Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joka jumalan juhlaan kuuluu viina? Mummi tulossa huomenna shamppanjapullo

Vierailija
30.04.2013 |

kainalossa meille. Myös veljeni mielestä idea oli hyvä ottaa lasilliset skumppaa vapun kunniaksi. Mitä helv, minä täällä suunnittelin paistavani munkkeja LAPSILLE, puhaltelin ilmapalloa ja koristelin olohuoneen kun lasten takia tässä ollaan huomenna kokoontumassa ja sitten kuitenkin sitä skumppaa on saatava. Ja kyllä, olen just ja tasan niin nyssykkä että en siinä puhelimessa saanut äidilleni sanottua että meille ei viinaa tarvi tuoda kun on lapsia paikalla, ihan periaatteesta. (ja periaate periytyy lapsuudestani kun jo silloin piti juoda perseet oli sitten joulu pääsiäinen tai juhannus).

Keksikää hyvä syy perua huomiset vappujuhlat?! Tai siis tottakai äitini ja veljeni vaimoineen ja lapsineen voivat kokoontua vaikka mummolassa ja juodat lasilliset kuohuvaa, onhan nyt sentään vappu! Me tyydytään miehen ja lasten kanssa simaan ja munkkeihin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät rohkeutesi ja soitat perään ilmoittaaksesi oman kantasi asiaan. Sanot että toivot sinun kotisi sääntöjä kunnioitettavan. 

Ymmärrän oikein hyvin kantasiin alkoholiin kertomasi perusteella mutta tahtoisin silti huomauttaa sen verran, ettei se toinen ääripääkään välttämättä ole paras esimerkki. Totaalisella alkoholin kieltämisellä teet siitä oikein kunnon mörön lapsille, mihin sitten herkästi herää se uteliaisuuskin teini iässä. 

Ymmärtääkseni kyse olisi siitä yhdestä kuohuviinilasista per aikuinen vai? Senhän verran lapset näkee alkon käyttöä ihan juhlissakin, kuten häissä alkumalja, ylioppilasjuhlat jne. 

Vierailija
2/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on noin negatiivinen asenne, mitä se sinulta on pois? Jos lasilliset juodaan eikä olla räkä poskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lasista skumppaa vallan nousuhumalaan, kun juon niin harvoin ja vähän. En minkään vapun kaltaisen tekosyyn takia alkaisi sitä juoda.

Eli ei meille skumppapullot kainalossa, kiitos.

Vierailija
4/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat kuuluvat myös lapsille, mutta kaikki juhlat eivät ole pelkkiä lastenjuhlia.

Kuohuviini kuuluu erityisesti vappuun ja uuteen vuoteenkin, ei  niinkään pääsiäiseen tai isänpäivään. Lasillinen, parikin kuohuviiniä on juhlajuomaa. Lapsille ja muille haluaville alkoholiton vaihtoehto. Se ei ole VIINAA, kännäämistä, ördäämistä vaan lasilliset juhlan kunniaksi. Siitä eivät lapset kärsi, se on varma.

Mutta jos et halua tippaakaan alkoholia kotiisi edes juhlapäivänä, päätät sen itse - myös muiden puolesta. Minulle on aika sama, juonko lasillisen vai en. Juhlissa ihan mielelläni, jos juoma on hyvää. Alkoholi ei ratkaise.

Lapsen mentyä nukkumaan vappuaattona aion mieheni kanssa juoda koko pullon puoliksi ja vielä ruuan kanssakin vapun päivänä lasin viiniä. Ehkä jopa kaksi. Munkit ja tippaleivät jätän väliin, koska meillä on vain tippaleipiä enkä pidä niistä. Enkä aio leipoa. Epäterveellisiä ja lihottaviahan ne ovat, mutta  annan kyllä muiden syödä niitä ihan vapaasti, kuuluvathan ne vappuun :)

Hauskaa vappua!

Vierailija
5/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kodissa on tietty teidän säännöt mutta mutta... hieman tuntuu siltä että sinä ylireagoit nyt. Onko kyse todella vain yhdestä lasista kuohuviiniä vai tissutellaanko sitä pitkin iltaa. Yhdestä kuoharistahan ei aikuinen terve ihminen ole humalassa millään tavalla.

Ja tosiaan se lasillinen kuohuviiniä tarjoillaan aika monessa yhteydessä elämän aikana, itse ei ole kenenkään pakko juoda mutta miten se kuohuviinilasin näkeminen niihin lapsiin vaikuttaa?

Vierailija
6/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kehtaa soittaa takaisin ja sanoa, että olit ajatellut tällaista "lapsivappua" muttet hoksannut sitä aeimmin sanoa, niin toinen vaihtoehto on, että annat mummin ja enon juoda lasilliset kuohuvaa ja sinä ja miehesi juotte simaa. Voit myös tästä soittaa ja sanoa etukäteen etteivät sitten pahastu, kun eivät saakaan skumppa-seuraa. Jotkut tosiaan pahastuvat toisten alkoholittomuudesta!

Tai soita ja kysy että aikovatko he juoda enemmän kuin yhden lasillisen, kun te olitte ajatelleet juoda simaa jne.

Kyllä sä keinot keksit, eihän niitä koko juhlia tarvitse perua.  Eivät he välttämättä edes kehtaa juoda enempää jos te juotte simaa ja pidätte hauskaa juttua yllä jne.

Vierailija
7/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on määrännyt niin ja siksi Jeesuskin muutti veden viiniksi.

11. käsky: Joka jumalan juhlassa juotakoon viinaa,  tai jos viinaa ei ole niin juotakoon viiniä, siideriä, lonkeroa tai ainakin olutta

Vierailija
8/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipo. Älä sä ota, mut anna muiden ottaa se lasillinen. Yhdestä skumppapullosta ei 5-6 aikuista saa humalaa sitten niin millään. Oot tyypillinen esimerkki ihmisestä, joka 'demonisoo' alkoholin jonka seurauksena se tulee kiehtomaan kakaroitas murkkuna kovasti. Koska se on niin kiellettyä. Miksi ei opettaa itselle ja antaa samalla lapsille esimerkkiä normaalista, kohtuullisesta alkon käytöstä. Että juhlatilanteissa on sopivaa ottaa lasi kuohuvaa. Lapsille samanlaisesta lasista limppaa jne.

Vierailija
9/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä tiesit, että simassakin on alkoholia, varsinkin itsetehdyssä. Herkästi jopa enemmän, mitä skumpassa.

Vierailija
10/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten ihan totta, että se pieni lasillinen kuohuviiniä (esim 12cl) voi olla "alkoholittomampi" annos kuin muutama isompi lasi itsetehtyä simaa.

Vierailija
11/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vappu lasten ehdoilla, tulee sukulaisperhe lapsineen meille, mutta kyllä meillä skumppaakin voidaan ottaa silti. Ei nämä ole mitenkään toisiaan poissulkevia, ellei ole jotain alkoholisteja paikalla jotka saatuaan tipan viinaa vetää pullokaupalla.

Vierailija
12/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinusta olisi nyt kiva näyttää omille lapsille, että alkoholia voi ottaa ihan sivistyneesti, ja sen kuuluminen juhliin ei olekaan katastrofi, vaan mukava juhlallinen juttu? Vai alkaako siellä väistämättä örvellys ja kunnon humaltuminen? Sitten ymmärtäisin kantasi, muuten voisit ihan hyvin antaa vieraitten nauttia kuohuvaa ( itse ei tietenkään ole pakko ottaa).

Vierailija
13/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:21"]

Juhlat kuuluvat myös lapsille, mutta kaikki juhlat eivät ole pelkkiä lastenjuhlia.

Kuohuviini kuuluu erityisesti vappuun ja uuteen vuoteenkin, ei  niinkään pääsiäiseen tai isänpäivään. Lasillinen, parikin kuohuviiniä on juhlajuomaa. Lapsille ja muille haluaville alkoholiton vaihtoehto. Se ei ole VIINAA, kännäämistä, ördäämistä vaan lasilliset juhlan kunniaksi. Siitä eivät lapset kärsi, se on varma.

Mutta jos et halua tippaakaan alkoholia kotiisi edes juhlapäivänä, päätät sen itse - myös muiden puolesta. Minulle on aika sama, juonko lasillisen vai en. Juhlissa ihan mielelläni, jos juoma on hyvää. Alkoholi ei ratkaise.

Lapsen mentyä nukkumaan vappuaattona aion mieheni kanssa juoda koko pullon puoliksi ja vielä ruuan kanssakin vapun päivänä lasin viiniä. Ehkä jopa kaksi. Munkit ja tippaleivät jätän väliin, koska meillä on vain tippaleipiä enkä pidä niistä. Enkä aio leipoa. Epäterveellisiä ja lihottaviahan ne ovat, mutta  annan kyllä muiden syödä niitä ihan vapaasti, kuuluvathan ne vappuun :)

Hauskaa vappua!

[/quote]

lihottavampaa se alkoholi on kuin munkit....

Vierailija
14/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille tullaan, toimitaan teidän perheen sääntöjen mukaan. Soita sukulaisille ja sano, että viinakset voi juoda sen jälkeen, kun teiltä ovat lähteneet.

Muuten kyllä vähän kaksinaamaista touhua, kun kuitenkin juotte simaa :)

Vierailija
15/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:05"]

kainalossa meille. Myös veljeni mielestä idea oli hyvä ottaa lasilliset skumppaa vapun kunniaksi. Mitä helv, minä täällä suunnittelin paistavani munkkeja LAPSILLE, puhaltelin ilmapalloa ja koristelin olohuoneen kun lasten takia tässä ollaan huomenna kokoontumassa ja sitten kuitenkin sitä skumppaa on saatava. Ja kyllä, olen just ja tasan niin nyssykkä että en siinä puhelimessa saanut äidilleni sanottua että meille ei viinaa tarvi tuoda kun on lapsia paikalla, ihan periaatteesta. (ja periaate periytyy lapsuudestani kun jo silloin piti juoda perseet oli sitten joulu pääsiäinen tai juhannus).

Keksikää hyvä syy perua huomiset vappujuhlat?! Tai siis tottakai äitini ja veljeni vaimoineen ja lapsineen voivat kokoontua vaikka mummolassa ja juodat lasilliset kuohuvaa, onhan nyt sentään vappu! Me tyydytään miehen ja lasten kanssa simaan ja munkkeihin.

[/quote]

olen kanssasi samaa mieltä, tällaista ei voi kuitenkaan selittää tälle juoppohullulle kansalle

Vierailija
16/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:23"]

Teidän kodissa on tietty teidän säännöt mutta mutta... hieman tuntuu siltä että sinä ylireagoit nyt. Onko kyse todella vain yhdestä lasista kuohuviiniä vai tissutellaanko sitä pitkin iltaa. Yhdestä kuoharistahan ei aikuinen terve ihminen ole humalassa millään tavalla.

Ja tosiaan se lasillinen kuohuviiniä tarjoillaan aika monessa yhteydessä elämän aikana, itse ei ole kenenkään pakko juoda mutta miten se kuohuviinilasin näkeminen niihin lapsiin vaikuttaa?

[/quote]

Samaa mieltä.Minusta lasten olisi hyvä nähdä nimenomaan fiksua alkoholinkäyttöä (lue:yksi lasi kuoharia).Kännäily ja totaalikieltäminen ei ole fiksua.Itse olen ollut koko ikäni absolutisti mutta meillä ovat vieraat aina nauttineet viiniä muutaman lasillisen ruuan kanssa jne...eli esimerkillä voi näyttää että voi ottaa hillitysti jos tahtoo mutta ok on vesilinjakin.Jos siitä tehdään elämää isompi asia niin alkaahan se mukuloita kiinnostaa.

Vierailija
17/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vappu lasten ehdoilla, musta vappu ei oo lasten juhla mitenkää. Aikuisten ja opiskelijoiden. Meille haetaan lapsille tänään pallot ja se on siinä se. Aikuiset ei ota eikä lapsetkaan juhli. Joulu on lasten juhla se eletään lasten ehdoilla.

Vierailija
18/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä Jeesus. Ihan oikein kokonainen pullollinen, josta riittää lasillinen kaikille! Mä olen järkyttynyt. Tuota nyt ihmeessä lapsille pettymys ja peru juhlat. Ettei vaan vahingossakaan saa mitää hirveitä traumoja kokonaisesta skumppapullollisesta! Mieti nyt kokonainen pullollinen!!!

Vierailija
19/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruoan tuputtaminen ja joku syöminen kuuluu joka pirun juhlaan!? En tajua, kai sitä nyt aikuiset ihmiset osaa juhlia ja hauskaa pitää ilman iänikuista mässäilykulttuuria. Mutta yritäppä tätä tälle syöppöhullulle kansalle selittää, että joka juhlassa ei tarvise syödä, hauskaa voi pitää muutenkin. Miettikää nyt, mistä ahmimishäiriöt saa alkunsa, ainaisesta juhlamässäilystä tietenkin!

Vierailija
20/23 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos olisi perheessä kaikilla normaali suhtautuminen alkoholin käyttöön, tuskin tarvitsisi edes keskustella mistään kuoharipulloista. Sen takia on musta typerää täällä ihmisten huudella että ap on nipo. 

Siinä vaiheessa kun kaikki juhlat on sitä että mietitään mahtaako se perheen juoppo olla a) selvinpäin b) muutaman ottanut c) humalassa d) örvellyskunnossa, niin en yhtään ihmettele että juhliin on nollatoleranssi. Se on vaan kumma ettei nä juopot siltikään tule välttämättä selvinpäin.

Jos ne ongelmat on jo olemassa, on turha täällä hurskastella, että kyllä yksi lasi tuo tunnelmaa ja siihen on vierailla oikeus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän