottamaan lääkkeet.
[/quote]
Appiukko ei varmaankaan karpannut, vaan jätti ruokavaliosta pois vilja- ja maitotuotteet, ja jäljelle jäi vain liha, kerma ja munat? Söikö kalaa, kasviksia, avokadoa, hyviä rasvoja? Karppaus on ymmärretty Suomessa todella väärin, kyse ei ole lainkaan siitä että syödään ihan mitä sattuu mutta ei hiilareita, vaan nimenomaan hyvää rasvaa hiilarien tilalla.
Ihan oikeasti, mieti nyt vielä kerran ennen kuin aloitat mitään supertiukkaa ruokavaliota.
Laihtumisessa on kysymys loppupeleissä siitä, kuinka saa aineenvaihduntansa ja hormonitoimintansa pelaamaan, ja noilla eväillä tukit ihan kaiken...
Voit syödä hedelmiä ja marjoja niin paljon kuin haluat, voit syödä jopa paljon parjattua banaania. Voit syödä täysjyväpitoista leipää, kasaa päälle paljon proteiinia sisältäviä juttuja, tai voit syödä jopa puuroa voisilmällä. Kaikki nuo + bataatti, kasvikset, liha + kala, hyvät rasvat ym. tekevät ihostasi hehkuvan ja puhtaan, vatsa toimii, olet virkeä, jaksat liikkua. Hedelmät sun muut kasvikunnan jutut on elimistöä puhdistavia ruokia, sen sijaan liialliset maitotuotteet ja rasvainen liha, valkoinen vilja, kaikki valmisruoka ja sokeri/makeutusaineet kannattaa unohtaa.
Unohda kalorien laskeminen ja hiilarit, syö tuoretta ja puhdasta ruokaa, ja kuuntele itseäsi mitä sulla tekee mieli (jos aivot huutaa karkkia, tee makea pirtelö). Laihdut takuulla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:45"]
Onko kaikki hedelmät kokonaan kielletty? Entä tomaatti, paprika, ym makea? Marjat? Onko mitään nopeaa juuri näiksi aamuiksi, kun ei ehtisi kokkaamaan ja houkuttaisi ottaa helppo leipä kaapista?
Ap
[/quote]
Viiteenkymmeneen grammaan saa jo mahtumaan aika paljon kaikkea. Helppo ja nopea aamupala voisi olla vaikka vähähiilihydraattinen ruisleipä (näitä on jo montaa merkkiä, ja jos palassa on esim. 4g hiilareita, se ei ole kovin paha) jonka päällä on vaikka avokadoa. Toinen nopea aamupala voisi olla maitorahka, jossa sokeritonta mehukeittoa tai marjoja. Marjoja voi tosiaan syödä kohtuudella, lisäksi jonkun hedelmän saat varmaankin mahdutettua. Omena, appelsiini tai melonit on parempia vaihtoehtoja kuin esim. banaani tai viinirypäleet.
Kannattaa lähteä niin liikkeelle, että mietit mitä normaalisti syöt ja lasket paljonko hiilareita niistä tulee (kannattaa tietty jonkin verran kiinnittää huomiota myös kokonaisenergiamäärään sekä hyvien rasvojen määrään suhteessa huonoihin rasvoihin). Ja sitten tiputtaa sieltä niitä suurimpia hiilaripommeja pois ja miettiä miten ne voisi korvata vhh-vaihtoehdoilla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:02"]
[/quote]
[/quote]Aoppiukko karppasivajaan vuoden ja kolesteroli nousi alle neljästä yli seitsemään, ja verenpaine niin että joutui ottamaan lääkkeet.
[/quote]
Meillä päinvastoin - tosin vain hyväkarppaamme mutta miehen db2 lääkkeet puolitettin ja verenpainelääkkeet jätettiin kokonaan pois 4kk jälkeen:) Itsellä koleteroli kohosi mutta sekä hyvä että huono jolloin kokonaislukema on n 4. Eli erittäin hyvä.
Nyt tuli syötyä 4 päivää munkkeja ja tippiksiä vapun kunniaksi ja eilen ei enää salilla jaksanut tehdä mitään!!?? Turvonnut, hirveä olo ja ihan vetämättömissä!! Onneksi tänään pääsee palaamaan "normaaliin". Mulla hiilarit tulee marjoista ja piimä/rahkasmoothiesta minkä teen aamulla ja jäätelöstä jota saatan syödä illalla....
Lukekaa Antti Heikkisen kirjoja ja katselkaa hänen haastatteluja Youtubesta. Te jäätte koukkuun.. Heikkilä kertoo, kuinka voida paremmin ruokavaliota muuttamalla. Kaikki liha punainen ja vaalea liha käy, rasvainen kala. Paistamiseen ja muuten ruuan laitossa aito voi, ei mitään kevyt mardariinejä yms. Kasvikset parempia kuin hedelmät.
Unohda maitotuotteet, ne eivät kuulu 20g hh aloitukseen.
Osta vaikkapa kaaleja, pinaattia, kurkkua, salaattia, sipulia, kesäkurpitsaa, munakoisoa ja sieniä. Niitä paistelet voissa tai oliivioljyssä normaalin liha/kala/muna määrän kanssa. Juomaksi vissyä ja kahvi mustana.