Kauanko kestää tottua raskausdiabetes-ruokavalioon?
Minulla ei ainakaan vielä ole raskausdiabetesta, mutta paino nousee siihen tahtiin että haluaisin ryhtyä noudattamaan radi-ruokavaliota, nyt rv 21. Mutta, miten totuttaa itsensä siihen, kun on tottunut napostelemaan ja herkkujakin syömään? Itsekuria siis vaaditaan, mutta kuinka päästä alkuun ilman kamalaa väsymystä ja päänsärkyä? :/
Kommentit (9)
Ei siihen totu. Se oli kauheaa. Paino pysyi kurissa, mutta pää ei pysynyt kasassa.
Just.
Moni ihminen syö koko elämänsä tota ruokavalioo jotta pysyisi hengissä ja piikittääkin monta kertaa päivässä ja sit te ette jaksa muutamaa kuukautta edes sillä ajatuksella et vauva ei kärsi?
Miksi terveellisestä ruokavaliosta tulisi päänsärkyä vai meinaatko et sä olet niin sokeri ja rasva riippuvainen et saat fyysisiä vierotusoireita?
Että ei täältä taaskaan saa asiallisia vastauksia, näköjään! Antaa sitten olla.
Niin, ja olen varmasti sokeririippuvainen hyvinkin pitkälti, ja täältä kuvittelin saavani ehkä vertaistukea tai muiden riippuvaisten kokemuksia, kuitenkin halua on yrittää terveellisempää elämäntapaa! Niin, ja minulla siis EI OLE raskausdiabetesta, mutta haluan ennalta ehkäistä sitä ja muutenkin syödä terveellisesti.
Ja sinä joka kysyit mikä on RADI-ruokavalio niin se on RASKAUSDIABETES-ruokavalio.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:39"]
Että ei täältä taaskaan saa asiallisia vastauksia, näköjään! Antaa sitten olla.
Niin, ja olen varmasti sokeririippuvainen hyvinkin pitkälti, ja täältä kuvittelin saavani ehkä vertaistukea tai muiden riippuvaisten kokemuksia, kuitenkin halua on yrittää terveellisempää elämäntapaa! Niin, ja minulla siis EI OLE raskausdiabetesta, mutta haluan ennalta ehkäistä sitä ja muutenkin syödä terveellisesti.
Ja sinä joka kysyit mikä on RADI-ruokavalio niin se on RASKAUSDIABETES-ruokavalio.
ap
[/quote]
Mun vastaus oli mielestäni hyvin asiallinen. Siihen ei totu. En ainakaan minä tottunut. Jos ei saa syödä herkkuja kun on aina tottunut syömään herkkuja, niin onhan se kidutusta. Joo, noudatin sitä, että saisin terveen lapsen ja sellaisen sain. Mutta en minä yhtään pirteämmäksi tai onnellisemmaksi tullut ruokavaliota noudattamalla. Kiukkuinen olin kuin ampiainen.
No mulla ei ollut tuota ongelmaa. Radihan on käytännössä normaalia ja terveellistä kotiruokaa. Jos syö sen viisi ateriaa päivässä, paljon vihanneksia sekä huolehtii riittävästi hyvien rasvojen ja proteiinin saannista, niin ei suuria ongelmia ollut.
Mun ongelma oli raskauspahoinvointi, mun oli tosi vaikeaa saada syötyä riittävästi. Radi-dieetillä voi jonkun yksittäisen makeankin syödä, jos perusasiat on kunnossa muuten.
Mä totuin nopeasti, ehkä siksi kun voin kymmenen kertaa paremmin sillä kuin entisellä tavallani (helvetisti herkkuja ja yks rekkamiehen ateria päivässä). Sokerinhimo lähtee kyllä muutamassa päivässä.
Otin ekat kuukaudet niin että pidin kerran viikossa cheat dayn, mutta kun kyllästyin siihen herkkupäivien huonoon oloon, nekin jäi.
Kannattaa ajatella niin päin että ne karkit ja muut herkut myrkyttää sut ja aiheuttaa sitä väsymystä ja huonovointisuutta. Jos osaat painottaa ateriat oikein (=tarpeeksi proteiinia) ei kolmessa tunnissa ehdi tulla nälkä, päin vastoin. Mun pitää usein pakottaa itseni syömään kun on edellisestä - pienestä - ateriasta maha vieläkin täynnä. Todellakin aion jatkaa raskauden jälkeen!
Vinkki: valkoinen vilja kokonaan pois ja täysjyvä tilalle. Se on vauvalle parempi ja pitää nälän poissa.
Onko varmaa että parin päivän päästä "sokerin puutteesta" johtuva väsymys ja päänsärky hellittää? Sen tiedon voimin toivottavasti jaksaa. Nimittäin mulle tulee aina ne vieroitusoireet, kun jätän sokerin pois tai vähemmälle. Huonoa oloa tässä raskaudessa on tullut melko herkästi, samoin päänsärkyä.
Söin terveellisen iltapalan; omenan ja täysjyväruisleivän jonka päällä oli kinkkusiivua, juustoa ja paprikaa :)
ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 22:38"]
Onko varmaa että parin päivän päästä "sokerin puutteesta" johtuva väsymys ja päänsärky hellittää? Sen tiedon voimin toivottavasti jaksaa. Nimittäin mulle tulee aina ne vieroitusoireet, kun jätän sokerin pois tai vähemmälle. Huonoa oloa tässä raskaudessa on tullut melko herkästi, samoin päänsärkyä.
Söin terveellisen iltapalan; omenan ja täysjyväruisleivän jonka päällä oli kinkkusiivua, juustoa ja paprikaa :)
ap
[/quote]
No eihän sitä ikinä voi varmasti luvata että parin päivän jälkeen helpottaisi. Ainakin itsellä on sen verran tunteellinen suhtautuminen esimerkiksi suklaaseen että henkisesti sitä kaipaa joka hetki :D Raskaus on ainakin mulle aiheuttanut muutenkin kaikenlaisia päänsärkyjä ja muitakin kolotuksia, sokeriruokavaliolla ja ilman.
Mutta siis OMALLA KOHDALLANI kolmen päivän jälkeen en enää fyysisesti kaivannut sokeria. Varsinkin kun tosiaan aluksi pidin kerran viikossa vapaapäivän ruokavaliosta, ja tiesin koko ajan että viimeistään kuuden päivän jälkeen saa taas syödä niitä kaivattuja herkkuja :D Ja muista että vieroitusoireet kestävät vain sen vieroituksen ajan. Minusta on kyllä terveen vauvan arvoista kärsiä vaikka viikonkin vieroitusoireet!
Ei kai siihen syömiseen kannata muutenkaan niin vakavasti suhtautua, ennen kuin radi-diagnoosi rapsahtaa (tai on rapsahtamatta, itse sain puhtaat paperit). Painotan vielä sitä että henkilökohtaisesti itse olen voinut radi-ruokavaliolla paremmin sekä fyysisesti että henkisesti. Henkisesti siksi että ensinnäkin olen tiennyt tekeväni parhaani vauvani hyvinvoinnin kannalta. Toiseksi olen saanut voimaa säännöllisestä ruokavaliosta ja sen suunnittelusta. Minusta on kivaa kun kerrankin tiedän mitä syön mihinkin aikaan, enkä joudu potemaan huonoa omatuntoa suurista annoksista tai ruoka-aikojen unohtelusta.
Ymmärrän kyllä niitäkin joille tuo ruokavalio ei sovi, painotan vielä kerran että minulle se sattui sopimaan ja siksi puhun sen puolesta. Kukin tyylillään!
-8
En tiedä mitä on radi-ruokavalio, mutta miksi se väsyttäisi tai aiheuttaisi päänsärkyä? Eikö jatkuva napostelu väsytä ennemminkin.