Hei te nuorten äitien vihaajat :)
Sentäs joku on meidän nuorempien puolella. T. 20-vuotias ensiodottaja. http://www.iltalehti.fi/perhe/2013043016963127_pr.shtml
Kommentit (21)
Vihaajat..........?? Viha on voimakas sana.
Saahan tuon lukea miten haluaa :D, alle kolmekymppinen on kyllä eri asia kuin ihan nuori äiti...
Mäkin puutun tuohon viha -sanaan, sillä en usko, että nuoria äitejä monikaan vihaa.
No olisiko otsikon olla: Te jotka ette ymmärrä että lapset tulee saada 20-30, ei 30-50 vuotiaana. Mites sinä luet tuon?
No kertoohan sen jo järkikin, että lapset "kuuluisi" tehdä siinä 20-30-vuotiaana. Joka toinen juoksee nykyään lapsettomuushoidoissa ja muutenkin on niin vaikeaa. Sitten tehdään yli kolmekymppisenä monta lasta pienellä ikäerolla, kun tulee se ikä vastaan. Muistellaan sumuista pikkulapsiaikaa ja sitä, miten kamalan väsyneitä oltiin. Ei ole aikaa olla lasten kanssa kotona, kun asuntolaina painaa päälle ja urallakin pitäisi pysyä mukana.
Oma valintani oli saada lapsi 21-vuotiaana. Olin ylioppilas ja aloittanut yliopisto-opinnot. Nyt olen lapsen kanssa kotona, aikomus olla siihen asti että lapsi on 2,5-vuotias. Sitten jatkan luultavasti opintoja. En sano, että tämä oli mitenkään paras valinta. Luulin sen olevan, mutta olisi oikeasti hyvä jos opinnot olisi jo suoritettu ja jonkinlaista työkokemustakin olisi. Eiköhän tässä näinkin pärjätä, miehelläni on kuitenkin ammatti ja minullakin toivottavasti sitten jokusen vuoden päästä... Samoin asuntoasia ahdistaa, asumme vuokralla ja haluaisin kuitenkin tarjota lapselle pysyvän kodin ilman jatkuvaa muuttamista. Tämäkään ei tosin mielestäni ole ikäkysymys, koska kyllähän parikymppisellä ammattikoulun käyneellä ihmisellä voi hyvin olla jo omistusasunto.
Tästä aiheesta tulisi keskustella enemmän julkisesti, jotta ihmiset heräisivät. Lapsettomuus voi olla ns itseaiheutettua, kun on tietoisesti odottanut yli 30-vuotiaaksi ennen äidiksi tuloa.
Tästä olen koittanut jankuttaa iät ja ajat, mutta moni ei vain ymmärrä. No omapahan on häpee. :D
Huh, enpä tajunnutkaan olevani ikäloppu ensisynnyttäjä 31-vuotiaana. Miksiköhän minua nyt kutsutaan kun olen 43v 10 ja 12-vuotiaiden äiti? Toinen jalka haudassa?
Minä 22-vuotiaana äitinä olen saanut kyllä paljon nimenomaan VIHAA, eli ihan suoriakin syytöksiä siitä, miten olen itsekäs paska kun kehtasin lapseni tehdä näin nuorena. Idiooteimmat sanovat mua teiniäidiksi, vaikka teini-ikä ylitetty. Tulen juoruilevasta kylästä ja siellä kyllä ihmiset on sitä mieltä, että sossun pitäisi multa lapseni ottaa vain ikäni vuoksi.
Minun omasta äidistäni tulee mummo tänä vuonna 43 vuotiaana :) Hän on hyvin onnellinen asiasta:) Hyvä että lapseni saa nauttia vielä monta vuotta mummostaan ja toivottavasti myös 66-vuotiaasta isomummistaan :)
10: Ehkä ne on vaan niin kateellisia :) Jännä kun pitää sormella aina muita osottaa, mutta omaa käytöstä ei voi miettiä..
Minusta nuorella äidillä tarkoitetaan alle kaksikymppisiä.
Mun mielestä sinä et ole kasvanut ihan aikuiseksi, jos kuvittelet, että joku vihaa 22v äitiä? Miksi ihmeessä vihaisi?
Se on hyvä että sinun mielestä ne on alle 20v.:) Mutta kun monet ajattelevat 25-vuotiaankin olevan liian nuori.. :/
Käyttävät yhteiskunnan varoja hoitoihin, mitä ei tarvittaisi välttämättä jos lapset oltaisi tehty aikasemmin. Ja vielä ihan suunnitellusti :O En voi ymmärtää..
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:11"]
Se on hyvä että sinun mielestä ne on alle 20v.:) Mutta kun monet ajattelevat 25-vuotiaankin olevan liian nuori.. :/
[/quote]
Tämä on muuten aivan totta. Alle 25v saa lähinnä kauhisteluja raskausuutisesta. Lähempänä kolmeakymppiä oleva saa sitten automaattisesti onnitteluja ja voi miten on ihanaa ku tulee vauva ja blääblää. Parikymppiseltä kysellään vaivihkaa, että ettekö te osaa ehkäistä ja ootkos nyt varma. Todella loukkaavaa, koska aivan mainiosti se 22-vuotiaskin voi haluta tietoisesti lapsen.
Mutta muistakaapa nyt kuitenkin sekin, että yli 30-vuotiaanakin lasten tekeminen onnistuu vallan mainiosti ja elämä on hyvää. Kukaan ei ole ikäloppu, kun 30 vuotta tulee täyteen.
Eri ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet. Monelle korkeakouluopiskelijalle 22-vuotiaana äidiksi tuleminen tarkoittaisi pientä katastrofia opiskelujen ja työelämän suhteen, Jollekin lyhyemmän koulutuksen käyneelle tuo ikä voi olla oikein hyvä sauma tehdä lapsia.
Typerä otsikointi tuossa lehtijutussa. Taas syyllistetään ihmisiä. Lapsentekoikään vaikuttavaa eniten elämäntilanne. Pätkätöihin, opiskeluaikoihin, työllistymismahdollisuuksiin, työelämän joustoihin panostaminen tekisi monelle lapsenteon mahdolliseksi varhaisemmassa vaiheessa.
Olen 25, juuri valmistunut monen vuoden opiskelun jälkeen. Ahdistaa aina lukea näitä uutisia! Olisihan se kiva jo lastentekoa miettiä, mutta pakko saada työura aluilleen kyllä ensin. Ja eipä oikein houkuttele monta vuotta opintotuella ja kesätyörahoilla kitkutelleena heti sitten siirtyä minimiäitiysrahalle. En mä vihaa nuoria äitejä, olen kateellinen, kun omassa elämäntilanteessani olisi ollut mahdotonta hankkia lapsia heti parikymppisenä, ei minusta olisi ollut yhdistämään opiskelua ja äitiyttä..
olen 22,ja kolmannen laskettu aika on parin kuukauden päästä =) hyvin menee meillä :)
Jostain kumman syystä ne luokan häiriköt ovat aina nuorten vanhempien lapsia. Kaverivanhemmista ei oikein ole elämän opettajiksi.
22-vuotiaanahan nainen on hedelmällisimmillään.