yhteisiä ajanviettotapoja, jos puolisolla ADD-piirteitä?
Puolisolla on ADD-tyyppisiä piirteitä.
Tämä vaikeuttaa yhdessäoloa. Esim tänään olemme menossa ulos syömään, mutta omat fiilikseni eivät ole kovin korkealla.
Mies pystyy keskittymään olemiseensa, jos puhuu tauotta. Aiheesta A, jatkaen aiheella B, josta siirtyy ilman taukoa aiheeseen C. Kysyy välillä minulta, esim 'tiesitkös sitä?'. Tai mitä mieltä minä olen asiasta. Pitää puheessaan taukoa sen verran, että pystyisin vastaamaan yhdellä sanalla. Jos en ehdi vastata, juttu jatkuu. Minulle tulee tunne, että kysymyskin oli vain yksi keino olla äänessä. Mielenkiinto asiaa kohtaan riitti siihen kysymyksen loppuun asti; kysymysmerkkiin asti. Jos minä yritän sanoa jotain, mies keskeyttää tai puhuu päälle. Jos sanon, että haluaisin vastata kysymykseen, mies loukkaantuu ja suutahtaa. Minulle tulee tunne, keskustelu ei ole vuorovaikutteista, vaan lähinnä monologi.
Aina miehelle ei tule mieleen jutunjuurta. Tällöin hän ei pysty vain olemaan, jolloin minä voisin sanoa jotakin. Syöminen ei ainoana toimintona riitä mielenkiinnon ylläpitämiseksi, vaan jos hän itse ei ole äänessä, tarvitsee syömisen lisäksi tehdä jotakin muuta. Esimerkiksi selata kännykkää tai lehteä. Ja minua turhauttaa, jos olen hankkinut lapsenvahdin ym., ja lopputulos on vain se, että seurailen, kun mies selaa kännyä ravintolassa.
Voisime käydä myös kävelyllä, mutta mies puhuu tauotta myös kävelyn alusta loppuun saakka, ja lopulta jutut tunkevat ulos korvistani.
Puhumista voisi rajoittaa keinotekoisesti: hän puhuu, jolla on suolasirotin puolellaan pöydällä ja vuoro vaihtuu. Tai muuta. Vaan nämä keinot mies kokee kontrolloinniksi.
Joten: mitä erilaisia tapoja voisi olla viettää aikaa siten, että se olisi mukavaa kummallekin?
Maija
p.s. mies ei ole aina ollut tällainen moottoriturpa. Piirteet ovat voimistuneet iän myötä.
Kommentit (23)
Pitää siis olla jotain tekemistä, muutakin kuin syömistä. Mistä tykkäätte? Mä tykkäisin teatterista, museoista, lautapeleistä. Mitä jos keskustelette jostain aiheesta, josta sinä tiedät paljon ja olet kiinnostunut? Meneekö sekin miehen monologiksi vai eikö sellaisesta pysty puhumaan edes?
T. ADD
'Mitä jos keskustelette jostain aiheesta, josta sinä tiedät paljon ja olet kiinnostunut?'
Koen, että jos yrittäisin puhua omista mielenkiinnon kohteistani, mies tylsistyy hyvin nopeasti. Kotona hänellä on käytössä sellainen keino, että sanoo menevänsä vessaan. Ottaa sinne kännyn mukaan, ja on vessassa vaikkapa kolme varttia.
Minä odotan, kunnes jossakin vaiheessa ymmärrän, että kyseessä olikin 'vessahätä' vain lainausmerkeissä.
Miehellä oli kyllä tarve, mutta se tarve oli päästä pois tylsäksi kokemastaan tilanteesta. Ja suoraan ei osaa tai pysty sanomaan, ja sekin potuttaa. Tosin kai sekin harmittaisi, jos suoraan sanoisi, että juttusi ovat nyt niin tylsiä, että en jaksa kuunnella. Ja oman käsitykseni mukaan omat puheenvuoroni ovat siis ehkä viiden tai seitsemän sanan mittaisia. Mutta minusta tuntuu, että mies tylsistyy kolmannen sanan kohdalla.
ap
Huh, en ikinä jaksaisi tuollaista! Osanottoni ap:lle, toivottavasti saat tilanteeseen jonkunlaisen
ratkaisun. Minulla tuskastuttavan puhelias anoppi joka suolsi kaiken aikaa kontrolloimatonta
puhetta! Onneksi vanhemmiten vähän puhetulva laantunut ja tapaamme harvakseltaan.