Ollaan "asuttu" nyt noin kuukausi Sveitsissä ja...
Hyi hitto että mua ällöttää kun joka paikassa kulkee koiria! Siis ihan joka ravintolassa ja kahvilassa saattaa olla, että joku marssii sisään vasikan kokoisen hurttansa kanssa... Tosi hygieenista joo. Ja Joka kerta julkisessa on ollut joku hurtta tuijottelemassa!! Jopa joihinkin elintarvikekauppoihin saa viedä koiran, sairasta..
Varmaan kohta menee suomessakin tähän, kun koirafanit ovat innoissaan huutamassa oikeuksia piskeilleen.
Kommentit (78)
Huvittavia nämä ulkomailla asumiseen liittyvät ketjut.
Jos ulkosuomalainen "ihmettelee" jotain asiaa Suomessa omaan asuinmaahan verrattuna, niin reaktio on: "pysy vaan siellä äläkä tuu Suomeen". Jos ulkosuomalainen ihmettelee jotain asiaa asuinmaassaan niin reaktio on: "pysy vaan Suomessa, ei sua siellä kaivata".
Itse olen asunut nyt 13 vuotta Keski-Euroopassa eikä koiria ravintoloissa häiriöksi asti ole näkynyt. Mutta mielestäni niiden paikka ei ole muualla kuin terassilla. En ole hygieniakammoinen mutta säälittää astmaatikot, joiden ravintolareissu saattaa mennä piloille tai päättyä jopa sairaalaan yhden ravintolassa olevan koiran takia. Eiköhän ne ravintolat kuitenkin ole suunnattu ihmisille eikä eläimille.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:23"]
Oikeasti: Kenen mielestä on söpöä, että ravintola on täynnä rottiksia tai kuolaavia "beethooveneita"?
[/quote]
Onko ne ravintolat TÄYNNÄ koiria aina ??
[/quote]
Yleensä niin täynnä, ettei ihmiset mahdu edes raflan ovesta sisään. Koiria saattaa olla useita kymmeniä, ihmisiä vain muutama.
[/quote]
Saman huomannut. Ja se korvia huumaava haukku ja lattiat on kuolasta ihan märät. Jos pöytään asti pääsee, pöytäliinat kiskotaan alas ja valtavan suuret, vasikankokoiset vuoristokoirat vievät ruuat lautasilta!
[/quote]
:DDDDD Ja jos ei syö niin kuseevat juomalasiisi ja vääntävät ruskean pythonin schnitzelisi päälle.
[/quote]
Sennen-törtchen :D
Sveitsissä on tuo koiraongelma hyvin laajalti tiedostettu. Viranomaiset keskustelivat taannoin jopa 'koiralupakortin' käyttöönotosta. Sen takia juurI että koiria on monienkn mielestä liikaa. Ja syy miksi niitä on niin paljon on se lapsen hankinta Sveitsissä on Kallis. Äitiysloma 3kk, päiväkoti tonni kuussa, mitään järkevää tekemistä koti-äideille ei ole (puistoja, kerhoja, avoimia pk) Sitä paitsi lapset eivät todellakaan saa näkyä eikä kuulua, ihan totaalisen er tavalla kun Suomessa. Harvasta ravintolasta löytyy syöttötuoleja, lapsen kanssa tullutta katsotaan pitkin nenävartta, mutta koiralle kyllä tuodaan se vesikuppi ensimmäisenä. Näin ainakin saksankielisillä alueilla. Kyllä vaan Juupajoella lapsista tykätään enemmän. Arvostakaa sitä. Italiassa tai Espanjassa lapsia ohikulkijat ihailee ja koettavat työntää heti tikkari suuhun ventovieraallekin lapsukaiselle, syöttötuoleja edelleenkaan löydy, mutta leikkihuone on miltei joka toisessa baarissa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:24"]
Jos ulkosuomalainen "ihmettelee" jotain asiaa Suomessa omaan asuinmaahan verrattuna, niin reaktio on: "pysy vaan siellä äläkä tuu Suomeen". Jos ulkosuomalainen ihmettelee jotain asiaa asuinmaassaan niin reaktio on: "pysy vaan Suomessa, ei sua siellä kaivata".
Itse olen asunut nyt 13 vuotta Keski-Euroopassa eikä koiria ravintoloissa häiriöksi asti ole näkynyt. Mutta mielestäni niiden paikka ei ole muualla kuin terassilla. En ole hygieniakammoinen mutta säälittää astmaatikot, joiden ravintolareissu saattaa mennä piloille tai päättyä jopa sairaalaan yhden ravintolassa olevan koiran takia. Eiköhän ne ravintolat kuitenkin ole suunnattu ihmisille eikä eläimille.
[/quote]
Minä olen kansainvälinen palstamamma ja mun mielestä allerkikot ja astmaatikot voi pysyä kotona, kun minä wuffen kanssa haluan bussiin ja ravintolaan
Ulkosuomalainen palstamamma+ wuffe
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:24"]
[/quote]
Missä ne astmaatikot on? Joko ne puuttuvat kokonaan, tai ne eivät käy ravintoloissa, tai niillä on lääkitys kohdallaan niin ettei niiden tarvitse ruveta huutamaan niin että kitapurje lepattaa siellä ravintolassa että MUN ASTMA KOIRAT ULOS, MUN LAKTOOSI-INTOLERANSSI LEHMÄT HELEVETIAAN.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 09:05"]
Tosi ällöttävää, juu. Ruoka on niissä ravintoloissa sata kertaa parempaa, kuin Suomessa ja palvelu noin tuhat kertaa ystävällisempää. Mutta suomalainen av-mamma motkottaa siitä yhdestä, pöydän alla makaavasta koirasta....jos puhtaudesta olette huolissanne, kannattaisi ehkä ennemmin katsastaa, miltä keittiössä näyttää, kuin vihata jotain koiraa.
[/quote]
Et ole tainnut olla Sveitsissä :) Maailman vastenmielisimmät ihmiset ja asiakaspalavelu tyyliä, vittu anna rahaa senkin kurja köyhä ulkomaalainen. Olen asunut 6 KK:tta, sinä et päivääkään.
[/quote]
Oikeassa olet. Olen syntynyt Sveitsissä ja lomaillut siellä usein, asunut en ole. Mutta olen puoliksi saksalainen. Minäpä olen aina saanut erittäin asiallista kohtelu ja palvelua. Taidan ymmärtää keski-eurooppalaista kulttuuria paremmin, kun sinä. Osaan kieltä ja olla itse ystävällinen ja kohtelias. Voisiko tämä selitää, miksi en koe olevani vittuuntunut, kurja ja köyhä ulkoaalainen? Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan?
[/quote]
Just Joo :) Olet syntynyt Jakomäessä ja käynyt Hyvinkään Sveitsinportissa kahvilla. Kerro nyt vaikka mikä on Zurichissä sen keskustassa olevan kukkulan nimi, jonka alapuolella virtaa joki?
[/quote]
Sanoiko hän, että on käynyt juuri Zürich:ssä? Ja tuon näkee vaikka kartasta nopeasti. Sano sinä, mikä on Titisee:llä rautatieaseman suunnasta keskustaan tullessa heti sen sillan alituksen jälkeen tulevan ensimmäisen ravintolan nimi? Muuten en usko, että olet asunut ollenkaan ulkomailla :)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 10:37"]
MIiksi , en saa samalla periaatteella tuoda hevostani ravintolaan ?
En ymmärrä näitä koirafaneja.
Oletteko sitten yhtä innostuneita kaikista lemmikeistä? Tai jos ravintoloihin alettaisiin päästämään toripuluja syömään, kun se on ah niin söpöä, kun ne sieltä lattialta noukkivat ruokiaan... hyi hitto.
Itse en myöskään tykkää yhtään siitä, että niitä eläimiä pitää tuoda ravintoloihin. Syökööt omat koirankipporuokansa kotona ja kuolatkoon siellä vaikka lattiat täyteen. Naurettavaa, että joka ihmisen pitäisi alkaa raahaamaan lemmikkejään pitkin poikin kaupunkia.
[/quote]
Toripulut eivät ole tuhansia vuosia eläneet ihmisen kanssa symbioosissa. Siinä on suurin syy siihen, miksi koira on ihmisille niin erityinen. Koira on tuhansien vuosien saatossa jalostunut ihmisen kumppaniksi.
Sveitsissä koiranpito perustuu historiallisesti juurikin vuoristokoiriin eli sveitsinpaimenkoiriin. Ne ovat olleet paimenia, vahteja, vetojuhtia, lastenvahteja, seurakoiria eli läsnä ihmisen elämässä kaikilla osa-alueilla. Suomessa koirat ovat olleet perinteisesti metsästyskoiria ja ne eivät ole samalla tavalla asuneet ihmisen huoneissa ja osallistuneet kaikkeen toimintaan. Esim. paimennuksessa ei ole Suomessa Lappia lukuunottamatta käytetty juurikaan paimenkoiria (poropaimenet). Keski-Euroopassa myös seurakoiran pidolla on paljon pidemmät perinteet. Suomessa seurakoirat ovat yleistyneet vasta 50-luvulla. Vieläkin maaseudulla pienet seurakoirat aiheuttava pientä naureskelua ja koiran rooli on olla metsästyskoira. Metsästyskoiria ei samalla tavalla ole otettu kauppaan mukaan kuin vaikka senneläisiä koiria juurikin Sveitsissä. Toki tämä kuvastaa laajemminin Keski-Eurooppaa, mutta Sveitsissä on oma historiansa koirien pidossa.
Sveitsissä eri kantoneissa on ollut perinteisesti omat koirarodut ja niiden merkitys on asukkaille tärkeä - ne edustavat kantonin elämätapaa ja perinteitä. Koira on siis positiivinen juttu ja tämä heijastuu koko maan koirakulttuuriin.
On ihmeellistä, että ap ei ole ottanut muuttaessaan selvää kohdemaan kulttuurista, eikä arvosta sitä. Koirat ovat olleet isossa osassa noiden maiden hyvinvoinnin kehityksessä ja ne kuuluvat katukuvaan.
[/quote]
Tule takaisin koiravihan kehtoon, eli Suomeen. Täällä olet kaltaistesi seurassa.
Minä voin sen sijaan lähteä koira-ystävälliseen maahan. Vaikka sinne Sveitsiin!
Tosi ällöttävää, juu. Ruoka on niissä ravintoloissa sata kertaa parempaa, kuin Suomessa ja palvelu noin tuhat kertaa ystävällisempää. Mutta suomalainen av-mamma motkottaa siitä yhdestä, pöydän alla makaavasta koirasta....jos puhtaudesta olette huolissanne, kannattaisi ehkä ennemmin katsastaa, miltä keittiössä näyttää, kuin vihata jotain koiraa.
[/quote]
Et ole tainnut olla Sveitsissä :) Maailman vastenmielisimmät ihmiset ja asiakaspalavelu tyyliä, vittu anna rahaa senkin kurja köyhä ulkomaalainen. Olen asunut 6 KK:tta, sinä et päivääkään.
[/quote]
Oikeassa olet. Olen syntynyt Sveitsissä ja lomaillut siellä usein, asunut en ole. Mutta olen puoliksi saksalainen. Minäpä olen aina saanut erittäin asiallista kohtelu ja palvelua. Taidan ymmärtää keski-eurooppalaista kulttuuria paremmin, kun sinä. Osaan kieltä ja olla itse ystävällinen ja kohtelias. Voisiko tämä selitää, miksi en koe olevani vittuuntunut, kurja ja köyhä ulkoaalainen? Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan?
[/quote]
Nun, ich finde nicht, dass die Deutschen immer so wahnsinnig höflich sind. In Finnland finde ich es wesentlich herzlicher und vor allem entspannter.
Ihme vastauksia täällä. Minusta on ihan selvää, että koirat eivät kuulu ruokakauppoihin eivätkä ravintoloihin. Se, että jossain Sveitsissä niin on, ei ole peruste tehdä samaa Suomessa. Ideaalimaailmassa se koira ei kuolaa eikä hauku eikä vie tilaa, mutta oikeassa elämässä koirat ovat eläimiä, ja niiden omistajissa on kaikenlaista väkeä: on niitä, jotka huolehtivat lemmikistään asianmukaisesti, mutta myös huolimattomia sekä ns. deekuja, jotka ovat ihan pihalla. Mitä jos virastoihin, ravintoloihin ja ruokakauppaan saisi tuoda koiria, tykkäisittekö, että puistokemisti tulisi nälkiintyneen piskin kanssa ahtaan Siwan käytävällä vastaan? Tai kuppilassa jonkin huolimattoman omistajan koira nappaisi leivoksenne? Puhumattakaan sitten siitä tosiasiasta, että joillekin ihmisille koirat aiheuttavat allergisia reaktioita.
Niin että te, jotka olette valmiita sietämään koirianne sisätiloissa, älkää vaatiko sitä muilta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nun, ich finde nicht, dass die Deutschen immer so wahnsinnig höflich sind. In Finnland finde ich es wesentlich herzlicher und vor allem entspannter.
[/quote]
Völlig egal was du denkst, du wohnst jetzt in Finnland und hat zurück mit 'Maitojuna' gekommt. Doch es ist sehr sauer in Finnland leben.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Völlig egal was du denkst, du wohnst jetzt in Finnland
[/quote]
Nö... das gerade nicht ;-)
Mitä te ruikutatte täällä saako Sveitsissä koiria tuoda ravintolaan; sveitsiläiset päättää sen itse ja suomalaisille valittajille se ei kuulu alkuunkaan. Suomalaisia joita se Sveitsissä häiritsee, voivat muuttaa pois, koska teidän ininällä asia ei muutu.
Ei ole tullut mieleenkään täällä Keski-Euroopassa pahoittaa mieltänsä jostain koirista, voin vaihtaa myös ravintolaa jos en tykkää.
On tullut vuosien aikana nähtyä, että ap:n kaltaiset henkilöt muuttavatkin 0-2 vuoden jälkeen Suomeen takaisin ja jatkavat ruikutusta siellä kylmässä ja kolkossa hygieniapesässä.
Muuttakaa seuraavaksi Dubaihin, ihannepaikka niille, jotka inhoavat koiria
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Völlig egal was du denkst, du wohnst jetzt in Finnland
[/quote]
Nö... das gerade nicht ;-)
[/quote]
Ah so :). Aber Finnische Mentälität ist immer noch da, alles was ist nicht wie in Finnland ist scheiße.
Ranskassa on ihan samanlaista - koiria kaupoissa ja ravintoloissa. Lehmät, lampaat jopa hevoset omakotitalojen pihoilla. Kanoja, kukkoja... suomessa ei tulisi kuuloonkaan.
EVIRA ja kaikki refluksilaktoosiallergikot saisivat slaagin!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:39"]
Sanoiko hän, että on käynyt juuri Zürich:ssä? Ja tuon näkee vaikka kartasta nopeasti. Sano sinä, mikä on Titisee:llä rautatieaseman suunnasta keskustaan tullessa heti sen sillan alituksen jälkeen tulevan ensimmäisen ravintolan nimi? Muuten en usko, että olet asunut ollenkaan ulkomailla :)
[/quote]
Siinähän on McDonald's
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:45"]
Tule takaisin koiravihan kehtoon, eli Suomeen. Täällä olet kaltaistesi seurassa.
Minä voin sen sijaan lähteä koira-ystävälliseen maahan. Vaikka sinne Sveitsiin!
[/quote]
Ei Sveitsiä turhaan ole valittu maailman ihmisvihamielisemmäksi maaksi. Tykkäävät onneksi juutalaisten kullasta ja koirista, hyvä alku. Maalivahti Sulander tokaisi asuttuaan 10 vuotta sveitsissä, että nyt jo naapurustossa joku sanoo päivää :) Tulee tosin ihan Helsinki mieleen.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:59"]
Muuttakaa seuraavaksi Dubaihin, ihannepaikka niille, jotka inhoavat koiria
[/quote]
Onko se koiravihaajan merkki, jos ei halua koiria ruokakauppoihin ja ravintoloihin sisälle? Itse pidän koirista, mutta en halua vieraita koiria kyseisiin paikkoihin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Just Joo :) Olet syntynyt Jakomäessä ja käynyt Hyvinkään Sveitsinportissa kahvilla. Kerro nyt vaikka mikä on Zurichissä sen keskustassa olevan kukkulan nimi, jonka alapuolella virtaa joki?