Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mun pakko päivystää töissä?

Vierailija
01.05.2013 |

Mulla on arkisin työaika 7,5h/pvä, ihan päivätyö, sellaseen minut on vuosia sitten palkattu. Nyt on kuitenkin tullut ilmi tarpeesta järjestää päivystystä työajan ulkopuolelle. Nyt yksi esimies on jo jakamassa meille päivystysvuoroja jokaiselle 1vk/kuukausi ja tarve päivystykselle 24/7. Siis päivystys on varallaoloa jos jotain sattuu ja tarvittaessa aletaan töihin.

Hei, ei?! Voiko työnantaja velvoittaa minun tekevän tällaista päivystystä? Jos en halua, niin voin kieltäytyä?

Ko. esimies ei osannut sanoa edes miten paljon siitä maksettaisiin lisää palkkaa.

Ja mitä jos joutuu tekee yön töitä jonkun hälytyksen sattuessa ja sitten aamulla töihin jatkamaan normaaleja päivätöitään?

Siis onko tähän suostuttava?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida teettää tuollaisia töitä ilman uutta työsopimusta.

Ota yhteys liittoon tai jos et ole jäsen, liity heti.

Vierailija
2/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimuksessasi ei lue mitään varallaolosta, ei sinua voida siihen velvoittaa.

Ja korvauskuviot on myös syytä olla selvät ennen päivystyksen aloittamista: esimerkiksi meillä varallaolokorvaus on 50% tuntipalkasta (joillain työpaikoilla vain 30%), ja varallaoloaikana tehdystä työstä juoksee sitten normaalit ylityökorvaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa päivystyksistä 100 % ja viikonloppuna päivystyksestä 200 %, joten todellakin kannattaa katsoa, mihin suostuu. Ja saa siis tuon palkan, vaikkei mitään keikkaa tulisikaan.

50 % on kärpäsen pieru Saharassa

Vierailija
4/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä työpaikallani jäi kesken kärhämät tuollaisesta asiasta. Siitä päivystyksestä ei edes maksettu, vain sitten jos tuli hälytys. Lähdin pois, niin en tiedä miten riita ratkesi. Kyseessä siis huoltohommat, jotka firma oli ottanut itselleen lisätöiksi tienatakseen lisää. Itse en kuulunut päiväystäjiin, joten olin vain sivusta seuraaja. Porukat olivat selvitelleet, että työsopimuksessa pitää ainakin olla maininta asiasta, mutta siitä palkka-asiasta meinasivat lakkoon, en tiedä menivätkö. 

Vierailija
5/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajat helposti yrittää kusettaa näissä, älä suostu mihinkään ennenku kaikki on selvitetty.

Vierailija
6/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoo alan TES? Siis palkasta, sehän on selvä että päivystyksen osalta tehdään kokonaan uusi sopimus.

Vierailija
7/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suostua, sinuna ottaisin suoraan lopputilin. Elämä on paljon mukavampaa työttömyyskorvauksien kanssa, jää omaa aikaa enemmän. :)

Vierailija
8/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 16:58"]

Ei kannata suostua, sinuna ottaisin suoraan lopputilin. Elämä on paljon mukavampaa työttömyyskorvauksien kanssa, jää omaa aikaa enemmän. :)

[/quote]

Nuo on vähän hankalia, jos on lapsia, joita ei voi jättää yksin...kun sopimuksen tehdessään ei ole tiennyt sellaisesta mitään. 

Vierailija
9/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 16:58"]

[/quote]

Hä, mistä tää nyt tuli? Ootko joku yrittäjä jota vituttaa kun alaiset eivät päivystä huvikseen ilmaiseksi?

Vierailija
10/10 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut laillista.

Sen verran voin sanoa.

Olin yhdessä kylmäfirmassa hommissa,jossa omistaja yritti samaa.

Ei varallaolokorvausta vaan keikoista olisi sitten saanut ns.provision.

Lapsellista touhua.Eihän siinä voisi mihinkään lähteä seonkiaikaan ja palkatta saisi istua kököttää puhelimen orjana.

En suostunut tuommoisiin naurettaviin päivystyksiin,vedoten työsopimukseen ja eipä tuo siihen mitään voinut.Vittuili minkä,kerkesi.

Tajusin onneksi jokusen kuukauden pottuilun jälkeen lähteä.

Niin älyttömiä ne projektien aikataulutukset jne.oli,ettei siinä perhettä paljoa nähnyt.

Onneksi lähdin ja nyt ollut jo muutaman vuoden firmassa,missä homma hoituu ja vastuut jaetaan useamman,kuin kahden ukon voimin.